IPPB2/415-4/10-2/AS - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego wraz z gruntem.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-4/10-2/AS Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego wraz z gruntem.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 31 grudnia 2009 r. (data wpływu 4 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od opodatkowania dochodu z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego wraz z gruntem - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od opodatkowania dochodu z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego wraz z gruntem.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni, w dniu 2 stycznia 2008 r. przesłała do Dyrektora Izby Skarbowej wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodu z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego. W dniu 7 kwietnia 2008 r. Dyrektor Izby Skarbowej udzielił pisemnej interpretacji Nr IPPB2/415-33/08-2/AK.

Lokal mieszkalny Wnioskodawczyni nabyła od Agencji Mieszkaniowej w dniu 8 listopada 2007 r. wraz z 324/10000 częścią udziału w prawie własności działki gruntu, na której budynek został wzniesiony, na podstawie aktu notarialnego - umowy ustanowienia odrębnej własności lokalu i jego sprzedaży. W dniu 17 grudnia 2008 r. Wnioskodawczyni sprzedała ww. lokal w drodze umowy sprzedaży wraz z udziałem w gruncie.

W lokalu Wnioskodawczyni była zameldowana od 21 października 1991 r. do 29 grudnia 2008 r.

Zgodnie z art. 21 ust. 21 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w dniu 29 grudnia 2008 r. w terminie 14 dni od dnia odpłatnego zbycia wymienionej nieruchomości Wnioskodawczyni złożyła w Urzędzie Skarbowym oświadczenie o zbyciu lokalu oraz PIT-23, akt notarialny, interpretację indywidualną Nr IPPB2/415-33/08-2/AK z dnia 7 kwietnia 2008 r. Zaniepokojona brakiem jakiejkolwiek pisemnej informacji dotyczącej zwolnienia z 19% podatku z uzyskanego przychodu ze sprzedaży nieruchomości w dniu 4 sierpnia 2009 r. Wnioskodawczyni udała się do Urzędu Skarbowego, gdzie uzyskała informację, że sprawa nie może być pozytywnie załatwiona z uwagi na fakt, iż interpretacja z 7 kwietnia 2008 r. dotycząca skorzystania z ulgi meldunkowej odnosi się jedynie do sprzedanego lokalu, nie ma w niej mowy o gruncie, który wraz z lokalem został sprzedany. Powiedziano Wnioskodawczyni również, że przepisy prawa nie są jasne i Urząd nie wie jak w tym przypadku ma postąpić, tj. czy Wnioskodawczyni powinna zapłacić podatek dochodowy od osób fizycznych za przychód uzyskany ze sprzedaży gruntu w związku ze sprzedażą lokalu mieszkalnego. Poradzono Wnioskodawczyni, aby ponownie napisała wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w tej samej sprawie, a po jej otrzymaniu Urząd będzie dopiero mógł rozpatrzeć sprawę. Wnioskodawczyni uważa, że jest to ewidentna bezczynność Urzędu, który przez tyle czasu nic w tej sprawie nie uczynił. Wnioskodawczyni, nie zgadza się z opinią, którą przedstawia Urząd Skarbowy, że interpretacja z dnia 7 kwietnia 2008 r. odnosi się jedynie do sprzedanego lokalu, ponieważ mówi się w niej "biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, iż przychód uzyskany przez Panią ze sprzedaży nieruchomości nabytej w 2007 r. będzie korzystał ze zwolnienia z 19% podatku dochodowego od osób fizycznych, pod warunkiem, że w terminie 14 dni od dnia zbycia nieruchomości zostanie złożone we właściwym urzędzie skarbowym oświadczenie o zbyciu lokalu". Jak widać Minister Finansów bardzo wyraźnie wskazał w udzielonej interpretacji, że zwolnienie podatku dotyczy odpłatnego zbycia nieruchomości nabytych po dniu 1 stycznia 2007 r., nieruchomości, tj. lokalu mieszkalnego i gruntu, na którym się znajduje. Wielokrotnie w udzielonej interpretacji, mówiąc o lokalu mieszkalnym używa pojęcia nieruchomość.

Odpowiadając na uzupełnienie wniosku złożonego 8 września 2009 r., Wnioskodawczyni informuje, że sprzedany lokal mieszkalny wraz z gruntem nabyła 8 listopada 2007 r., i z tym dniem stała się jego właścicielką.

Wraz z prawami związanymi z jego własnością, tj. udziałem wynoszącym 324/10.000 części w nieruchomości wspólnej, którą stanowi grunt oraz części budynku i urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy ulga meldunkowa dotyczy sprzedanej nieruchomości, tj. lokalu mieszkalnego i gruntu...

2.

Czy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa Wnioskodawczyni jest zobowiązana do zapłacenia podatku dochodowego od osób fizycznych za przychód uzyskany ze sprzedaży gruntu, w związku ze sprzedażą lokalu mieszkalnego, z którego uzyskany przychód korzysta ze zwolnienia 19% podatku dochodowego od osób fizycznych...

3.

Jeżeli Wnioskodawczyni jest zobowiązana do zapłacenia podatku za przychód uzyskany ze sprzedaży gruntu w związku ze sprzedażą lokalu mieszkalnego, to jaką ma mieć wysokość...

4.

W jaki sposób należy ustalić podatek. Jakie składniki, co należy uwzględnić przy jego ustaleniu...

5.

Kto zapłaci za odsetki spowodowane bezczynnością urzędu jeżeli grunt podlegałby podatkowi dochodowemu od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Tak zwana ulga meldunkowa, tj. zwolnienie z 19% podatku dochodowego od osób fizycznych za przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości nabytej w 2007 r. ma zastosowanie (dotyczy) lokalu mieszkalnego i gruntu, na którym ten lokal się znajduje.

Przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości nabytej w 2007 r. będzie korzystał ze zwolnienia z 19% podatku dochodowego od osób fizycznych ponieważ w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia nieruchomości Wnioskodawczyni złożyła w Urzędzie Skarbowym oświadczenie, o zbyciu lokalu mieszkalnego.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Dla opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości podatkiem dochodowym od osób fizycznych istotne znaczenie ma data nabycia przedmiotowej nieruchomości.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni, lokal mieszkalny nabyła od Agencji Mieszkaniowej w dniu 8 listopada 2007 r. wraz z 324/10.000 częścią udziału w prawie własności działki gruntu, na której budynek został wzniesiony, na podstawie aktu notarialnego - umowy ustanowienia odrębnej własności lokalu i jego sprzedaży. W dniu 17 grudnia 2008 r. Wnioskodawczyni sprzedała ww. lokal w drodze umowy sprzedaży wraz z udziałem w gruncie.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do dochodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości i praw nabytych po 1 stycznia 2007 r.

W myśl art. 30e ust. 1 i ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 2007 r., od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku. Podatek jest płatny w terminie złożenia zeznania, o którym mowa w art. 45, za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Z uwagi na treść art. 30e ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podstawą obliczenia podatku jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonych zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6d i 6c, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) do c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania (art. 22 ust. 6c ww. ustawy).

Z uwagi na treść art. 22 ust. 6e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Jednakże w świetle art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są przychody z odpłatnego zbycia:

a.

budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,

b.

lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu,

c.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,

d.

prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie

- jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w lit. a)-d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia, z zastrzeżeniem ust. 21 i 22.

Zwolnieniu, o którym wyżej mowa, podlega jedynie odpłatne zbycie nieruchomości enumeratywnie wymienionych w tym przepisie i nie ma ono zastosowania do odpłatnego zbycia gruntów, zarówno tych, które stanowią odrębny przedmiot własności (prawo wieczystego użytkowania gruntu), jak i gruntów trwale związanych z budynkami, stanowiącymi część składową nieruchomości.

Stosownie do treści art. 21 ust. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2008 r. - zwolnienie to ma zastosowanie do przychodów podatnika, który w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa majątkowego, złoży oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia, w urzędzie skarbowym, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

Nadmienić należy, że w dniu 9 kwietnia 2008 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 2 kwietnia 2008 r. w sprawie przedłużenia terminu do złożenia oświadczenia o spełnieniu warunków do zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodów uzyskanych z odpłatnego zbycia nieruchomości i określonych praw majątkowych (Dz. U. Nr 59, poz. 361). Na podstawie tego rozporządzenia podatnicy, którzy uzyskali w 2008 r. przychody z odpłatnego zbycia nieruchomości i określonych praw majątkowych mają prawo do składania w terminie do dnia 30 kwietnia 2009 r. oświadczenia o spełnieniu warunków do zwolnienia z podatku dochodowego.

Wobec powyższego, zwolnienie o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uwarunkowane jest spełnieniem łącznie dwóch warunków:

*

okresu zameldowania na pobyt stały nie krótszego niż dwunastomiesięczny, przed datą zbycia,

*

złożenia oświadczenia o spełnieniu warunków do zwolnienia w terminie do dnia 30 kwietnia 2009 r.

Jeżeli zatem zostaną spełnione powyższe warunki podatnikowi przysługuje prawo do zwolnienia w trybie art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy (tzw. ulga meldunkowa).

Należy zauważyć, że żaden przepis prawa nie uzależnia też obowiązku zameldowania od posiadania tytułu własności do nieruchomości lub lokalu, lecz istotny jest fakt zameldowania podatnika na pobyt stały w zbywanym lokalu czy też budynku przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia.

Przepis ten nie określa również daty, od której należy liczyć okres zameldowania podatnika na pobyt stały w zbywanym lokalu czy też budynku przez wyżej wskazany okres. Nie jest więc konieczne, by Wnioskodawca był właścicielem nieruchomości przez cały ww. wymagany okres. Istotny jest tu tylko sam fakt zameldowania na pobyt stały w danym lokalu czy budynku, natomiast istniejące stosunki własnościowe przypadające na okres ww. 12 miesięcy pozostają bez wpływu na możliwość skorzystania ze zwolnienia.

Z analizy przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni sprzedała lokal mieszkalny wraz z częścią udziału w gruncie.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę na to, że przepisy dotyczące zwolnień podatkowych są odstępstwem od generalnej zasady powszechnego opodatkowania. Wszelkie zwolnienia bowiem w prawie podatkowym są wyjątkiem od konstytucyjnej zasady powszechności opodatkowania, dlatego też wykładnia przepisów ustanawiających te zwolnienia musi być wykładnią ścisłą i enumeratywny katalog zwolnień przedmiotowych nie może być poprzez interpretację rozszerzany.

Odnosząc się do powołanego przez Wnioskodawczynię zwolnienia przedmiotowego, wskazać należy, że wliczenie zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 126 stanowi katalog zamknięty, co oznacza, że tylko przychody z odpłatnego zbycia nieruchomości wymienionych w tym przepisie korzystają ze zwolnienia od podatku. Nie ma wobec tego takiej możliwości, aby zwolnienie od opodatkowania przychodu ze sprzedaży lokalu mieszkalnego przełożyć na przychód pochodzący ze sprzedaży gruntu lub udział w gruncie, nawet wtedy, gdy udział w gruncie jest związany z konkretnym - sprzedanym lokalem mieszkalnym.

Wskazać należy że w złożonym wniosku o interpretację prawa podatkowego z dnia 8 stycznia 2008 r. w opisanym stanie faktycznym Wnioskodawczyni nie wskazała, aby przedmiotem sprzedaży był lokal mieszkalny z udziałem w gruncie. W przedmiotowym wniosku, Wnioskodawczyni wskazała, iż na podstawie aktu notarialnego nabyła odrębną własność lokalu mieszkalnego i w pierwszej połowie 2008 r. zamierza ww. lokal mieszkalny sprzedać. Również w pytaniu i własnym stanowisku była mowa o lokalu mieszkalnym, stąd też organ wydając interpretację indywidualną ustosunkował się tylko do przychodu ze sprzedaży lokalu mieszkalnego.

Interpretacja indywidualna Nr IPPB2/415-33/08-2/AK z dnia 7 kwietnia 2008 r. wydana została w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę. Dyrektor Izby Skarbowej działając w imieniu Ministra Finansów, wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej - nie przeprowadza postępowania dowodowego, nie jest wobec tego obowiązany, ani uprawniony do zebrania i zbadania materiału dowodowego w sprawie - związany jest wyłącznie opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Wnioskodawcę.

W związku z powyższym należy zauważyć, iż przedmiotowa interpretacja dotyczy jedynie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, który nie musi odzwierciedlać stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, gdyż tut. Organ w ramach procedury wydawania interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego nie ma stosownego umocowania w przepisach prawa, umożliwiającego weryfikację przedstawionego we wniosku stanu faktycznego. W konsekwencji jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie chroni Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Dlatego też wydana interpretacja prawa podatkowego na złożony wniosek o jej wydanie z dnia 8 stycznia 2008 r. nie chroni Wnioskodawczyni, gdyż przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości. W opisanym stanie faktycznym Wnioskodawczyni nie wskazała, aby przedmiotem sprzedaży był lokal mieszkalny z udziałem w gruncie, co miało decydujące znaczenie w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto należy wyjaśnić, że zwolnienie od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych realizowane przez podatnika, jest zwolnieniem z mocy prawa i przysługuje ono podatnikowi, jeżeli spełnia on określone tymi przepisami warunki, bez decyzyjnej ingerencji organów podatkowych.

Należy wskazać, iż w przypadku korzystania z ulg i zwolnień podatkowych wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obowiązek udowodnienia, że określony wydatek został poniesiony przy spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów podatkowych spoczywa na podatniku, który wywodzi z tego określone skutki prawne.

Obowiązek ten nie może być przerzucany na organy podatkowe, których nie można obciążać nieograniczoną powinnością poszukiwania faktów i dowodów potwierdzających związek przyczynowy pomiędzy uzyskanym przychodem a prawem do zwolnienia od podatku.

Reguła ta znajduje w szczególności zastosowanie w sytuacjach, gdy podatnik zamierza skorzystać z ulg bądź innego rodzaju preferencji podatkowych. Skorzystanie ze zwolnienia przedmiotowego przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości prowadzące w efekcie do zmniejszenia obciążeń podatkowych jest prawem podatnika. Jeśli jednak z niego skorzysta, musi liczyć się z powinnością poniesienia pełnego ciężaru udowodnienia zgodności z prawem podejmowanych działań. Konsekwencją opodatkowania dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości oraz zasady samoobliczenia podatku przez podatnika, jest obowiązek złożenia zeznanie, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym.

Organ podatkowy ocenia rzetelność i prawidłowość działań podatnika - czyni to na podstawie przedstawionych przez podatnika dowodów w zakresie uzyskanych przychodów. Jednakże czyni to w toku badania dowodów podatkowych w ramach prowadzonego postępowania kontrolnego lub podatkowego, z perspektywy czasu. Zaznaczyć należy, że Urząd Skarbowy ma na takie działania pięć lat.

Wobec powyższego w sytuacji, gdy przychód uzyskany jest ze sprzedaży mieszkania nabytego w 2007 r., zastosowanie mają przepisy podatku dochodowego od osób fizycznych obowiązujące od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r. W świetle przedstawionego stanu faktycznego należy uznać, iż przepis art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2007 r. warunkujący zwolnienie od podatku dochodowego, będzie miał zastosowanie do przychodu (dochodu) uzyskanego ze sprzedaży mieszkania nabytego w 2007 r., natomiast nie będzie miał zastosowania do przychodu uzyskanego ze sprzedaży udziału w gruncie.

Reasumując:

*

Ze zwolnienia od podatku z tzw. ulgi meldunkowej korzysta przychód ze sprzedaży lokalu mieszkalnego. Nie korzysta z tego zwolnienia przychód ze sprzedaży gruntu.

*

Wnioskodawczyni jest zobowiązana do zapłacenia podatku dochodowego od osób fizycznych za przychód uzyskany ze sprzedaży gruntu, w związku ze sprzedażą lokalu mieszkalnego wraz z częścią ułamkową w gruncie.

*

Od dochodu z odpłatnego zbycia gruntu podatek dochodowy od osób fizycznych wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

*

Podstawą obliczenia podatku jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6d i 6c.

*

Podatek jest płatny w terminie złożenia zeznania, tj. do dnia 30 kwietnia roku następującego, po roku podatkowym, w którym nastąpiła sprzedaż.

W wypadku Wnioskodawczyni termin płatności minął w dniu 30 kwietnia 2009 r.

Na Wnioskodawczyni ciąży obowiązek zapłaty zobowiązania podatkowego oraz należnych odsetek.

Do wniosku Wnioskodawczyni dołączyła plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem. Dlatego dokumenty dołączone przez Panią do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja Nr 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl