IPPB2/415-345/12-4/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-345/12-4/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2012 r. (data wpływu 10 kwietnia 2012 r.) oraz piśmie uzupełniającym braki formalne (data nadania 20 czerwca 2012 r., data wpływu 25 czerwca 2012 r., na wezwanie Nr IPPB2/415-345/12-2/MK z dnia 11 czerwca 2012 r. (data nadania 12 czerwca 2012 r., data doręczenia 14.06.2012. r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych związanych ze zwrotem kosztów wymiany stolarki okiennej najemcy lokalu funkcyjnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych związanych ze zwrotem kosztów wymiany stolarki okiennej najemcy lokalu funkcyjnego.

Pismem z dnia 11 czerwca 2012 r. Nr IPPB2/415-345/12-2/MK Wnioskodawca został wezwany do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez przesłanie dokumentu z którego będzie wynikać umocowanie dla Pana Z., który podpisał przedmiotowy wniosek w imieniu Wnioskodawcy, oraz że osoby, które udzieliły pełnomocnictwa posiadają stosowne do tego umocowanie, zgodnie ze wskazanym w wypisie KRS sposobem reprezentacji.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 14 czerwca 2012 r., natomiast w dniu 25 czerwca 2012 r. (w terminie) pismem z dnia 15 czerwca 2012 r. przesłano brakujące dokumenty.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Na podstawie decyzji organów statutowych Spółdzielni Mieszkaniowej Wnioskodawca dokonał refundacji kosztów wymiany stolarki okiennej w lokalu funkcyjnym pracownika Wnioskodawcy. Pracownik zajmuje lokal na podstawie umowy najmu na okres trwania stosunku pracy, z której wynika, że w zakresie obowiązków naprawy i konserwacji stosuje się przepisy art. 10 ustawy z dnia 2 lipca 1994 r. o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych.

Zgodnie z obowiązującym Regulaminem najmu lokali mieszkalnych przez gospodarzy domów, najemca zobowiązany jest do utrzymywania wynajętego lokalu we właściwym stanie technicznym i sanitarnym oraz wykonywania wszelkich napraw i konserwacji. W myśl Statutu Spółdzielni osoby posiadające tytuły prawne do lokalu obowiązane są do wykonywania na koszt własny, zgodnie z wymogami Prawa Budowlanego, prac polegających m.in. na wymianie, konserwacji i remontu stolarki okiennej i drzwiowej wraz z jej uszczelnianiem i naprawą okuć.

Najemca lokalu dokonał wymiany okien na koszt własny, a następnie w 2011 r. zwrócił się do Administracji o zwrot poniesionych wydatków. Dokonując zwrotu kosztów, zgodnie z posiadaną przez Wnioskodawcę interpretacją Urzędu Skarbowego (sygnatura 1433/NL/LF/II/415-117/05/EK z dnia 9 stycznia 2005 r.) w analogicznej sprawie, Wnioskodawca wystawiły pracownikowi PIT- 8C.

Po zapoznaniu się z interpretacją ogólną Nr DD3/033/33/KDJ/09/209 Ministra Finansów z dnia 17 marca 2009 r. w części dotyczącej zwrotu wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej od właścicieli mieszkań zakładowych i komunalnych przez najemców tych lokali mieszkalnych, nasunęły się wątpliwości, czy Wnioskodawca postąpił prawidłowo wystawiając PIT- 8C za 2011 r. i przesyłając go osobie zainteresowanej oraz urzędowi skarbowemu właściwemu dla miejsca zamieszkania najemcy.

Refundacja kosztów wymiany stolarki okiennej sfinansowana została z pozostałej działalności operacyjnej Administracji.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy zwrot kosztów poniesionych na wymianę okien jest przychodem podatnika, który podlega opodatkowaniu. Czy Administracja postąpiła prawidłowo wystawiając PIT- 8C za 2011 r. z tytułu zwrotu kosztów wymiany stolarki okiennej w lokalu funkcyjnym.

Zdaniem Wnioskodawcy, Administracja zobowiązana była do sporządzenia informacji PIT-8C, w związku z refundacją kosztów wymiany stolarki okiennej w lokalu funkcyjnym. Równowartość otrzymanej kwoty stanowiła źródło przychodów pracownika z tzw. innych źródeł (art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy, od wypłaconej kwoty z innych źródeł (nie zaliczanych do przychodów ze stosunku pracy) zakład pracy nie miał obowiązku poboru zaliczek na podatek lub zryczałtowany podatek dochodowy. Zaistniał obowiązek sporządzenia "informacji o wypłaconych podatnikowi należnościach lub świadczeniach PIT-8C.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 powołanej wyżej ustawy do źródeł przychodów zalicza się między innymi inne źródła.

Z kolei, zgodnie z postanowieniami art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami opodatkowaniem podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega uzyskany w roku podatkowym dochód stanowiący dla osób fizycznych (podatników) przysporzenie majątkowe.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca dokonał refundacji kosztów wymiany stolarki okiennej w lokalu funkcyjnym zajmowanym przez pracownika Wnioskodawcy, na podstawie umowy najmu. Wypłaconą najemcy kwotę Wnioskodawca zaklasyfikował jako przychód z innych źródeł i wystawił najemcy informację PIT- 8C.

Najem lokali mieszkalnych następuje w trybie i na zasadach określonych w ustawie z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2005 r. Nr 31, poz. 266 z późn. zm.), która zastąpiła ustawę z dnia 2 lipca 1994 r. o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych (Dz. U. Nr 105, poz. 509 z późn. zm.)

Stosownie do art. 6a ust. 3 pkt 3 lit. b) tej ustawy, do obowiązków wynajmującego (właściciela lub innej osoby, z którą wiąże najemcę stosunek prawny uprawniający go do używania lokalu) należy w szczególności dokonywanie napraw lokalu, napraw lub wymiany instalacji i elementów wyposażenia technicznego w zakresie nieobciążającym najemcy, a zwłaszcza wymiany pieców grzewczych, stolarki okiennej i drzwiowej oraz podłóg, posadzek i wykładzin podłogowych, a także tynków.

Również na gruncie przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) w odniesieniu do najmu lokali zakładowych, wymiana stolarki okiennej obciąża wynajmującego (właściciela). Wynika to z postanowień art. 662, art. 663, art. 680 i art. 681 tej ustawy.

Z przedstawionych regulacji wynika, iż obowiązek wymiany okien w lokalu oddanym do używania na podstawie umowy najmu obciąża zarówno właściciela mieszkania zakładowego, jak i mieszkania komunalnego, a nie najemcę takiego lokalu. Stąd, jeżeli najemca podczas trwania umowy najmu, z własnych środków sfinansuje wymianę okien, a następnie otrzyma od właściciela zwrot tych wydatków, będzie to okoliczność neutralna podatkowo. Kwota refundacji nie będzie stanowiła dla najemcy przychodu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dlatego też częściowy zwrot wydatków obciążających wynajmującego, poniesionych za niego przez najemcę, w żadnym razie nie może być uznany za przysporzenie majątkowe po stronie najemcy.

Zatem w świetle wyżej cytowanych przepisów, wypłacone przez Wnioskodawcę najemcy lokalu funkcyjnego kwoty z tytułu zwrotu poniesionych przez niego uprzednio nakładów związanych z wymianą stolarki okiennej w lokalu mieszkalnym, nie powodują powstania po jego stronie przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Wypłaty refundacji nie stanowią więc przychodu z "innych źródeł" określonego w art. 10 ust. 1 pkt 9 i art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji Wnioskodawca nie ma obowiązku deklarowania wysokości dokonanych wypłat w informacji PIT-8C, bowiem jak wskazano powyżej zwrot kosztów wymiany stolarki okiennej najemcy nie stanowi dla niego przychodu podlegającego opodatkowaniu. Obowiązek ten spoczywa jedynie na osobach fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, osobach prawnych i ich jednostkach organizacyjnych oraz jednostkach organizacyjnych niemających osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń podlegających opodatkowaniu, o których mowa w art. 20 ust. 1, od których zgodnie z obowiązującymi przepisami nie mają obowiązku w trakcie roku pobrania zaliczki na podatek dochodowy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl