IPPB2/415-319/08-2/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-319/08-2/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa, przedstawione we wniosku z dnia 16 lutego 2008 r. (data wpływu 19 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów z tytułu wykonywania pracy za granicą - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lutego 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów z tytułu wykonywania pracy za granicą

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni jest studentką. W latach 2005 i 2006 była uczestniczką wymiany kulturalno - naukowej programu XX popieranego przez rządy Stanów Zjednoczonych Ameryki oraz Rzeczypospolitej Polskiej. Okres pobytu w obydwu przypadkach nie przekraczał jednego roku, dochód jaki uzyskała za wykonywana pracę nie przekroczył kwoty dziesięciu tysięcy dolarów Stanów Zjednoczonych. Z uzyskanych przychodów Wnioskodawczyni rozliczyła się w Stanach Zjednoczonych.

Ponadto w 2005 r. Wnioskodawczyni osiągnęła przychody z pracy w Polsce.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy osiągnięte dochody w Stanach Zjednoczonych podlegają opodatkowaniu w Polsce....

Zdaniem wnioskodawczyni:

Dochody osiągnięte za granicą podlegają zwolnieniu z obowiązku zapłaty podatku w Polsce na podstawie art. 18 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z treścią art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. t. j. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Powołane przepisy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżeniu podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska o czym stanowi art. 4a tej ustawy.

Stosownie do art. 18 ust. 3 umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych o unikaniu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisana w Waszyngtonie dnia 8 października 1974 r. (Dz. U. z 1976 r. Nr 31, poz. 178) osoba fizyczna, która ma miejsce zamieszkania w jednym z Umawiających się Państw w czasie, kiedy przebywa okresowo w drugim Umawiającym się Państwie w okresie nie przekraczającym 1 roku jako osoba uczestnicząca w realizacji programu popieranego przez Rząd tego drugiego Umawiającego się Państwa, przede wszystkim celem odbycia praktyki, badań lub studiów, będzie zwolniona od opodatkowania w tym drugim Umawiającym się Państwie do łącznej kwoty dochodu nie przekraczającej 10.000 dolarów Stanów Zjednoczonych lub ich ekwiwalentu w polskich złotych.

Oznacza to, że osoba przyjeżdżająca do Stanów Zjednoczonych jako uczestnik programu popieranego przez Rząd tego państwa nie będzie podlegała obowiązkowi podatkowemu w tym państwie w zakresie wynagrodzenia uzyskanego za usługi świadczone w tym państwie, pod warunkiem, że wykonywane usługi będą miały związek ze studiami, odbywaniem praktyki lub badań oraz jeżeli wynagrodzenie to stanowi zarobek konieczny do jej utrzymania się.

Jednocześnie należy nadmienić, iż wskazany art. 18 umowy dotyczy zwolnienia dochodu od opodatkowania w Stanach Zjednoczonych po spełnieniu ww. przesłanek.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni wyjechała do Stanów Zjednoczonych w ramach programu realizowanego pod nadzorem Departamentu Stanu Stanów Zjednoczonych XX (Praca w USA) jest to program wyjazdu, który łączy wakacje (WORK and Travel - najciekawsze historie) z pracą zarobkową.

Jest to program dotyczący wakacyjnej pracy zarobkowej dla studentów wyższych uczelni lub studium pomaturalnego. Przyjazd do Stanów Zjednoczonych nie był związany z praktyką, studiami czy uczestnictwem w badaniach.

Jak sama Wnioskodawczyni wskazała otrzymane wynagrodzenie w Stanach Zjednoczonych zostało opodatkowane, a więc nie zostały spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia wynikającego z wyżej cytowanego art. 18 umowy.

Oznacza to, że osiągnięte przez Wnioskodawczynię za granicą dochody będą podlegały opodatkowaniu jako praca najemna zgodnie z art. 16 ww. umowy zarówno w Stanach Zjednoczonych jak i w Polsce.

W celu uniknięcia podwójnego opodatkowania zgodnie z metodą tzw. zaliczenia proporcjonalnego określoną w art. 20 umowy, w związku z art. 27 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, osiąga również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania nie stanowi o zastosowaniu metody określonej w ust. 8, lub z państwem, w którym dochody są osiągane, Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, dochody te łączy się z dochodami ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W tym przypadku od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu w obcym państwie. Odliczenie to nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w państwie obcym.

W przedstawionym stanie faktycznym obowiązek wykazania w zeznaniu rocznym dochodu uzyskanego za granicą istnieje zawsze, bez względu na to, czy oprócz dochodów z zagranicy Wnioskodawczyni uzyskała w Polsce inne dochody opodatkowane według skali podatkowej (art. 27 ust. 9 lit. a) ww. ustawy.

Wobec powyższego należy uznać, iż błędne jest stanowisko Wnioskodawczyni, zgodnie z którym uzyskany dochód z tytułu pracy zarobkowej w Stanach Zjednoczonych nie będzie podlegał opodatkowaniu w Polsce.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl