IPPB2/415-233/09-2/JB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-233/09-2/JB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku (data wpływu 25 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania kwoty udzielonego rabatu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania kwoty udzielonego rabatu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca - C. Sp. z o.o. prowadzi sprzedaż detaliczną w około 300 sklepach należących do sieci hipermarketów i supermarketów na terenie całej Polski.

W związku z prowadzoną działalnością w celu zachęcenia klientów do dokonywania zakupów w sklepach C, Spółka podejmuje różnego rodzaju działania promocyjne i reklamowe zmierzające w efekcie do zwiększenia wolumenu sprzedaży i przychodów Spółki.

Celem przeprowadzanych promocji i programów lojalnościowych jest zachęcenie klientów do dokonywania większych zakupów w sklepach należących do jej sieci poprzez oferowanie klientom rabatów do cen towarów.

Promowanie towarów poprzez oferowanie rabatów jest działaniem szeroko rozpowszechnionym na rynku detalicznym. Promocje rabatowe w sklepach C. są prowadzone często i mają charakter cykliczny. Główną ich ideą jest udzielanie jak najszerszej grupie klientów rabatów na zakupy w wysokości 5%, 10% oraz w wyższych, w zależności od konkretnego programu promocyjnego. Spółka stosuje różne formy udzielanego rabatu, w tym:

* w postaci procentu od wartości dokonanego zakupu lub konkretnego towaru;

* w postaci bonu towarowego uzyskanego w zależności od wartości dokonanych zakupów, uprawniającego do zniżki przy następnych zakupach.

Programy promocyjne są adresowane do jak najszerszej grupy klientów, jednakże niektóre z tych akcji kierowane są do wybranej grupy konsumentów, np.: seniorzy - otrzymują rabat 10%, klienci stacji benzynowych - rabat 5%, pracownicy - rabat 5%, a posiadacze bonów towarowych S - rabat 10%. Celem wyboru danej grupy jest zachęcenie jej i przywiązanie do dokonywania zakupów w sklepach Spółki i dzięki temu zwiększanie obrotów i przychodu z tytułu sprzedaży detalicznej.

Natomiast pracownicy mogą uzyskać rabat na zakupy w sklepach C w przypadku przystąpienia do programu lojalnościowego "R Pracowników", który umożliwia uzyskanie rabatu w wysokości 5% wartości zakupów w sklepach Spółki. Obecnie Spółka prowadzi rozmowy z kontrahentem (niezależny podmiot prawny) i planuje włączyć pracowników tej firmy do powyższego programu lojalnościowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy rabaty udzielane, w ramach programu lojalnościowego "R Pracowników", pracownikom Spółki oraz pracownikom innego podmiotu prawnego podlegają opodatkowaniu jako częściowo nieodpłatne świadczenie, od których powinna zostać pobrana zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy udzielane rabaty, w ramach programu lojalnościowego "R Pracowników", pracownikom Spółki oraz pracownikom innego podmiotu prawnego nie podlegają opodatkowaniu jako częściowo nieodpłatne świadczenie. Jednocześnie od przyznanych rabatów, zdaniem Spółki, nie powinna zostać pobrana zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Cena w wyniku udzielonego rabatu towarów ulega zmniejszeniu i wówczas nabywca za tę samą kwotę nabywa większą ilość towaru. W efekcie zapłacona kwota, dla nabywcy stanowi rzeczywistą cenę zakupu wszystkich towarów, a udzielony rabat nie stanowi dla konsumenta przychodu. Taki mechanizm działania rabatów jest powszechny i zachęca klientów do zwiększonych zakupów nie powodując dodatkowego obciążenia w postaci podatku z tytułu zakupu po cenie z rabatem.

W związku z faktem, że wysokość 5% rabatu dla towarów sprzedawanych w ramach programu "R Pracowników" nie jest niższa od rabatów udzielanych w ramach innych organizowanych przez Spółkę cyklicznie promocji, pozwala to stwierdzić, że inni klienci, nie tylko pracownicy Spółki, mają możliwość kupowania towarów ze zniżką w wysokości nie mniejszej od tej, która jest udzielana pracownikom Spółki. Dodatkowo planowane przystąpienie do tego właśnie programu kolejnych uczestników, nie będących już pracownikami Spółki, rozszerza krąg osób uprawnionych i powoduje, że rabat nie ma charakteru indywidualnego. W konsekwencji, korzystanie na jednakowych warunkach z tego samego programu przez pracowników Spółki, wraz z innymi uprawnionymi, także tymi niezwiązanymi w żaden sposób ze Spółką jest neutralne podatkowo dla wszystkich uczestników,

W myśl art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Wartość świadczeń częściowo odpłatnych ustala się według zasad określonych w art. 11 ust. 2b ww. ustawy, w myśl których jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

Odwołując się zatem do art. 11 ust. 2, wartość pieniężną świadczeń w naturze określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Reasumując analiza art. 11 ust. 2b ww. ustawy, w kontekście ust. 2 i 2a, pozwala stwierdzić, że nie może być mowy o częściowo nieodpłatnym świadczeniu w sytuacji, gdy cena oferowanego towaru nie odbiega od ceny rynkowej. Skoro wysokość udzielonego, w ramach programu "R Pracowników", rabatu do zakupionego towaru nie jest niższa od wysokości rabatów w ramach innych promocji (np. dla klientów objętych promocją dla seniorów, płacących bonami S) stąd nie można uznać, że warunki cenowe są bardziej korzystne od tych oferowanych innym poza pracownikami, grupom klientów.

Powyższe pozwala na konkluzję, że skoro w ramach programu "R Pracowników" nie ma nadzwyczajnie wysokich rabatów, w stosunku do rabatów oferowanych w ramach innych cyklicznie organizowanych przez Spółkę promocji, samo wydzielenie programu poprzez stworzenie zamkniętej grupy uczestników (pracownicy Spółki oraz innego podmiotu prawnego) nie może powodować dodatkowego obciążenia podatkowego. Dlatego, zdaniem Spółki, nie będzie ona zobowiązana w stosunku do swoich pracowników do obliczenia pobrania zaliczki na podatek dochodowy od pracownikom rabatów, a także nie będzie deklarowała stosunku do pracowników innego podmiotu prawnego, programu "R Pracowników".

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Stosownie do treści art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a, 52c wymienionej ustawy o podatku dochodowym oraz zwolnionych od podatku na podstawie odrębnych przepisów.

Na mocy art. 12 ust. 1 cytowanej ustawy za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Jak wynika ze zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku pracownicy Wnioskodawcy mogą uzyskać rabat na zakupy w sklepach Ca w przypadku przystąpienia do programu lojalnościowego "R Pracowników", który umożliwia uzyskanie rabatu w wysokości 5% wartości zakupów w sklepach Spółki. Obecnie Spółka prowadzi rozmowy z kontrahentem (niezależny podmiot prawny) i planuje włączyć pracowników tej firmy do powyższego programu lojalnościowego.

Rabat, zgodnie ze słownikowym znaczeniem tego pojęcia oznacza "zniżkę, ustępstwo procentowe od ustalonych cen towaru, głównie na rzecz nabywców płacących gotówką, kupujących dużą ilość towaru jednorazowo lub w określonym czasie, upust" (Słownik Języka Polskiego PWN R-Z, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996). W praktyce udzielenie rabatu polega więc na obniżeniu ceny zakupu usług lub towarów.

Ceną - zgodnie z definicją zawartą w art. 3 ust. 1 pkt 1 w ustawie z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. z 2001 r. Nr 97, poz. 1050 z późn. zm.) jest wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę. Skoro cena towarów ulega zmniejszeniu, nabywca za tę samą kwotę nabywa większą ilość towaru. W rezultacie zapłacona kwota, dla nabywcy stanowi rzeczywistą cenę zakupu wszystkich towarów, w tym także tych wydanych jako rabat, a udzielony rabat nie stanowi dla konsumenta przychodu. Zatem w opisanej we wniosku sytuacji, skutkiem uzyskania rabatu finansowego w programie rabatowym jest obniżenie ceny zakupu towarów i usług, a nie uzyskanie nieodpłatnego świadczenia.

Mając na uwadze przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe wskazać należy, iż w rozpatrywanej sprawie niewątpliwie ograniczony jest krąg osób uprawnionych do uczestniczenia w programie lojalnościowym "R Pracowników". Uczestnikami będą bowiem wyłącznie osoby będące pracownikami Spółki i pracownikami kontrahenta Spółki. W rzeczywistości więc grono beneficjentów - podmiotów korzystających z rabatów jest ograniczone.

W konsekwencji rabat w postaci obniżenia ceny zakupu towarów, udzielony na rzecz osób fizycznych nie będących pracownikami Wnioskodawcy stanowić będzie dla tych osób przychód w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Powyższy przepis wskazuje bowiem, iż za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych. zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, z wyjątkiem alimentów na rzecz dzieci, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Jednakże trzeba mieć na uwadze przepis art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych który stanowi, że wolna od podatku dochodowego jest wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą - jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 100 zł; zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.

W świetle powyższego udzielenie rabatu o jednorazowej wartości do 100 zł, związane bezpośrednio z realizacją programu promocyjnego, osobom fizycznym nie będącym pracownikami Spółki, stanowić będzie nieodpłatne świadczenie w myśl art. 20 ust. 1 ustawy, które zwolnione jest z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy podatkowej.

Natomiast w przypadku rabatu w kwocie przekraczającej 100 zł - przychód będzie opodatkowany i wówczas stosownie do treści art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych na Wnioskodawcy, jako płatniku ciąży obowiązek wystawienia informacji o przychodach z innych źródeł PIT-8C.

W przypadku osób będących pracownikami Spółki, udzielenie przedmiotowego rabatu, stanowić będzie dla tych osób przychód ze stosunku pracy określony w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, w tych przypadkach Spółka zobowiązana będzie jako płatnik do poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, stosownie do art. 31 oraz art. 41 ust. 1 powołanej ustawy.

Reasumując, mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz wskazane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż:

* wartość rabatu uzyskanego z tytułu przystąpienia do programu lojalnościowego "R Pracowników" a otrzymanego przez pracownika Spółki stanowić będzie dla niego przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i Spółka zobowiązana będzie jako płatnik do poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, stosownie do art. 31 oraz art. 41 ust. 1 powołanej ustawy,

* wartość rabatu uzyskanego z tytułu przystąpienia do programu lojalnościowego "R Pracowników" a otrzymanego przez pracownika innego podmiotu (pracownika kontrahenta), stanowić będzie dla niego przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ww. ustawy, o ile przychód ten nie będzie podlegał zwolnieniu przedmiotowemu stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc pod uwagę wyżej wskazane przepisy oraz stan faktyczny przedstawiony we wniosku należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe różni się od zdarzenia przyszłego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl