IPPB2/415-385/12-2/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-385/12-2/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 13 kwietnia 2012 r. (data wpływu 19 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ciążących na Spółce obowiązkach płatnika w związku z nabyciem przez pracowników akcji w ramach programu akcji pracowniczych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ciążących na Spółce obowiązkach płatnika w związku z nabyciem przez pracowników akcji w ramach programu akcji pracowniczych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

C. Sp. z o.o. (dalej "Spółka" lub "C.") jest firmą zajmująca się świadczeniem usług outsourcingowych, głównie w obszarze księgowości i finansów oraz także usług doradczych. Spółka zatrudnia ponad 4.500 pracowników.

Spółka należy do Grupy Kapitałowej C. (dalej "Grupa"). Grupa posiada biura w ponad 30 krajach na Świecie, w których zatrudnionych jest ponad 100.000 osób. Podmiotem dominującym Grupy i 100% udziałowcem Spółki jest C.G. S.A. z siedzibą we Francji.

W dniu 26 maja 2011 r. Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy C. G. S.A. podjęło decyzję o podwyższeniu kapitału spółki, a w dniu 15 lutego 2012 r. na posiedzeniu Zarządu C. G. S.A. podjęto decyzję w sprawie wdrożenia programu akcji pracowniczych (dalej "Program"). Podwyższenie kapitału zarezerwowanego dla pracowników przewidziane jest na 30 września 2012 r.

Program akcji pracowniczych będzie polegał na zaoferowaniu pracownikom Grupy możliwości nabycia akcji C. G. S.A. Akcje C. G. S.A. są notowane na Paryskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.

Beneficjentami Programu mogą zostać osoby, które:

1.

są pracownikami spółki należącej do Grupy;

2.

będą zatrudnione w takiej spółce, przez co najmniej jeden dzień w okresie pomiędzy 28 a 30 sierpnia 2012 r. (włącznie);

3.

w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 30 sierpnia 2012 r. mają udokumentowany, co najmniej trzymiesięczny staż pracy.

Cena, po jakiej zostaną zaoferowane akcje zostanie określona w EURO i ustalona w oparciu o średni kurs otwarcia akcji C. G. S.A. z 20 sesji giełdowych poprzedzających posiedzenie Zarządu, na którym zostanie ustalona cena oferowanych akcji. Posiedzenie zarządu zaplanowano na 27 sierpnia 2012 r. Dodatkowo cena akcji zostanie obniżona o 15% rabat. Pracownicy C. Polska biorący udział w programie będą mogli nabyć akcje za kwotę minimalną wynoszącą 500 PLN i nie wyższą niż 2,5% szacowanego rocznego wynagrodzenia brutto w 2012 r.

Pracownicy Spółki, którzy zdecydują się na skorzystanie z oferty nabędą akcje za pośrednictwem Pracowniczego Funduszu Akcyjnego - Funduszu Zbiorowego Inwestowania w Papiery Wartościowe (nazwa francuska: Fonds Commun de Placement d"Entreprise, dalej "FCPE" lub fundusz") - instytucji powszechnie stosowanej we Francji dla realizacji programów akcjonariatu pracowniczego. Fundusz ten został utworzony we Francji i jest regulowany przez Urząd ds. Rynków Finansowych zgodnie z prawem francuskim.

Uprawniony pracownik dokonując wpłaty na rzecz FCPE nabędzie jednostki uczestnictwa w funduszu, natomiast fundusz nabędzie akcje od C.G. S.A. Zgodnie z obowiązującym we Francji prawem, Fundusz nie jest traktowany jako osoba prawna. Według wiedzy Wnioskodawcy, Fundusz nie jest funduszem kapitałowym w rozumieniu art. 5a pkt 14 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Uczestnik programu przekaże Funduszowi stosowne środki pieniężne, które Fundusz zainwestuje w akcje C.G. S.A. Nabyte przez Fundusz w imieniu Wnioskodawcy akcje C. G. S.A. będą przetrzymywane w imieniu Wnioskodawcy przez Fundusz. Z kolei Fundusz wyda Wnioskodawcy jednostki uczestnictwa odzwierciedlające wartość emisyjną akcji C.G. zakupionych przez Fundusz na rzecz Wnioskodawcy. Liczba jednostek uczestnictwa w Funduszu odpowiadać będzie liczbie zakupionych przez Fundusz na rzecz Wnioskodawcy akcji C.G. S.A. Według wiedzy Wnioskodawcy, jednostki uczestnictwa Funduszu są papierami wartościowymi nienotowanymi na giełdzie. Wartość jednostek uczestnictwa jest zmienna i jest pochodną zmian ceny akcji danego emitenta (tutaj: C.G. S.A.).

FCPE pozyska od niepowiązanego z Grupą banku dodatkowe finansowanie w celu uzyskania dźwigni finansowej dla środków zainwestowanych przez pracownika. W związku z tym kwota zainwestowana w akcje C.G. S.A. wyniesie dziesięciokrotność wpłaty pracownika.

Każdy pracownik, ma zagwarantowany zwrot zainwestowanej kwoty w EURO.

W związku z tym, że zarówno akcje C.G. S.A. jak i jednostki uczestnictwa w funduszu będą wyceniane w EURO ryzyko kursowe ponosi pracownik.

Zysk, jaki osiągnie pracownik z inwestycji będzie obliczany przy uwzględnieniu dźwigni finansowej, kosztów jej finansowania oraz kosztów gwarancji zwrotu kapitału. Będzie on wyliczany na podstawie średniego wzrostu ceny akcji C.G. S.A. w okresie realizacji planu i nie będzie bezpośrednio odzwierciedlał końcowej ceny akcji w dniu zakończenia inwestycji.

Jednostki uczestnictwa w funduszu FCPE zostaną zablokowane, tj. ich zbywalność zostanie ograniczona do dnia 27 września 2017 r., za wyjątkiem przypadków przedterminowego umorzenia przewidzianych obowiązującymi w danym czasie przepisami prawa francuskiego. Wcześniejsze umorzenie jednostek będzie możliwe jedynie w przypadku:

* rozwiązania umowy o pracę,

* inwalidztwa pracownika,

* zgonu pracownika.

Przez okres trwania programu pracownikowi nie przysługuje prawo do dywidendy oraz pracownik nie może korzystać z prawa głosu w związku z posiadanymi akcjami.

Koszty wdrożenia, obsługi i realizacji planu nie są ponoszone przez Spółkę, lecz wyłącznie przez emitenta. Spółka nie organizuje również Programu oraz nie ma wpływu na ustalenie zasad programu, kryteriów wyboru Uczestników oraz innych istotnych warunków Programu. Rola Spółki w programie ogranicza się do informowania pracowników o Programie. Spółka rozważa również możliwość udzielenia pomocy pracownikom przy transferze środków na zakup akcji poprzez potrącanie z wynagrodzenia pracownika na jego wniosek zadeklarowanej kwoty i przelanie jej na rzecz FCPE.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Spółka wnosi o potwierdzenie, że w przypadku nabycia przez jej pracowników akcji w ramach opisywanego stanu przyszłego, z uwagi na fakt, iż rola Spółki jest ograniczona do informowania pracowników o Programie ewentualnego pośrednictwa przy transferze środków na zakup akcji poprzez potrącanie kwot przeinaczonych na zakup akcji z wynagrodzenia pracownika, a przede wszystkim w związku z faktem, że zyski z transakcji stanowią przychody kapitałowe pracowników, na Spółce nie ciążą obowiązki płatnika ani żadne inne obowiązki informacyjne.

Zdaniem Wnioskodawcy, dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych rozróżnia się źródła przychodów wymienione w art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: "u.p.d.o.f."). Przyporządkowanie przychodu do właściwego źródła ma istotne znaczenie zarówno dla ustalenia wysokości dochodu, jak i ewentualnych obowiązków płatnika tego podatku. Wśród źródeł przychodu w art. 10 ust. 1 u.p.d.o.f. ustawodawca wymienia przychody ze stosunku pracy. Nie definiuje przy tym pojęcia "stosunek pracy" w ustawie podatkowej. W art. 12 ust. 4 u.p.d.o.f. nakazuje jedynie za pracownika rozumieć osobę pozostającą w stosunku pracy, stosunku służbowym, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy. W celu ustalenia znaczenia pojęcia "stosunek pracy" należy zatem, w ramach wykładni językowej i systemowej zewnętrznej odwołać się do definicji tego pojęcia zawartej w ustawie z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.). Zgodnie z art. 22 § 1 Kodeksu pracy poprzez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do wykonywania określonego rodzaju pracy na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a pracodawca - do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem. Nawiązanie stosunku pracy oraz ustalenie warunków pracy i płacy, bez względu na podstawę prawną tego stosunku, wymaga zgodnego oświadczenia woli pracownika i pracodawcy. Stosunek pracy nawiązywany jest, zatem między dwoma podmiotami - pracownikiem i pracodawcą. Za przychody ze stosunku pracy dla celów podatkowych uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. Wynika z tego zatem, że przychodami z tego źródła są wszelkie wskazane wyżej świadczenia pieniężne i niepieniężne, które otrzymuje pracownik i które jednocześnie pozostają w związku prawnym i faktycznym ze stosunkiem pracy.

Nie można zatem uznać, że nabycie akcji C.G. S.A. za pośrednictwem FCPE i uzyskane z tego tytułu przychody stanowią przychód ze stosunku pracy.

Nie zmienia tego również zawarte w art. 12 ust. 4 u.p.d.o.f. zastrzeżenie, że na osiągnięcie przychodu nie ma znaczenia źródło finansowania. Oznacza to jedynie, że przychód ze stosunku pracy może być finansowany ze środków, które pracodawca otrzymuje z innego źródła np. z dotacji. Pogląd taki znajduje potwierdzenie w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 27 kwietnia 2011 r., sygn. akt II FSK 1410/10.

Zgodnie z art. 31 u.p.d.o.f. na zakładzie pracy jako płatniku ciąży obowiązek poboru zaliczki na podatek dochodowy tylko od tych osób, które uzyskują od tego zakładu przychody ze stosunku pracy. Z przedstawionego we wniosku stanu sprawy wynikało w sposób jednoznaczny, że Spółka nie uczestniczy w żaden sposób w zakupie akcji, ustalaniu ich ceny, wydaniu akcji i zapłacie za akcje (z wyłączeniem ewentualnego pośredniczenia przy transferze środków przeznaczonych na zakup akcji poprzez dokonanie potrącenia z wynagrodzenia pracowników - co zdaniem Spółki nie zmienia faktu, iż faktycznym nabywcą akcji oraz podmiotem ponoszącym w całości obciążenie finansowe z tytułu ich zakupu jest pracownik), zatem zgodnie z przedstawioną powyżej argumentacją mamy do czynienia z przychodem, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 u.p.d.o.f., a nie przychodem ze stosunku pracy.

W związku z powyższym na Spółce nie ciążą obowiązki płatnika ani żadne inne obowiązki informacyjne.

Niezależnie od powyższego stanowiska Spółki odnośnie zakwalifikowania ewentualnych przychodów uzyskanych przez uczestników programu do źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 u.p.d.o.f., na Spółce nie ciążą obowiązki, o których mowa w art. 31 u.p.d.o.f., również z tego powodu, że w momencie nabycia przez uprawnionego pracownika akcji nie osiągnie on żadnego przychodu, który mógłby podlegać opodatkowaniu, w konsekwencji czego na Spółce ciążyłyby jakiekolwiek obowiązki związane z poborem i zapłatą zaliczki na podatek dochodowy.

Jak wskazano już powyżej zgodnie z art. 12 ust. 1 u.p.d.o.f. za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Uczestnik programu nabywając akcje, obowiązany jest zapłacić cenę określoną w programie, ustaloną na podstawie notowań akcji C.G. S.A. na giełdzie papierów wartościowych obniżoną o przyznany rabat w wysokości 15%. Zatem to pracownik uczestnik programu ponosi całkowity ciężar zakupu akcji.

W ocenie Spółki również przyznany rabat nie zmienia faktu, że po stronie pracownika nie powstaje przychód w momencie nabycia akcji.

W przypadku świadczeń częściowo odpłatnych, przychodem podatnika zgodnie z art. 11 ust. 2b u.p.d.o.f. jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w art. 11 ust. 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika. W przypadku nabycia rzeczy i praw jest to zatem różnica między ceną rynkową, stosowaną w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania. Aby można było uznać, że dane świadczenie jest częściowo nieodpłatne konieczne jest stwierdzenie, że w wyniku zdarzenia prawnego czy zjawiska gospodarczego podatnik uzyskał korzyść majątkową kosztem innego podmiotu lub też uzyskał coś częściowo nieodpłatne i jest to niezwiązane z całkowitymi kosztami lub inną formą ekwiwalentu przysporzenie majątku, mające konkretny wymiar finansowy, co znajduje potwierdzeni w uchwale Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 16 października 2006 r., II FPS 1/06, Przysporzenie to musi, zatem być rzeczywiste, a nie tylko potencjalne.

Nabywając akcje nabywa się również określone uprawnienia wobec spółki akcyjnej, a ich sprzedaż oznacza przeniesienie tych uprawnień. Są to uprawnienia m.in. prawo do udziału w walnym zgromadzeniu, jak i prawo do dywidendy. W opisanym zdarzeniu przyszłym uczestnik programu nie otrzymuje części uprawnień, które w tym przypadku przysługują podmiotowi, który pośredniczy w transakcji. W związku z tym, przez pięcioletni okres blokady akcji nie może on korzystać z prawa głosu na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy, nie przysługuje mu również dywidenda. Co więcej nie może on również zbyć posiadanych akcji w dogodnym momencie, np. zaraz po dokonaniu ich zakupu, aby zrealizować zysk pomiędzy ceną nabycia i ceną na rynku papierów wartościowych. Cena po jakiej można nabyć akcje C. G. S.A. na giełdzie papierów wartościowych uwzględnia możliwość korzystania z wszelkich praw przysługujących akcjonariuszom, a także uwzględnia możliwość natychmiastowego zbycia akcji co ma istotne znaczenie, np. w sytuacji niekorzystnej zmiany sytuacji finansowej spółki i utraty wartości akcji.

W związku z tym w ocenie Spółki wartość akcji wynikająca z ich notowań na giełdzie papierów wartościowych nie uwzględnia różnic w prawach, jakie przysługują uczestnikom programu i nabywcom akcji na giełdzie papierów wartościowych, a zatem nie można uznać, że cena giełdowa jest rynkową dla akcji nabywanych w ramach programu z uwzględnieniem ich stanu oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Dlatego też nie można uznać, że nabycie akcji w przedmiotowym programie ma charakter częściowo odpłatny, a przyznany rabat może stanowić przychód podlegający opodatkowaniu w momencie nabycia akcji. Przyznany rabat jedynie koryguje wartość akcji wynikającą z notowań na giełdzie papierów wartościowych do wartości rynkowej, uwzględniając różnicę w prawach przysługujących uczestnikom programu i innym akcjonariuszom. W związku z tym, że nie powstaje przychód w momencie nabycia akcji na Spółce nie będą ciążyły żadne obowiązki podatkowe związane z nabyciem akcji, niezależnie od tego do jakiego źródła przychodów należy zaliczyć dochód uzyskany z uczestnictwa w programie. Przyznany rabat nie może być też traktowany jako wartość (świadczenie) uzyskane przez Wnioskodawcę lub postawione do jego dyspozycji. Wnioskodawca nie otrzyma bowiem faktycznie kwoty rabatu, nie będzie też w żaden sposób uprawniony do "dysponowania" jakąkolwiek wartością odpowiadającą tej kwocie w chwili nabywania akcji C. G. Dodatkowe elementy programu, jak finansowanie dźwigni finansowej oraz zabezpieczenia zwrotu zainwestowanego kapitału nie mają wpływu na jakiekolwiek obowiązki podatnika lub płatnika. Elementy te są sfinansowane ze źródeł niepowiązanych z Grupą, a koszty ich finansowania będą uwzględnione przy wyliczeniu zysku ze sprzedaży akcji.

Reasumując w ocenie Spółki w związku z realizacją programu akcji pracowniczych na Spółce nie ciążą żadne obowiązki podatkowe, obowiązki płatnika czy obowiązki informacyjne, ponieważ przychody uzyskane przez uczestników stanowią przychody ze źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 u.p.d.o.f., a dodatkowo w momencie nabycia akcji nie powstaje przychód wiążący się z koniecznością zapłaty podatku.

Powyższe stanowisko zarówno w zakresie określenia źródła przychodów jak i momentu powstania przychodu po stronie uczestnika programu znajduje potwierdzenie w interpretacjach przepisów podatkowych i wyrokach sądów m.in. interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie znak IPPB2/415-22/09-8/AZ z dnia 30 kwietnia 2009 r. i wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego znak II FSK 1113/10 z dnia 9 grudnia 2011 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, że niniejsza interpretacja stanowi ocenę stanowiska Wnioskodawcy tylko i wyłącznie w zakresie obowiązków płatnika lub innych obowiązków informacyjnych w odniesieniu do zadanego pytania.

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z uwagi na powyższe na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki podatkowe, tj.:

1.

obliczenie,

2.

pobranie,

3.

wpłacenie

- podatku, zaliczki lub raty.

Z kolei płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8 Ordynacji podatkowej, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony, o czym stanowi art. 30 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa.

Przechodząc na grunt przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w myśl przepisów art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 z późn. zm.) osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Stosownie do art. 38 ust. 1 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

Zgodnie z art. 39 ust. 1 ww. ustawy w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje o dochodach sporządzone według ustalonego wzoru.

Na podstawie treści powyższych przepisów należy stwierdzić, iż warunkiem istnienia obowiązków płatnika dla określonego podmiotu jest fakt dokonywania świadczeń przez ten podmiot na rzecz osób będących pracownikami tego podmiotu.

W myśl art. 42a ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że C. Polska Sp. z o.o. jest spółką kapitałową z siedzibą w Polsce. Spółka należy do Grupy Kapitałowej C. Podmiotem dominującym Grupy i 100% udziałowcem Spółki jest C. G. S.A. z siedzibą we Francji.

Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy C. G. S.A. podjęło decyzję o podwyższeniu kapitału spółki. W dniu 15 lutego 2012 r. na posiedzeniu Zarządu C. G. S.A. podjęto decyzję w sprawie wdrożenia programu akcji pracowniczych adresowanego do pracowników spółki należących do wszystkich spółek Grupy, którzy będą zatrudnieni w takiej spółce, przez co najmniej jeden dzień w okresie pomiędzy 28 a 30 sierpnia 2012 r. (włącznie), w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 30 sierpnia 2012 r. mają udokumentowany, co najmniej trzymiesięczny staż pracy.

Program akcji pracowniczych będzie polegał na zaoferowaniu pracownikom Grupy możliwości nabycia akcji C. G. S.A. notowanych na Paryskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.

Cena, po jakiej zostaną zaoferowane akcje zostanie określona w EURO i ustalona w oparciu o średni kurs otwarcia akcji C.G. S.A. z 20 sesji giełdowych poprzedzających posiedzenie Zarządu, na którym zostanie ustalona cena oferowanych akcji.

Dodatkowo cena akcji zostanie obniżona o 15% rabat. Pracownicy Wnioskodawcy biorący udział w programie będą mogli nabyć akcje za kwotę minimalną wynoszącą 500 PLN i nie wyższą niż 2,5% szacowanego rocznego wynagrodzenia brutto w 2012 r.

Pracownicy Spółki, którzy zdecydują się na udział w programie nabędą akcje za pośrednictwem Pracowniczego Funduszu Akcyjnego - Funduszu Zbiorowego Inwestowania w Papiery Wartościowe.

Uprawniony pracownik dokonując wpłaty na rzecz Funduszu nabędzie jednostki uczestnictwa w Funduszu, liczba otrzymanych jednostek będzie odpowiadać liczbie zakupionych przez Fundusz akcji, natomiast Fundusz nabędzie akcje od C.G. S.A., które będą przetrzymywane w imieniu Spółki przez Fundusz.

Jednostki uczestnictwa w funduszu zostaną zablokowane, tj. ich zbywalność zostanie ograniczona do dnia 27 września 2017 r., za wyjątkiem przypadków przedterminowego umorzenia przewidzianych obowiązującymi w danym czasie przepisami prawa francuskiego.

Przez okres trwania programu pracownikowi nie będzie przysługiwało prawo do dywidendy oraz pracownik nie może korzystać z prawa głosu w związku z posiadanymi akcjami.

Koszty wdrożenia, obsługi i realizacji planu nie są ponoszone przez Spółkę, lecz wyłącznie przez emitenta. Spółka nie jest organizatorem Programu oraz nie ma wpływu na ustalenie zasad programu, kryteriów wyboru Uczestników oraz innych istotnych warunków Programu. Rola Spółki w programie ogranicza się do informowania pracowników o Programie. Spółka rozważa możliwość udzielenia pomocy pracownikom przy transferze środków na zakup akcji poprzez potrącanie z wynagrodzenia pracownika na jego wniosek zadeklarowanej kwoty i przelanie jej na rzecz Funduszu.

Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz przywołane uregulowania prawne wskazać należy, że pracownicy Spółki nabędą po preferencyjnej cenie akcje od podmiotu, z którym nie wiąże ich stosunek pracy. Podmiotem udostępniającym akcje jest spółka francuska, a nie spółka polska, która jest pracodawcą. Spółka nie jest organizatorem Programu oraz nie ma wpływu na ustalenie zasad programu i kryteriów wyboru Uczestników. W ramach Programu Spółka nie będzie dokonywała żadnych wypłat pieniężnych na rzecz pracowników ani nie będzie pośredniczyła w wydawaniu akcji. Ewentualnie rola Spółki może być ograniczona do przekazania do Funduszu części dochodów pracownika przeznaczonych na nabycie akcji.

Spółka nie będzie obciążana kosztami Programu. Uprawnienie wynikające z programu w postaci nabycia po preferencyjnej cenie akcji spółki akcyjnej mającej siedzibę we Francji uczestnikom biorącym udział w programie nastąpi na podstawie uchwały walnego zgromadzenia akcjonariuszy tego podmiotu.

Zatem Stanowisko Spółki, zgodnie z którym nie jest ona zobowiązana do pobrania zaliczki na podatek dochodowy, ponieważ nabycie akcji nie rodzi powstania przychodu ze stosunku pracy oraz braku ciążących na Spółce obowiązków informacyjnych, ponieważ nabycie akcji następuje z pominięciem Spółki, należało uznać za prawidłowe. Powyższe skutkuje tym, że na Spółce, nie będą ciążyć obowiązki płatnika, czy też obowiązki informacyjne.

Jak już powyżej wskazano warunkiem istnienia obowiązków płatnika dla określonego podmiotu jest fakt dokonywania świadczeń przez ten podmiot na rzecz osób będących pracownikami tego podmiotu lub w przypadku obowiązków informacyjnych dokonywanie wypłat należności lub świadczeń przez ten podmiot.

Reasumując, skutki podatkowe z tytułu nabycia po preferencyjnej cenie w ramach programu akcji pracowniczych przez pracowników Wnioskodawcy, tj. akcji spółki macierzystej mającej siedzibę we Francji nie rodzą po stronie Spółki zatrudniającej pracowników obowiązków płatnika, o których mowa w art. 31 ustawy podatkowej, ani obowiązków informacyjnych wynikających z przepisu art. 42c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W tym miejscu należy zauważyć, iż w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca nie będzie wykonywać wobec swoich pracowników praw i obowiązków płatnika, zatem nieuprawnionym jest przez tutejszy organ rozpatrywanie w niniejszej interpretacji skutków podatkowych powstałych po stronie pracowników Wnioskodawcy z tytułu uczestnictwa w programie akcji pracowniczych.

Odnosząc się do powołanych przez Stronę w treści wniosku wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz interpretacji indywidualnej, mających potwierdzać słuszność poglądu Wnioskodawcy, wskazać należy, iż orzeczenia te dotyczą tylko konkretnej, indywidualnej sprawy osadzonej w określonym stanie faktycznym, różniącym się od stanu faktycznego będącego przedmiotem wniosku i w tej tylko sprawie, rozstrzygnięcie w nich zawarte są wiążące.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. - Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.) źródłami powszechnie obowiązującego prawa w Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia.

Zgodnie z art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012 r., poz. 270) ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie ten sąd oraz organ, którego działanie lub bezczynność było przedmiotem zaskarżenia.

Z uwagi na powyższe Organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, iż nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl