IPPB2/415-378/08-2/IŚ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-378/08-2/IŚ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 24 lutego 2008 r. (data wpływu 27 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wypłat z tytułu uczestnictwa w funduszu pracowniczym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lutego 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wypłat z tytułu uczestnictwa w funduszu pracowniczym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłego:

W 2009 r. Wnioskodawca będzie uprawniony do podjęcia udziału/-ów w Fundacji "X".

Fundusz ten jest pracowniczym funduszem "Y" w S.

W lipcu 2008 r. Wnioskodawca ma zamiar przenieść centrum swojego życia do Polski (obecnie mieszka i działa gospodarczo w S). W Polsce posiada mieszkanie, ma zarejestrowaną działalność gospodarczą (w stanie "zawieszenia"), jest w Polsce zameldowany.

Jednocześnie Wnioskodawca zakończy wszystkie związki prawno-ekonomiczne w Szwecji i będzie przebywał na stałe w Polsce.

Podjecie jednorazowe lub coroczne (według wskazania Wnioskodawcy - Opcja) kwoty przypadającej z ww. Fundacji jest sklasyfikowane przez szwedzki urząd podatkowy ("S") jako dochód i będzie objęty "podatkiem dochodowym od osób nieposiadających miejsca zamieszkania (...) na terytorium S" (artykuł 2).

Dochód ten jest (w rozumieniu Wnioskodawcy) dochodem z tytułu wykonywania przez Wnioskodawcę pracy w banku w latach 1974-1992, za którą otrzymywał miesięczną pensję i udziały we wspomnianym "X".

Konwencja stypuluje zatem, że po przeniesieniu "ośrodka interesów życiowych" Wnioskodawcy - otrzymane kwoty z Fundacji podlegają opodatkowaniu podatkiem "szwedzkim", tzw. "S".

Artykuł 22 ww. Konwencji "Metody unikania podwójnego opodatkowania", punkt 2 mówi, że osoby "mające miejsce zamieszkania (...) w Polsce" (p. a) unikają "podwójnego opodatkowania" poprzez wyłączenie takiego "dochodu" od opodatkowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Z kontekstu sformułowanych pytań wynika, iż w istocie Wnioskodawca pyta:

1.

Czy raz zapłacony w Szwecji podatek od ww. dochodu ("X") nie podlega żadnemu ponownemu opodatkowaniu w Polsce przy spełnieniu warunków, że miejscem stałego pobytu i działania Wnioskodawcy jest Polska.

2.

Czy istnieją okres "karencyjny" pobytu w Polsce bądź inne aspekty,warunkujące zwolnienie od opodatkowania w Polsce ww. dochodu.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Konwencja jasno precyzuje stanowisko w kwestii opodatkowania, tj. raz opodatkowana kwota podatkiem "SINK" powinna być wolna od polskiego podatku.

Dyskusyjnym może pozostawać definicja stałego zamieszkania w Polsce. W kontekście tego stwierdzenia Wnioskodawca ponawia wątpliwości zgłoszone powyżej, inaczej je formułując, tj.:

"Jeśli w lipcu 2008 przeniosę się do Polski i w marcu 2009 odbiorę moje udziały z Funduszu, które zaliczkowo zostaną opodatkowane podatkiem - to czy polskie władze podatkowe uznają taki stan za, czy też będzie ciążyć na mnie dodatkowy obowiązek ewidencji warunków podanych w Konwencji...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, ze. zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Jednocześnie ustawodawca - w myśl ust. 1a ww. artykułu - za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa taką osobę, która spełnia jeden z niżej podanych warunków:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych),

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Wskazane przepisy art. 3 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, o czym stanowi art. 4a cytowanej ustawy.

Stosownie do art. 18 ust. 1 Konwencji z dnia 19 listopada 2004 r. zawartej między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Królestwa Szwecji w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 2006 r. Nr 26, poz. 193) emerytury i inne podobne świadczenia otrzymywane ramach ustawodawstwa dotyczącego ubezpieczeń społecznych oraz renty powstające w Umawiającym się Państwie i wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w drugim Umawiającym się Państwie mogą być opodatkowane w pierwszym wymienionym Państwie.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż począwszy od lipca 2008 r. zamierza Pan zakończyć wszystkie związki prawno-ekonomiczne w S i będzie przebywał Pan na stałe w Polsce, gdzie przeniesie Pan swoją rezydencję i stałe miejsce zamieszkania.

W 2009 r. nabędzie będzie Pan uprawnienia do wypłat/-y z tytułu uczestnictwa w Funduszu "X" w związku z wykonywaną przez Pana pracą w latach 1974-1992 w szwedzkim banku, za którą otrzymywał Pan miesięczną pensję i udziały we wspomnianym Funduszu. Wypłaty te podlegają opodatkowaniu szwedzkim podatkiem, tzw. "S".

Biorąc pod uwagę opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz przedstawiony powyżej stan prawny, należy stwierdzić, iż wypłata/-y z tytułu uczestnictwa w szwedzkim pracowniczym Funduszu "X", które będą podjęte przez Pana w 2009 r. jako osobę mającą miejsce zamieszkania w Polsce - mogą być opodatkowane w Szwecji.

Użycie w ww. Konwencji sformułowania "mogą być opodatkowane w pierwszym wymienionym Państwie" oznacza, że emerytury i inne podobne świadczenia otrzymywane w ramach ustawodawstwa dotyczącego ubezpieczeń społecznych są opodatkowane w Szwecji, o ile szwedzkie ustawy podatkowe przewidują ich opodatkowanie. Sformułowanie to nie oznacza bowiem możliwości wyboru, w którym państwie emerytury i inne podobne świadczenia podlegają opodatkowaniu. Sformułowanie to oznacza, że pierwsze państwo ma prawo opodatkować wypłaty z ww. tytułów, jeżeli na podstawie przepisów tego państwa podlegają one w tym państwie opodatkowaniu - konwencje (umowy) są zawierane pomiędzy państwami a nie z poszczególnymi podatnikami.

Uniknięcie podwójnego opodatkowania następuje w złożonym przez obywatela polskiego w Polsce, po zakończeniu roku podatkowego zeznaniu podatkowym, przy zastosowaniu metody wyłączenia z progresją - w przypadku, gdy osoba taka osiągnie dochód podlegający opodatkowaniu w Polsce.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl