IPPB2/415-260/11-4/MG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-260/11-4/MG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 15 marca 2011 r. (data wpływu 16 marca 2011 r.) oraz w uzupełnieniu wniosku z dnia 19 maja 2011 r. (data wpływu 19 maja 2011 r.) stanowiącego odpowiedź na wezwanie organu Nr IPPB2/415 -260/11-2/MG z dnia 13 maja 2011 r. (data nadania 13 maja 2011 r., data doręczenia 18 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków Spółki, jako płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego z tytułu wypłaty udziałowcowi kolejnej raty wynagrodzenia za zbyte udziały na rzecz Spółki w celu ich umorzenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków Spółki, jako płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego z tytułu wypłaty udziałowcowi kolejnej raty wynagrodzenia za zbyte udziały na rzecz Spółki w celu ich umorzenia.

Z uwagi na stwierdzone braki formalne wniosku, tut. organ podatkowy pismem z dnia 13 maja 2011 r. Nr IPPB2/415-260/11-2/MG (data nadania 13 maja 2011 r., data odbioru 18 maja 2011 r.) wezwał Spółkę do ich uzupełnienia poprzez:

- dostarczenie dokumentu (odpowiednio odpis z KRS lub urzędowo poświadczona za zgodność z oryginałem kopia odpisu z KRS), z którego wynika sposób reprezentacji Spółki w zakresie oświadczeń woli i podpisywania dokumentów, tj. stosowne umocowanie dla osób, które podpisały wniosek o udzielenie interpretacji indywidualnej w imieniu Spółki.

Spółka uzupełniła braki formalne wniosku w ustawowym terminie, pismem z dnia 19 maja 2011 r. (data wpływu 19 maja 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W lipcu 2010 r. Spółka zawarła umowę nabycia własnych udziałów od jednego ze wspólników Spółki. Wspólnik za ustaloną cenę zbył na rzecz Spółki wszystkie udziały stanowiące 10% kapitału zakładowego, a Spółka nabyła te udziały w celu ich umorzenia.

Zgodnie z umową zapłata ceny została ustalona w sposób następujący:

* pierwsza część ceny (40%) była należna niezwłocznie po podpisaniu umowy i tak też została zapłacona przez Spółkę,

* druga część ceny (60%) została podzielona na 15 równych miesięcznych rat płatnych w okresie od lipca 2010 r. do września 2011 r.

Zgodnie z przepisem art. 24 ust. 5 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2010 r. dochód uzyskany przez wspólnika zbywającego udziały na rzecz spółki w celu ich umorzenia był dochodem z udziału w zyskach osób prawnych, opodatkowanym na podstawie art. 30a ust. 1 pkt 4 ww. ustawy zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 19% dochodu, pobieranym przez płatnika wypłacającego wynagrodzenie.

Zgodnie z treścią art. 24 ust. 5 pkt 2 tej ustawy był to dochód faktycznie uzyskany z tego udziału, a więc obowiązek podatkowy powstawał z wypłatą każdej części wynagrodzenia dla zbywającego udziały wspólnika. Działając zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy, Spółka wypłacając poszczególne raty wynagrodzenia należnego z tytułu zbycia udziałów pobierała i wpłacała do organu podatkowego zryczałtowany podatek dochodowy.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. zmienił się stan prawny, gdyż weszła w życie ustawa z dnia 25 listopada 2010 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2010 r. Nr 226, poz. 1478).

Zgodnie z treścią art. 1 pkt 16 lit. d) tej ustawy, uchylony został przepis art. 24 ust. 5 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co oznacza, że od początku 2011 r. dochód uzyskany ze zbycia udziałów na rzecz spółki celem umorzenia nie jest już dochodem z udziału w zyskach osób prawnych. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 tej ustawy jest to przychód z kapitałów pieniężnych opodatkowany według zasad zawartych w art. 30b wymienionej ustawy, co oznacza, że podatek nie jest już obliczany i pobierany przez płatnika.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym stanie faktycznym Spółka wypłacając w 2011 r. kolejne raty wynagrodzenia za zbyte udziały pełni w dalszym ciągu obowiązki płatnika, tzn. powinna pobierać i wpłacać do organu podatkowego zryczałtowany podatek dochodowy.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Spółka ma obowiązek pełnić funkcję płatnika przy wypłacie wszystkich kolejnych rat wynagrodzenia wypłacanych wspólnikowi w 2011 r.

Umowa dotycząca zbycia udziałów na rzecz Spółki została zawarta w 2010 r. i w chwili jej zawarcia dochód uzyskany przez zbywającego udziały był dochodem z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. Wynikało to wprost z treści art. 24 ust. 5 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2010 r. Opodatkowanie oraz obowiązek pełnienia funkcji płatnika przez Spółkę wynikał z art. 30a ust. 1 pkt 4 tej ustawy, w związku z jej art. 17 ust. 1 pkt 4.

Ustalony w umowie pomiędzy stronami sposób zapłaty spowodował, że część wynagrodzenia jest wypłacana w 2011 r. przy zmienionym stanie prawnym. Ponieważ, zgodnie z art. 24 ust. 5 ww. ustawy dochodem z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód faktycznie uzyskany z tego udziału, więc obowiązek podatkowy powstaje każdorazowo, z kolejną ratą wypłaconej ceny za udziały.

Wejście w życie nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dokonanej ustawą z dnia 25 listopada 2010 r., które uchyliło przepis art. 24 ust. 5 pkt 2 ustawy, spowodowało, że z dniem 1 stycznia 2011 r. zawarcie transakcji zbycia udziałów na rzecz spółki w celu ich umorzenia nie jest już dochodem z udziału w zyskach osób prawnych, lecz dochodem z odpłatnego zbycia udziałów w spółce posiadającej osobowość prawną. Zmienia to zarówno sposób opodatkowania, jak i kategorię przychodu, gdyż w takim przypadku opodatkowaniu podlega dochód należny, a nie faktycznie uzyskany.

Ponieważ ustawa nowelizacyjna weszła w życie z dniem 1 stycznia 2011 r. nie może ona mieć zastosowania do czynności (umów) zawartych w 2010 r. Oznaczałoby to bowiem działanie prawa wstecz, co jest niezgodne z zasadą państwa prawnego. Zauważyć należy również, że ustawa nie zawiera przepisów przejściowych w tym zakresie. Dlatego też, cały dochód uzyskany przez wspólnika zbywającego udziały powinien podlegać opodatkowaniu jako dochód z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, a w związku z tym Spółka powinna pełnić funkcję płatnika przy wypłacie kolejnych rat w 2011 r., czyli pobierać i wpłacać zryczałtowany podatek dochodowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Ponadto organ podatkowy pragnie wyjaśnić, iż powołanego przez Spółkę w treści opisu stanu faktycznego art. 17 ust. 1 pkt 6 nie zawiera ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajduje przepis art. 17 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl