IPPB2/415-364/10-4/MK - Obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu wykonywanych czynności z zakresu organizacji, prowadzenia i obsługi programu emisji obligacji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-364/10-4/MK Obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu wykonywanych czynności z zakresu organizacji, prowadzenia i obsługi programu emisji obligacji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa przedstawione we wniosku z dnia 12 kwietnia 2010 r. (data wpływu 26 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wypełniania obowiązków płatnika z tytułu wykonywanych czynności z zakresu organizacji, prowadzenia i obsługi programu emisji obligacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wypełniania obowiązków płatnika z tytułu wykonywanych czynności z zakresu organizacji, prowadzenia i obsługi programu emisji obligacji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Gmina na podstawie umowy z dnia 7 sierpnia 2009 r. zawarła z dwoma Bankami, jako tzw. Agentami Emisji umowę, w której zleciła im zorganizowanie i obsługę emisji niepublicznej 100.000 sztuk obligacji. W § 2 pkt 2 ustalono, iż przedmiot umowy obejmuje:

1.

przeprowadzenie procedury sprzedaży obligacji w sposób szczegółowo opisany w § 8 umowy i procedurze operacyjnej,

2.

prowadzenie ewidencji, dokonywanie zmian zapisów w ewidencji, rejestracja zmian stanu posiadania obligacji, ustalanie osób uprawnionych do otrzymywania świadczeń z obligacji,

3.

obliczanie odsetek dla każdej serii obligacji. Wypłata Świadczeń z obligacji ze środków przekazanych przez emitenta, w terminach określonych w warunkach emisji,

4.

współpracę z przedstawicielami właściwych organów emitenta oraz wyznaczonymi przez Emitenta osobami, w zakresie objętym umową.

W ww. umowie (§ 7 pkt 4) znalazł się zapis następującej treści: "Banki zobowiązują się wykonać takie i tylko takie obowiązki jakie zostały wyraźnie określone w umowie i nie należy domniemywać żadnych innych zobowiązań banków wynikających z Umowy, chyba, że nie wykonanie takich zobowiązań jest sprzeczne z bezwzględnie obowiązującymi przepisami prawa.

Odsetki od obligacji wypłacane są w okresach półrocznych z dołu w pierwszym dniu po upływie okresu odsetkowego (4 pkt 7).

Z zawartej umowy wynikają następujące zasady wypłaty świadczeń obligatariuszom:

*

Banki zobowiązują się do dokonywania wypłaty świadczeń z obligacji na rzecz Obligatariuszy na zasadach określonych w warunkach emisji zgodnie propozycją nabycia (§ 10 pkt 2).

*

Emitent zobowiązuje się do przekazania na wskazane przez banki rachunki kwoty odpowiadającej kwocie świadczeń z obligacji. Przekazanie przez emitenta świadczeń z obligacji następuje z chwilą uznania rachunków Banków należną kwotą (§ 10 pkt.3).

*

Wszystkie wpłaty dokonywane przez emitenta będą zaliczane w następującej kolejności:

1.

wynagrodzenie Banków

2.

odsetki z tytułu opóźnienia emitenta w spełnienia świadczeń z Obligacji,

3.

odsetki począwszy od zapadłych najwcześniej,

4.

kwoty wykupu obligacji, począwszy od zapadłych najwcześniej (10 pkt 4).

W postanowieniach końcowych umowy znalazły się uregulowania, z których wynika, iż:

*

w przypadku, sporów, powstałych w trakcie wykonywania umowy będą one rozstrzygane przez sąd właściwy dla siedziby emitenta (§ 16 pkt 2),

*

w sprawach, nieuregulowanych w umowie mają zastosowanie przepisy ustawy o obligacjach i kodeksu cywilnego (§ 15 pkt.3,).

W załączniku Nr 1 do umowy określającym warunki emisji w pkt XIII Podatki i Potrącenia znalazły się następujące uregulowania:

1)

Wszelkie płatności z tytułu obligacji będą dokonywane przez emitenta bez potrąceń, lub pobrań z tytułu podatków, opłat lub innych należności publicznoprawnych nałożonych z mocy przepisów wydanych w Rzeczypospolitej Polskiej w odniesienia do Obligacji, chyba, że dokonanie takiego potrącenia lub pobrania wymagane jest przepisami prawa.

2)

W przypadku gdy obligatariusz będący podatnikiem w rozumieniu ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) lub ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) nie doręczy do Agenta Emisji najpóźniej do godz. 9:00 w Dacie Ustalenia Praw certyfikatu rezydencji, o którym mowa w art. 26 ust. 1 lub odpowiednio, art. 29 ust. 2 ww. ustaw, Agent Emisji pobierze odpowiedni podatek w pełnej wysokości, Agent Emisji nie ponosi odpowiedzialności z tytułu pobrania podatku w pełnej wysokości w przypadku nie przekazania przez obligatariusza certyfikatu rezydencji w powyżej określonym terminie.

3)

Obligatariusz zobowiązany jest nie później niż w terminie dwóch (2) dni roboczych przed datą wykupu lub datą płatności odsetek dostarczyć Agentowi Emisji następujące informacje:

a)

w odniesieniu do obligatariuszy będących osobami fizycznymi, posiadającymi miejsce zamieszkania w kraju: imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz NIP,

b)

w odniesieniu do obligatariuszy będących osobami fizycznymi, posiadającymi miejsce zamieszkania za granicą: imię i nazwisko, kraj zamieszkania, adres zamieszkania, imię matki oraz imię ojca, datę urodzenia, miejsce urodzenia, rodzaj dokumentu tożsamości, oraz numer identyfikacyjny podatnika lub numer służący identyfikacji ubezpieczenia społecznego, a w braku powyższych numerów - numer dokumentu tożsamości.

c)

) w odniesieniu do obligatariuszy będących osobami prawnymi, z siedzibą za granicą: pełną nazwę oraz adres siedziby ze wskazaniem kraju, a także numer identyfikacyjny podatnika.

4)

Bez względu na postanowienia punktu 2 i 3, emitent za pośrednictwem Agenta Emisji może żądać od obligatariusza informacji i pisemnych oświadczeń, dotyczących statusu podatkowego takiego obligatariusza, wymaganych przez odpowiednie przepisy prawa.

W związku z faktem, iż jednym z obligatariuszy jest osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, zaś przy wypłacie należnych jej odsetek doszło do różnicy stanowisk pomiędzy emitentem, a Agentem Emisji na tle pobrania zryczałtowanego podatku od osób fizycznych, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 2 w związku z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Agent uznaje, iż płatnikiem w ww. przypadku jest Gmina, jako emitent, zaś Gmina stoi na stanowiska, iż płatnikiem w tym wypadku jest Bank, jako Agent Emisji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w stosunku do należnych odsetek wypłacanych osobie fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej będącej obligatariuszem obligacji komunalnych płatnikiem zryczałtowanego podatku od osób fizycznych zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest Gmina, jako Emitent czy też Bank, jako Agent Emisji.

Zdaniem Wnioskodawcy

Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c). W myśl art. 17 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się odsetki (dyskonto) od papierów wartościowych.

Stosownie do art. 5a pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ilekroć w ustawie jest mowa o papierach wartościowych oznacza to papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538).

W myśl art. 3 pkt 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi przez papiery wartościowe rozumie się:

a.

akcje, prawa poboru w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.), prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego,

b.

inne zbywalne prawa majątkowe, które powstają w wyniku emisji, inkorporujące uprawnienie do nabycia lub objęcia papierów wartościowych określonych w lit. a, lub wykonywane poprzez dokonanie rozliczenia pieniężnego (prawa pochodne).

Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od uzyskanych dochodów (przychodów) z odsetek i dyskonta od papierów wartościowych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy. Zryczałtowany podatek pobiera się bez pomniejszenia przychodu o koszty uzyskania z zastrzeżeniem art. 24 ust. 5 pkt 1, 2 i 4, ust. 5a i 5d, o czym stanowi art. 30a ust. 6 ustawy.

Na podstawie art. 30a ust. 7 dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27. W myśl art. 41 ust. 4 ww. ustawy płatnicy (...) są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w (...) art. 30a ust. 1 (...).

Zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują (...) kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności (...).

Na podstawie art. 42 ust. 1a w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności (...) roczne deklaracje, według ustalonego wzoru.

W ocenie Wnioskodawcy banki w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, na podstawie zawartej umowy zobowiązują się do obsługiwania dokonywanej przez gminę emisji obligacji. Wykonują na jej rzecz czynności w zakresie obsługi procesu emisji, w szczególności prowadzą ewidencję osób uprawnionych, przekazują na rachunek poszczególnych obligatariuszy należne im środki odsetkowe - Z powyższego wynika, iż obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku od świadczenia należnego obligatariuszowi (odsetek) należy do Banku. W opisanej sytuacji to Bank wypłaci obligatariuszowi co pół roku należne odsetki. Obowiązki Banku wynikające z umowy sprawiają, że to na nim, jako podmiocie dokonującym wypłat odsetek od papierów wartościowych, ciąży obowiązek obliczenia i poboru podatku.

W konsekwencji Bank dokonując czynności wypłaty środków na rzecz obligatariusza z tytułu obsługi emisji papierów wartościowych, staje się płatnikiem, o którym mowa w art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na podstawie art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Bank winien przekazać kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrał podatek - na rachunek właściwego urzędu skarbowego.

I w dalszej konsekwencji na Bank a nie na Gminę spadnie obowiązek ujęcia pobranej kwoty w złożonej do 31 stycznia następnego roku we właściwym dla płatnika (tj. banku) urzędzie skarbowym deklaracji PIT-8AR - zgodnie z art. 42 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca prezentuje pogląd, iż nawet brak w umowie pomiędzy stronami zapisu odnoszącego się do poruszanej kwestii byłby bez znaczenia z uwagi na fakt, iż instytucję płatnika regulować mogą tylko i wyłącznie odpowiednie przepisy prawa podatkowego, a nie treść umów cywilnoprawnych - Spór w tym za kresie pomiędzy stronami umowy nie może też być rozstrzygnięty przez sąd właściwy dla Emitenta na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego, gdyż poruszony problem może być przedmiotem tylko i wyłącznie rozstrzygnięcia administracyjnego.

Z definicji płatnika określonej w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) wynika, iż: "płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lab jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu"

Jednakże w przypadku ww. umowy z treści cytowanego w poz. 54 zapisu § 7 pkt 4 wynika, że Bank nie może nie wykonać zobowiązań wynikających z bezwzględnie obowiązujących przepisów prawa. Nawet przy braku, takiego zapisu nie zwalniałoby to w ocenie Wnioskodawcy Banku jako "Agenta Emisji" z wyznaczonej przepisami prawa roli płatnika.

Niemniej jednak z cytowanych w poz. 54 postanowień punktu 13 załącznika Nr 1 do Umowy jednoznacznie wynika, iż taką rolę Bank na siebie przyjął i tym samym jest mu ona znana. Z literalnego brzmienia przepisu a art. 41 ust. 4 ustawy wynika, iż płatnicy obowiązani są pobierać zryczałtowany podatek od dokonywanych wypłat. W opisanym przypadku wypłaty takiej dokonuje Bank, a nie Gmina, która jako emitent ma zapewnić pokrycie środków na ten cel. Podkreślenia wymaga też fakt, iż stanowisko zaprezentowane w niniejszym wniosku przez Gminę jest zbieżne z jedynym znanym jej poglądem zaprezentowanym w podobnej kwestii przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie będącego organem upoważnionym do interpretacji przepisów prawa podatkowego w imieniu Ministra Finansów (Nr IPPB2/415-688/09-4/AS z 11 lutego 2010 r.). Ponadto Gmina wskazuje, iż w jej ocenie, na gruncie wyżej zacytowanych przepisów prawa, brak jest podstaw do różnicowania jednostki samorządu terytorialnego (gminy) jako emitenta obligacji komunalnych a Ministerstwa Finansów, jako emitenta obligacji Skarbu Państwa. Wnioskodawca zauważa, iż na stronie internetowej pod adresem "www.....pl" w zakładce "pomoc" w pkt 18 jest zapis dotyczący obligacji Skarbu Państwa o następującej jednoznacznej treści: "Dochodów z tytułu odsetek i dyskonta od obligacji, osoby fizyczne nie wykazują w deklaracji rocznej PIT. Płatnikiem odpowiedzialnym za pobranie i odprowadzenie podatku jest B". Zdaniem Wnioskodawcy cytowany zapis również wskazuje iż stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), płatnicy o których mowa w ust. 1 (tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej), są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Stosownie do treści art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od uzyskanych dochodów (przychodów) z odsetek i dyskonta od papierów wartościowych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca na podstawie zawartych umów z dwoma Bankami rozpoczął współpracę polegająca na zorganizowaniu i obsłudze emisji niepublicznej obligacji. W ramach współpracy Banki zobowiązały się do przeprowadzenia procedury sprzedaży obligacji, prowadzenie ewidencji, dokonywania zmian zapisów w ewidencji, rejestracji zmian stanu posiadania obligacji, ustalania osób uprawnionych do otrzymywania świadczeń z obligacji, obliczania odsetek dla każdej serii obligacji, dokonywania wypłaty świadczeń z obligacji na rzecz obligatariuszy na zasadach określonych w warunkach emisji zgodnie propozycją nabycia ze środków przekazanych przez emitenta, w terminach określonych w warunkach emisji.

Emitent zobowiązuje się do przekazania na wskazane przez banki rachunki kwoty odpowiadającej kwocie świadczeń z obligacji. Przekazanie przez emitenta świadczeń z obligacji następuje z chwilą uznania rachunków Banków należną kwotą.

Z powyższego wynika, iż obowiązek ustalenia i wypłaty wartości pożytków należnych poszczególnym obligatariuszom, a w szczególności wysokość odsetek od dłużnych papierów wartościowych, przejmie - zgodnie z zawartą umową Bank pełniący rolę agenta emisji.

Bank będzie pośredniczył w obrocie papierami wartościowymi. Słusznie wskazał Wnioskodawca, iż wszelkie obowiązki w dziedzinie prawa podatkowego (jak np. obowiązek obliczenia, pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu) mogą wynikać wyłącznie z odpowiednich przepisów powszechnie obowiązującego prawa podatkowego i nie mogą być modyfikowane postanowieniami umownymi.

W opisanej sytuacji Bank będzie dokonywał wypłat należnych poszczególnym podmiotom kwot, stawiał do dyspozycji podatników pieniądze lub wartości pieniężne.

Bank, jako podmiot dokonujący wypłat odsetek od papierów wartościowych, będzie zobowiązany do obliczenia i poboru podatku.

W konsekwencji Bank dokonując czynności wypłaty środków na rzecz obligatariuszy z tytułu obsługi emisji papierów wartościowych dokonywanej przez Spółkę, w związku z wykonywaniem tych czynności stanie się płatnikiem, o którym mowa w art. 41 ust. 4 ustawy, o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji podatkowych, tut. organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnej sprawie i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl