IPPB2/415-221/11-2/MG - Obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu nieprawidłowego ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne za okres objęty kontrolą ZUS w odniesieniu do byłego zleceniobiorcy oraz skutki podatkowe uregulowania przez płatnika składek na ubezpieczenie społeczne i zwrotu składek na ubezpieczenie zdrowotne.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-221/11-2/MG Obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu nieprawidłowego ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne za okres objęty kontrolą ZUS w odniesieniu do byłego zleceniobiorcy oraz skutki podatkowe uregulowania przez płatnika składek na ubezpieczenie społeczne i zwrotu składek na ubezpieczenie zdrowotne.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 marca 2011 r. (data wpływu 9 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika podatku dochodowego z tytułu nieprawidłowego ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne za okres objęty kontrolą ZUS w odniesieniu do byłego zleceniobiorcy oraz skutków podatkowych uregulowania przez płatnika składek na ubezpieczenie społeczne i zwrotu składek na ubezpieczenie zdrowotne - jest:

* nieprawidłowe - w części dotyczącej nie uwzględnienia kosztów uzyskania przychodów w odniesieniu do przychodu zleceniobiorcy powstałego w wyniku uregulowania przez płatnika składek na ubezpieczenie społeczne, w części finansowanej przez zleceniobiorcę,

* prawidłowe - w pozostałej części.

UZASADNIENIE

W dniu 9 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika podatku dochodowego z tytułu nieprawidłowego ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne za okres objęty kontrolą ZUS w odniesieniu do byłego zleceniobiorcy oraz skutków podatkowych uregulowania przez płatnika składek na ubezpieczenie społeczne i zwrotu składek na ubezpieczenie zdrowotne.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (dalej Zleceniodawca) zatrudnia na podstawie umowy zlecenia osoby fizyczne. Z racji zawartych umów Zleceniodawca dokonuje na rzecz zleceniobiorców wypłat świadczeń, do których zastosowanie mają przepisy art. 13 pkt 8 u.p.d.o.f. dotyczące przychodów osiąganych z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło oraz pełni funkcję płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określonym przepisami art. 41 u.p.d.o.f. W wyniku przeprowadzonej u Wnioskodawcy kontroli prawidłowości obliczania, potrącania i opłacania składek, Zakład Ubezpieczeń Społecznych (dalej ZUS) ustalił, że Wnioskodawca w latach od stycznia 2008 do grudnia 2010, w stosunku do jednego ze zleceniobiorców, nieprawidłowo ustalił podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, w związku z czym powstała zaległość w opłacaniu składek na ubezpieczenie społeczne i nadpłata składek na ubezpieczenie zdrowotne. Wnioskodawca w stosunku do ww. zleceniobiorcy w ogóle nie naliczył składek na ubezpieczenie społeczne, a jedynie na ubezpieczenie zdrowotne.

Nieprawidłowe ustalenie podstawy wymiaru składek spowodowane zostało niepełnym oświadczeniem złożonym Wnioskodawcy przez zleceniobiorcę w zakresie prowadzenia przez niego działalności gospodarczej. Zleceniobiorca nie oświadczył, iż z tytułu prowadzenia przez niego działalności gospodarczej ubezpieczony jest w KRUS i tam odprowadza składki na ubezpieczenie społeczne.

W związku z ustaleniami kontroli, w miesiącu lutym 2011 r. Wnioskodawca skorygował za okres od stycznia 2008 r. do grudnia 2010 r. deklaracje rozliczeniowe ZUS DRA i imienne raporty rozliczeniowe za tego zleceniobiorcę, któremu nieprawidłowo ustalił podstawę wymiaru składek. Ponadto w miesiącu lutym 2011 r. Wnioskodawca zapłacił w całości z własnych środków zaległe składki na ubezpieczenie społeczne. Niedopłata składek społecznych finansowanych przez pracodawcę wyniosła - 1.964,34 zł, niedopłata składek społecznych finansowanych przez zleceniobiorcę wyniosła - 1.459,32 zł, z kolei nadpłacona składka na ubezpieczenie zdrowotne wyniosła - 131,39 zł.

W stosunku do zleceniobiorcy, który poprzez złożenie niepełnego oświadczenia przyczynił się do powstania zaległości w składkach, Wnioskodawca podjął decyzję o obciążeniu go częścią składek, która zgodnie z przepisami prawa podlega finansowaniu ze środków ubezpieczonych. Zwrot na rzecz Wnioskodawcy będzie dokonany jednorazowo, bądź w ratach, przy czym należna Zleceniodawcy kwota zostanie zwrócona przez zleceniobiorcę w całości w 2011 r.

Jednocześnie Wnioskodawca zaznaczył, iż ze zleceniobiorcą, za którego zostały opłacone w lutym 2011 r. zaległe składki, Wnioskodawcy nie łączy już stosunek prawny.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy korekta podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne dotyczące lat 2008, 2009, 2010 nakłada na Wnioskodawcę obowiązek korygowania rozliczeń podatkowych za te lata, a więc korektę deklaracji PIT-11, a tym samym PIT-4R. Jeśli nie, to:

2.

Czy w przedstawionym stanie kwota składek na ubezpieczenie społeczne, w części, którą opłacił Wnioskodawca w lutym 2011 r., a do sfinansowania której zobowiązany był zleceniobiorca, stanowi przychód dla zleceniobiorcy podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Jeśli tak, to ile wynosi ten przychód, skoro:

* składki na ubezpieczenie społeczne zapłacone do ZUS, które zgodnie z przepisami prawa powinni sfinansować z własnych środków zleceniodawcy wynosi - 1.964,3 zł,

* składki na ubezpieczenie społeczne zapłacone do ZUS, które zgodnie z przepisami prawa powinni sfinansować z własnych środków zleceniobiorcy wynosi - 1.459,32 zł,

* nadpłacona składka na ubezpieczenie zdrowotne (ze środków zleceniobiorcy) wyniosła - 131,39 zł (9%).Co w takim przypadku dzieje się z nadpłaconą składką na ubezpieczenie zdrowotne.

3.

W jaki sposób należy przypisać ten przychód w przypadku zleceniobiorcy, w stosunku do którego Zleceniodawca podjął decyzję o windykacji od niego składek, którą zgodnie z przepisami prawa powinni sfinansować z własnych środków, a zwrot dokonany będzie w ratach i nastąpi w roku 2011.

4.

Czy od zleceniobiorcy, który nie wykonuje już na rzecz Wnioskodawcy umowy zlecenia, a w stosunku do którego windykacja będzie prowadzona, Wnioskodawca powinien pobrać od powstałego przychodu zaliczkę na podatek, czy też zleceniobiorca sam powinien uiścić podatek w wyniku złożenia zeznania o wysokości osiągniętego dochodu w 2011 r.... Jeśli Wnioskodawca powinien pobrać podatek dochodowy, to czy powinno uwzględnić się koszty uzyskania przychodu w wysokości 20%.

5.

Na którym formularzu i w której pozycji imiennej informacji PIT należałoby wykazać ten przychód u tego zleceniobiorcy w przypadku, gdy umowa już ustała. Jeśli na PIT-11, to jak powinien wyglądać prawidłowo wypełniony PIT-11 za 2011 r. tego zleceniobiorcy.

6.

O czym powinien poinformować Wnioskodawca zleceniobiorcę w przypadku zwrotu przez zleceniobiorcę nienależnie pobranych świadczeń w wysokości 1.459,32 zł, a także w przypadku zwrotu przez Wnioskodawcę zleceniobiorcy składki zdrowotnej w wysokości 131,39 zł.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Stanowisko Wnioskodawcy do pytania Nr 1.

Zdaniem Wnioskodawcy nie może dokonać korekty wystawionych za lata 2008-2010 formularzy podatkowych, bowiem wystawione deklaracje sporządzone były prawidłowo i odzwierciedlały one zaistniały w tamtych latach stan faktyczny, a więc wysokość pobranej składki na ubezpieczenie zdrowotne, a nie wysokość składek należnych. W związku z powyższym brak jest podstaw prawnych do korygowania formularzy podatkowych PIT-11 i PIT-4R za lata 2008-2010.

Stanowisko Wnioskodawcy do pytania Nr 2, 3 i 4.

W sytuacji, gdy Wnioskodawca ureguluje składki na ubezpieczenie społeczne za zleceniobiorców, w tej części, w której winny być one pokryte z dochodu zleceniobiorców, to dla zleceniobiorcy jest to przychód z tytułu wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia (niezależnie od tego, czy nadal wykonuje on na rzecz Wnioskodawcy umowę zlecenia, czy też nie). Przychodem będzie pełna kwota wpłacona przez Wnioskodawcę, a więc składki na ubezpieczenie społeczne zapłacone do ZUS, które zgodnie z przepisami prawa powinni sfinansować z własnych środków zleceniobiorcy, czyli kwota 1.459,32 zł, bez pomniejszania o nadpłaconą składkę na ubezpieczenie zdrowotne.

Od powyższego przychodu Wnioskodawca powinien pobrać i odprowadzić zaliczkę na podatek, a także wykazać go w PIT-11 jako przychód z działalności wykonywanej osobiście (w tym umowy zlecenia i o dzieło), w wysokości dokonanej wpłaty na rzecz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Obowiązek ten ciąży na Wnioskodawcy niezależnie od tego, czy zleceniobiorca dokona późniejszego zwrotu tych składek, czy też nie. Datą powstania przychodu z powyższego tytułu będzie data wpłaty zaległych składek przez Wnioskodawcę, jako płatnika na konto Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, czyli data wykonania zobowiązania za zleceniobiorcę.

Jeśli zleceniobiorca dokona zwrotu opłaconych za nich przez zleceniodawcę zaległych składek, to będzie to traktowane jako zwrot nienależnie pobranych świadczeń. W przypadku zleceniobiorcy, którego nie łączy z Wnioskodawcą umowa zlecenia osoba ta sama dokona odliczenia od dochodu zwrotu nienależnie pobranych świadczeń w rozliczeniu rocznym składanym za rok podatkowy, w którym zwroty te zostały dokonane.

W sytuacji, gdy Wnioskodawca zwróci zleceniobiorcy nadpłaconą składkę na ubezpieczenie zdrowotne, to zleceniobiorca składając roczne zeznanie o wysokości osiągniętego przychodu za rok, w którym otrzymał ten zwrot, obowiązany jest doliczyć do należnego podatku za ten rok kwoty zwróconych składek. W związku z tym Zleceniodawca nie ma obowiązku wykazania ww. zwróconych składek w informacji PIT-11 wystawianej za rok, w którym nastąpi zwrot. Z kolei, jeśli zleceniobiorca za rok, w którym otrzymał zwrot składek na ubezpieczenie zdrowotne nie osiągnie żadnego przychodu, wówczas nie będzie mógł doliczyć tej składki do należnego podatku.

Stanowisko Wnioskodawcy do pytania Nr 5.

Przychód powinno się wykazać na formularzu PIT-11 za 2011 r. Prawidłowo wypełniony PIT-11 (wersja 18) powinien wyglądać:

Część E. Dochody podatnika, pobrane zaliczki oraz pobrane składki.

Wiersz 6. Działalność wykonywana osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 2, 4, 6 (z wyjątkiem czynności wymienionych w wierszu 7) i 7-9 ustawy, w tym umowy zlecenia i o dzieło.

Poz. 55 (przychód) - 1.459,32 zł,

Poz. 56 (koszty uzyskania przychodu) - 0,00 zł,

Poz. 57 (dochód) - 1.459,32 zł,

Poz. 58 (zaliczka pobrana przez płatnika) - 263,00 zł,

Pozostałe pozycje PIT-11 powinny wykazywać kwoty 0,00 zł.

Obowiązek pobrania i odprowadzenia zaliczki oraz wystawienia informacji PIT-11 ciąży na Wnioskodawcy w stosunku do zleceniobiorców, którzy nadal wykonywaliby na rzecz Zleceniodawcy umowę zlecenie, jak i zleceniobiorców, których nie łączy już z Wnioskodawcą ww. umowa.

Stanowisko Wnioskodawcy do pytania Nr 6.

W przypadku zwrotu przez zleceniobiorcę nienależnie pobranych świadczeń w kwocie 1.459,32 zł, trzeba poinformować zleceniobiorcę o tym, iż obowiązany jest dokonać odliczenia od dochodu zwrotu nienależnie pobranych świadczeń w rozliczeniu rocznym składanym za rok podatkowy, w którym zwroty te zostały dokonane.

W przypadku zwrotu przez Wnioskodawcę zleceniobiorcy składki zdrowotnej, wówczas należy poinformować zleceniobiorcę, o tym, iż zleceniobiorca składając roczne zeznanie o wysokości osiągniętego przychodu za rok, w którym otrzymał ten zwrot, obowiązany jest doliczyć do należnego podatku za ten rok kwotę zwróconej składki - w pełnej wysokości, tj. kwotę 131,39 zł.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe w części dotyczącej nie uwzględnienia kosztów uzyskania przychodów w odniesieniu do przychodu zleceniobiorcy powstałego w wyniku uregulowania przez płatnika składek na ubezpieczenie społeczne, w części finansowanej przez zleceniobiorcę, natomiast w pozostałej części uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji Podatkowej zaniechano poboru podatku.

W art. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określone zostały źródła przychodów, gdzie m.in. w ust. 1 pkt 2 wymieniono działalność wykonywaną osobiście.

Przepis art. 13 pkt 8 ww. ustawy stanowi, iż za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

a.

osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,

b.

właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością

- z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

W myśl art. 22 ust. 9 pkt 4 cytowanej ustawy, koszty uzyskania przychodów określa się z tytułów określonych w art. 13 pkt 2, 4, 6 i 8 - w wysokości 20% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

Ponadto na podstawie art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Zgodnie z art. 41 ust. 1a ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym w 2008 r., zaliczkę od dochodów, o których mowa w ust. 1, obliczoną w sposób określony w tym przepisie, zmniejsza się, z zastrzeżeniem art. 27b ust. 1 pkt 2 i ust. 2, o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne pobranej przez płatnika, o którym mowa w ust. 1, zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

Natomiast w myśl art. 41 ust. 1a cytowanej ustawy w brzmieniu obowiązującym od 2009 r., zaliczkę od dochodów, o których mowa w ust. 1, obliczoną w sposób określony w tym przepisie zmniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b, pobranej ze środków podatnika przez płatnika, o którym mowa w ust. 1.

Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby (art. 42 ust. 1 ww. ustawy).

W myśl art. 42 ust. 1a ww. ustawy, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio (PIT-4R).

Z kolei ust. 2 art. 42 ustawy stanowi, że w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w ust. 1

, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa:

1.

w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1

.

sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-11);

2.

w art. 3 ust. 2a, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, również gdy płatnik w roku podatkowym sporządzał i przekazywał informacje w trybie przewidzianym w ust. 4.

Z przepisu art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b) ww. ustawy - w brzmieniu obowiązującym od 2008 r. wynika, iż podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 29-30c oraz art. 30e, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 4, 4a-4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25, po odliczeniu kwot składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. Nr 137, poz. 887 z późn. zm.) potrąconych w roku podatkowym przez płatnika ze środków podatnika, z tym że w przypadku podatnika osiągającego przychody określone w art. 12 ust. 6, tylko w części obliczonej, w sposób określony w art. 33 ust. 4, od przychodu podlegającego opodatkowaniu - odliczenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy, oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Natomiast zgodnie z art. 27b ust. 1 pkt 2 ww. ustawy - w brzmieniu obowiązującym w 2008 r. - podatek dochodowy, obliczony zgodnie z art. 27 lub art. 30c, w pierwszej kolejności ulega obniżeniu o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o którym mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135) pobranej w roku podatkowym przez płatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych - obniżenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) wolny od podatku na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c, oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z kolei zgodnie z art. 27b ust. 1 pkt 1 lit. b) ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od 2009 r. - podatek dochodowy, obliczony zgodnie z art. 27 lub art. 30c, w pierwszej kolejności ulega obniżeniu o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027) pobranej w roku podatkowym przez płatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych - obniżenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Biorąc pod uwagę zacytowane przepisy prawa należy stwierdzić, iż ustawodawca nałożył na płatnika obowiązek prawidłowego obliczenia, poboru i odprowadzania w ciągu roku podatkowego zaliczek na podatek dochodowy od świadczeń wypłaconych lub postawionych do dyspozycji m.in. zleceniobiorcom, a także sporządzenia i przekazania podatnikowi i urzędowi skarbowemu w ustawowym terminie informacji według ustalonego wzoru.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zatrudnia na podstawie umowy zlecenia osoby fizyczne. W wyniku przeprowadzonej kontroli Zakład Ubezpieczeń Społecznych ustalił, że Wnioskodawca w latach od stycznia 2008 do grudnia 2010, w stosunku do jednego ze zleceniobiorców, nieprawidłowo ustalił podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, w związku z czym powstała zaległość w opłacaniu składek na ubezpieczenie społeczne i nadpłata składek na ubezpieczenie zdrowotne. W związku z ustaleniami kontroli, w miesiącu lutym 2011 r. Wnioskodawca skorygował za okres od stycznia 2008 r. do grudnia 2010 r. deklaracje rozliczeniowe ZUS DRA i imienne raporty rozliczeniowe za tego zleceniobiorcę. Ponadto w miesiącu lutym 2011 r. Wnioskodawca zapłacił w całości z własnych środków zaległe składki na ubezpieczenie społeczne. W stosunku do zleceniobiorcy, który przyczynił się do powstania zaległości w składkach, Wnioskodawca podjął decyzję o obciążeniu go częścią składek, która podlega finansowaniu ze środków ubezpieczonego. Zwrot na rzecz Wnioskodawcy będzie dokonany jednorazowo, bądź w ratach, przy czym należna Wnioskodawcy kwota zostanie zwrócona w całości w 2011 r. Wnioskodawcy ze zleceniobiorcą, za którego zostały opłacone zaległe składki, nie łączy już stosunek prawny.

Z przywołanych powyżej przepisów prawa wynika, że ustawodawca ukształtował rolę płatnika, jako pośrednika pomiędzy podatnikiem i organem podatkowym. Czynności podejmowane przez płatnika, polegające na obliczeniu, pobraniu i wpłaceniu należności mają charakter czynności materialno - technicznych. Obowiązek podatkowy ciąży ostatecznie na podatniku. Płatnik natomiast, przekazuje organowi podatkowemu pieniądze podatnika. Z chwilą pobrania podatku i przekazania jego równowartości na rachunek właściwego urzędu skarbowego obowiązek płatnika wygasa.

Jednakże przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) przewidują odpowiedzialność płatnika za jego nieprawidłowe wywiązanie się z obowiązku obliczenia, pobrania i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 3 pkt 5 ustawy - Ordynacja podatkowa, ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach, rozumie się przez to również zeznania, wykazy oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego podatnicy, płatnicy i inkasenci.

Z przepisu art. 81 § 1 ww. ustawy wynika, iż jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Natomiast z § 2 tego artykułu wynika, iż skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Z treści art. 81 Ordynacji podatkowej wynika zatem, że korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu i może dotyczyć każdej jej pozycji - o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Może więc ona dotyczyć m.in. błędów rachunkowych, oczywistych omyłek, a także gdy wypełniono ją niezgodnie z wymaganiami lub istnieją wątpliwości co do prawidłowości danych w niej zawartych. Błędnie mogła zostać określona m.in. wysokość zobowiązania podatkowego, wysokość nadpłaty lub zwrotu podatku, a także inne dane zawarte w treści deklaracji. Skorygowanie deklaracji polega na ponownym poprawnym wypełnieniu formularza z zaznaczeniem, iż w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej deklaracji z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Dlatego też powołane wyżej przepisy znajdują zastosowanie do korekt deklaracji PIT-4R oraz informacji PIT-11. Poza tym należy wskazać, iż możliwość złożenia korekty deklaracji PIT-4R oraz informacji PIT-11 jest związana z istnieniem konsekwencji, jakie rodzi pobranie zaliczek na podatek w niewłaściwych kwotach.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny organ podatkowy zauważa, że przedmiotem niniejszej interpretacji są skutki podatkowe związane z rozliczeniem zapłaconych przez Wnioskodawcę za byłego zleceniobiorcę składek na ubezpieczenie społeczne za lata 2008 - 2010 w części, w której powinny być finansowane z wynagrodzenia zleceniobiorcy, co spowodowało niedopłatę składek na ubezpieczenie społeczne i nadpłatę składek na ubezpieczenie zdrowotne oraz zasadność dokonania przez płatnika korekty deklaracji PIT-4R i informacji PIT-11 za lata 2008 - 2010.

Biorąc pod uwagę powyższe uregulowania prawne oraz stan faktyczny sprawy organ podatkowy stwierdza, że należy zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, iż zaistniała sytuacja nie nakłada na Wnioskodawcę obowiązku dokonania korekty wystawianych za lata 2008 - 2010 deklaracji PIT-4R i informacji PIT-11, bowiem wystawione deklaracje sporządzone były prawidłowo, odzwierciedlały zaistniały w tamtych latach stan faktyczny, a więc wysokość pobranych przez płatnika składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, a nie wysokość składek należnych, w związku z czym brak jest podstaw prawnych do ich korygowania.

Z ogólnej definicji przychodów zawartej w zacytowanym art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że przychodami są w szczególności otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Dlatego też zapłacone przez Wnioskodawcę w 2011 r. za byłego zleceniobiorcę składki na ubezpieczenie społeczne za lata 2008 - 2010 w kwocie 1.459,32 zł, o których mowa w treści art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b) ww. ustawy - w świetle art. 11 ust. 1 ww. ustawy stanowią przychód byłego zleceniobiorcy, bowiem otrzymał on nieodpłatne świadczenie od zleceniodawcy, który zapłacił składki, które powinny być finansowane ze środków ubezpieczonego.

Zatem zapłacone przez Wnioskodawcę, jako płatnika - zaległe składki na ubezpieczenie społeczne stanowią dla tej osoby przysporzenie majątkowe mające swoje źródło w przychodach z działalności wykonywanej osobiście, tj. umowy zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, niezależnie od tego, czy zleceniobiorca nadal wykonuje na rzecz Wnioskodawcy umowę zlecenia, czy też nie. Przy czym datą powstania przychodu z powyższego tytułu jest data wpłaty ww. składek przez Wnioskodawcę jako płatnika na konto Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (luty 2011 r.).

Organ podatkowy stwierdza, iż w przypadku zleceniobiorcy, w stosunku do którego Wnioskodawca podjął decyzję o windykacji składek, w wyniku której zwrot dokonany będzie w ratach i nastąpi w 2011 r., uzyskany przychód Wnioskodawca powinien przypisać do przychodu, o którym mowa w art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w dacie wpłaty przedmiotowych składek na konto ZUS przez Wnioskodawcę.

Wnioskodawca od zapłaconych w 2011 r. zaległych składek na ubezpieczenie społeczne za lata 2008 - 2010, do sfinansowania których zobowiązany był zleceniobiorca, z którym Wnioskodawcy nie łączy już stosunek prawny, zobowiązany jest jako płatnik, do poboru zaliczki na podatek dochodowy na zasadach określonych w powołanym art. 41 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym w 2011 r.), tj. z uwzględnieniem m.in. kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art. 22 ust. 9 ustawy, tj. w wysokości 20%.

W związku z powyższym organ podatkowy stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy w części dotyczącej nie uwzględnienia przez Wnioskodawcę kosztów uzyskania przychodów w wysokości 20% w odniesieniu do przychodu uzyskanego przez byłego zleceniobiorcę należało uznać za nieprawidłowe.

Działając prawidłowo, Wnioskodawca jako płatnik kwotę niepobranych w latach 2008 - 2010 składek na ubezpieczenia społeczne, w części, w której powinny być pokryte ze środków zleceniobiorcy, a które zostały uregulowane ze środków Wnioskodawcy w roku 2011, zobowiązany jest wykazać w informacji PIT-11 (wersja 18), jaką Wnioskodawca wystawi byłemu zleceniobiorcy za rok 2011 w części E. formularza Dochody podatnika, pobrane zaliczki oraz pobrane składki, w wierszu zatytułowanym "Działalność wykonywana osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 2, 4, 6 (z wyjątkiem czynności wymienionych w wierszu 7) i 7-9 ustawy, w tym umowy zlecenia i o dzieło" poz. 55 "Przychód" w kwocie 1.459,32 zł. Wnioskodawca zobligowany jest do wykazania w niej również prawidłowo zastosowanych kosztów uzyskania przychodów w wysokości 20% w poz. 56 "Koszty uzyskania przychodów" oraz kwoty pobranej zaliczki na podatek dochodowy w poz. 58 formularza "Zaliczka pobrana przez płatnika".

Powyższy obowiązek ciąży na Wnioskodawcy niezależnie od tego, czy były zleceniobiorca dokona późniejszego zwrotu przedmiotowych składek, czy też nie.

W przypadku zwrotu przez byłego zleceniobiorcę nienależnie pobranych świadczeń w kwocie 1.459,32 zł, Wnioskodawca powinien poinformować zleceniobiorcę o obowiązku dokonania odliczenia od dochodu zwrotu nienależnie pobranych świadczeń w rozliczeniu rocznym składanym za rok podatkowy, w którym zwroty te zostały dokonane, bowiem na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwrot taki jest traktowany jako zwrot nienależnie pobranych świadczeń. Zastosowanie w zaistniałej sytuacji znajdzie art. 26 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 29-30c oraz art. 30e, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 4, 4a-4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25, po odliczeniu kwot dokonanych w roku podatkowym zwrotów nienależnie pobranych świadczeń, które uprzednio zwiększyły dochód podlegający opodatkowaniu, w kwotach uwzględniających pobrany podatek dochodowy, jeżeli zwroty te nie zostały potrącone przez płatnika.

Tak więc były zleceniobiorca sam dokona odliczenia od dochodu zwrotu nienależnie pobranych świadczeń w rozliczeniu rocznym składanym za rok podatkowy, w którym zwrot zostanie dokonany, a więc w przedmiotowej sprawie w rozliczeniu za 2011 rok (formularz PIT-36).

Natomiast w sytuacji zwrotu przez Wnioskodawcę byłemu zleceniobiorcy nadpłaconej składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w roku dokonania zwrotu, należy zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, iż zobligowany jest poinformować zleceniobiorcę, o konieczności doliczenia w zeznaniu za dany rok podatkowy (formularz PIT-36) do należnego podatku dochodowego za ten rok zwróconych składek na ubezpieczenie zdrowotne w pełnej wysokości, tj. kwotę 131,39 zł.

Zagadnienie zwrotu składek na ubezpieczenia zdrowotne, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, zostało unormowane w art. 45 ust. 3a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, iż w przypadku otrzymania zwrotu uprzednio zapłaconych i odliczonych składek na ubezpieczenie społeczne lub zdrowotne - w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w ust. 1 lub ust. 1a pkt 2, składanym za rok podatkowy, w którym wystąpiły te okoliczności, podatnik jest obowiązany doliczyć odpowiednio do dochodu lub podatku, obliczonego zgodnie z art. 27 albo art. 30c, kwoty uprzednio odliczone. Przy czym z art. 45 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 7 i 8.

Z tych względów zwrócone, nienależne składki na ubezpieczenie zdrowotne nie stanowią przychodu byłego zleceniobiorcy i nie ma obowiązku wykazywania ich przez Wnioskodawcę w informacji PIT-11 wystawianej za rok, w którym ten zwrot nastąpi.

Reasumując, organ podatkowy stwierdza:

* zaistniała sytuacja nie nakłada na Wnioskodawcę obowiązku dokonania korekty wystawianych za lata 2008 - 2010 deklaracji PIT-4R i informacji PIT-11, bowiem wystawione deklaracje sporządzone były prawidłowo, odzwierciedlały zaistniały w tamtych latach stan faktyczny, a więc wysokość pobranych przez płatnika składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, a nie wysokość składek należnych, w związku z czym brak jest podstaw prawnych do ich korygowania,

* zapłacone przez Wnioskodawcę w 2011 r., jako płatnika - zaległe składki na ubezpieczenie społeczne w kwocie 1.459,32 zł stanowią dla byłego zleceniobiorcy przysporzenie majątkowe mające swoje źródło w przychodzie z umowy zlecenia, o którym mowa w art. 13 pkt 8

ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, niezależnie od tego, czy zleceniobiorca nadal wykonuje na rzecz Wnioskodawcy umowę zlecenia, czy też nie,

* w przypadku byłego zleceniobiorcy, w stosunku do którego Wnioskodawca podjął decyzję o windykacji składek, w wyniku której zwrot dokonany będzie w ratach i nastąpi w roku 2011, uzyskany przychód Wnioskodawca powinien przypisać do przychodu, o którym mowa w art. 13 pkt 8. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w dacie wpłaty przez Wnioskodawcę przedmiotowych składek na konto ZUS,

* Wnioskodawca od zapłaconych w 2011 r. zaległych składek na ubezpieczenie społeczne za lata 2008 - 2010, do sfinansowania których zobowiązany był zleceniobiorca, z którym Wnioskodawcy nie łączy już stosunek prawny, i w stosunku do którego windykacja będzie prowadzona, zobowiązany jest jako płatnik, do poboru zaliczki na podatek dochodowy na zasadach określonych w art. 41 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym w 2011 r.), tj. z uwzględnieniem m.in. kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art. 22 ust. 9 ustawy, tj. w wysokości 20%,

* kwotę niepobranych w latach 2008 - 2010 składek na ubezpieczenia społeczne, w części, w której powinny być pokryte ze środków zleceniobiorcy, a które zostały uregulowane ze środków Wnioskodawcy w roku 2011, Wnioskodawca zobowiązany jest wykazać w informacji PIT-11 za rok 2011 w części E. formularza poz. 55 w kwocie 1.459,32 zł, oraz do wykazania prawidłowo zastosowanych kosztów uzyskania przychodów w wysokości 20% w poz. 56 formularza, a także kwoty pobranej zaliczki na podatek dochodowy w poz. 58 formularza,

* w przypadku zwrotu przez byłego zleceniobiorcę nienależnie pobranych świadczeń w kwocie 1.459,32 zł, Wnioskodawca powinien poinformować zleceniobiorcę o obowiązku dokonania odliczenia od dochodu zwrotu nienależnie pobranych świadczeń w rozliczeniu rocznym składanym za rok podatkowy, w którym zwroty te zostały dokonane,

* w sytuacji zwrotu przez Wnioskodawcę byłemu zleceniobiorcy nadpłaconej składki na ubezpieczenie zdrowotne, Wnioskodawca zobligowany jest poinformować zleceniobiorcę o konieczności doliczenia w zeznaniu za dany rok podatkowy do należnego podatku dochodowego za ten rok zwróconych składek na ubezpieczenie zdrowotne w pełnej wysokości, tj. kwotę 131,39 zł.

Należy podkreślić, iż niniejszą interpretacją organ podatkowy dokonał wyłącznie oceny zagadnienia dotyczącego skutków podatkowych uregulowania przez płatnika nieprawidłowo wcześniej pobranych składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.

Organ podatkowy nie jest uprawniony do analizy prawidłowości wyliczenia przedstawionego przez Wnioskodawcę we wniosku, jest uprawniony wyłącznie do wskazania sposobu w jaki Wnioskodawca winien tego wyliczenia dokonać.

Zgodnie bowiem z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Stosownie do treści § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w związku z art. 14a § 6 ustawy - Ordynacja podatkowa, Dyrektorzy Izb Skarbowych upoważnieni są w imieniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych do udzielania pisemnych interpretacji indywidualnych w zakresie przepisów prawa podatkowego w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa w sprawach pozostających we właściwości naczelników urzędów i dyrektorów izb skarbowych oraz naczelników urzędów i dyrektorów izb celnych.

Zgodnie z art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej, pod pojęciem przepisów prawa podatkowego rozumie się przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych, przy czym mianem ustaw podatkowych - w rozumieniu art. 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej określa się ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.

Z powyższych regulacji wynika, że upoważniony Dyrektor Izby Skarbowej ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania ustaw podatkowych oraz wydanych na ich podstawie aktów wykonawczych i ratyfikowanych umów międzynarodowych związanych z materią podatkową. Interpretacja natomiast to ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.

W świetle powyższego tut. organ nie może odnieść się do wyliczenia wskazanego przez Wnioskodawcę. Prawidłowość bądź nieprawidłowość wyliczenia podlega weryfikacji przez właściwy organ podatkowy w prowadzonym przez siebie postępowaniu podatkowym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl