IPPB2/415-223/07-2/SP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-223/07-2/SP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa, przedstawione we wniosku z dnia 20 września 2007 r. (data wpływu 4 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodu członka spółdzielni z tytułu przekształcenia przysługującego mu spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu we własność odrębną tego lokalu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodu członka spółdzielni z tytułu przekształcenia przysługującego mu spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu we własność odrębną tego lokalu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Przedmiotem niniejszego wniosku jest udzielenie wiążącej interpretacji przepisów prawa podatkowego, t. j. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z wejściem w życie w dniu 31 lipca 2007 r. nowelizacji ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, konkretnie zaś art. 12 tej ustawy oraz jednocześnie utrata mocy z tym dniem przepisu art. 122 ust. 2 tej ustawy, który w poprzednio obowiązującym stanie prawnym wprowadzał zwolnienie z podatku dochodowego uzyskiwanych przez osoby fizyczne (członków spółdzielni mieszkaniowych, którym przysługuje lokatorskie prawo do lokali mieszkalnych), z tytułu przekształcenia prawa lokatorskiego we własnościowe prawo do lokalu lub przeniesienie na członka własności tego lokalu (cyt.: "Zmniejszenie płatności członka na pokrycie różnicy między wartością rynkową lokalu, a zwaloryzowaną wartością wkładu mieszkaniowego, o którym mowa w art. 111 ust. 1 pkt 5 oraz art. 12 ust. 1 pkt 5, jest dochodem członka niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych").

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w obecnym stanie prawnym, wobec braku szczególnych przepisów zarówno w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych jak i ustawie o spółdzielniach mieszkaniowych, w zakresie zwolnienia dochodów uzyskiwanych przez członków, którym uprzednio przysługiwało spółdzielcze lokatorskie prawo z tytułu przeniesienia na ich rzecz własności do takiego lokalu, dochody uzyskiwane przez takie osoby z tego tytułu podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym osobom fizycznym czy też nie... W przypadku odpowiedzi twierdzącej, czy spółdzielnia w takich przypadkach powinna wystawiać takim osobom - członkom spółdzielni formularz podatkowy PIT - 8C.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Wnioskodawca uważa, że w przedstawionym powyżej stanie faktycznym, biorąc pod uwagę również nowelizację ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, dochód uzyskany przez każdego członka spółdzielni, na którego spółdzielnia przeniosła własność przysługującego mu uprzednio prawa lokatorskiego do lokalu, na podstawie obecnie obowiązującego art. 12 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych nie będzie podlegał podatkowi od osób fizycznych, t. j. osoby te nie powinny płacić podatku dochodowego od uzyskanych przez nie z tego tytułu dochodów.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż pomimo braku wyraźnego przepisu o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak też w ustawie o spółdzielniach mieszkaniowych, art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie będzie miał zastosowania, gdyż zamierzeniem (celem) ustawodawcy było uwłaszczenie jak największej liczby osób uprawnionych, bez żadnych, dodatkowych obciążeń z tego tytułu.

Ponieważ poprzednio obowiązujące zasady były korzystne dla członków w tym zakresie (istniało zwolnienie z podatku dochodowego od osób fizycznych przewidziane w art. 122 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych), to tym bardziej obecnie, wobec znacznie korzystniejszej dla członków pod względem finansowym regulacji, zwolnienie to nadal istnieje. Potwierdzenie prezentowanego stanowiska są również ukazujące się w prasie publikacje, poparte stanowiskiem Ministerstwa Finansów, że te czynności nie podlegają podatkowi dochodowemu. Wnioskodawca uważa, iż konsekwencją ich stanowiska jest brak obowiązku spółdzielni do wystawiania i przekazywania po zawarciu umowy przeniesienia własności lokalu formularzy podatkowych PIT - 8C.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 11#185; ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych w brzmieniu obowiązującym przed 31 lipca 2007 r. (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.), na pisemne żądanie członka, któremu przysługuje spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, spółdzielnia jest obowiązana zawrzeć z tym członkiem umowę o przekształcenie przysługującego członkowi prawa na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu po dokonaniu przez niego:

1.

spłaty przypadającej na ten lokal części zobowiązań spółdzielni związanych z budową, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1, w tym w szczególności odpowiedniej części zadłużenia kredytowego spółdzielni wraz z odsetkami,

2.

spłaty przypadającego na ten lokal uzupełnienia wkładu mieszkaniowego z tytułu modernizacji budynku w rozumieniu art. 61 ust. 5,

3.

spłaty przypadających na ten lokal zobowiązań spółdzielni z tytułu kredytów i pożyczek zaciągniętych na sfinansowanie kosztów remontów nieruchomości, w której znajduje się lokal,

4.

spłaty zadłużenia z tytułu opłat, o których mowa w art. 4 ust. 1,

5.

wpłaty różnicy pomiędzy wartością rynkową lokalu a zwaloryzowaną wartością wniesionego całego wkładu mieszkaniowego albo jego części. Jeżeli spółdzielnia skorzystała z pomocy uzyskanej ze środków publicznych lub z innych środków, to różnica pomiędzy wartością rynkową lokalu a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego, podlega zmniejszeniu o 50% wartości pomocy uzyskanej przez spółdzielnię zwaloryzowanej proporcjonalnie do aktualnej wartości rynkowej lokalu. Przepis art. 461 stosuje się odpowiednio.

Z analizy ww. przepisu wynika, że zmniejszenie, o którym mowa w pkt 5, jest elementem służącym do wyliczenia wielkości wpłaty, który spółdzielnia korzystająca z pomocy uzyskanej ze środków publicznych lub z innych środków musi zastosować wobec każdego członka występującego z wnioskiem o przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu.

Zmniejszenie to nie jest więc szczególnym świadczeniem o charakterze podmiotowym skierowanym do konkretnego podmiotu czy grupy podmiotów, ale jest przesłanką, którą spółdzielnia mieszkaniowa musi uwzględnić przy ustaleniu wartości zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego.

W rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) obniżka ta nie ma charakteru nieodpłatnego świadczenia i nie stanowi źródła przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym, a tym samym nie stanowi dochodu członka spółdzielni. Wnioskodawca nie ma więc obowiązku wystawienia informacji PIT-8C.

Na mocy ustawy z dnia 14 czerwca 2007 r. o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (tekst jedn. Dz. U. Nr 125, poz. 873) art. 111 został uchylony.

W sytuacji przedstawionej we wniosku zastosowanie znajdują przepisy art. 12 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.) po zmianie dokonanej ustawą z dnia 14 czerwca 2007 r. o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 125, poz. 873). Zgodnie z przepisami ust. 1 tego artykułu - w brzmieniu obowiązującym od dnia 31 lipca 2007 r. - na pisemne żądanie członka, któremu przysługuje spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, spółdzielnia jest obowiązana zawrzeć z tym członkiem umowę przeniesienia własności lokalu po dokonaniu przez niego:

1.

spłaty przypadającej na jego lokal części kosztów budowy będących zobowiązaniami spółdzielni, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1, w tym w szczególności odpowiedniej części zadłużenia kredytowego wraz z odsetkami z zastrzeżeniem pkt 2;

2.

spłaty nominalnej kwoty umorzenia kredytu lub dotacji w części przypadającej na jego lokal, o ile spółdzielnia skorzystała z pomocy podlegającej odprowadzeniu do budżetu państwa uzyskanej ze środków publicznych lub z innych środków;

3.

spłaty zadłużenia z tytułu opłat, o których mowa w art. 4 ust. 1.

Artykuł 12 ust. 1#185; stanowi, że spółdzielnia mieszkaniowa zawiera umowę, o której mowa w ust. 1, w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia wniosku przez osobę uprawnioną, chyba że nieruchomość posiada nieuregulowany stan prawny w rozumieniu art. 113 ust. 6 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami lub spółdzielni nie przysługuje prawo własności lub użytkowania wieczystego gruntu, na którym wybudowała sama budynek lub wybudowali go jej poprzednicy prawni.

W przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym Spółdzielnia wskazuje, że ww. przepisy znowelizowanej ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych dla ustanowienia odrębnej własności lokalu dla członka spółdzielni wymagają wyłącznie uregulowania przez niego nominalnej kwoty umorzenia kredytu. Tylko ta kwota bowiem pozostała mu do spłaty, uwzględniając sposób ustalenia ceny wykupu mieszkania wynikający z ww. przepisów ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. W przedmiotowej sprawie członek spółdzielni dokona zatem spłaty wszystkich wymaganych przepisami kwot.

Reasumując, należy stwierdzić, iż w związku z nabyciem prawa własności lokalu mieszkalnego przez członka Spółdzielni, któremu przysługuje spółdzielcze lokatorskie prawo do lokali, jeśli przekształcenie dokonane zgodnie z przepisami art. 12 ustawy z dnia 15 rudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych, nie powstanie u członka spółdzielni przysporzenie majątkowe. Tym samym nie powstanie u niego również przychód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uwzględniając natomiast powyższe spółdzielnia nie będzie miała obowiązku wystawienia informacji o przychodach z innych źródeł PIT - 8C.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl