IPPB2/415-388/14-2/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-388/14-2/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 maja 2014 r. (data wpływu 22 maja 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród w postaci statuetek okolicznościowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród w postaci statuetek okolicznościowych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Inspektor ustanowił Nagrodę za osiągnięcia w zakresie ochrony pracy i ochrony zdrowia w środowisku pracy.

Nagroda może być przyznana osobie fizycznej lub zespołowi za wybitne osiągnięcia w dziedzinie:

1.

prewencji zagrożeń zawodowych,

2.

nadzoru i kontroli przestrzegania prawa pracy,

3.

wynalazczości, projektowania i wdrażania bezpiecznych technik i technologii w dziedzinie ochrony pracy,

4.

popularyzacji prawa pracy i ochrony zdrowia oraz bezpieczeństwa pracy.

Nagrodę przyznaje Inspektor z własnej inicjatywy lub na wniosek;

1. Rady Ochrony Pracy,

2.

organu administracji rządowej lub samorządowej,

3.

ogólnokrajowego związku zawodowego,

4.

ogólnokrajowego zrzeszenia związków zawodowych lub ogólnokrajowej organizacji międzyzakładowej,

5.

ogólnokrajowej federacji lub konfederacji pracodawców,

6. Polskiej Akademii Nauk lub rektora wyższej uczelni,

7.

stowarzyszenia naukowego lub twórczego,

8.

instytutu naukowo-badawczego,

9.

okręgowego inspektora pracy.

Wnioski o przyznanie nagrody opiniuje Komisja.

W przypadku wymienionej nagrody osoby nie rywalizują ze sobą ponieważ:

* są zgłaszane przez inne osoby bądź podmioty,

* nie mają w żaden sposób wpływu na wyniki wyboru, ponieważ oceniane są ich działania sprzed nominacji, które poczynili nie wiedząc, że będą uczestnikami takiego wydarzenia, nie podejmowali takich działań z chęci zdobycia nagrody.

Nagrodę ma stanowić statuetka okolicznościowa. Jej planowany projekt ma być opatrzony nazwą nagrody, rokiem przyznania oraz krótkim opisem postaci Haliny Krahelskiej - jasno identyfikując charakter nagrody z zasługami laureatów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy otrzymane przez laureatów Nagrody statuetki okolicznościowe będą stanowiły dla obdarowanych przychód do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych i w związku z tym Wnioskodawca będzie zobowiązany do sporządzenia informacji o wysokości osiągniętego przychodu i przekazania jej podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Statuetki okolicznościowe nie stanowią źródła przychodu gdyż nie posiadają charakteru nieodpłatnego świadczenia powodującego przysporzenie w majątku obdarowanego mającego konkretny wymiar materialny - użytkowy lub finansowy. Są jedynie formą symbolicznego wyróżnienia za wybitne osiągnięcia w danej dziedzinie.

Halina Krahelska to postać historyczna, która w swojej prospołecznej działalności na rzecz praw pracowniczych w Polsce okresu międzywojennego ustanowiła wysokie standardy, które obecnie stanowią punkt odniesienia dla osób zajmujących się problematyką warunków pracy.

Takie walory Nagrody wskazują na jej sentymentalny charakter. Dziedzina nagrody, która związana jest z bezpieczeństwem i ochroną pracy koresponduje z jej emocjonalnym wymiarem.

Zdaniem Państwowej Inspekcji Pracy Głównego Inspektoratu Pracy przekazane statuetki okolicznościowe nie powodują powstania obowiązku podatkowego u osób nimi obdarowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne - to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu - przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy źródłami przychodów są przychody z innych źródeł.

Stosownie do art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego Inspektor ustanowił Nagrodę za osiągnięcia w zakresie ochrony pracy i ochrony zdrowia w środowisku pracy. Nagroda może być przyznana osobie fizycznej lub zespołowi za wybitne osiągnięcia w dziedzinie: prewencji zagrożeń zawodowych, nadzoru i kontroli przestrzegania prawa pracy, wynalazczości, projektowania i wdrażania bezpiecznych technik i technologii w dziedzinie ochrony pracy, popularyzacji prawa pracy i ochrony zdrowia oraz bezpieczeństwa pracy.

Nagrodę przyznaje Inspektor z własnej inicjatywy lub na wniosek.

Wnioski o przyznanie nagrody opiniuje Komisja.

W przypadku wymienionej nagrody osoby nie rywalizują ze sobą ponieważ są zgłaszane przez inne osoby bądź podmioty, nie mają w żaden sposób wpływu na wyniki wyboru, ponieważ oceniane są ich działania sprzed nominacji, które poczynili nie wiedząc, że będą uczestnikami takiego wydarzenia, nie podejmowali takich działań z chęci zdobycia nagrody.

Nagrodę ma stanowić statuetka okolicznościowa. Jej planowany projekt ma być opatrzony nazwą nagrody, rokiem przyznania oraz krótkim opisem postaci - jasno identyfikując charakter nagrody z zasługami laureatów.

Przenosząc zdarzenie przyszłe opisane we wniosku na grunt przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie można stwierdzić, że w analizowanej sytuacji laureat otrzyma "nieodpłatne świadczenie". W świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego nagrodę ma stanowić statuetka okolicznościowa. Tego rodzaju wyróżnienie nie ma charakteru materialnego, a wyłącznie stanowi wyraz uznania za osiągnięcia w danej dziedzinie.

W konsekwencji otrzymanie przez laureata Nagrody za osiągnięcia w zakresie ochrony pracy i ochrony zdrowia w środowisku pracy w postaci statuetki okolicznościowej nie powoduje powstania przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych po stronie obdarowanego laureata (jako osobie uhonorowanej).

Skoro bowiem nagrody te są tylko wyłącznie formą uhonorowania symboliczną (pamiątkową) nie stanowią charakteru materialnego, to w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stanowią one przychodu podatkowego. Tym samym z tytułu ich przekazania na Wnioskodawcy nie ciążą żadne obowiązki płatnika.

W związku z tym Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do sporządzenia informacji o wysokości osiągniętego przychodu i przekazania jej podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl