IPPB2/415-342/11-4/MK - Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych nagród otrzymanych w konkursach organizowanych i emitowanych w internecie, skierowanych do nieograniczonego grona uczestników.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-342/11-4/MK Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych nagród otrzymanych w konkursach organizowanych i emitowanych w internecie, skierowanych do nieograniczonego grona uczestników.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 14 kwietnia 2011 r. (data wpływu 15 kwietnia 2011 r.) oraz piśmie uzupełniającym braki formalne (data nadania 13 czerwca 2011 r., data wpływu 14 czerwca 2011 r., na wezwanie Nr IPPB2/415-342/11-2/MK z dnia 2 czerwca 2011 r. (data nadania 3 czerwca 2011 r., data doręczenia 9 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania nagród otrzymanych w konkursach organizowanych i emitowanych przez Wnioskodawcę w ogólnodostępnej sieci internet skierowanych do nieograniczonego grona uczestników - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie zwolnienia z opodatkowania nagród otrzymanych w konkursach organizowanych i emitowanych przez Wnioskodawcę w ogólnodostępnej sieci internet skierowanych do nieograniczonego grona uczestników

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Płatnik - Spółka z o.o. prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług internetowych, elektronicznych. 6.1. umowy spółki z o.o. przedmiot działalności stanowi, m.in. Działalność związana z oprogramowaniem (PKD 62.01.Z), działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki (PKD 62.02.Z), przetwarzanie danych, zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność (PKD 63.11.Z), działalność portali internetowych (PKD 63.12.Z), pozostała działalność usługowa w zakresie Informacji (PKD 63.99.Z).

Firma prowadzi działalność na rynku internetowym, w ramach prowadzonej działalności zawiera umowy ze swoimi klientami na organizację w sposób kompleksowy akcji marketingowych, reklamowych, konkursów w internecie.

Przeprowadzane akcje konkursowe skierowane są do nieograniczonego grona uczestników, organizowane i emitowane na stronach internetowych ogólnodostępnej sieci internet, głównie na Portalu.

W konkursach, których organizatorem jest spółka, podpisywane są umowy z kontrahentami zlecającymi, natomiast fundatorem nagród i ich właścicielem pozostaje firma zlecająca usługę, natomiast organizator - spółka dokonuje wszelkich czynności związanych z przeprowadzeniem konkursu i wydaniem nagród. W związku z dużymi wymaganiami klientów spółka zamierza wprowadzić umowy sponsorskie, w których określone jest, że właścicielem nagród w momencie ich wydania jest organizator - spółka, która zajmuje się kompleksowo przeprowadzeniem usługi reklamowej w internecie na rzecz swojego klienta. W ramach tej usługi organizuje konkurs, ustala regulaminy konkursu, ogłasza i emituje w internecie, zajmuje się zakupem nagród, rozstrzygnięciem konkursu, przekazaniem nagród laureatom konkursu.

Przeprowadzane konkursy nie będą podlegały przepisom ustawy o grach losowych i zakładach wzajemnych, będą o zróżnicowanej tematyce, uzależnionej od zlecenia kontrahenta.

Przeprowadzanie konkursów ma związek z prowadzoną działalnością płatnika, jest ogłaszane i emitowane przez płatnika w internecie, jest nieograniczony dostęp dla potencjalnych uczestników konkursu korzystających z ogólnodostępnej sieci internet, konkursy są przeznaczone dla osób fizycznych pełnoletnich, wraz z konkursem ogłaszany jest regulamin. Nagrody w akcjach Konkursowych będą miały charakter pieniężny i rzeczowy, a ich pojedyncza wartość nie będzie przekraczała 760 zł.

Z uwagi na braki formalne w złożonym wniosku, tutejszy organ podatkowy pismem z dnia 2 czerwca 2011 r. Nr IPPB2/415-342/11-2/MK wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:

* dostarczenie dokumentu (odpowiednio odpis z KRS lub urzędowo poświadczona za zgodność z oryginałem kopia odpisu z KRS,), z którego wynika sposób reprezentacji Spółdzielni w zakresie oświadczeń woli i podpisywania dokumentów, tj. dokumentu, z którego wynika, że osoby, które podpisały wniosek w imieniu Spółdzielni posiadają stosowne do tego umocowanie.

* wskazanie czy Wnioskodawca będący organizatorem konkursu należy do instytucji zaliczanych do środków masowego przekazu.

Braki uzupełniono w wyznaczonym terminie. W kwestii doprecyzowania udzielono odpowiedzi przytaczając definicje słownikowe:

Ustawa nie definiuje pojęcia "środki masowego przekazu". W obowiązującym systemie prawnym brak jest legalnej definicji tego pojęcia. Wydawnictwo PWN S.A. opisuje pojęcie środki masowego przekazu - to środki komunikowania masowego, mass media, środki masowej informacji i propagandy, urządzenia, instytucje, za pomocą których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności. Natomiast Internetowa Encyklopedia PWN definiuje pojęcie "środki masowego przekazu" (mass media, media, środki masowego komunikowania) jako urządzenia, instytucje, za pomocą których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności; prasa, radio, telewizja, także tzw. nowe media: telegazeta, telewizja satelitarna, Internet. Wśród mediów masowych powyższe definicje wymieniają prasę.

W rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. - Prawo prasowe (Dz. U. Nr 5, poz. 24 z późn. zm.) - "prasa" oznacza publikacje periodyczne, które nie tworzą zamkniętej, jednorodnej całości, ukazujące się nie rzadziej niż raz do roku, opatrzone stałym tytułem albo nazwą, numerem bieżącym i datą, a w szczególności: dzienniki i czasopisma, serwisy agencyjne, stałe przekazy teleksowe, biuletyny, programy radiowe i telewizyjne oraz kroniki filmowe; prasą są także wszelkie istniejące i powstające w wyniku postępu technicznego środki masowego przekazywania, w tym także rozgłośnie oraz tele - i radiowęzły zakładowe, upowszechniające publikacje periodyczne za pomocą druku, wizji, fonii lub innej techniki rozpowszechniania; prasa obejmuje również zespoły ludzi i poszczególne osoby zajmujące się działalnością dziennikarską (art. 7 ust. 2 pkt 1 powołanej ustawy). Pojęcie "środków masowego przekazu" użyte w ustawie ma charakter otwarty. Wraz z rozwojem technologii i dokonywanym postępem mamy do czynienia z nowymi środkami przekazu. Internet jest niewątpliwie takim nowym środkiem przekazu, który dzięki swojej powszechności, dostępności i łatwości korzystania jest medium daleko bardziej powszechnym i często używanym niż prasa, a w pewnych grupach wiekowych nawet niż radio czy telewizja. Obecnie środki masowego przekazu wzajemnie się przenikają, a internet jest globalną platformą dla gazet, radia i telewizji. Stąd wniosek, że dzięki postępowi technologicznemu internet staje się najbardziej powszechnym medium będąc tym samym często używanym środkiem masowego przekazu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wygrane w akcjach konkursowych organizowanych i emitowanych przez płatnika w ogólnodostępnej sieci internet, skierowane do nieograniczonego grona uczestników, będą korzystały ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku od osób fizycznych dla wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych przez środki masowego przekazu do kwoty 760 zł jednorazowej wartości poszczególnych nagród.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Zdaniem płatnika wygrane nagrody przez uczestników w organizowanych przez niego akcjach konkursowych korzystają ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku od osób fizycznych do wartości jednorazowej nagrody 760 zł.

W art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku od osób fizycznych użyto sformułowania i wyliczenia mediów masowych jako prasa, radio i telewizja, nie zastrzegając, że dotyczy to tylko tych trzech wymienionych Form. Płatnik uważa, że wykazany w ustawie katalog nie jest zamknięty, a jedynie wyszczególniony przykładowo, a internet niewątpliwie w obecnych czasach ma status środka masowego przekazu.

Definicja wydawnictwa PWN S.A. określa "środki masowego przekazu to środki komunikowania masowego, mass media, środki masowej informacji i propagandy, urządzenia, instytucje za pomocą, których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności".

Na poparcie swojego stanowiska, płatnik znajduje również wydane dotychczas interpretacje indywidualne izb skarbowych:

Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie IPPB2/415-206/10-2/AS

Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie IPPB1/415-123/09-2/MT

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W art. 10 ust. 1 ustawy określono źródła przychodów wyszczególniając m.in. inne źródła (pkt 9).

Stosownie do art. 20 ust. 1 ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Artykuł 30 ust. 1 pkt 2 ustawy stanowi, że od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Z powyższego wynika, iż, warunkiem zastosowania przedmiotowego zwolnienia w stosunku do wygranych w konkursach, których jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 760 zł, jest rodzaj konkursu. Mianowicie musi to być konkurs z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu, a w przypadku konkursów z innych dziedzin wyłącznie taki, którego organizatorem i emitentem (ogłaszającym) są środki masowego przekazu. Zatem w przypadku wygranych w konkursach ogłaszanych w mass mediach, dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia, nie jest wystarczającym fakt, że informacja o konkursie została przekazana w środkach masowego przekazu. Literalne brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy wymaga bowiem, aby konkursy takie były zarówno ogłaszane (emitowane) przez mass media, jak i środki masowego przekazu były ich organizatorem. Oba te elementy, tj. organizacja konkursu przez środki masowego przekazu i ich emisja (ogłaszanie) przez środki masowego przekazu muszą wystąpić łącznie, aby zwolnienie miało zastosowanie. Świadczy o tym użyty w treści omawianej normy spójnik "i" w wyrażeniu "organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio, telewizja)".

W tym miejscu istotnym wydaje się przypomnienie ugruntowanego, wielokrotnie prezentowanego przez Trybunał Konstytucyjny w swych orzeczeniach poglądu, iż "wszelkie normy wprowadzające zwolnienia przedmiotowe mają charakter odstępstwa od zasady powszechności opodatkowania według jednakowych, tych samych dla każdego podatnika zasad". Konsekwencją powyższego jest wyjątkowy charakter ulg, odliczeń i zwolnień pojmowanych ściśle i nierozszerzająco. Dlatego też enumeratywny katalog zwolnień przedmiotowych w ustawie, nie może być poprzez interpretację rozszerzany.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego nie wynika natomiast, że Wnioskodawca (będący organizatorem konkursu) należy do instytucji zaliczanych do środków masowego przekazu. W treści wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wskazano, prowadzi działalność m.in. w zakresie usług internetowych, a konkurs zostanie ogłoszony za pośrednictwem portali internetowych lub sieci ogólnodostępnych stron internetowych. Nie kwestionując zatem znaczenia Internetu jako środka komunikacji we współczesnym świecie, nie sposób uznać, iż w przedstawionym stanie faktycznym zostały spełnione przesłanki, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy.

W konsekwencji, wygrana w konkursie stanowić będzie przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy. Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłat lub świadczeń niepieniężnych z tytułu omawianych wygranych, są obowiązane - jako płatnicy - do poboru 10% zryczałtowanego podatku dochodowego na podstawie art. 41 ust. 4 z uwzględnieniem postanowień art. 41 ust. 7 pkt 1 ustawy. W terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek, kwotę pobranego podatku płatnik jest obowiązany przekazać na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby (art. 42 ust. 1 ustawy). Dodatkowo, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku, w którym zwycięzca konkursu otrzymał wygraną (nagrodę), płatnik jest obowiązany przesłać do urzędu skarbowego właściwego dla płatnika roczną deklarację, o której mowa w art. 42 ust. 1a ustawy (tzw. PIT-8AR).

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl