IPPB2/415-353/08-2/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-353/08-2/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Jednostki Wojskowej Nr (...) w W, przedstawione we wniosku z dnia 14 lutego 2008 r. (data wpływu 25 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania nagród wypłacanych z funduszu nagród i zapomóg żołnierzom zawodowym, pełniącym służbę w misjach pokojowych lub bezpośrednio po powrocie z misji, w związku ze służbą tych żołnierzy poza granicami państwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lutego 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania nagród wypłacanych z funduszu nagród i zapomóg żołnierzom zawodowym, pełniącym służbę w misjach pokojowych lub bezpośrednio po powrocie z misji, w związku ze służbą tych żołnierzy poza granicami państwa.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Jednostka W Nr (...) w W zwróciła się z wnioskiem o interpretację zastosowania zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) nagród wypłacanych w kraju z funduszu nagród i zapomóg pozostających w dyspozycji dowódcy jednostki wojskowej żołnierzom zawodowym pełniącym służbę w misjach pokojowych lub bezpośrednio po powrocie z misji, w związku ze służbą tych żołnierzy poza granicami państwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy nagrody pieniężne wypłacane w związku ze służbą żołnierzy poza granicami państwa w misjach pokojowych winny być wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są należności pieniężne wypłacone p, żołnierzom, funkcjonariuszom c, Straży G, pracownikom jednostek w, jednostek p i jednostek organizacyjnych Straży G użytych poza granicami państwa w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobiegania aktom terroryzmu lub ich skutkom, organizowania i kontroli ruchu granicznego, organizowania ochrony granicy państwowej lub zapewnienia bezpieczeństwa w komunikacji międzynarodowej, a także należności pieniężne wypłacane p, żołnierzom, funkcjonariuszom celnym, Straży G i pracownikom pełniącym funkcje obserwatorów w misjach pokojowych organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych; zwolnienie nie ma zastosowania do wynagrodzeń za pracę oraz uposażeń i innych należności pieniężnych przysługujących z tytułu pełnienia służby na ostatnio zajmowanym w kraju stanowisku służbowym.

Wnioskodawca uważa, iż nagrody pieniężne wypłacane w związku ze służbą ż poza granicami państwa w misjach pokojowych - winny być wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 ww. ustawy, biorąc pod uwagę istotę ich przyznawania:

* pozostają w bezpośrednim związku z użyciem wymienionych w tym przepisie osób poza granicami państwa,

* wynikają z celów określonych w zwolnieniu.

Na podstawie art. 102 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 179, poz. 1750 z późn. zm.), żołnierzowi zawodowemu wyznaczonemu lub skierowanemu do pełnienia służby wojskowej poza granicami państwa przysługuje należność zagraniczna oraz mogą być przyznane inne należności pieniężne, odpowiednio do warunków pełnienia zawodowej służby w poza granicami państwa. Stosownie do dyspozycji art. 102 ust. 4 ustawy o służbie w ż zawodowych, Rozporządzeniem Ministra Obrony Narodowej z dnia 16 czerwca 2004 r. w sprawie należności pieniężnych żołnierzy zawodowych pełniących służbę poza granicami państwa (Dz. U. z 2004 r. Nr 162, poz. 1698 z późn. zm.) określono wysokość i szczegółowe warunki przyznawania i wypłaty należności zagranicznej oraz innych należności pieniężnych przysługujących ż zawodowym wyznaczonym albo skierowanym do pełnienia zawodowej służby w poza granicami państwa.

Zgodnie z § 13 ww. rozporządzenia w sprawie należności pieniężnych żołnierzy zawodowych pełniących służbę poza granicami państwa żołnierze, o których mowa w § 2 pkt 2 lit. b) i c m.in. żołnierze zawodowi skierowani do pełnienia służby w składzie jednostek wojskowych użytych poza granicami państwa zgodnie z przepisami ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o zasadach użycia lub pobytu Sił Z Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa (Dz. U. Nr 162, poz. 1117) w celu udziału m.in. w misji pokojowej, otrzymują:

1.

jednorazową należność pieniężną,

2.

należność zagraniczną,

3.

dodatek wojenny,

4.

należności pieniężne z tytułu podróży służbowej odbywanej poza miejscowością, w której pełnią oni służbę.

Natomiast stosownie do art. 71 ust. 1 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych - żołnierze zawodowi otrzymują uposażenie i inne należności pieniężne określone w ustawie. Zgodnie z art. 73 ust. 1 cytowanej ustawy inne należności pieniężne to:

1.

zasiłki na zagospodarowanie,

2.

dodatkowe uposażenie roczne

I.

należności związane ze zwolnieniem z zawodowej służby w.

Treść art. 84 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o służbie w ż zawodowych wskazuje, iż żołnierzom zawodowym mogą być przyznawane nagrody, w szczególności w związku z przejawianiem inicjatywy w służbie albo wykonywaniem zadań służbowych wymagających szczególnie dużego nakładu pracy, w tym poza określonym czasem służby, w skróconych terminach lub warunkach szczególnie utrudnionych.

Warunki przyznawania żołnierzom zawodowym nagród reguluje rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 5 października 2005 r. w sprawie warunków i trybu przyznawania nagród i zapomóg żołnierzom zawodowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 206, poz. 1718).

Przedmiotowe nagrody przyznawane są z funduszu nagród utworzonego na podstawie rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 kwietnia 2004 r. w sprawie zasad tworzenia i wysokości funduszu na nagrody i zapomogi dla żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2004 r. Nr 118, poz. 1241 z późn. zm.).

Powyższe regulacje odnoszą się także do pozostałych żołnierzy. Wynika to bowiem z postanowień art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o zasadach użycia lub pobytu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa (Dz. U. z 1998 r. Nr 162, poz. 1117 z późn. zm.). Przepis ten stanowi, iż w stosunku do żołnierzy pełniących służbę w jednostkach wojskowych w sprawach nie uregulowanych w niniejszej ustawie mają zastosowanie przepisy o służbie w ż zawodowych. Zatem nagrody pieniężne wypłacone w kraju z funduszu nagród i zapomóg pozostających w dyspozycji dowódcy jednostki w, a wypłacane w związku ze służbą żołnierzy poza granicami państwa w misjach pokojowych-spełniając przesłanki określone w wyżej cytowanym art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - winny korzystać w opinii Wnioskodawcy ze zwolnienia z podatku dochodowego.

Jednostka W Nr (...) stoi na stanowisku, iż nagrody pieniężne wypłacane w związku ze służbą żołnierzy poza granicami państwa w misjach pokojowych winny być wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 ww. ustawy, biorąc pod uwagę istotę ich przyznawania:

* pozostają w bezpośrednim związku z użyciem wymienionych w tym przepisie osób poza granicami państwa,

* wynikają z celów określonych w zwolnieniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do zapisów art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego są należności pieniężne wypłacone policjantom, żołnierzom, funkcjonariuszom celnym, Straży G, pracownikom jednostek w, jednostek p i jednostek organizacyjnych Straży G użytych poza granicami państwa w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobiegania aktom terroryzmu lub ich skutkom, organizowania i kontroli ruchu granicznego, organizowania ochrony granicy państwowej lub zapewnienia bezpieczeństwa w komunikacji międzynarodowej, a także należności pieniężne wypłacone p, ż, funkcjonariuszom celnym, Straży G i pracownikom, pełniącym funkcje obserwatorów w misjach pokojowych organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych; zwolnienie nie ma zastosowania do wynagrodzeń za pracę oraz uposażeń i innych należności pieniężnych przysługujących z tytułu pełnienia służby na ostatnio zajmowanym w kraju stanowisku służbowym.

W celu zastosowania przedmiotowego zwolnienia niezbędne jest łączne spełnienie dwóch warunków:

1.

wypłacone należności pieniężne muszą pozostawać w bezpośrednim związku z użyciem wymienionych w tym przepisie osób poza granicami państwa,

2.

należności te muszą wynikać z celów określonych w zwolnieniu.

Zgodnie z art. 84 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. Nr 179, poz. 1750 z późn. zm.) żołnierzom zawodowym mogą być przyznane nagrody - w szczególności w związku z przejawianiem inicjatywy w służbie albo wykonywaniem zadań służbowych wymagających szczególnie dużego nakładu pracy, w tym poza określonym czasem służby, w skróconych terminach lub warunkach szczególnie utrudnionych.

Przedmiotowe nagrody przyznane są z funduszu nagród utworzonego na podstawie rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 kwietnia 2004 r. w sprawie zasad tworzenia i wysokości funduszu na nagrody i zapomogi dla żołnierzy zawodowych (Dz. U. Nr 118, poz. 1241).

Powyższe regulacje odnoszą się również do pozostałych żołnierzy. Wynika to bowiem z postanowień art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o zasadach użycia lub pobytu Sił Z Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa (Dz. U. Nr 162, poz. 1117 z późn. zm.).

Na mocy tego przepisu w stosunku do żołnierzy pełniących służbę w jednostkach wojskowych w sprawach nie uregulowanych w powołanej ustawie mają zastosowanie przepisy o służbie w ż zawodowych.

Podsumowując, w oparciu o powyższe przepisy prawa należy stwierdzić, iż przyznana żołnierzom zawodowym pełniącym służbę w misjach pokojowych lub bezpośrednio po powrocie z misji, w związku ze służbą tych żołnierzy poza granicami państwa, nagroda pieniężna z funduszu nagród i zapomóg pozostających w dyspozycji dowódcy jednostki w, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, o ile pozostaje w bezpośrednim związku z użyciem wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osób poza granicami państwa i należność ta wynika z celów określonych w tym zwolnieniu podatkowym.

Tym samym przedmiotowe świadczenie nie podlega wykazaniu w informacji o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11/8B oraz PIT-40 w przypadku dokonywania przez płatnika rocznego obliczenia podatku, zgodnie z przepisami art. 37 i art. 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl