IPPB2/415-408/07-2/AK - Powstanie ograniczonego obowiązku podatkowego w przypadku podatnika uzyskującego dochody na terytorium Kazachstanu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-408/07-2/AK Powstanie ograniczonego obowiązku podatkowego w przypadku podatnika uzyskującego dochody na terytorium Kazachstanu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 18 października 2007 r. (data wpływu 19 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów uzyskanych w Kazachstanie od 2007 r. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów uzyskanych w związku z podpisaną umową o pracę z kazachskimi spółkami.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 16 lipca 2006 r. Wnioskodawca wyjechał z Polski celem podjęcia pracy na terytorium Kazachstanu. W związku z tym, podpisał umowę o pracę z kazachskimi spółkami D. LLP i D. LLP. Wynagrodzenie za pracę w Kazachstanie wypłacane jest w całości przez powyższe spółki.

Z tytułu dochodów otrzymywanych na podstawie powyższych umów, Wnioskodawca opłaca podatek dochodowy od osób fizycznych w Kazachstanie. Licząc od dnia 16 lipca 2006 r. pobyt na terytorium Kazachstanu trwać będzie przez okres nie krótszy niż 3 lata. W tym czasie ewentualne przyjazdy do Polski będą sporadyczne.

W Kazachstanie, od początku wyjazdu, towarzyszy Wnioskodawcy małżonka. Z uwagi na zaawansowaną ciążę, 4 lipca 2007 r. żona wyjechała na krótki czas do Polski. Jednakże, pod koniec 2007 r. zamierza wrócić wraz z dzieckiem do Kazachstanu.

Wnioskodawca jest właścicielem mieszkania w Polsce, które jednak na czas nieobecności zostało nieodpłatnie użyczone siostrze. Obecnie pracuje i mieszka w Kazachstanie, gdzie jest zameldowany w mieszkaniu w A.

Oświadcza również, iż nie posiada żadnych innych źródeł dochodów poza dochodami z umowy o pracę ze spółkami kazachskimi. Inwestycje w Polsce ograniczają się jedynie do zakupu i sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w W.

Posiada rachunek rozliczeniowy w banku kazachskim, na który przelewana jest część wynagrodzenia z tytułu umowy o pracę (pozostała część wpływa na rachunek bankowy w Polsce).

W Polsce nie jest aktywnym członkiem żadnych organizacji społecznych, kulturalnych czy politycznych. Równocześnie, pozostając na terytorium Kazachstanu rozwija kontakty biznesowe i osobiste, co również potwierdza fakt utraty miejsca zamieszkania w Polsce. Zgodnie z uzyskanymi przez Wnioskodawcę informacjami w Kazachstanie będzie uznany za tamtejszego rezydenta podatkowego począwszy od stycznia 2007 r. Kazachstanu. W związku z tym, podpisał umowę o pracę z kazachskimi spółkami

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle przedstawionego powyżej stanu faktycznego Wnioskodawca podlega w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych od początku 2007 r., zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy oraz art. 4 umowy.

Zdaniem wnioskodawcy:

Na podstawie przedstawionego powyżej stanu faktycznego, od początku 2007 r., Wnioskodawca będzie posiadał ograniczony obowiązek podatkowy, ponieważ od tego czasu na terytorium Polski nie posiada miejsca zamieszkania w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy, obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów podlegają w Polsce osoby fizyczne, jeśli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (nieograniczony obowiązek podatkowy). Natomiast zgodnie z ust. 2a powyższego artykułu, osoby fizyczne nieposiadające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

W świetle art. 3 ust. 1a za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną która:

1.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 w roku podatkowym, lub

2.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych).

Wymienione w powyższej definicji przesłanki są przesłankami rozłącznymi, co oznacza, że aby uznać, iż podatnik zamieszkuje na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej wystarczy spełnienie jednego z wymienionych warunków.

Ad. 1) Mając na uwadze fakt, iż od chwili wyjazdu z Polski przebywa Pan niemalże wyłącznie na terytorium Kazachstanu, począwszy od 2007 r. oraz w kolejnych latach podatkowych pobyt w Polsce będzie trwał krócej niż 183 dni.

Ad 2) W odniesieniu do art. 3 ust. 1a pkt 1 Wnioskodawca oświadczył, iż od 2007 r. nie posiada na terytorium Polski ośrodka interesów życiowych, gdyż od tego czasu znajduje się on w Kazachstanie. Stan ten potwierdzają m in. następujące fakty:

*

praca wykonywana jest w Kazachstanie w oparciu o umowę o pracę zawarta ze spółkami kazachskimi,

*

nie posiada Pan innych istotnych źródeł dochodu w Polsce;

*

podczas wyjazdu towarzyszy Wnioskodawcy małżonka (z krótką przerwą związaną z narodzinami dziecka), a od końca 2007 r. również dziecko;

*

posiadany lokal mieszkalny został nieodpłatnie użyczony siostrze,

*

nie posiada Pan lokalu mieszkalnego w Polsce do dyspozycji;

*

Wnioskodawca posiada aktywny bankowy rachunek rozliczeniowy w Kazachstanie i w Polsce;

*

nie jest członkiem żadnej polskiej organizacji społecznej kulturalnej czy politycznej.

Mając na uwadze powyższe argumenty, w ocenie Wnioskodawcy nie ulega wątpliwości, że od początku 2007 r., nie posiada w Polsce miejsca zamieszkania w rozumieniu ustawy. Oznacza to, iż od tego momentu wyjazdu z kraju ciąży na nim ograniczony obowiązek podatkowy.

Należy zauważyć, iż powołane przepisy ustawy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżeniu podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczypospolita Polska (art. 4a ustawy).

Zgodnie z postanowieniami art. 4 ust. 1 umowy, za osobę mającą miejsce zamieszkania w Polsce należy rozumieć każdą osobę, która zgodnie polskim prawem podlega opodatkowaniu z uwagi na miejsce zamieszkania. Art. 4 ust. 2 umowy stanowi natomiast, iż, jeżeli osoba fizyczna ma miejsca zamieszkania w obu umawiających się Państwach (tj. w Polsce i Kazachstanie), to jej status będzie określony wg następujących zasad:

a.

osobę uważa się za mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie, w którym ma ona stałe miejsce zamieszkania; jeżeli ma ona stałe miejsce zamieszkania w obu Państwach, to uważa się ją za mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie, z którym ma ściślejsze powiązania osobiste lub gospodarcze (ośrodek interesów życiowych),

b.

jeżeli nie można ustalić, w którym Państwie osoba ma ośrodek interesów życiowych, albo jeżeli nie ma ona stałego miejsca zamieszkania w żadnym z Państw, to uważa się ją za mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie, w którym zwykle przebywa,

c.

jeżeli przebywa ona zazwyczaj w obydwu Państwach lub nie przebywa zazwyczaj w żadnym z nich, to będzie ona uważana za mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie, którego jest obywatelem,

d.

jeżeli jest ona obywatelem obu Państw lub nie jest obywatelem żadnego z nich, właściwe władze Umawiających się Państw rozstrzygną zagadnienie w drodze wzajemnego porozumienia.

Nawet jeżeliby założyć konieczność zastosowania postanowień umowy, należy zwrócić uwagę, iż w rezultacie wniosek odnośnie tego, które państwo ma prawo do opodatkowania światowych dochodów, staje się jeszcze bardziej ewidentny. Art. 4 ust. 2 pkt b), mówi bowiem, iż "jeżeli nie można ustalić, w którym Państwie osoba ma ośrodek interesów życiowych, albo leżeli nie ma ona stałego miejsca zamieszkania w żadnym z Państw, to uważa się ją za mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie, w którym zwykle przebywa.

Wobec powyższego, gdyby w praktyce nie można było ustalić, w którym państwie znajduje się ośrodek interesów życiowych, to istotne w tej kwestii byłoby kryterium przebywania, które niewątpliwie świadczy o braku rezydencji podatkowej w Polsce, gdyż zwykle Wnioskodawca przebywa na terytorium Kazachstanu. Potwierdza, że w niniejszej sprawie nie toczy się żadne postępowanie podatkowe czy też kontrola podatkowa, nie jest również prowadzone postępowanie przed sądem administracyjnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z regulacją zawartą w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy) podlegają w Polsce osoby fizyczne, jeśli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W myśl art. 3 ust. 1a ww. ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

W świetle art. 3 ust. 2a osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów z pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej na podstawie stosunku służbowego lub stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia, oraz innych dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Przepis art. 4a tej ustawy stanowi, iż wymieniony wyżej przepis stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Stosownie do art. 4 ust. 1 Konwencji z dnia 21 września 1995 r. zawartej między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Kazachstanu w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzona w A. (Dz. U. z 1995 r. Nr 121, poz. 586), określenie "osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie" oznacza każdą osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na miejsce zamieszkania, jej miejsce stałego pobytu, siedzibę zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze. Określenie to obejmuje również rząd Umawiającego się Państwa, jego jednostki administracyjne lub władze lokalne oraz wykorzystywane przez rząd lub władze instytucje finansowe. Jednakże określenie to nie obejmuje osoby, która podlega opodatkowaniu w Umawiającym się Państwie z tytułu dochodu uzyskiwanego tylko w tym Państwie lub z tytułu majątku znajdującego się w tym Państwie.

Definicja ta odnosi się zatem bezpośrednio do określenia "miejsca zamieszkania" przyjętego w ustawodawstwach wewnętrznych państw i uwzględnia różne formy więzi osobistej z państwem, które we własnym ustawodawstwie ustala podstawę nieograniczonego obowiązku podatkowego.

Zgodnie z art. 4 ust. 2 ww. Konwencji, jeżeli osoba fizyczna ma miejsca zamieszkania w obu Umawiających się Państwach, to jej status będzie określony wg następujących zasad:

a.

osobę uważa się za mającą miejsce zamieszkania w tym Umawiającym się Państwie, w którym ma ona stałe miejsce zamieszkania; jeżeli ma ona stałe miejsce zamieszkania w obu Umawiających się Państwach, to uważa się ją za mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie, z którym ma ona silniejsze powiązania osobiste lub gospodarcze (ośrodek interesów życiowych)

b.

jeżeli nie można ustalić, w którym Umawiającym się Państwie osoba ma ośrodek interesów życiowych, albo jeżeli nie ma ona stałego miejsca zamieszkania w żadnym z Umawiających się Państw, to uważa się ją za mającą miejsce zamieszkania w tym Umawiającym się Państwie, w którym zwykle przebywa;

c.

jeżeli przebywa ona zazwyczaj w obydwu Państwach lub nie przebywa zazwyczaj w żadnym z nich, to uważa się, że ma ona miejsce zamieszkania w tym Umawiającym się Państwie, którego jest obywatelem;

d.

jeżeli jest ona obywatelem obu Państw lub nie jest obywatelem żadnego z nich, to właściwe władze Umawiających się Państw rozstrzygną sprawę w drodze wzajemnego porozumienia.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny oraz przedstawiony powyżej stan prawny, należy stwierdzić, iż w 2007 r. i latach następnych (o ile nie ulegnie zmianie stan faktyczny) podlega Pan w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Posiada Pan miejsce zamieszkania na terytorium Kazachstanu, towarzyszy Panu żona, a od końca 2007 r. dziecko. W Kazachstanie podpisał Pan umowę o pracę z kazachskimi spółkami, które wypłacają Panu wynagrodzenie w całości. Tam opłaca Pan podatek dochodowy od osób fizycznych od dochodów z ww. umów. W Kazachstanie będzie Pan uznawany za tamtejszego rezydenta podatkowego począwszy od stycznia 2007 r.. Pobyt na terytorium Kazachstanu będzie trwać przez okres nie krótszy niż 3 lata. W tym czasie Pańskie wizyty w Polsce będą sporadyczne. W Polsce nie posiada Pan do dyspozycji lokalu mieszkalnego, gdyż użyczył go Pan nieodpłatnie swojej siostrze.

Inwestycje w Polsce ograniczają się jedynie do zakupu i sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Nie jest Pan również aktywnym członkiem żadnych organizacji społecznych, kulturalnych czy politycznych w Polsce.

Mając na uwadze fakt, iż z Kazachstanem łączą Pana silniejsze powiązania osobiste i gospodarcze oraz uwzględniając zapisy Konwencji między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Kazachstanu w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1995 r. Nr 121, poz. 586), stwierdzić należy, że od początku 2007 r. podlega Pan w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl