IPPB2/415-290/14-2/AS - Określenie skutków podatkowych w ujęciu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych związanych z pokrywaniem przez spółkę kosztów udziału lekarzy i farmaceutów w konferencjach.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-290/14-2/AS Określenie skutków podatkowych w ujęciu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych związanych z pokrywaniem przez spółkę kosztów udziału lekarzy i farmaceutów w konferencjach.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 11 kwietnia 2014 r. (data wpływu 14 kwietnia 2014 r.) uzupełnione pismem z dnia 7 lipca 2014 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych związanych z pokrywaniem przez Spółkę kosztów związanych z udziałem lekarzy / farmaceutów w konferencjach, jest:

* nieprawidłowe - w części dotyczącej możliwości zwolnienia z opodatkowania kosztów dojazdów np. z hotelu do centrum konferencyjnego i z powrotem (przejazdów lokalnych) z tytułu podróży zagranicznej w wysokości nadwyżki ponad przewidziany limit określony w rozporządzeniu regulującym wysokość oraz warunki ustalania należności z tytułu podróży służbowej, w sytuacji pokrywania tych kosztów oraz kosztów wyżywienia w wysokości przekraczającej wysokość diet określonych w ww. rozporządzeniu, kosztów opłaty rejestracyjnej i ewentualnych innych kosztów związanych z uczestnictwem danego Lekarza/ Farmaceuty w Konferencji;

* prawidłowe - w pozostałej części.

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych związanych z pokrywaniem przez Spółkę kosztów związanych z udziałem lekarzy / farmaceutów w konferencjach.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

S. Sp. z o.o. (dalej "S." lub "Spółka") jest spółką zajmującą się między innymi działalnością marketingową w zakresie promocji produktów leczniczych i wyrobów medycznych (dalej "Produkty"). W ramach świadczonych usług marketingowych Spółka odpowiedzialna jest między innymi za prowadzenie działań promocyjnych i reklamowych w odniesieniu do produktów na podstawie umowy o świadczenie usług zawartej z L. (dalej "Usługobiorca").

Z tytułu świadczonych usług, Spółka otrzymuje wynagrodzenie ustalane według formuły "koszt plus", tzn. poniesione przez Spółkę koszty i wydatki związane ze świadczeniem usług są powiększane o ustaloną marżę.

Czynności i działania prowadzone przez Spółkę w ramach świadczonych usług stanowią reklamę produktów leczniczych (Produktów) w rozumieniu przepisów art. 52 ust. 1 oraz ust. 2 ustawy dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2008 r. Nr 45, poz. 271 z późn. zm.; dalej "Prawo farmaceutyczne"), tj. podlegają m.in. na informowaniu i zachęcaniu do stosowania Produktów oraz mają na celu zwiększenie liczby przepisywanych recept, zwiększenie sprzedaży lub konsumpcji Produktów.

W zdarzeniu przyszłym będącym przedmiotem zapytania, reklama prowadzona przez Spółkę jest kierowana do osób uprawnionych do wystawiania recept (dalej "Lekarze") oraz osób prowadzących obrót Produktami (dalej "Farmaceuci"). Opierając się między innymi na zasadach wskazanych w art. 52 ust. 2 pkt 6 Prawa farmaceutycznego, tj. sponsorowanie konferencji, warsztatów organizowanych przez Spółkę, zjazdów, sympozjów i kongresów naukowych przeznaczonych dla Lekarzy ( Farmaceutów odbywających się zarówno na terytorium Polski, jak poza granicami kraju (dalej "Konferencje") S. umożliwia Lekarzowi) Farmaceucie udział w Konferencji poprzez pokrycie kosztów bezpośrednio związanych z jego/ jej udziałem w Konferencji oraz kosztów podróży na Konferencje, przy czym finansowanie to nie jest uregulowane umową między Lekarzem/ Farmaceutą a Spółką.

Spółka pokrywa określone koszty związane z uczestnictwem Lekarza/ Farmaceuty w Konferencji (dalej "Koszty Konferencji"). Koszty Konferencji, w zależności od charakteru Konferencji oraz uzasadnionych potrzeb Lekarza/ Farmaceuty, mogą obejmować następujące kategorie:

1. Koszty przejazdu Lekarza/ Farmaceuty na Konferencję oraz koszty powrotu z Konferencji do miejsca zamieszkania Lekarza/ Farmaceuty;

2. Koszty opłat konferencyjnych (opłaty rejestracyjne);

3. Koszty zakwaterowania Lekarza/ Farmaceuty w trakcie Konferencji;

4. Koszty wyżywienia podczas Konferencji;

5. Inne koszty, w tym np. koszty dojazdu z hotelu do centrum konferencyjnego i z powrotem.

Koszty Konferencji organizowanych przez podmioty zewnętrzne są pokrywane przez Spółkę bezpośrednio na rachunek bankowy organizatora Konferencji, przewoźnika lub podmiotu zapewniającego zakwaterowanie w zależności od uzasadnionych potrzeb, na podstawie wystawionych faktur, rachunków i faktur proforma. Jednocześnie, Lekarz/ Farmaceuta nie otrzymuje od Spółki środków w celu samodzielnego sfinansowania jakichkolwiek Kosztów Konferencji. Koszty Konferencji organizowanych/ współorganizowanych przez Spółkę są również pokrywane przez Spółkę.

Pokrywane przez Spółkę Koszty Konferencji są uwzględniane, jako koszty związane ze świadczeniem usług na rzecz Usługobiorcy, w wynagrodzeniu należnym Spółce z tytułu świadczenia usług promocji i reklamy Produktów.

Z uzupełnienia wniosku pismem z dnia 7 lipca 2014 r. wynika, że w odniesieniu do Farmaceutów Spółka pokrywa koszty Konferencji (zdefiniowane we wniosku) osobom prowadzącym obrót produktami leczniczymi (Farmaceutom), którzy:

* prowadzą działalność gospodarczą, lub

* są zatrudnieni w aptekach, hurtowniach farmaceutycznych na podstawie (a) umowy o pracę lub (b) umowy zlecenia.

Spółka nie rozważa wprowadzenia ograniczeń w zakresie sfinansowania uczestnictwa Farmaceuty w Konferencji z uwagi na formę, w której prowadzi on obrót Produktami (tekst jedn.: działalność gospodarcza, umowa zlecenie, umowa o pracę). W konsekwencji, grupa Farmaceutów, którym Spółka sfinansuje Koszty Konferencji może okazać się zróżnicowana pod tym względem i może obejmować osoby zarówno prowadzące działalność gospodarczą jak i zatrudnione na podstawie umowy o pracę, czy umowy zlecenia w aptekach / hurtowniach farmaceutycznych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z pokrywaniem kosztów udziału Lekarza/ Farmaceuty w konferencji i osiąganiem przez Lekarza/ Farmaceutę przychodu z tego tytułu, Spółka jako podmiot zobowiązany do przekazywania informacji o wysokości przychodów na podstawie przepisu art. 42a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307; dalej również jako "ustawa o PIT") może wyłączyć z ww. przychodów koszty opłat konferencyjnych (opłatę rejestracyjną) oraz należności za czas podróży Lekarza/ Farmaceuty przysługujące osobom odbywającym podróż na zasadach i do wysokości określonych w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności, przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (dalej również jako "Rozporządzenie"), zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 16 w zw. z art. 21 ust. 13 ustawy o PIT, i w konsekwencji, na skutek wyłączenia ww. przychodów zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 16 w zw. z art. 21 ust. 13 ustawy o PIT, nie wystawiać informacji PIT-8C.

Zdaniem Wnioskodawcy.

Na mocy art. 42a ustawy o PIT S. nie ma obowiązku sporządzania informacji PIT-8C oraz przekazywania tej informacji Lekarzowi/ Farmaceucie i właściwemu organowi podatkowemu w odniesieniu do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ustawy o PIT, a które są uzyskiwane przez Lekarza/ Farmaceutę w wyniku pokrycia przez Spółkę Kosztów Konferencji, z uwagi na mające zastosowanie w zdarzeniu przyszłym zwolnienie z podatku dochodowego od osób fizycznych przychodu z tytułu uzyskania nieodpłatnych świadczeń na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy o PIT (przy spełnieniu warunków, o których mowa w art. 21 ust. 13 ustawy o PIT) oraz przy zachowaniu zasad określonych w Rozporządzeniu.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy.

Przychód z innych źródeł.

Z uwagi na fakt, iż Spółka zapewnia wymienione w zdarzeniu przyszłym, może powstać pytanie, czy w rezultacie pokrywania ich przez Spółkę Lekarz/ Farmaceuta otrzymuje nieodpłatne przysporzenie majątkowe, które w odmiennej sytuacji musiałby sfinansować samodzielnie.

W przypadku, kiedy osoba fizyczna otrzymuje korzyść (przysporzenie majątkowe), otrzymanie której wynika z danego tytułu prawnego łączącego strony, korzyść taka stanowi przychód z tego źródła przychodów.

Mając na uwadze fakt, że Lekarz/ Farmaceuta otrzymuje określone świadczenia, zdaniem Wnioskodawcy wartość tych świadczeń należy uznać za przychód w rozumieniu przepisów ustawy o PIT. Natomiast klasyfikacja przychodu otrzymanego przez podatnika jako uzyskanego z określonego źródła w rozumieniu ustawy o PIT uzależniona jest od tytułu prawnego, na podstawie którego doszło do powstania takiego przychodu.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o PIT, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W ocenie Spółki w analizowanym zdarzeniu przyszłym będzie miał zastosowanie przepis zawarty w art. 10 ust. 9 ustawy o PIT, który jako źródło przychodów wskazuje "inne źródła", wśród których art. 20 ust. 1 ustawy o PIT wymienia w szczególności m.in. nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 ustawy o PIT.

Stosownie do przepisu art. 11 ust. 1 ustawy o PIT pojęcie przychodu obejmuje pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, które zostały przez podatnika otrzymane lub postawione do dyspozycji w roku kalendarzowym.

Zgodnie z dyspozycją przepisu ust. 2 art. 11 ustawy o PIT wartość pieniężną świadczeń w naturze określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Natomiast na podstawie przepisu ust, 2a art. 11 ustawy o PIT wartość pieniężną innych nieodpłatnych Świadczeń ustala się w sposób następujący:

* według cen stosowanych wobec innych odbiorców - jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia;

* według cen zakupu - jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione;

* według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku - jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku;

* na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia - w pozostałych przypadkach.

Zdaniem Spółki, pokrycie przez Spółkę Kosztów Konferencji w związku z uczestnictwem Lekarza/ Farmaceuty w Konferencji powoduje powstanie po stronie Lekarza/ Farmaceuty przychodu z innych źródeł na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych, gdyż przychód ten nie stanowi przychodu z tytułów, o których mowa w art. 12-14 i 17 ustawy o PIT. Wartość nieodpłatnych świadczeń powinna zaś zostać ustalona w oparciu o przepisy art. 11 ustawy o PIT.

Zwolnienie z opodatkowania.

Mając na uwadze brzmienie art. 9 ust. 1 ustawy o PIT dochody wymienione w art. 21 ustawy o PIT nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o PIT, wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas podróży służbowej pracownika (lit. a tego przepisu) lub podróży osoby niebędącej pracownikiem (lit. b tego przepisu). Wymienione zwolnienie jest ograniczone kwotowo do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy i w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, tj. w przepisach Rozporządzenia.

Jak wynika z przepisów Rozporządzenia, do należności takich zalicza się pokryte przez pracodawcę koszty poniesione na rzecz diet, przejazdów i dojazdów pracownika, noclegów i innych niezbędnych udokumentowanych wydatków, określonych lub uznanych przez pracodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb.

W opinii Wnioskodawcy z uwagi na brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy o PIT przepisy Rozporządzenia odnoszą się nie tylko do sytuacji pracowników, ale również bezpośrednio do podróży osoby niebędącej pracownikiem. W konsekwencji, w przypadku, gdy Lekarz/ Farmaceuta odnosi korzyść z tytułu zapewnienia mu przez Spółkę przejazdów i dojazdów, noclegów i innych wydatków, określonych przez Spółkę (np. opłaty za udział w Konferencji) w związku z odbywaną podrożą, nie dochodzi do powstania przychodu po stronie Lekarza/ Farmaceuty.

Zdaniem Wnioskodawcy fakt powstania przychodu (oraz zastosowania zwolnienia) nie zależy od sposobu sfinansowania kosztu określonego świadczenia, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie może mieć miejsca sytuacja zwolnienia z opodatkowania świadczenia otrzymanego przez pracownika/ osobę niebędącą pracownikiem w przypadku opłacenia noclegu lub dojazdu przez niego i otrzymania zwrotu takich kosztów od pracodawcy (zamawiającego), oraz jednoczesnego opodatkowania takiego świadczenia w przypadku opłacenia noclegu lub dojazdu bezpośrednio przez pracodawcę (zamawiającego).

A zatem, Spółka jest zdania, że wartość zapewnianych bezpośrednio Lekarzowi/ Farmaceucie świadczeń takich jak: koszt dojazdu i powrotu z konferencji, zakwaterowania w hotelu i wyżywienia, a także wydatki związane z zapewnieniem udziału w Konferencji będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy o PIT. Spółka ponadto pragnie zauważyć, że świadczenia, o których mowa powyżej są wymienione bezpośrednio we wskazanych przepisach Rozporządzenia.

Ponadto, przepis zawarty w art. 21 ust. 13 pkt 1 ustawy o PIT wskazuje, że powyższe zwolnienie stosuje się m.in., jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów.

Reasumując, w przypadku, gdy Lekarz/ Farmaceuta bierze udział w Konferencji oraz jego udział w Konferencji jest finansowany przez Spółkę, zdaniem Spółki zastosowanie będzie miał art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy o PIT ponieważ:

* Spółki i Lekarza/ Farmaceuty nie łączy stosunek pracy, w konsekwencji będziemy mieli do czynienia z podróżą osoby niebędącej pracownikiem oraz

* Lekarz/ Farmaceuta odbywa podróż w związku z Konferencją oraz

* udział Lekarza/ Farmaceuty w Konferencji jest zapewniany przez Spółkę (Spółka pokrywa koszty udziału Lekarza/ Farmaceuty) oraz

* spełniony jest warunek zawarty w art. 21 ust. 13 ustawy o PIT (Lekarz/ Farmaceuta nie zalicza otrzymanych świadczeń do kosztów uzyskania przychodów oraz Spółka ponosi koszty związane z udziałem Lekarza/ Farmaceuty w Konferencji w celu osiągnięcia przychodów).

W konsekwencji pokrycie przez Spółkę kosztów udziału Lekarza/ Farmaceuty w Konferencji nie będzie prowadziło do powstania przychodu opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy o PIT.

Podróż Lekarza/ Farmaceuty w związku z Konferencją.

W odniesieniu do punktów (1) oraz (2) powyżej Spółka chciałaby wskazać, że podziela jednolity pogląd przedstawiany zarówno w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez organy, jak i w praktyce rynkowej odnośnie rozumienia pojęcia "podróży" zawartego w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o PIT, w świetle którego zakres zastosowania tego przepisu jest szeroki i obejmuje wszelkie podróże osób niebędących pracownikami, niezależnie od tego czy pomiędzy taką osobą a podmiotem niebędącym pracodawcą istnieje jakikolwiek stosunek prawny, czy też nie. Takie stanowisko zostało zaprezentowane przykładowo w następujących interpretacjach:

* Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 22 października 2013 r. (sygn. IPPB4/415-464/13-4/JK2);

* Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 7 czerwca 2013 r. (sygn. ILPB1/415-280/13-2/AG);

* Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 15 kwietnia 2013 r. (sygn. IPPB2/415-136/13-2/MG);

* Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 19 października 2012 r. (sygn. IPPB2/415-692/12-2/MK);

* Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 15 grudnia 2010 r. (sygn. IPPB4/415-744/10-4/MP);

* Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 22 grudnia 2008 r. (sygn. IPPB1/415-1012/08-9/AŻ);

* Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 31 października 2008 r., (sygn. IPPB2/4I5-1326/08-3/MK).

Mając powyższe na uwadze, zdaniem Spółki w przypadku finansowania przez S. Konferencji przeznaczonych dla Lekarzy/ Farmaceutów będziemy mieli do czynienia z "podróżą osoby niebędącej pracownikiem" w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy o PIT.

Sposób uzyskania należności przez Lekarza/ Farmaceutę od Spółki (punkt 3 powyżej).

W odniesieniu do punktu (3) powyżej, mając na uwadze, że z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o PIT nie wynika, w jaki sposób powinno nastąpić otrzymanie (uzyskanie) diet i innych należności za czas podróży przez osobę niebędącą pracownikiem, zdaniem Spółki - opartym na ugruntowanym podejściu organów podatkowych, dla celów zastosowania powyższego przepisu nie ma znaczenia sposób, w jaki następuje otrzymanie (uzyskanie) przez osobę niebędącą pracownikiem diet i innych należności za czas podróży (zwrot wydatków poniesionych przez Lekarza/ Farmaceutę, czy pokrycie wydatków bezpośrednio przez Spółkę - jak to ma miejsce w zdarzeniu przyszłym będącym przedmiotem niniejszego zapytania).

Powyższe zostało potwierdzone m.in. w następujących interpretacjach:

* Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 22 października 2013 r. (sygn. IPPB4/415-465/13-7/JK2);

* Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 30 października 2012 r. (sygn. IPPB2/415-721/12-2/MK);

* Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 2 lutego 2012 r. (sygn. IBPBII/415-924/11/BJ);

* Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 14 listopada 2011 r. (sygn. IBPBII/415-747/11/ BD);

* Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 18 października 2010 r. (sygn. IPPB4/415-554/10-6/SP);

* Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 22 grudnia 2008 r. (sygn. IPPB1/415-1012/09-9/AŻ).

W konsekwencji, zdaniem Spółki sposób pokrycia kosztów udziału Lekarza/ Farmaceuty w Konferencji nie będzie miał znaczenia dla możliwości zastosowania zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy o PIT.

Warunek zastosowania zwolnienia: art. 21 ust. 13 ustawy o PIT.

Mając na uwadze warunek przedstawiony w punkcie (4) powyżej Spółka stoi na stanowisku - popartym stanowiskiem prezentowanym przez organy podatkowe w interpretacjach indywidualnych, że przepis zawarty w art. 21 ust. 13 ustawy o PIT należy rozumieć w ten sposób, że warunkiem skorzystania ze zwolnienia jest, aby Koszty Konferencji nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów podatnika, tzn. osoby fizycznej otrzymujące diety i inne należności za czas podróży oraz zostały poniesione w celu uzyskania przychodu przez podmiot finansujący podróż.

Powyższe stanowisko zostało zaprezentowane w następujących interpretacjach:

* Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 7 czerwca 2013 r. (sygn. ILPB1/415-280/13-2/AG);

* Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 15 kwietnia 2013 r. (sygn. IPPB2/415-136/13-2/MG);

* Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 30 października 2012 r. (sygn. IPPB2/415-721/12-2/MK);

* Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 2 lutego 2012 r. (sygn. IBPBII/1/415-924/11/BJ);

* Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 14 listopada 2011 r. (sygn. IBPBII/1/415-747/11/BD).

W konsekwencji, zdaniem Spółki w opisanym zdarzeniu przyszłym będą spełnione warunki wynikające z art. 21 ust. 13 pkt 1 ustawy o PIT, ponieważ:

1. Koszty Konferencji nie będą w żadnym przypadku zaliczane do kosztów uzyskania przychodów Lekarza/ Farmaceuty; oraz

2. Koszty Konferencji będą ponoszone w każdym przypadku w celu osiągnięcia przychodów przez Spółkę (będą one każdorazowo uwzględniane w wynagrodzeniu z tytułu usług reklamy świadczonych przez S. na rzecz Usługobiorcy, ustalanym według formuły "koszt plus").

Koszty Konferencji pokrywane przez Spółkę.

Mając na uwadze brzmienie przepisu zawartego w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy o PIT, diety i inne należności za czas podróży osoby niebędącej pracownikiem - przy spełnieniu warunków, o których mowa w art. 21 ust. 13 ustawy o PIT - podlegają zwolnieniu z opodatkowania z uwzględnieniem wysokości określonej w Rozporządzeniu.

Spółka, opierając się na jednolitej interpretacji oraz praktyce stosowania przepisów Rozporządzenia, stoi na stanowisku, że przepisy Rozporządzenia odnoszące się do podróży służbowych pracowników oraz do relacji pomiędzy pracownikiem a pracodawcą - będą odpowiednio stosowane również do podróży osób niebędących pracownikami.

Zgodnie z § 2 Rozporządzenia z tytułu podróży krajowej oraz podróży zagranicznej odbywanej w terminie i miejscu określonym przez pracodawcę pracownikowi przysługują:

* Diety;

* zwrot kosztów:

a.

przejazdów,

b.

noclegów,

c.

dojazdów środkami komunikacji miejscowej,

d.

innych niezbędnych udokumentowanych wydatków, określonych lub uznanych przez pracodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb.

W konsekwencji, w opinii Spółki, katalog należności przysługujących z tytułu podróży zawarty w § 2 Rozporządzenia obejmuje Koszty Konferencji Lekarza/ Farmaceuty które są pokrywane przez Spółkę.

Powyższe oznacza, że uzyskany przez Lekarza/ Farmaceutę przychód z innych źródeł w związku z pokryciem przez Spółkę Kosztów Konferencji w związku z uczestnictwem Lekarza/ Farmaceuty w Konferencji, będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania PIT na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy o PIT.

W ocenie Spółki przepisu zawartego w art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o PIT nie należy interpretować zawężająco i w konsekwencji należy uznać, że należności za czas podróży obejmują nie tylko wydatki związane z samym "przetransportowaniem" osoby, ale również - z uwagi na § 2 Rozporządzenia, który wskazuje inne niezbędne udokumentowane wydatki, określone lub uznane przez pracodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb wszelkie wydatki nierozerwalnie związane z daną podróżą. W związku z powyższym, zdaniem Spółki, do niezbędnych należności otrzymanych przez Lekarzy będących w trakcie podróży służbowej należą m.in. wydatki na transport (np. bilet lotniczy), zakwaterowanie, wyżywienie, opłaty za wstęp na Konferencję.

Brak obowiązku Spółki w zakresie PIT-8C.

W myśl art. 42a ustawy o PIT "osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych."

W konsekwencji, w przypadku dochodów zwolnionych z opodatkowania na podstawie art. 21 ustawy o PIT - przy spełnieniu warunków wynikających z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b, art. 21 ust. 13 ustawy o PIT, nie będzie powstawał obowiązek w zakresie sporządzenia informacji PIT-8C.

Mając powyższe na uwadze oraz uwzględniając opis zdarzenia przyszłego, w opinii Spółki w zakresie, w jakim ponoszone przez S. Koszty Konferencji w związku z uczestnictwem Lekarza/ Farmaceuty w Konferencji będą zwolnione z PIT na gruncie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy o PIT, przy spełnieniu warunków z art. 21 ust. 13 ustawy o PIT oraz Rozporządzenia, na Spółce nie będzie spoczywał obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C i przekazania jej Lekarzowi/ Farmaceucie oraz właściwemu organowi podatkowemu.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest możliwości zwolnienia z opodatkowania Kosztów Konferencji ponoszonych przez Spółkę odnośnie Lekarzy / farmaceutów nieprowadzących działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego, jest nieprawidłowe - w części dotyczącej możliwości zwolnienia z opodatkowania kosztów dojazdów np. z hotelu do centrum konferencyjnego i z powrotem (przejazdów lokalnych) z tytułu podróży zagranicznej w wysokości nadwyżki ponad przewidziany limit określony w rozporządzeniu regulującym wysokość oraz warunki ustalania należności z tytułu podróży służbowej, w sytuacji pokrywania tych kosztów oraz kosztów wyżywienia w wysokości przekraczającej wysokość diet określonych w ww. rozporządzeniu, kosztów opłaty rejestracyjnej i ewentualnych innych kosztów związanych z uczestnictwem danego Lekarza/ Farmaceuty w Konferencji; jest prawidłowe w pozostałej części.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy zostały określone źródła przychodów, gdzie między innymi wymienia się: inne źródła.

W myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujace pokrycia w ujawnionych źródłach.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Podkreślić jednakże należy, że z powyższego przepisu wynika, iż w informacji PIT-8C nie ujmuje się m.in. tych dochodów, które są zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 21 powyższej ustawy.

Z treści wniosku wynika, że Spółka, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się między innymi działalnością marketingową w zakresie promocji produktów leczniczych i wyrobów medycznych. W ramach świadczonych usług marketingowych Spółka odpowiedzialna jest między innymi za prowadzenie działań promocyjnych i reklamowych w odniesieniu do produktów na podstawie umowy o świadczenie usług zawartej z Usługobiorcą.

Z tytułu świadczonych usług, Spółka otrzymuje wynagrodzenie ustalane według formuły "koszt plus".

Czynności i działania prowadzone przez Spółkę w ramach świadczonych usług stanowią reklamę produktów leczniczych (Produktów) w rozumieniu przepisów art. 52 ust. 1 oraz ust. 2 ustawy dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne.

W zdarzeniu przyszłym będącym przedmiotem zapytania, reklama prowadzona przez Spółkę jest kierowana do osób uprawnionych do wystawiania recept (Lekarze) oraz osób prowadzących obrót Produktami (Farmaceuci). Opierając się między innymi na zasadach wskazanych w art. 52 ust. 2 pkt 6 Prawa farmaceutycznego, tj. sponsorowanie konferencji, warsztatów organizowanych przez Spółkę, zjazdów, sympozjów i kongresów naukowych przeznaczonych dla Lekarzy ( Farmaceutów odbywających się zarówno na terytorium Polski, jak poza granicami kraju (dalej "Konferencje") Spółka umożliwia Lekarzowi) Farmaceucie udział w Konferencji poprzez pokrycie kosztów bezpośrednio związanych z jego/ jej udziałem w Konferencji oraz kosztów podróży na Konferencje, przy czym finansowanie to nie jest uregulowane umową między Lekarzem/ Farmaceutą a Spółką. Spółka pokrywa określone koszty związane z uczestnictwem Lekarza/ Farmaceuty w Konferencji (dalej "Koszty Konferencji"). Koszty Konferencji, w zależności od charakteru Konferencji oraz uzasadnionych potrzeb Lekarza/ Farmaceuty, mogą obejmować następujące kategorie: koszty przejazdu Lekarza/ Farmaceuty na Konferencję oraz koszty powrotu z Konferencji do miejsca zamieszkania Lekarza/ Farmaceuty; koszty opłat konferencyjnych (opłaty rejestracyjne); koszty zakwaterowania Lekarza/ Farmaceuty w trakcie Konferencji; koszty wyżywienia podczas Konferencji; inne koszty, w tym np. koszty dojazdu z hotelu do centrum konferencyjnego i z powrotem. Koszty Konferencji organizowanych przez podmioty zewnętrzne są pokrywane przez Spółkę bezpośrednio na rachunek bankowy organizatora Konferencji, przewoźnika lub podmiotu zapewniającego zakwaterowanie w zależności od uzasadnionych potrzeb, na podstawie wystawionych faktur, rachunków i faktur proforma. Jednocześnie, Lekarz/ Farmaceuta nie otrzymuje od Spółki środków w celu samodzielnego sfinansowania jakichkolwiek Kosztów Konferencji.

Na gruncie prawa podatkowego przychodem podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest każda forma przysporzenia majątkowego tzn. zarówno pieniężna jaki niepieniężna.

Świadczenia ponoszone za osoby biorące udział w Konferencjach, tj. sponsorowania konferencji, warsztatów, zjazdów, sympozjów i kongresów naukowych odbywających się zarówno na terytorium Polski, jak i poza granicami kraju, na podstawie sponsoringu niewątpliwie należą do nieodpłatnych świadczeń, jakie osoby te otrzymują od Spółki.

Wobec niezdefiniowania w ustawie podatkowej pojęcia "nieodpłatnego świadczenia" należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). Zgodnie z art. 353 § 2 ww. Kodeksu, świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu.

Dla celów podatkowych pojęcie "nieodpłatnego świadczenia" ma szerszy zakres niż w prawie cywilnym. Obejmuje nie tylko działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby, ale również wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest nie związane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że sfinansowanie przez Spółkę kosztów podróży związanych z udziałem Lekarza/ Farmaceuty w przedmiotowych konferencjach, na które składają się: koszty transportu, tj. koszty przejazdu Lekarza/ Farmaceuty na Konferencję oraz koszty powrotu z Konferencji do miejsca zamieszkania Lekarza/ Farmaceuty; koszty opłat konferencyjnych (opłaty rejestracyjne); koszty zakwaterowania Lekarza/ Farmaceuty w trakcie Konferencji; koszty wyżywienia podczas Konferencji; inne koszty, w tym np. koszty dojazdu z hotelu do centrum konferencyjnego i z powrotem, stanowić będą dla Lekarza/ Farmaceuty nieodpłatne świadczenie.

Wartość tego świadczenia należy ustalać kierując się treścią art. 11 ust. 2a pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustała się jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu. Z tej też przyczyny wartość tychże świadczeń należy zakwalifikować do przychodów, o których mowa w powołanym powyżej art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. do przychodów z innych źródeł.

Przy czym wskazać należy, że wartość świadczeń przekazywanych osobom uprawnionym do wystawiania recept lub farmaceutom może być jednak zwolniona z opodatkowania w oparciu o przepis art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas:

a.

podróży służbowej pracownika,

b.

podróży osoby niebędącej pracownikiem

- do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13.

W myśl ust. 13 art. 21 ustawy, przepis ust. 1 pkt 16 lit. b stosuje się, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione:

1.

w celu osiągnięcia przychodów lub

2.

w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw, lub

3.

przez organy (urzędy) władzy lub administracji państwowej albo samorządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, lub

4.

przez osoby pełniące funkcje obywatelskie, o których mowa w art. 13 pkt 5, w związku z wykonywaniem tych funkcji.

Jednocześnie dla możliwości zastosowania omawianego zwolnienia od podatku nie ma znaczenia sposób sfinansowania przez Wnioskodawcę określonych świadczeń.

W art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy posłużono się terminem "podróż" bez określenia "służbowa", dlatego też zakres tego zwolnienia nie ogranicza się jedynie do podróży służbowych, w rozumieniu art. 775 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy, ale do wszelkich podróży osób niebędących pracownikami, pod warunkiem, że wypłacone diety i inne należności nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów przez podmiot otrzymujący świadczenie, oraz zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów przez podmiot je finansujący (art. 21 ust. 13 ustawy).

Omawiane zwolnienie jest limitowane obowiązującym od dnia 1 marca 2013 r. rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 167).

Zgodnie z treścią § 2 rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej, z tytułu podróży krajowej oraz podróży zagranicznej, odbywanej w terminie i miejscu określonym przez pracodawcę, pracownikowi przysługują:

1.

diety;

2.

zwrot kosztów:

a.

przejazdów,

b.

dojazdów środkami komunikacji miejscowej,

c.

noclegów,

d.

innych niezbędnych udokumentowanych wydatków, określonych lub uznanych przez pracodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb.

W myśl § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia, środek transportu właściwy do odbycia podróży krajowej lub podróży zagranicznej, a także jego rodzaj i klasę, określa pracodawca.

Pracownikowi przysługuje zwrot kosztów przejazdu w wysokości udokumentowanej biletami lub fakturami obejmującymi cenę biletu środka transportu, wraz ze związanymi z nimi opłatami dodatkowymi, w tym miejscówkami, z uwzględnieniem posiadanej przez pracownika ulgi na dany środek transportu, bez względu na to, z jakiego tytułu ulga przysługuje (ust. 2 § 3 ww. rozporządzenia.

Jak stanowi § 4 ust. 1 cytowanego rozporządzenia, pracownikowi, który w czasie podróży krajowej lub podróży zagranicznej poniósł inne niezbędne wydatki związane z tą podróżą określone lub uznane przez pracodawcę, zwraca się je w udokumentowanej wysokości.

Na podstawie § 4 ust. 2 rozporządzenia, wydatki, o których mowa w ust. 1, obejmują opłaty za bagaż, przejazd drogami płatnymi i autostradami, postój w strefie płatnego parkowania, miejsca parkingowe oraz inne niezbędne wydatki wiążące się bezpośrednio z odbywaniem podróży krajowej lub podróży zagranicznej.

Natomiast zgodnie z § 6 ust. 1 Rozdziału 2 ww. rozporządzenia odnoszącego się do podróży krajowych, miejscowość rozpoczęcia i zakończenia podróży krajowej określa pracodawca.

W myśl § 7 ust. 1 rozporządzenia, dieta w czasie podróży krajowej jest przeznaczona na pokrycie zwiększonych kosztów wyżywienia i wynosi 30 zł za dobę podróży.

Z kolei jak stanowi § 7 ust. 2 ww. rozporządzenia, należność z tytułu diet oblicza się za czas od rozpoczęcia podróży krajowej (wyjazdu) do powrotu (przyjazdu) po wykonaniu zadania służbowego w następujący sposób:

1.

jeżeli podróż trwa nie dłużej niż dobę i wynosi:

a.

mniej niż 8 godzin - dieta nie przysługuje,

b.

od 8 do 12 godzin - przysługuje 50% diety,

c.

ponad 12 godzin - przysługuje dieta w pełnej wysokości;

2.

jeżeli podróż trwa dłużej niż dobę, za każdą dobę przysługuje dieta w pełnej wysokości, a za niepełną ale rozpoczętą dobę:

a.

do 8 godzin - przysługuje 50% diety,

b.

ponad 8 godzin - przysługuje dieta w pełnej wysokości.

Stosownie do § 7 ust. 3 rozporządzenia, dieta nie przysługuje:

1.

za czas delegowania do miejscowości pobytu stałego lub czasowego pracownika oraz w przypadkach, o których mowa w 10;

2.

jeżeli pracownikowi zapewniono bezpłatne całodzienne wyżywienie.

Zgodnie z § 7 ust. 4 ww. rozporządzenia, kwotę diety, o której mowa w ust. 1, zmniejsza się o koszt zapewnionego bezpłatnego wyżywienia, przyjmując, że każdy posiłek stanowi odpowiednio:

1.

śniadanie - 25% diety;

2.

obiad 50% diety;

3.

kolacja - 25% diety.

W przypadku korzystania przez pracownika z usługi hotelarskiej, w ramach której zapewniono wyżywienie, przepisy ust. 4 stosuje się odpowiednio (§ 7 ust. 5 ww. rozporządzenia).

W myśl § 8 ust. 1 ww. rozporządzenia, za nocleg podczas podróży krajowej w obiekcie świadczącym usługi hotelarskie pracownikowi przysługuje zwrot kosztów w wysokości stwierdzonej rachunkiem, jednak nie wyższej za jedną dobę hotelową niż dwudziestokrotność stawki diety.

Zgodnie z § 8 ust. 3 rozporządzenia, pracownikowi, któremu nie zapewniono bezpłatnego noclegu, i który nie przedłożył rachunku, o którym mowa w ust. 1, przysługuje ryczałt za każdy nocleg w wysokości 150% diety.

Stosownie do § 9 ust. 1 cytowanego rozporządzenia, za każdą rozpoczętą dobę pobytu w podróży krajowej pracownikowi przysługuje ryczałt na pokrycie kosztów dojazdów środkami komunikacji miejscowej w wysokości 20% diety.

Ryczałt, o którym mowa w ust. 1, nie przysługuje, jeżeli pracownik nie ponosi kosztów dojazdów (§ 9 ust. 2 rozporządzenia).

Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli na wniosek pracownika pracodawca wyrazi zgodę na pokrycie udokumentowanych kosztów dojazdów środkami komunikacji miejscowej (§ 9 ust. 3 rozporządzenia).

Natomiast zgodnie z § 13 ust. 1 Rozdziału 3 ww. rozporządzenia dotyczącego podróży zagranicznych, dieta w czasie podróży zagranicznej jest przeznaczona na pokrycie kosztów wyżywienia i inne drobne wydatki.

Dieta przysługuje w wysokości obowiązującej dla docelowego państwa podróży zagranicznej. W przypadku podróży zagranicznej odbywanej do dwóch lub więcej państw pracodawca może ustalić więcej niż jedno państwo docelowe (§ 13 ust. 2 rozporządzenia).

Jak stanowi ust. 3 § 13 rozporządzenia, należność z tytułu diet oblicza się w następujący sposób:

1.

za każdą dobę podróży zagranicznej przysługuje dieta w pełnej wysokości;

2.

za niepełną dobę podróży zagranicznej:

3.

do 8 godzin - przysługuje 1/3 diety,

4.

ponad 8 do 12 godzin - przysługuje 50% diety,

5.

ponad 12 godzin - przysługuje dieta w pełnej wysokości.

Wysokość diety za dobę podróży zagranicznej w poszczególnych państwach jest określona w załączniku do rozporządzenia (§ 13 ust. 4 ww. rozporządzenia).

Stosownie do § 14 ust. 1 rozporządzenia, pracownikowi, któremu zapewniono w czasie podróży zagranicznej bezpłatne, całodzienne wyżywienie, przysługuje 25% diety ustalonej zgodnie z § 13 ust. 3.

Jak wynika z ust. 2 § 14 rozporządzenia, kwotę diety zmniejsza się o koszt zapewnionego bezpłatnego wyżywienia, przyjmując, że każdy posiłek stanowi odpowiednio:

1.

śniadanie - 15% diety;

2.

obiad - 30% diety;

3.

kolacja - 30% diety.

W przypadku korzystania przez pracownika z usługi hotelarskiej, w ramach której zapewniono wyżywienie, przepisy ust. 2 stosuje się odpowiednio (§ 14 ust. 3 rozporządzenia).

W myśl § 16 ust. 1 rozporządzenia, za nocleg podczas podróży zagranicznej pracownikowi przysługuje zwrot kosztów w wysokości stwierdzonej rachunkiem, w granicach limitu określonego w poszczególnych państwach w załączniku do rozporządzenia.

W razie nieprzedłożenia rachunku za nocleg, pracownikowi przysługuje ryczałt w wysokości 25% limitu, o którym mowa w ust. 1. Ryczałt ten nie przysługuje za czas przejazdu (ust. 2 § 16 rozporządzenia).

Zgodnie z § 17 ust. 1 cytowanego rozporządzenia, pracownikowi przysługuje ryczałt na pokrycie kosztów dojazdu z i do dworca kolejowego, autobusowego, portu lotniczego lub morskiego w wysokości jednej diety w miejscowości docelowej za granicą oraz w każdej innej miejscowości za granicą, w której pracownik korzystał z noclegu.

W przypadku gdy pracownik ponosi koszty dojazdu, o których mowa w ust. 1, wyłącznie w jedną stronę, przysługuje ryczałt w wysokości 50% diety.

Stosownie do ust. 3 § 17 rozporządzenia, na pokrycie kosztów dojazdów środkami komunikacji miejscowej pracownikowi przysługuje ryczałt w wysokości 10% diety za każdą rozpoczętą dobę pobytu w podróży zagranicznej.

W myśl § 21 cytowanego rozporządzenia, w przypadku odbywania podróży zagranicznej w połączeniu z przejazdem na obszarze kraju, przepisy rozdziału 2 stosuje się odpowiednio.

Odnośnie ponoszonych przez Spółkę kosztów transportu, związanych z przejazdem Lekarza/ Farmaceuty z określonego miejsca, np. miejsca zamieszkania Lekarza/ Farmaceuty, do miejscowości, w której odbywa się Konferencja oraz z powrotem, w niektórych przypadkach również przejazdy lokalne w miejscu oraz w czasie, w którym odbywa się Konferencja, organ podatkowy stwierdza: pokrywane przez Spółkę koszty przejazdów Lekarza/ Farmaceuty z określonego miejsca, np. miejsca zamieszkania Lekarza/ Farmaceuty, do miejscowości, w której odbywa się Konferencja oraz z powrotem zarówno w podróży krajowej i zagranicznej korzystać będą ze zwolnienia z podatku dochodowego do wysokości, jaka wynika z treści zacytowanego powyżej § 3 ust. 2 rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej, tj. do wysokości udokumentowanej biletami lub fakturami obejmującymi cenę biletu środka transportu wraz ze związanymi z nimi opłatami dodatkowymi.

Natomiast w kwestii dotyczącej pokrywanych przez Spółkę kosztów przejazdów lokalnych w miejscu oraz w czasie, w którym odbywać się będzie dana Konferencja w przypadku podróży:

* krajowej - za każdą rozpoczętą dobę pobytu w podróży pracownikowi przysługuje ryczałt na pokrycie kosztów dojazdów środkami komunikacji miejscowej w wysokości 20% diety, jednakże jeżeli na wniosek pracownika pracodawca wyrazi zgodę na pokrycie udokumentowanych kosztów dojazdów środkami komunikacji miejscowej - ryczałt w wysokości 20% diety nie przysługuje (§ 9 ust. 1-3 rozporządzenia),

* zagranicznej - za każdą rozpoczętą dobę pobytu w podróży pracownikowi przysługuje na pokrycie kosztów dojazdów środkami komunikacji miejscowej ryczałt w wysokości 10% diety za dobę podróży w danym państwie, zgodnie z załącznikiem do przedmiotowego rozporządzenia (§ 17 ust. 3 rozporządzenia).

Z treści wniosku wynika, iż Spółka w niektórych przypadkach pokrywać będzie koszty przejazdów lokalnych w miejscu oraz w czasie, w którym odbywać się będzie dana Konferencja obejmujące efektywnie cały koszt podróży, zatem w przypadku podróży krajowych zastosowanie znajdzie zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast w przypadku podróży zagranicznej, jeżeli kwota pokrytych przez Spółkę kosztów dojazdów środkami komunikacji miejscowej (przejazdów lokalnych) przekroczy limit, o którym mowa w 17 ust. 3 ww. rozporządzenia, nadwyżka ponad przewidziany limit stanowić będzie przychód danego Lekarza/ Farmaceuty z tytułu nieodpłatnego świadczenia (art. 11 ust. 1 cytowanej ustawy).

W dalszej kolejności odnosząc się do prawidłowości stanowiska Spółki dotyczącego kosztów zakwaterowania Lekarza/ Farmaceuty w miejscowości, w której odbywać się będzie Konferencja (w czasie, w którym odbywa się Konferencja) organ podatkowy stwierdza, iż w przypadku podróży odbywanej:

* na terenie kraju zakwaterowanie / nocleg podczas podróży w obiekcie świadczącym usługi hotelarskie pracownikowi przysługuje zwrot kosztów w wysokości stwierdzonej rachunkiem, jednak nie wyższej za jedną dobę hotelową niż dwudziestokrotność stawki diety. W uzasadnionych przypadkach pracodawca może wyrazić zgodę na zwrot kosztów noclegu stwierdzonych rachunkiem w wysokości przekraczającej limit, o którym mowa w ust. 1 (§ 8 ust. 1-2 ww. rozporządzenia),

* poza granicami kraju - zakwaterowanie / nocleg podczas podróży pracownikowi przysługuje zwrot kosztów w wysokości stwierdzonej rachunkiem, w granicach limitu określonego w poszczególnych państwach w załączniku do rozporządzenia. W uzasadnionych przypadkach pracodawca może wyrazić zgodę na zwrot kosztów za nocleg, stwierdzonych rachunkiem, w wysokości przekraczającej limit, o którym mowa w ust. 1 (§ 16 ust. 1 i ust. 3 ww. rozporządzenia).

Zatem należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy Spółka pokryje koszty noclegu w wysokości przekraczającej limity określone w cytowanym rozporządzeniu, uznając taki przypadek jako uzasadniony, wówczas pokryte przez Spółkę koszty w wysokości stwierdzonej rachunkiem w odniesieniu do Lekarza/ Farmaceuty uczestniczącego w danej Konferencji, będą wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jeżeli w przedmiotowej sprawie Spółka, zawsze za uprzednio wyrażoną przez siebie zgodą ponosić będzie koszty związane z zakwaterowaniem ( noclegiem Lekarza) Farmaceuty w miejscowości, w której odbywać się będzie Konferencja, równowartość pokrywanych przez Spółkę kosztów obejmujących całą wysokość rachunku hotelowego zwolniona będzie z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Ustosunkowując się natomiast do zwolnienia z opodatkowania ponoszonych przez Spółkę kosztów wyżywienia Lekarza/ Farmaceuty w trakcie Konferencji, należy stwierdzić, że nie można podzielić stanowiska Spółki, zgodnie z którym cała wartość świadczenia w zakresie wyżywienia zapewnionego Lekarzowi/ Farmaceucie będzie zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Należy wskazać, iż w sytuacji podróży:

* krajowej - za każdą dobę podróży pracownikowi przysługuje dieta na pokrycie zwiększonych kosztów wyżywienia w wysokości 30 zł (§ 7 ust. 1 rozporządzenia),

* zagranicznej - w czasie podróży zagranicznej dieta jest przeznaczona na pokrycie kosztów wyżywienia i inne drobne wydatki. Dieta przysługuje w wysokości obowiązującej dla docelowego państwa podróży zagranicznej. Wysokość diety za dobę podróży zagranicznej w poszczególnych państwach jest określona w załączniku do rozporządzenia (§ 13 ust. 1, 2 i 4 cytowanego rozporządzenia).

Zdaniem Wnioskodawcy, w kontekście zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych diet i innych należności za czas podróży osoby niebędącej pracownikiem, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - powyższe oznacza, że przedmiotowe zwolnienie obejmuje efektywnie cała należność z tytułu wyżywienia (tzn. całą wartość świadczeń w zakresie wyżywienia, zapewnionego tej osobie w sytuacji, w której zapewniono żywienie), wynikającą z odpowiednich dokumentów potwierdzających wartość tych świadczeń (np. faktur, rachunków).

Powyższe oznacza, że ponoszone przez Spółkę Koszty (w zakresie, w jakim dotyczyły będą wyżywienia zapewnionego Lekarzowi/ Farmaceucie podczas Konferencji) są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych do limitu zwolnienia, który obejmuje całą wartość świadczeń w zakresie wyżywienia, zapewnionego Lekarzowi/ Farmaceucie. Powyższe ma zastosowanie do kosztów związanych z uczestnictwem Lekarza/ Farmaceuty zarówno w Konferencji odbywającej się na terytorium Polski, jak i w Konferencji odbywającej się poza granicami kraju.

Organ podatkowy zauważą, że w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych istotne bowiem jest, że niezależnie od formy, w jakiej zapewniono osobie odbywającej podróż wyżywienie ze zwolnienia od podatku korzysta tylko ta część otrzymanego świadczenia związanego z wyżywieniem, która nie przekracza wysokości diety określonej w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej.

Z powyższego wynika, że ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ww. ustawy, korzysta tylko ta część pokrytego przez Spółkę świadczenia związanego z wyżywieniem Lekarza/ Farmaceutę, która nie przekroczy wysokości diety z tytułu podróży osoby niebędącej pracownikiem, czyli w przypadku podróży krajowej 30 zł za dobę podróży, odpowiednio w przypadku podróży zagranicznej w wysokości diety za dobę podróży obowiązującej dla docelowego państwa podróży, określonej w ww. rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej.

Zatem nadwyżka ponoszonych przez Spółkę kosztów wyżywienia, zarówno w przypadku podróży krajowej, jak i zagranicznej ponad kwotę diet określonych w ww. rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej stanowi podlegający opodatkowaniu przychód Lekarza/ Farmaceuty z tytułu nieodpłatnego świadczenia, o którym mowa w ww. art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze powyższe uregulowania prawne oraz opisany stan faktyczny należy stwierdzić, iż pokryte przez Spółkę koszty uczestnictwa Lekarza/ Farmaceuty w Konferencji związane z (przelotem) przejazdem zarówno w podróży krajowej jak i zagranicznej do wysokości udokumentowanej biletami lub fakturami obejmującymi cenę biletu środka transportu wraz ze związanymi z nimi opłatami dodatkowymi, oraz gdy Spółka pokryje koszty noclegu stwierdzone rachunkiem w wysokości przekraczającej limity określone w cytowanym rozporządzeniu zarówno w podróży krajowej i zagranicznej, uznając taki przypadek jako uzasadniony, uzyskany przez Lekarza/ Farmaceutę przychód korzystać będzie ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast z uwagi na fakt, że w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ww. ustawy, dotyczącym podróży osoby niebędącej pracownikiem mowa jest wyłącznie o podróży w rozumieniu potocznym, przez "inne niezbędne wydatki", o których mowa w § 2 pkt 2 lit. d cyt. rozporządzenia, należy rozumieć wyłącznie wydatki związane bezpośrednio z odbywaniem podróży, a nie wydatki związane z realizacją celu podróży (np. udział w konferencji, warsztatach, zjazdach, sympozjach, itd.). Dlatego też opłata rejestracyjna, oraz ewentualnie inne koszty związane z uczestnictwem Lekarza/ Farmaceuty w Konferencji nie stanowią przewidzianych w powołanym rozporządzeniu "innych niezbędnych udokumentowanych wydatków, określonych lub uznanych przez pracodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb". Do takich wydatków można zaliczyć wyłącznie wydatki związane stricte z podróżowaniem (przemieszczaniem się).

Zatem pokrywanie przez Spółkę wydatków w postaci opłaty rejestracyjnej czy ewentualnie innych kosztów związanych z uczestnictwem Lekarza/ Farmaceuty w Konferencjach zarówno w kraju, jak i za granicą będzie skutkować powstaniem po stronie Lekarza/ Farmaceuty przychodu z nieodpłatnych świadczeń, który należy zakwalifikować jako przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który nie podlega zwolnieniu przedmiotowemu określonemu w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b.

W konsekwencji na Spółce w związku z pokrywaniem kosztów związanych z uczestnictwem Lekarza/ Farmaceuty w Konferencji ciążą obowiązki informacyjne wynikające z treści art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, polegające na sporządzeniu i przekazaniu w stosownym terminie informacji PIT-8C podatnikowi oraz właściwemu organowi podatkowemu, w której Spółka zobowiązana jest wykazać kwoty z tytułu:

a.

przychodu z tytułu dojazdów środkami komunikacji miejscowej (przejazdów lokalnych) w przypadku podróży zagranicznej w sytuacji kiedy kwota pokrytych przez Spółkę kosztów przekroczy limit, o którym mowa w 17 ust. 3 ww. rozporządzenia, w wysokości nadwyżki ponad przewidziany limit,

b.

nadwyżki świadczenia związanego z wyżywieniem Lekarza/ Farmaceuty w wysokości przekraczającej wysokość diet z tytułu podróży osoby niebędącej pracownikiem, określonej w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej,

c.

opłaty rejestracyjnej i ewentualnych innych kosztów związanych z uczestnictwem danego Lekarza/ Farmaceuty w Konferencji.

Końcowo - odnosząc się do powołanych przez Spółkę interpretacji organów podatkowych wskazać należy, iż orzeczenia te nie są wiążące dla tutejszego organu. Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko w tej sprawie rozstrzygnięcie w każdej z nich zawarte jest wiążące. W związku z tym, organy podatkowe mimo, iż w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami - nie tylko innych organów podatkowych, jednak nie stosują wprost tych rozstrzygnięć także i z tego zwykłego powodu, iż nie stanowią one materialnego prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl