IPPB2/415-311/12-2/MS1

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 maja 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-311/12-2/MS1

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2012 r. (data wpływu 30 marca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie w zakresie obowiązków płatnika.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Z dniem 1 listopada 2011 r., doszło do przejścia na D. Sp. z o.o. (dalej jako: "D." lub "Spółka") zakładu pracy E. Sp. z o.o., (dalej jako: "E.") wraz z pracownikami. Przejście pracowników nastąpiło w trybie art. 231 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn. Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm., dalej jako: "Kodeks pracy"), co oznacza, że D. stała się z mocy prawa stroną dotychczasowych umów o pracę z pracownikami zatrudnionymi uprzednio w E. Spółka podkreśla, że nie nastąpiło tu rozwiązanie umów o pracę i ich ponowne zawarcie, lecz pełna kontynuacja dotychczasowych stosunków pracy.

W celu zrealizowania obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych nałożonych na Spółkę przez przepisy podatkowe, tj. art. 38 ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm., dalej jako: "ustawa o PIT") D. sporządziło i złożyło w dniu 30 stycznia 2012 r. do Urzędu Skarbowego deklarację roczną o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy za rok 2011 r. na formularzu PIT-4R (dalej jako: "Deklaracja"). W Deklaracji Spółka wykazała pobrane i wpłacone zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych będących jej pracownikami, przy czym w stosunku do pracowników przejętych z dniem 1 listopada 2011 r. od E. w trybie art. 231 § 1 Kodeksu pracy D. wykazała zaliczki zapłacone w całym roku 2011, zarówno za czas zatrudnienia w E. jak i w D.

W chwili obecnej Spółka powzięła wątpliwości, czy jej działanie było prawidłowe, tj. czy w deklaracji rocznej PIT-4R za rok 2011 powinna wykazać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych pobrane przez E. W rezultacie Spółka postanowiła wystąpić z przedmiotowym wnioskiem o udzielenie indywidualnej interpretacji podatkowej w tym zakresie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym w przedstawionym stanie faktycznym Spółka prawidłowo wypełniła swoje obowiązki jako płatnika uwzględniając w składanej deklaracji PIT-4R za 2011 r. kwoty pobranych zaliczek na podatek dochodowy od pracowników przejętych w trybie art. 231 § 1 Kodeksu pracy również za okres poprzedzający ich przejęcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym Spółka prawidłowo wypełniła swoje obowiązki jako płatnika uwzględniając w składanej deklaracji PIT-4R kwoty pobranych zaliczek na podatek dochodowy od pracowników przejętych w trybie art. 231 § 1 Kodeksu pracy również za okres poprzedzający ich przejęcie.

Na uzasadnienie własnego stanowiska Wnioskodawca przedstawia następujące argumenty.

1.

Obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych.

Jak wynika z treści art. 31 ustawy o PIT osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Stosownie zaś do treści art. 38 ust. 1 ustawy o PIT - płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Z kolei ust. 1a ww. artykułu stanowi, że w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczną deklarację, według ustalonego wzoru (PIT-4R).

Natomiast w myśl art. 38 ust. 1b ustawy o PIT, w razie zaprzestania przez płatników, o których mowa w art. 31 i 33-35, prowadzenia działalności przed końcem stycznia roku następującego po roku podatkowym deklarację, o której mowa w ust. 1a, płatnik przekazuje w terminie do dnia zaprzestania tej działalności.

2.

Obowiązki płatnika przy przejęciu pracowników w trybie art. 231 § 1 Kodeksu pracy

W przedstawionym stanie faktycznym przejście pracowników z E. do D. nastąpiło w trybie art. 231 § 1 Kodeksu pracy. Zgodnie z treścią tego przepisu, w razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy, z zastrzeżeniem przepisów § 5.

Przepis powyższy przyjmuje konstrukcję automatycznego wejścia w stosunek pracy po stronie jednego zakładu pracy w miejsce drugiego, czyli wprowadza swoistą sukcesję uniwersalną w płaszczyźnie stosunków pracy. Opiera się ona przy tym na założeniu, że stosunek pracy w ogóle nie zostaje rozwiązany mimo przekształceń podmiotowych. Stanowisko takie jest powszechnie przyjęte w doktrynie prawa pracy i orzecznictwie sądowym.

Z powyższego wynika, iż obowiązki płatnika nałożone przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym obowiązek sporządzenia stosownych informacji i obowiązek poboru przez płatników zaliczek na podatek dochodowy, nie ustają, lecz przechodzą na nowego płatnika, który, przejmując pracowników, przejmuje także obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz wszelkie inne obowiązki z tym związane. Powyższe okoliczności powodują, iż pracodawca przejmujący pracowników winien kontynuować obowiązki płatnika nałożone przepisami art. 32, 38 i 39 ustawy o PIT.

Analizując przedstawiony stan faktyczny należy również zauważyć, że sytuacja ta jest odmienna od sytuacji, w której dochodzi do zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej związanej z likwidacją zakładu pracy i rozwiązaniem stosunków pracy. W przedstawionym stanie faktycznym stosunek pracy przejętych pracowników trwa w dalszym ciągu i nie uległ rozwiązaniu w wyniku przejścia pracowników z E. do D., gdyż, jak już wspomniano, z mocy prawa stroną stosunku pracy stało się D.

Analiza stanu faktycznego i prawnego w sprawie prowadzi do konkluzji, iż w przedstawionym stanie faktycznym Spółka, jako przejmujący pracodawca, po zakończeniu roku podatkowego 2011, powinna złożyć właściwemu miejscowo naczelnikowi urzędu skarbowego deklarację roczną o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-4R obejmującą dane za cały rok podatkowy, tj. zarówno za okres przed przejęciem pracowników jak i po tym przejęciu, co też Spółka uczyniła. Tym samym, Spółka prawidłowo wypełniła swoje obowiązki jako płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zaprezentowany powyżej pogląd znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach prawa podatkowego Ministra Finansów wydanych w bardzo zbliżonym stanie faktycznym. Przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 30 stycznia 2012 r. o sygn. IPTPB1/415-267/11-4/MD Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi stwierdził:

"Mając na uwadze opisany stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy prawa, stwierdzić należy, że Wnioskodawca jako przejmujący pracodawca, po zakończeniu roku podatkowego 2010, winien złożyć właściwemu miejscowo naczelnikowi urzędu skarbowego deklarację roczną o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-4R obejmującą dane za cały rok podatkowy 2010."

Podobne stanowisko zaprezentował również Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 11 sierpnia 2011 r. o sygn. IPTPB2/415-195/11-2/Akr:

"Wobec powyższego, w wyniku przejęcia obowiązków płatnika, na Wnioskodawcy ciąży obowiązek sporządzenia informacji o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11) oraz deklaracji rocznej o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-4R) za cały rok podatkowy."

W tą samą linię interpretacyjną wpisał się również Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 8 lipca 2011 r. o sygn. ILPB1/415-600/11-3/AGr:

"Reasumując, zaliczki PIT pobrane przez dotychczasowego pracodawcę (Wnioskodawcę) od dochodów pracowników przejętych przez nowego pracodawcę w trybie art. 231 Kodeksu pracy przed tym przejęciem w trakcie roku podatkowego powinny być ujęte w informacji PIT-11 sporządzonej przez nowego - przejmującego pracodawcę.

Ponadto zaliczki PIT pobrane przez dotychczasowego pracodawcę (Wnioskodawcę) od dochodów pracowników przejętych przez nowego pracodawcę w trybie art. 231 Kodeksu pracy przed tym przejęciem w trakcie roku podatkowego powinny być ujęte w deklaracji PIT-4R sporządzonej przez nowego - przejmującego pracodawcę."

Ponadto Spółka wskazuje, że takie same stanowisko zaprezentowane zostało w następujących interpretacjach prawa podatkowego:

* interpretacji z dnia 15 lipca 2011 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie o sygn. IPPB2/415-495/11-3/MG;

* interpretacji z dnia 13 lipca 2010 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie o sygn. IPPB2/415-414/10-2/AK;

* interpretacji z dnia 9 marca 2009 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu o sygn. ILPBI/415-3/09-2/AK;

* interpretacji z dnia 28 maja 2008 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy o sygn. ITPB2/415-372/08/RS.

Stanowisko zbieżne z wyżej przytoczonym w bardzo zbliżonym stanie faktycznym w zakresie sporządzania informacji na formularzu PIT-11 prezentuje:

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 4 marca 2011 r. o sygn. ILPS1/415-1412/10-2/AA;

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 11 lutego 2011 r.o sygn. IPPB2/415-1049/10-4/AS;

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 9 czerwca 2010 r. o sygn. IPPB2/415-200/10-4/MK;

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 26 marca 2010 r. o sygn. IBPBII/415-976/09/AŻ;

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 31 października 2008 r. o sygn. ILPB1/415-588/08-2/AK;

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 7 lipca 2008 r. o sygn. IPPB2/415-691/08/BJ;

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 11 lutego 2008 r. o sygn. IPPB2/415-372/07-2/AS.

Jednolita linia interpretacyjna Ministra Finansów w przedstawionym stanie faktycznym, jak wynika z przytoczonych interpretacji, jest powszechnie przyjmowana. W świetle powyższego Spółka twierdzi, iż to na niej spoczywał obowiązek wykazania w deklaracji PIT-4R zaliczek na podatek dochodowy od przejętych pracowników za cały rok 2011. Tym samym Spółka stoi na stanowisku, że w przedstawionym stanie faktycznym w odniesieniu do pracowników przejętych od E. w roku 2011 na podstawie art. 231 Kodeksu pracy to Spółka była zobowiązana do złożenia deklaracji PIT-4R za cały rok 2011.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych należy wskazać, iż orzeczenia te dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Natomiast Organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami innych organów podatkowych to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, iż nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl