IPPB2/415-370/12-2/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-370/12-2/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2012 r. (data wpływu 17 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku nagród otrzymanych przez laureatów w konkursie ogólnopolskim - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku nagród otrzymanych przez laureatów w konkursie ogólnopolskim.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca I. Spółka z o.o. (zwany dalej również "Agencją") w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się świadczeniem usług marketingowych, których celem jest w szczególności zwiększanie sprzedaży i promocja produktów zleceniodawców. Agencja zawarła z producentem kosmetyków, środków czystości i detergentów (zwanym dalej "Klientem") umowę, której przedmiotem jest świadczenie przez nią na rzecz Klienta, za wynagrodzeniem określonym w umowie, kompleksowej usługi marketingowej w zakresie organizacji i obsługi konkursu promocyjnego, zwanych dalej również w skrócie "Konkursem", którego uczestnicy będą mogli wygrywać nagrody.

W ramach zawartej umowy. Agencja zobowiązała się m.in. do:

1.

przygotowania Regulaminu Konkursu;

2.

zakupu i logistyki nagród;

3.

rozpatrywania reklamacji;

4.

bieżącej obsługi Konkursu;

5.

zapewnienia systemu informatycznego;

6.

sporządzenia raportu z przebiegu akcji;

7.

dokonania rejestracji baz danych w G....

Zgodnie z umową łączącą Agencję i Klienta, Konkurs przeprowadzony zostanie w okresie od dnia 20 lutego 2012 r. do dnia 29 maja 2012 r., z możliwością ponownego przeprowadzenia lub przedłużenia okresu jego obowiązywania, na podstawie odrębnych ustaleń stron dokonanych w formie aneksu do umowy.

W zamian za wykonanie przedmiotu umowy Klient zobowiązał się do zapłacenia Agencji wynagrodzenia zgodnie z kosztorysem, stanowiącym załącznik do umowy. Rozliczenia pomiędzy stronami umowy dokonywane są w ten sposób, że Agencja wystawia Klientowi faktury VAT za swoje usługi, doliczając podatek od towarów i usług zgodnie ze stawką podatku obowiązującą w dacie wystawienia faktury. Za działania związane z zakupem nagród do Konkursu, zgodnie z treścią umowy łączącej strony, Agencja wystawiła fakturę zaliczkową VAT. Zapłata pozostałej części wynagrodzenia odbywa się na podstawie faktur VAT wystawianych po realizacji poszczególnych działań przez Agencję.

Regulaminowym organizatorem Konkursu jest Agencja, a Fundatorem nagród jest Klient.

Konkurs skierowany jest do nabywców ostatecznych produktów Klienta (konsumentów). Celem Konkursu jest wzbudzenie wśród konsumentów zainteresowania określonymi w Regulaminie konkursu markami produktów oraz zachęcenie konsumentów do zakupu produktów tych marek. Konkurs ogłaszany jest na stronie internetowej prowadzonej przez Agencję oraz w prasie codziennej (w gazecie Super Express).

Konkurs polega na tym, że konsumenci nabywający wymienione w Regulaminie Konkursu i odpowiednio oznakowane produkty marek Klienta mogą wziąć udział w Konkursie i otrzymywać w nim nagrody zgodnie z zasadami opisanymi poniżej.

Konkurs ma charakter ogólnopolski. Realizowany jest w punktach sprzedaży detalicznej w handlu tradycyjnym na terenie RP, które prowadzą sprzedaż produktów Klienta i składa się z 10 etapów. Uczestnikami Konkursu mogą być pełnoletnie osoby fizyczne, które w celach niezwiązanych bezpośrednio z działalnością gospodarczą lub zawodową, zakupiły jednorazowo co najmniej 3 produkty marek Klienta objętych Konkursem. Osoby te mogą, w celu uzyskania nagrody, zarejestrować paragon lub fakturę będącą dowodem tego zakupu na stronie internetowej Konkursu lub za pośrednictwem wiadomości SMS, przedstawiając jednocześnie własną propozycję dokończenia zdania konkursowego. Początek zdania konkursowego, które należy dokończyć w ramach Konkursu Organizator Konkursu ogłasza w Regulaminie, na stronie Internetowej i w ulotkach informacyjnych. W każdym z 10 etapów Konkursu ogólnopolskiego, Komisja Konkursowa wyłoni autora najciekawszej zdaniem Komisji propozycji dokończenia zdania konkursowego, który otrzyma nagrodę główną w postaci vouchera uprawniającego do wyboru dowolnej wycieczki w ogólnopolskim biurze podróży o wartości 10.000 zł oraz 30 osób, które otrzymają nagrody w postaci 30 zestawów produktów typu kosmetyki i środki czystości, o wartości rynkowej wynoszącej 88,13 zł. Na łączną ilość nagród wydawanych w 10 etapach Konkursu ogólnopolskiego składa się zatem 10 nagród głównych i 300 zestawów produktów. Laureatom nagród głównych w Konkursie ogólnopolskim przyznawana jest dodatkowa nagroda pieniężna w wysokości 11,11% wartości otrzymanego przez Laureata vouchera. Nagroda pieniężna pobierana jest przez Organizatora, jako płatnika 10% ryczałtowego podatku dochodowego od osób fizycznych należnego od otrzymanej nagrody zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych i przekazana jest do właściwego urzędu skarbowego.

W przypadku nagród w postaci zestawów produktów o wartości 88,13 zł, kwota należnego podatku pobierana jest od laureatów przed wydaniem nagrody i wpłacana do kasy Agencji, jako płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych, zgodnie z powołanym wyżej przepisem, i następnie odprowadzana na rachunek właściwego urzędu skarbowego.

Zgodnie z umową łączącą Agencję i Klienta, Agencja zobowiązała się do zakupu nagród wybranych przez Klienta oraz do ich dostarczenia do Laureatów Konkursu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1.

Czy, w świetle przedstawionego stanu faktycznego, z tytułu nagród wydawanych w Konkursie ogólnopolskim w postaci zestawów produktów o wartości nieprzekraczającej 88,13 zł laureatom otrzymującym nagrody przysługuje zwolnienie przedmiotowe z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 52, poz. 307 z późn. zm.).

2.

Czy w opisanym stanie faktycznym nieodpłatne wydawanie nagród w Konkursie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 Nr 177, poz. 1054 z późn. zm....

3.

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu nagród wydawanych przez Wnioskodawcę zwycięzcom Konkursów.

Przedmiot niniejszej interpretacji stanowi odpowiedź na pytanie Nr 1 w przedmiocie ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych.

Odpowiedź w zakresie pytania Nr 2 i Nr 3 w przedmiocie ustawy o podatku od towarów i usług zostanie udzielona w odrębnym rozstrzygnięciu.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad.1.

Zwolnienie przedmiotowe nie ma zastosowania do nagród o wartości rynkowej 88,13 zł, wydawanych w Konkursie opisanym w stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm., dalej zwanej w skrócie "u.p.d.o.f.") opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 11 ust. 1 u.p.d.o.f. przychodami z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. W myśl art. 20 ust. 1 u.p.d.o,f., za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Należy zauważyć, że na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Odnosząc zatem warunki skorzystania ze zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f. do stanu faktycznego opisanego we wniosku, wskazać należy, co następuje:

Powyższe zwolnienie obejmuje m.in. wygrane w konkursach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu. Przepisy podatkowe posługują się pojęciem "konkurs", jednak nie zawierają jego definicji. W tej sytuacji uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego konkurs, to "przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnianych nagrodami". Równie ważna jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest sporządzenie regulaminu, w którym określona zostanie nazwa gry lub konkursu, organizator, uczestnicy, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców. W przedstawionym stanie faktycznym występuje zarówno element współzawodnictwa (Komisja Konkursowa wybiera najciekawsze zdaniem ekspertów prace), jak i spełnione są warunki formalne konkursu, bowiem sporządzono i opublikowano odpowiedni regulamin Konkursu.

Zwolnienie dotyczy tylko wygranych w konkursach, których jednorazowa wartość nie przekroczyła 760,00 zł i ten warunek również jest spełniony w przypadku nagród objętych niniejszym zapytaniem, bowiem wartość rynkowa wydawanych nagród wynosi 88,13 zł. Nagrody główne w postaci voucherów nie są objęte zapytaniem, ponieważ Wnioskodawca przyjmuje, że w świetle art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f, nie budzi żadnych wątpliwości fakt, że ich wydanie powinno zostać opodatkowane 10% podatkiem ryczałtowym wmyśl tego przepisu.

Kolejnym warunkiem wynikającym z omawianego przepisu jest, by konkurs był organizowany i emitowany (ogłaszany) przez środki masowego przekazu. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia "środki masowego przekazu, brak jest również legalnej definicji tego pojęcia w innych obowiązujących przepisach. Według definicji słownikowych - środki masowego przekazu to środki komunikowania masowego, mass media, środki masowej informacji i propagandy, urządzenia, instytucje, za pomocą których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności. Obecnie nie jest już kwestionowane, że do środków masowego przekazu należy w dzisiejszych czasach zaliczać również Internet. Ponieważ Konkurs opisany w stanie faktycznym ogłaszany został zarówno w prasie, jak i w Internecie, spełnienie warunku skorzystania ze zwolnienia w postaci publicznego ogłaszania konkursu w środkach masowego przekazu nie budzi zdaniem Wnioskodawcy wątpliwości.

Jednakże, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy z przedmiotowego zwolnienia można korzystać tylko w przypadku konkursów, których organizatorem i jednocześnie emitentem (ogłaszającym) są środki masowego przekazu, chyba, że mamy do czynienia z wydawaniem nagród w konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, których nie dotyczy warunek, aby ich organizatorem i emitentem były środki masowego przekazu. Zatem w przypadku wygranych w konkursach ogłaszanych w mass mediach, które nie są konkursami z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia, nie jest wystarczający sam fakt, że informacja o konkursie zostanie przekazana w środkach masowego przekazu. Literalne brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f. wymaga, aby konkursy takie były zarówno ogłaszane (emitowane) przez mass media jak i aby środki masowego przekazu były ich organizatorem (czyli w szczególności prasa, radio, telewizja). Świadczy o tym użyty w treści omawianej normy spójnik "i" w wyrażeniu organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio, telewizja). Wprawdzie w latach ubiegłych, w tym również jeszcze w 2011 r. zgodnie z linią orzeczniczą organów podatkowych dopuszczalne było stosowanie zwolnienia wynikającego z powoływanego przepisu w przypadku konkursów jedynie ogłaszanych za pośrednictwem środków masowego przekazu (a wątpliwości, obecnie przesądzone, dotyczyły jedynie zaliczenia Internetu do mass mediów), jednakże z uwagi na literalne brzmienie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f. pogląd ten uległ obecnie zmianie.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, organizatorem Konkursu jest Wnioskodawca, który w świetle wyżej przytoczonych definicji - nie jest instytucją zaliczaną do środków masowego przekazu. Konkurs został wprawdzie ogłoszony zarówno w prasie, jak i za pośrednictwem Internetu, ale jego wyłącznym organizatorem jest Wnioskodawca, będący agencją marketingową. W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, wygrane w tego rodzaju konkursie, jak opisany we wniosku nie stanowią wygranych w konkursie organizowanym i emitowanym (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu. Tym samym, do wygranych nagród nie ma do nich zastosowania zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f. (niezależnie od ich wysokości).

Skutkiem powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, wygrana w opisanym Konkursie stanowi przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 u.p.d.o.f. i podlega opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 tej ustawy. Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłat lub świadczeń niepieniężnych z tytułu omawianych wygranych, są obowiązane - jako płatnicy - do poboru 10% zryczałtowanego podatku dochodowego na podstawie art. 41 ust. 4 z uwzględnieniem postanowień art. 41 ust. 1 pkt 1 ustawy. W terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek, kwotę pobranego podatku płatnik jest obowiązany przekazać na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby (art. 42 ust. 1 ustawy). Dodatkowo, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku, w którym zwycięzca konkursu otrzymał wygraną (nagrodę), płatnik jest obowiązany przesłać do urzędu skarbowego właściwego dla płatnika roczną deklarację, o której mowa w art. 42 ust. 1a ustawy (tzw. PIT-8AR).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl