IPPB2/415-234/09-4/MG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-234/09-4/MG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2009 r. (data wpływu 25 marca 2009 r.) oraz w uzupełnieniu wniosku z dnia 9 czerwca 2009 r. (data nadania 9 czerwca 2009 r., data wpływu 12 czerwca 2009 r.) stanowiącego odpowiedź na wezwanie z dnia 2 czerwca 2009 r. Nr IPPB2/415-234/09-2/MG (data nadania 2 czerwca 2009 r., data doręczenia 4 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia obowiązków płatnika podatku dochodowego z tytułu nie opodatkowania przychodu wypłaconego podatnikowi z tytułu umowy zlecenia i pełnienia funkcji członka rady nadzorczej - jest:

* prawidłowe - w części dotyczącej obowiązku wykazania w informacji PIT-11 przychodu wypłaconego podatnikowi, od którego wskutek błędu systemu kadrowo - płacowego nie zostanie naliczona i odprowadzona zaliczka podatku,

* nieprawidłowe - w części dotyczącej sposobu naprawienia przez płatnika błędu polegającego na nie odprowadzeniu w terminie zaliczki podatku.

UZASADNIENIE

W dniu 25 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia obowiązków płatnika podatku dochodowego z tytułu nie opodatkowania przychodu wypłaconego podatnikowi z tytułu umowy zlecenia i pełnienia funkcji członka rady nadzorczej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Płatnik wypłaci podatnikowi z tytułu działalności wykonywanej osobiście (przykładowo: umowa zlecenie, pełnienie funkcji członka Rady Nadzorczej na podstawie powołania) przychód, od którego wskutek błędu systemu kadrowo - płacowego nie zostanie, wbrew obowiązkowi, naliczona i odprowadzona zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych. Po zakończeniu roku wartość tego przychodu:

1.

zostanie wykazana w informacji rocznej PIT-11 (w kolumnach: przychód i dochód), albo

2.

nie zostanie wykazana w informacji rocznej PIT-11.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Jak płatnik powinien naprawić błąd polegający na nie odprowadzaniu w terminie zaliczki.

2.

Czy wartość przychodu należy wykazać w informacji na druku PIT-11.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Z uwagi na stwierdzone we wniosku braki formalne, pismem z dnia 2 czerwca 2009 r. Nr IPPB2/415-234/09-2/MG tut. organ wezwał Spółkę do uzupełnienia wniosku w terminie siedmiu dni od dnia doręczenia wezwania poprzez:

* przedstawienie własnego jednoznacznego stanowiska Spółki w zakresie pytania w pkt 1, z uwagi na przedstawione we wniosku dwa alternatywne stanowiska w tej sprawie, organ podatkowy wyjaśniał, iż wniosek o udzielenie interpretacji indywidualnej może zawierać tylko jedno stanowisko Wnioskodawcy odnośnie zadanego pytania.

Spółka uzupełniła wniosek w ustawowym terminie pismem z dnia 9 czerwca 2009 r. (data wpływu do tut. organu 12 czerwca 2009 r.), przedstawiając stanowisko w sprawie pytania w pkt 1:

* płatnik powinien zapłacić wyłącznie wartość odsetek od nieterminowej wpłaty zaliczki, zaś przychód zostanie opodatkowany przez podatnika w jego rozliczeniu rocznym. Celem takiego rozwiązania jest uniknięcie sytuacji, gdy przychód zostanie dwukrotnie opodatkowany (przez podatnika w jego zeznaniu rocznym, a ponadto przez płatnika, który po stwierdzeniu błędu systemu dokona wpłaty zaległej zaliczki wraz z odsetkami).

Wartość przychodu należy wykazać w informacji PIT-11. Jeżeli wartość przychodu nie została wykazana w przekazanej już podatnikowi i urzędowi skarbowemu informacji PIT-11, należy dokonać korekty PIT-11.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe w części dotyczącej obowiązku wykazania w informacji PIT-11 przychodu wypłaconego podatnikowi, od którego wskutek błędu systemu kadrowo - płacowego nie zostanie naliczona i odprowadzona zaliczka podatku, natomiast w części dotyczącej sposobu naprawienia przez płatnika błędu polegającego na nie odprowadzeniu w terminie zaliczki podatku uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W art. 10 powołanej ustawy zostały określone źródła przychodów, do których w myśl ust. 1 pkt 2 tego przepisu należy działalność wykonywana osobiście.

Na mocy art. 13 ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się m.in. wymienione w pkt 7 przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych oraz w pkt 8 przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

a.

osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,

b.

właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością

* z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Z treści art. 41 ust. 1 ustawy podatkowej wynika, że osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Stosownie do treści art. 42 ust. 1 ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio (art. 42 ust. 1a ustawy).

Natomiast w myśl ust. 2 art. 42 w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru.

Biorąc pod uwagę wyżej wymienione przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż ustawodawca nałożył na płatnika obowiązek prawidłowego obliczenia, poboru i odprowadzenia w ciągu roku podatkowego zaliczek na podatek dochodowy, a także sporządzenia i przekazania podatnikowi i urzędowi skarbowemu w ustawowym terminie informacji według ustalonego wzoru.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka, jako płatnik podatku dochodowego, rozważa możliwość wypłaty podatnikowi z tytułu działalności wykonywanej osobiście (umowa zlecenie, pełnienie funkcji członka Rady Nadzorczej na podstawie powołania) przychodu, od którego wskutek błędu systemu kadrowo - płacowego nie zostanie naliczona i odprowadzona zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych. Wątpliwości dotyczą ustalenia obowiązków Spółki, jako płatnika podatku dochodowego, polegających na prawidłowym naprawieniu błędu powstałego na skutek nie odprowadzaniu w terminie zaliczki oraz konieczności wykazania wartości przychodu w informacji PIT-11.

Zgodnie z art. 30 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony. Przy czym art. 8 tej ustawy stanowi, że płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Jeżeli w postępowaniu podatkowym organ podatkowy stwierdzi okoliczność, o której mowa w § 1 lub 2, organ ten wydaje decyzję o odpowiedzialności podatkowej płatnika lub inkasenta, w której określa wysokość należności z tytułu niepobranego lub pobranego, a niewpłaconego podatku (§ 4 art. 30 Ordynacji podatkowej).

Płatnika obciążają również, na podstawie art. 53 Ordynacji podatkowej, odsetki za zwłokę należne od dnia następnego, po dniu, w którym podatek (zaliczka) powinien być uregulowany.

Na podstawie art. 26a § 1 ww. ustawy, podatnik nie ponosi odpowiedzialności z tytułu zaniżenia lub nieujawnienia przez płatnika podstawy opodatkowania czynności, o których mowa w art. 12, 13 oraz 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - do wysokości zaliczki, do której pobrania zobowiązany jest płatnik.

Mając na uwadze powyżej przywołane przepisy prawa udzielając odpowiedzi na pytanie nr 2 wniosku, dotyczące obowiązku wykazania przez Spółkę w informacji PIT-11 o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy wartości przychodu, od którego Spółka nie naliczy i nie odprowadzi zaliczki na podatek dochodowy, organ podatkowy potwierdza słuszność stanowiska Spółki w tej sprawie.

Wartość przedmiotowego przychodu Spółka, jako płatnik podatku dochodowego zobowiązana będzie wykazać w informacji PIT-11, jaką winna przekazać podatnikowi i właściwemu urzędowi skarbowemu w terminie do końca m-ca lutego roku następującego po roku podatkowym, w którym Spółka dokona wypłaty wynagrodzenia. Natomiast w sytuacji, gdy wartość przychodu nie zostanie wykazana w przekazanej już podatnikowi i urzędowi skarbowemu informacji PIT-11, Spółka zobowiązana będzie do dokonania korekty informacji PIT-11, w której wykaże w pozycji przychodu przedmiotową kwotę wypłaconą podatnikowi.

Należy wyjaśnić, iż zagadnienia związane z korektą deklaracji regulują przepisy ustawy - Ordynacja podatkowa. Zgodnie z definicją zawartą w art. 3 pkt 5 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach, rozumie się przez to również zeznania, wykazy oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego podatnicy, płatnicy i inkasenci.

Z treści art. 81 ustawy - Ordynacja podatkowa wynika, że płatnik ma taką możliwość, jednakże nie jest ona prawnie dopuszczona w każdym przypadku. Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację, co następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu i może dotyczyć każdej jej pozycji - o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Może więc ona dotyczyć m.in. błędów rachunkowych, oczywistych omyłek, a także gdy wypełniono ją niezgodnie z wymaganiami lub istnieją wątpliwości co do prawidłowości danych w niej zawartych. Skorygowanie deklaracji polega więc na ponownym, poprawnym wypełnieniu formularza, z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Zatem, w sytuacji nie wykazania w pierwotnie przekazanej informacji PIT-11 zarówno podatnikowi, jaki i właściwemu urzędowi skarbowemu przedmiotowego przychodu, Spółka będzie miała możliwość skorzystania z uprawnienia przysługującego płatnikowi, a mianowicie złożenia korekty informacji PIT-11 za dany rok podatkowy wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyny korekty.

W dalszej kolejności udzielając odpowiedzi na pytanie nr 1 wniosku organ podatkowy nie podziela stanowiska Spółki, w tym przedmiocie, a mianowicie, że płatnik powinien zapłacić wyłącznie wartość odsetek od nieterminowej wpłaty zaliczki, zaś przychód zostanie opodatkowany przez podatnika w jego rozliczeniu rocznym, co ma na celu uniknięcie sytuacji, gdy przychód zostanie dwukrotnie opodatkowany (przez podatnika w jego zeznaniu rocznym, a ponadto przez płatnika, który po stwierdzeniu błędu systemu dokona wpłaty zaległej zaliczki wraz z odsetkami).

Na podstawie dokonanej analizy treści złożonego wniosku i stanowiska Spółki w zakresie pytania nr 1 oraz powołanych przepisów prawa organ podatkowy stwierdza, iż Spółka, jako płatnik podatku dochodowego w sytuacji uiszczenia wyłącznie odsetek od nieterminowej wpłaty zaliczki nie wywiąże się z ciążących na niej obowiązków płatnika nałożonych przez przepisy prawa.

W myśl bowiem powołanego wyżej art. 26a Ordynacji podatkowej podatnik nie ponosi odpowiedzialności z tytułu zaniżenia lub nieujawnieni przez płatnika podstawy opodatkowania czynności, o których mowa w m.in. art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do wysokości zaliczki, do której pobrania zobowiązany jest płatnik. Zatem przepis ten może być zastosowany gdy:

* dokonano zaniżenia lub nieujawnienia przez płatnika podstawy opodatkowania (dototyczy m.in. art. 13 ustawy podatkowej),

* zaniżenia lub nieujawnieni dokonano na skutek czynności płatnika.

W przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie jedynie art. 30 ustawy - Ordynacja podatkowa, w myśl którego płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8 Ordynacji podatkowej odpowiada za podatek niedobrany lub podatek pobrany a niewpłacony. Nawet w sytuacji, gdy podatnik zapłaci należny podatek od uzyskanych dochodów po złożeniu zeznania podatkowego za dany rok podatkowy, nie wygasa prawo właściwego organu podatkowego do wydania decyzji o odpowiedzialności płatnika na podstawie art. 30 § 6 ustawy, zgodnie z brzmieniem którego decyzję, o której mowa w § 4 i 5, organ podatkowy może wydać również po zakończeniu roku podatkowego lub innego okresu rozliczeniowego.

Zatem, pomimo, że podatnik rozliczy się z osiągniętego przychodu nadal może zostać wydana decyzja o odpowiedzialności płatnika. W tej sytuacji podatnik ma prawo wystąpić o stwierdzenie nadpłaty.

W związku z powyższym Spółka, jako płatnik podatku dochodowego w sytuacji nie wywiązania się z ciążących na niej obowiązków powinna dokonać prawidłowego naliczenia i odprowadzenia podatku od przedmiotowego przychodu wraz z naliczonymi odsetkami za zwłokę a po ich odprowadzeniu sporządzić korektę informacji PIT-11, która będzie m.in. podstawą do złożenia korekty zeznania podatkowego przez podatnika.

Reasumując wartość przedmiotowego przychodu Spółka, jako płatnik podatku dochodowego powinna wykazać w informacji PIT-11, za rok podatkowy, w którym dokona wypłaty wynagrodzenia. Natomiast w sytuacji, gdy wartość przychodu nie zostanie wykazana w przedmiotowej informacji PIT-11, Spółka zobowiązana będzie do dokonania korekty informacji PIT-11, w której wykaże w pozycji przychodu przedmiotową kwotę wypłaconą podatnikowi. Spółka, jako płatnik podatku dochodowego w sytuacji nie wywiązania się z ciążących na niej obowiązków powinna dokonać prawidłowego naliczenia i odprowadzenia podatku od przedmiotowego przychodu wraz z naliczonymi odsetkami za zwłokę a po ich odprowadzeniu sporządzić korektę informacji PIT-11, która będzie m.in. podstawą do złożenia korekty zeznania podatkowego przez podatnika.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl