IPPB2/415-390/08-5/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-390/08-5/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 25 lutego 2008 r. (data wpływu 29 lutego 2008 r.) oraz piśmie uzupełniającym braki formalne (data nadania 21 maja 2008 r., data wpływu 26 maja 2008 r. data doręczenia 19.05.208 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów od zysków kapitałowych za rok 2003 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 lutego 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów od zysków kapitałowych za rok 2003.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca pod koniec grudnia 2002 r. za własne środki transferowane z banku w Polsce zakupił w USA obligacje skarbowe rządu USA.

Według kursu wymiany NBP z dn. 1 stycznia 2003 r. wartość tej inwestycji wynosiła:

300.000 USD x kurs 3,8283 = 1.148.490,00 PLN.

W czerwcu 2003 r. do rachunku zostało dopisane 5.000 USD jako dywidenda od obligacji (wypłata dywidendy 2 razy w roku, następna została dopisana do rachunku w pierwszych dniach stycznia 2004 r.).

Na koniec 2003 r. wartość inwestycji kapitałowej Wnioskodawcy według kursu NBP z dnia 31 grudnia 2003 r. wynosiła: 305.000 USD x kurs 3,7405 = 1.140.852,50 PLN.

Z uwagi na braki formalne w złożonym wniosku, tutejszy organ podatkowy pismem z dnia 14 maja 2008 r. Nr..... wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:

* Podpisanie wniosku i zarazem oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej (...) - zgodnie z wymogami formularza ORD-IN na str. 4 w "części I",

* Doprecyzowanie stanu faktycznego,

* Doprecyzowanie pytania i wskazanie co rozumie Pan przez podatek od zysków kapitałowych z 2003 r., tj. czy ma Pan tu na myśli podatek od oprocentowania obligacji, a jeśli nie - to należy wskazać jednoznacznie, jakie zyski kapitałowe ma Pan na uwadze.

Wniosek uzupełniono prawidłowo w wyznaczonym terminie w sposób następujący:

* Strona 4 "część I" formularza ORD-IN - oświadczenie i podpis Wnioskodawcy, została uzupełniona podpisem Wnioskodawcy,

* Wnioskodawca posiadał Obligacje X Y XZ Z w okresie od 6 lutego 2003 r. do 8 listopada 2004 r. W tym okresie zostały dopisane do rachunku odsetki: w dniu 5 sierpnia 2003 r. - 5.000 USD, 6 lutego 2004 r. - 5.000 USD, 05.08.204 r. - 5000 USD i 8 listopada 2004 r. - 2500 USD. W wyniku wzrostu wartości polskiej waluty, po przeliczeniu na złote u Wnioskodawcy wystąpiła strata.

* Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż przedmiotem zadanego pytania jest opodatkowanie przychodów uzyskanych w roku 2003 z tytułu wypłaconych odsetek od posiadanych obligacji na rachunku inwestycyjnym w Stanach Zjednoczonych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy pomimo straty na inwestycji kapitałowej w roku 2003 Urząd Skarbowy W... może w 2008 r. żądać podatku od zysków kapitałowych z 2003 r. (owych 5.000 USD dywidendy) wraz z odsetkami za 5 lat.

W wyniku uzupełnienia wniosku Wnioskodawca wskazał, iż przedmiotem zadanego pytania są wypłacone odsetki od posiadanych obligacji rządu Stanów Zjednoczonych Ameryki.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca uważa, że wobec straty na inwestycji kapitałowej podatek od zysków kapitałowych nie powinien być wymagany.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2003 r. opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52a ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest rezydentem podatkowym Rzeczypospolitej Polskiej i stosownie do przepisów art. 3 ust. 1 powołanej wyżej ustawy podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w związku z powyższym powinien w Polsce zapłacić podatek od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca uzyskał w 2003 r. przychód z tytułu oprocentowania obligacji rządu USA na rachunku inwestycyjnym w Stanach Zjednoczonych Ameryki.

Mając na uwadze kwestię opodatkowania dochodów z odsetek od obligacji uzyskanych za granicą należy sięgnąć do umowy zawartej między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o unikaniu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Waszyngtonie dnia 8 października 1974 r. (Dz. U. z 1976 r. Nr 31, poz. 178).

Zgodnie z zapisem art. 12 ust. 1 umowy osiągnięte przychody z tytułu odsetek w Stanach Zjednoczonych podlegają opodatkowaniu w miejscu rezydencji podatkowej Wnioskodawcy.

Stosownie do zapisu art. 30 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Dochodów (przychodów) uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z następujących źródeł przychodów nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł i pobiera się od nich, z zastrzeżeniem art. 52a podatek w formie ryczałtu z odsetek od pożyczek, z wyjątkiem gdy udzielenie pożyczek jest przedmiotem działalności gospodarczej, z odsetek i dyskonta od papierów wartościowych - w wysokości 20% uzyskanego przychodu.

Z uwagi, że ww. przychód nie był uzyskany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie ma do niego zastosowania wyżej powołany przepis art. 30 ust. 1 ww. ustawy.

Biorąc powyższe unormowanie pod uwagę przychód uzyskany w roku 2003 z tytułu oprocentowania obligacji rządu USA na rachunku inwestycyjnym w Stanach Zjednoczonych Ameryki podlega opodatkowaniu w Polsce jako przychód z innych źródeł na zasadach ogólnych, tj. kumulacji wszystkich dochodów osiągniętych w Polsce i za granicą oraz zastosowaniu skali podatkowej przewidzianej w art. 27 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Nie można zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że strata na inwestycji kapitałowej, ma wpływ na przychód podlegający opodatkowaniu. Ustawodawca w art. 11 ust. 3 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustanowił, iż przychody w walutach obcych przelicza się na złote według kursów z dnia otrzymania lub postawienia do dyspozycji podatnika ogłaszanych przez bank, z którego usług korzystał podatnik i mających zastosowanie przy kupnie walut (...). Jeżeli bank, z którego usług korzysta podatnik, stosuje różne kursy walut obcych i nie jest możliwe dostosowanie kursu, o którym mowa w ust. 3 zdanie pierwsze, do przeliczenia na złote przychodu uzyskanego przez podatnika stosuje się kurs średni walut obcych z dnia uzyskania przychodu, ogłaszany przez Narodowy Bank Polski.

Mając powyższe na uwadze, wzrost wartości polskiej waluty nie ma wpływu na wysokość osiągniętego przychodu z tytułu wypłaconych odsetek od posiadanych obligacji.

Przechodząc natomiast do kwestii żądania przez urząd skarbowy podatku od zysków kapitałowych w 2003 wraz z odsetkami za pięć lat, zauważyć należy, iż art. 70 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) normujący instytucję przedawnienia zobowiązań podatkowych, daje organowi podatkowemu taką możliwość.

Okres przedawnienia wynosi pięć lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku, organ podatkowy ma zatem prawo żądać zapłaty podatku za okres pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

Mając na uwadze powyższe osiągnięte w 2008 r. przychody z tytułu wypłaty odsetek od obligacji rządu USA podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym jako przychód z innych źródeł na zasadach ogólnych zgodnie z wyżej wskazanymi zapisami ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl