IPPB2/415-23/09-4/MG - Prawidłowe sporządzanie informacji PIT-11 oraz możliwości sporządzenia dwóch deklaracji rocznych deklaracji PIT-4R.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-23/09-4/MG Prawidłowe sporządzanie informacji PIT-11 oraz możliwości sporządzenia dwóch deklaracji rocznych deklaracji PIT-4R.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 9 stycznia 2009 r. (data wpływu 13 stycznia 2009 r.) oraz w uzupełnieniu wniosku z dnia 17 marca 2009 r. (data nadania 18 marca 2009 r., data wpływu 19 marca 2009 r.) stanowiącego odpowiedź na wezwanie z dnia 10 marca 2009 r. Nr IPPB2/415-23/09-2/MG (data nadania 10 marca 2009 r., data odbioru 12 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie prawidłowego sporządzania informacji PIT-11 oraz możliwości sporządzania dwóch deklaracji rocznych PIT-4R - jest:

*

prawidłowe - w części dotyczącej możliwości sporządzenia i przekazania do właściwego urzędu skarbowego dwóch deklaracji rocznych o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-4R,

*

nieprawidłowe - w części dotyczącej prawidłowego sporządzenia informacji o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11.

UZASADNIENIE

W dniu 13 stycznia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie prawidłowego sporządzania informacji PIT-11 oraz możliwości sporządzania dwóch deklaracji rocznych PIT-4R.

Z uwagi na braki formalne wniosku, tutejszy organ podatkowy pismem z dnia 10 marca 2009 r. Nr IPPB2/415-23/09-2/MG wezwał Spółkę do uzupełnienia wniosku w zakresie przesłanie pełnomocnictwa lub innego dokumentu (KRS) potwierdzonego za zgodność z oryginałem, z którego wynika prawo do występowania w imieniu Spółki z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego przez Panią Halinę W.

Spółka uzupełniła braki formalne wniosku w wyznaczonym terminie.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe.

Zgodnie z art. 123 ust. 5 ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. Spółka występuje jako pracodawca w zakresie programu zwolnień monitorowanych. Działania programu zwolnień monitorowanych są finansowane ze środków Funduszu Pracy, które są przekazywane na wyodrębniony rachunek Spółki. Z tytułu uczestnictwa w programie pracownicy stoczni otrzymują miesięczne świadczenie ze środków Funduszu Pracy. Świadczenie nie może być wyższe niż 200% minimalnego wynagrodzenia za pracę i jest wypłacane przez Spółkę. Od kwoty świadczenia Spółka opłaca składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz pobiera należną składkę na ubezpieczenie zdrowotne oraz zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych.

ZUS poinformował, iż dokumenty zgłoszeniowe pracowników objętych programem zwolnień monitorowanych, mają być składane z kodem 0910... (kod osoby bezrobotnej pobierającej zasiłek dla bezrobotnych oraz osoba pobierająca świadczenie integracyjne), czyli w całości składkę na ubezpieczenie emerytalne i rentowe pokrywa Spółka ze środków Funduszu Pracy. Dokumenty rozliczeniowe dla pracowników Spółki są składane z identyfikatorem 01, a dla programu zwolnień monitorowanych z identyfikatorem 51.

Zgodnie z art. 31 i art. 42e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Spółka od wypłaconych świadczeń pobiera zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Ponadto, stosownie do art. 38 ust. 1 i ust. 1a oraz art. 42e ust. 4 i 5 Spółka przekazuje pobrane zaliczki do Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego. W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym, Spółka składa deklarację PIT-4R.

Zgodnie z art. 42e ust. 6 do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, Spółka sporządza i przekazuje podatnikowi i urzędowi skarbowemu informację PIT-11. Świadczenia otrzymane przez pracowników objętych programem zwolnień monitorowanych są wykazane w dziale E. wiersz Nr 5, poz. 51, 52, 53, 81 i 82.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w związku ze zdarzeniem przyszłym, Spółka prawidłowo będzie wykazywać świadczenie w ramach programu zwolnień monitorowanych w dziale E pkt 5 informacji PIT-11...

2.

Czy w związku ze zdarzeniem przyszłym, Spółka może sporządzać i przekazywać dwie deklaracje PIT-4R - jedna do pracowników Spółki, a druga od pracowników stoczni objętych programem zwolnień monitorowanych...

Zdaniem Wnioskodawcy:

1.

W związku z tym, iż świadczenia wypłacane z tytułu programu zwolnień monitorowanych są finansowane ze środków Funduszu Pracy, prawidłowe będzie ich wykazanie w informacji PIT-11 w dziale E pkt 5.

2.

W związku z tym, iż Spółka wypłaca wynagrodzenia pracownikom Spółki i pracownikom objętych programem zwolnień monitorowanych - możliwe będzie złożenie dwóch deklaracji PIT-4R.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych uznaje się za prawidłowe w części dotyczącej możliwości sporządzenia i przekazania do właściwego urzędu skarbowego dwóch deklaracji rocznych o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-4R, natomiast w części dotyczącej prawidłowego sporządzenia informacji o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11 uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Stosownie do treści art. 38 ust. 1 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

Zgodnie z ust. 1a art. 38 ustawy w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczną deklarację, według ustalonego wzoru.

Natomiast w myśl art. 42e ust. 1 ustawy, w przypadku gdy za zakład pracy wypłaty świadczeń określonych w art. 12 dokonuje komornik sądowy lub podmiot niebędący następcą prawnym zakładu pracy, przejmujący jego zobowiązania wynikające ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, jest on obowiązany, jako płatnik, do poboru zaliczki na podatek, stosując do wypłacanych świadczeń najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Stosownie do ust. 2 tego artykułu przy obliczaniu zaliczki, o której mowa w ust. 1, uwzględnia się:

1.

koszty uzyskania przychodu w wysokości określonej w art. 22 ust. 2 pkt 1,

2.

składki na ubezpieczenie społeczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), potrącone w danym miesiącu, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Artykuł 42e ustęp 3 mówi, iż zaliczkę obliczoną w sposób określony w ust. 1 i 2 zmniejsza się o kwotę:

1.

o której mowa w art. 32 ust. 3,

2.

składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b, pobranej w danym miesiącu ze środków podatnika.

W myśl z kolei ust. 4 art. 42e kwoty pobranych zaliczek na podatek płatnik przekazuje w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnik jest obowiązany przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczną deklarację, według ustalonego wzoru. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio (ust. 5 art. 42e ustawy).

Z kolei ust. 6 tegoż artykułu stanowi, iż w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnik jest obowiązany przekazać podatnikowi i do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru.

Wzory obowiązującej deklaracji rocznej PIT-4R o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy oraz informacji o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11 zostały określone w załączniku Nr 2 i Nr 3 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2008 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 235, poz. 1591).

Z treści opisanych we wniosku zdarzeń przyszłych wynika, że Spółka pełni funkcję płatnika podatku dochodowego z tytułu wypłat wynagrodzeń zatrudnionych pracowników Spółki, na mocy powołanego art. 31 ustawy podatkowej, a także na mocy art. 123 ust. 5 ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o postępowaniu kompensacyjnym w podmiotach o szczególnym znaczeniu dla polskiego przemysłu stoczniowego (Dz. U. z 2008 r. Nr 233, poz. 1569) występuje jako pracodawca w zakresie programu zwolnień monitorowanych pracowników stoczni, wypłacając miesięczne świadczenia, które finansowane są ze środków Funduszu Pracy.

Zgodnie bowiem z art. 123 ust. 1 ww. ustawy pracownicy stoczni, w okresie trwania stosunku pracy po wszczęciu postępowania kompensacyjnego oraz po rozwiązaniu lub wygaśnięciu tego stosunku pracy, są objęci, przez okres 6 miesięcy, programem zwolnień monitorowanych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 z późn. zm.), o ile nie podejmą w tym okresie zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej lub działalności gospodarczej. Natomiast ust. 5 tegoż artykułu mówi, iż w zakresie programu zwolnień monitorowanych Agencja występuje jako pracodawca w rozumieniu ustawy, o której mowa w ust. 1.

Z treści ust. 8 ustawy wynika, że od dnia rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy do dnia podjęcia zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej lub działalności gospodarczej uczestnik programu zwolnień monitorowanych otrzymuje z tytułu uczestnictwa w programie miesięczne świadczenie wypłacane ze środków Funduszu Pracy. Świadczenie jest wypłacane przez Agencję, w wysokości równej wynagrodzeniu pracownika, obliczonego jak ekwiwalent za urlop wypoczynkowy na dzień 31 października 2008 r., jednakże nie wyższej niż 200 % minimalnego wynagrodzenia za pracę. Od kwoty świadczenia Agencja opłaca składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz ubezpieczenie zdrowotne. Zasady podlegania ubezpieczeniom, obliczania, rozliczania i opłacania składek określone w odrębnych przepisach dla osób pobierających świadczenie szkoleniowe wypłacane po ustaniu zatrudnienia, stosuje się odpowiednio. Artykuł 42e ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.) stosuje się odpowiednio.

Mając zatem na względzie powyższe unormowania prawne, ustosunkowując się do pytania Nr 1 wniosku stwierdzić należy, że wypłacane przez Spółkę świadczenia pracownikom stoczni, z tytułu programu zwolnień monitorowanych, finansowane ze środków Funduszu Pracy winny być wykazanie w informacji o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11 w części E pkt 1 poz. 36 formularza, zgodnie z objaśnieniami zawartymi w tym punkcie, tj. należności ze stosunku: pracy, służbowego, spółdzielczego i z pracy nakładczej, a także zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacone przez zakład pracy, o którym mowa w art. 31 ustawy oraz płatników, o których mowa w art. 42e ust. 1 ustawy.

Powyższe wynika z faktu, iż Spółka zgodnie z powołanym powyżej art. 123 ustawy o postępowaniu kompensacyjnym w podmiotach o szczególnym znaczeniu dla polskiego przemysłu stoczniowego występuje jako pracodawca pracowników stoczni i na mocy tej ustawy do Spółki jako do płatnika podatku dochodowego zastosowanie ma zacytowany art. 42e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zatem nie można zgodzić się ze stanowiskiem Spółki, iż wypłacane świadczenia pracownikom stoczni winny być wykazane w części E pkt 5 formularza PIT-11.

Natomiast ustosunkowując się do pytania Nr 2 wniosku organ podatkowy potwierdza słuszność stanowiska przedstawionego przez Spółkę, iż w opisanym zdarzeniu przyszłym możliwe będzie sporządzanie i przekazywanie dwóch deklaracji rocznych o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-4R - jednej od pracowników Spółki, a drugiej od pracowników stoczni objętych programem zwolnień monitorowanych, w części C pkt 1 - zaliczki na podatek obliczone przez płatników, o których mowa w art. 31 i art. 42e ust. 1 ustawy, od dochodów wymienionych w tych przepisach.

Wypełniając obowiązki płatnika podatku wynikające bezpośrednio z treści przepisów art. 31 i art. 42e ustawy podatkowej ustawodawca nie ograniczył prawa płatnika do wystawienia jednej deklaracji PIT-4R, bowiem w obydwu sytuacjach zarówno przewidzianych w art. 31 i art. 42e ustawa zobowiązuje płatnika do wystawienia przedmiotowej deklaracji, zatem z uwagi na to, że Spółka jest jednocześnie płatnikiem podatku dochodowego z tytułu wypłacanych wynagrodzeń własnych pracowników, jak i płatnikiem z tytułu wypłacanych świadczeń dla pracowników stoczni, będzie miała możliwość wystawienia dwóch deklaracji PIT-4R.

Reasumując, stwierdzić należy, że wypłacane przez Spółkę pracownikom stoczni świadczenia, z tytułu programu zwolnień monitorowanych, finansowane ze środków Funduszu Pracy winny być wykazanie w Informacji o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11 w części E pkt 1 poz. 36 formularza, natomiast możliwe będzie sporządzanie i przekazywanie dwóch deklaracji rocznych o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-4R - jednej od pracowników Spółki, a drugiej od pracowników stoczni objętych programem zwolnień monitorowanych, w części C pkt 1 - zaliczki na podatek obliczone przez płatników, o których mowa w art. 31 i art. 42e ust. 1 ustawy, od dochodów wymienionych w tych przepisach.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl