IPPB2/415-283/13-2/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-283/13-2/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa, przedstawione we wniosku z dnia 10 kwietnia 2013 r. (data wpływu 12 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzeń wypłacanych członkom Rady Nadzorczej Spółdzielni za udział w posiedzeniu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzeń wypłacanych członkom Rady Nadzorczej Spółdzielni za udział w posiedzeniu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Gminna Spółdzielnia zwraca się z prośbą o urzędową interpretację stosownie do art. 14b ustawy - Ordynacja Podatkowa w sprawie zakwalifikowania "ryczałt czy zaliczka" od wynagrodzeń za udział w posiedzeniach członków Rady Nadzorczej Spółdzielni.

Tego rodzaju wynagrodzenia zgodnie z art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, określa się jako przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powołania, należące do składu rad nadzorczych, komisji organów stanowiących osób prawnych. W skład tychże organów wchodzą osoby nie będące pracownikami spółdzielni. Wysokość jednorazowego wynagrodzenia za udział w posiedzeniu wynosi mniej niż 200 złotych. Określa go uchwała Zebrania Przedstawicieli. W spółdzielni ZP uchwaliło takie wynagrodzenie w zróżnicowanej wysokości, w zależności od pełnionych funkcji; dla przewodniczącego 180,00 zł, dla zastępcy 160,00 zł, dla sekretarza 150,00 zł, i dla dwóch członków po 140,00 zł W ciągu roku Rada Nadzorcza zwołuje posiedzenia kilka razy. W 2012 takich posiedzeń odbyło się sześć.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

W związku z licznymi interpretacjami Izb Skarbowych Wnioskodawca nie jest pewny czy przychody te obciążają podatek ustalony na zasadach ogólnych czy ryczałt.

Zdaniem Wnioskodawcy, Jeżeli członek Rady Nadzorczej nie jest jednocześnie pracownikiem spółdzielni, a kwota należności za posiedzenie, wynikająca z podjętej uchwały jasno określa wysokość wynagrodzenia mniejszą niż 200,00 zł. winien być potrącony zryczałtowany podatek w wysokości 18% bez pomniejszania o koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawodawca w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych identyfikuje jako osobne źródło przychodu działalność wykonywaną osobiście.

Stosownie do treści art. 13 pkt 7 ww. ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Z wniosku wynika, iż Gminna Spółdzielnia wypłaca wynagrodzenia za udział w posiedzeniach członków Rady Nadzorczej Spółdzielni. W skład tychże organów wchodzą osoby nie będące pracownikami spółdzielni. Wysokość jednorazowego wynagrodzenia za udział w posiedzeniu wynosi mniej niż 200 złotych. Określa go uchwała Zebrania Przedstawicieli. W spółdzielni ZP uchwaliło takie wynagrodzenie w zróżnicowanej wysokości, w zależności od pełnionych funkcji; dla przewodniczącego180,00 zł, dla zastępcy 160,00 zł, dla sekretarza 150,00 zł, i dla dwóch członków po 140,00 zł W ciągu roku Rada Nadzorcza zwołuje posiedzenia kilka razy. W 2012 takich posiedzeń odbyło się sześć.

W myśl art. 35 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze (tekst jedn.: Dz. U. z 2003 r. Nr 188, poz. 1848 z późn. zm.) organem spółdzielni - w spółdzielniach, w których walne zgromadzenie jest zastąpione przez zebranie przedstawicieli - są zebrania grup członkowskich (art. 59).

Zgodnie z art. 59 § 1 ww. ustawy w spółdzielniach, w których walne zgromadzenie zostaje zastąpione przez zebranie przedstawicieli, z zastrzeżeniem art. 83 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych, organami tych spółdzielni są także zebrania grup członkowskich. Zasady podziału członków na grupy członkowskie i zasady działania tych zebrań określa statut.

W świetle powyższego, wynagrodzenia członków Rady Nadzorczej Spółdzielni, którzy nie są pracownikami Spółdzielni uzyskiwane za udział w posiedzeniu należy uznać za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Argumentem przemawiającym za powyższym stanowiskiem jest fakt, że delegat otrzymuje wynagrodzenie od Spółdzielni (osoby prawnej) tylko dlatego, że łączą go z osobą prawną zależności w związku z pełnioną funkcją w organie osoby prawnej i świadczenie to otrzymywane jest właśnie w związku z wykonywaną funkcją. Zatem przychód z tego tytułu należy zaliczyć do przychodów, o których mowa w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Konsekwencją zaliczenia wynagrodzeń członków Rady Nadzorczej Spółdzielni do przychodu, o którym mowa w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest spoczywający na Wnioskodawcy obowiązek płatnika, określony w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1, tj. 18%.

Przy czym zaznaczyć należy, iż ustawodawca ukonstytuował w art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odmienne zasady opodatkowania dla przychodów z działalności wykonywanej osobiście, spełniających określone warunki. Zgodnie z tym przepisem od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu, o którym mowa w art. 13 pkt 2 i 5-9, jeżeli kwota należności określona w umowie zawartej z osobą niebędącą pracownikiem płatnika nie przekracza 200 zł - w wysokości 18% przychodu.

Zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania (art. 30 ust. 3 ustawy). Dodatkowo, przychody te nie łączą się z dochodami podlegającymi opodatkowaniu według skali podatkowej, co wynika z art. 30 ust. 8 ustawy.

Z kolei, zgodnie z art. 41 ust. 4 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Jednakże analiza normy wyrażonej w art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy wykazuje, że opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym ma miejsce gdy:

* przychody są osiągane na podstawie art. 13 pkt 2 lub 5-9,

* suma należności określona w umowie zawartej ze świadczeniobiorcą nie przekracza kwoty 200 zł oraz

* umowa lub umowy zawarte są z osobą niebędącą pracownikiem płatnika.

W świetle powyższego, przepis art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy może mieć zastosowanie do dochodów z tytułów określonych w art. 13 pkt 2 lub pkt 5-9 cytowanej ustawy, a zatem obejmuje również dochody, o których mowa w art. 13 pkt 7 ustawy.

Z wniosku wynika, iż zebranie przedstawicieli ustaliło wysokość jednorazowego wynagrodzenia za udział w posiedzeniu w wysokości mniejszej niż 200 złotych. Wynagrodzenie określone zostało w uchwale Zebrania Przedstawicieli. W spółdzielni ZP uchwaliło takie wynagrodzenie w zróżnicowanej wysokości, w zależności od pełnionych funkcji; dla przewodniczącego 180,00 zł, dla zastępcy 160,00 zł, dla sekretarza 150,00 zł, i dla dwóch członków po 140,00 zł W ciągu roku Rada Nadzorcza zwołuje posiedzenia kilka razy.

Zatem dla opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym istotne znaczenie ma kwota wynikająca z umowy (tzn. z danego tytułu prawnego np. powołania, uchwały, zlecenia bądź innego dokumentu o podobnym charakterze). Nie jest natomiast istotne, czy takich przychodów w miesiącu od tego samego płatnika jest więcej, czy nie. Decydująca jest tylko i wyłącznie kwota wynikająca z pojedynczej umowy (pojedynczego tytułu prawnego).

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz obowiązujące uregulowania prawne, stwierdzić należy, iż wypłaty od wynagrodzeń za udział w posiedzeniach przyznane członkom Rady Nadzorczej Spółdzielni należy zakwalifikować do przychodów otrzymywanych przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych, o których mowa w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym, że należności tych nie można zaliczyć do dochodów (przychodów), od których pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 18% przychodu ponieważ z uchwały Zebrania Przedstawicieli nie wynika kwota wynagrodzenia przyznana konkretnemu jej członkowi. Wobec powyższego przepis art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie będzie miał zastosowania do należności, o których mowa we wniosku. Wnioskodawca, od wypłacanych wynagrodzeń obowiązany będzie do poboru zaliczek na podatek dochodowy na zasadach określonych w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl