IPPB2/415-355/08-3/SP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-355/08-3/SP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2008 r. (data wpływu 25 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wypłat z tytułu uczestnictwa w funduszu pracowniczym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lutego 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wypłat z tytułu uczestnictwa w funduszu pracowniczym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W 2009 r. Wnioskodawca będzie uprawniony do podjęcia wypłat/-y z tytułu uczestnictwa w funduszu w szwedzkim banku, "S". Fundusz ten, "O" jest funduszem pracowniczym, zarządzanym w formie fundacji. Udziały w ww. funduszu są wypłacane osobom, które spełniły warunki przewidziane statusem (m.in. osiągnięcie wieku ukończenia 60 lat).

Jako obywatel polski, mocno związany z krajem (m.in. przez długoletnia prace w charakterze oddelegowano pracownika przez szwedzkie przedsiębiorstwa), Wnioskodawca nosi się z zamiarem przeniesienia rezydencji i stałego miejsca zamieszkania do Polski. Dziś Wnioskodawca mieszka i ma centrum życia w Szwecji.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy i w jaki sposób Konwencja w sprawie unikania podwójnego opodatkowania chroni lub narzuca obowiązek podatkowy w momencie wypłaty udziału/-ów z ww. Fundacji.

2.

Czy ww. wypłaty mogą być także opodatkowane w Polsce.

3.

Czy muszą być opodatkowane w Polsce.

4.

Czy artykuł 22 Konwencji, pkt 2 lit. a), który mówi o wyłączeniu takiego dochodu od opodatkowania (tego, który został opodatkowany już w Szwecji ww. podatkiem) chroni Wnioskodawcę przed podwójnym opodatkowaniu tego dochodu.

Jeśli nie, jakie inne konsekwencje podatkowe są/powinny być brane pod uwagę.

Zdaniem wnioskodawcy:

Wnioskodawca uważa, iż częściowo będzie traktowany przez szwedzkie władze podatkowe jako osoba nie posiadająca miejsca zamieszkania w Szwecji (zgodnie z art. 2 pkt 1 lit. b) ppkt iii).

Artykuł 18 Konwencji stypuluje dalej w pkt 1, że emerytury i inne świadczenia o podobnym charakterze mogą być opodatkowane w Szwecji. Wnioskodawca wychodzi z założenia, że jego udziały opisane powyżej klasyfikują się jako podobne świadczenia w rozumieniu Konwencji jako otrzymywane w ramach ustawodawstwa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, ze. zm.) osoby fizyczne jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Przepis ten, zgodnie z art. 4a ustawy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Stosownie do art. 18 ust. 1 Konwencji z dnia 19 listopada 2004 r. zawartej między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Królestwa Szwecji w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 2006 r. Nr 26, poz. 193) emerytury i inne podobne świadczenia otrzymywane ramach ustawodawstwa dotyczącego ubezpieczeń społecznych oraz renty powstające w Umawiającym się Państwie i wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w drugim Umawiającym się Państwie mogą być opodatkowane w pierwszym wymienionym Państwie.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż w 2009 r. będzie Pan uprawniony do wypłat/-y z tytułu uczestnictwa w funduszu w szwedzkim banku. Fundusz ten jest funduszem pracowniczym zarządzanym w formie fundacji. Udziały w ww. funduszu są wypłacane osobom po ukończeniu 60 lat. Zamierza Pan przenieść swoją rezydencję i stałe miejsce zamieszkania do Polski.

Biorąc pod uwagę opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz przedstawiony powyżej stan prawny, należy stwierdzić, iż wypłata/-y z tytułu uczestnictwa w funduszu w szwedzkim banku, które będą podjęte przez Pana w 2009 r. jako osobę mającą miejsce zamieszkania w Polsce mogą być opodatkowane w Szwecji.

Użycie w umowie sformułowania "mogą być opodatkowane" oznacza, że emerytury i inne podobne świadczenia otrzymywane w ramach ustawodawstwa dotyczącego ubezpieczeń społecznych są opodatkowane w Szwecji, o ile szwedzkie ustawy podatkowe przewidują ich opodatkowanie. Uniknięcie podwójnego opodatkowania następuje w złożonym przez obywatela polskiego w Polsce, po zakończeniu roku podatkowego zeznaniu podatkowym, przy zastosowaniu metody wyłączenia z progresją w przypadku, gdy osoba taka osiągnie dochód podlegający opodatkowaniu w Polsce.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl