IPPB2/415-214/12-4/MG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-214/12-4/MG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 1 marca 2012 r. (data wpływu 7 marca 2012 r.) oraz w uzupełnieniu wniosku z dnia 31 maja 2012 r. (data nadania 31 maja 2012 r., data wpływu 4 czerwca 2012 r.) na wezwanie tut. organu z dnia 10 maja 2012 r. Nr IPPB2/415-214/12-2/MG (data nadania 10 maja 2012 r., data doręczenia 28 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania nagród przyznanych w organizowanych przez Wnioskodawcę konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu w ogólnodostępnej sieci internetowej - jest:

* prawidłowe - odnośnie zastosowania zwolnienia na mocy art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

* nieprawidłowe - w pozostałej części.

UZASADNIENIE

W dniu 7 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania nagród przyznanych w organizowanych przez Wnioskodawcę konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu w ogólnodostępnej sieci internetowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca - przeważająca działalność gospodarcza kod PKD 73.11.7. działalność agencji reklamowych - będzie prowadził stronę w sieci społecznościowej F.:

* strona ta będzie miała charakter publiczny, ogólnodostępny, bezpłatny,

* każdy użytkownik będzie mógł zamieszczać na niej informacje redagowane przez siebie a tematy wskazane przez moderatora lub zaproponować inny temat,

* strona ta będzie wykorzystywana do pozyskiwania jak najszerszego grona czytelników,

* będą na niej moderowane dyskusje na rożne tematy (informatyka, kultura, telekomunikacja).

Sprzyjać to będzie pozytywnym długotrwałym, relacjom z czytelnikami i promocji.

W dobie dominacji Internetu nad innymi mediami, ta forma komunikacji zapewnia sporo korzyści związanych z szybkim przekazywaniem informacji oraz z kreowaniem i promocją marki.

Jest to ogromna szansa na wzmocnienie wizerunku firmy, ponieważ umożliwia bezpośrednią interakcję z internautami, czyli potencjalnymi lub obecnymi klientami.

Jednym z najlepszych sposobów na pozyskanie zainteresowania nowych czytelników na F. i utrzymania już odwiedzających stronę internautów są konkursy, ogłaszane na stronie, zawsze zawierające regulamin konkursu.

Schemat konkursu:

* na stronie internetowej F. Wnioskodawca zamieszcza informacje o konkursie z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu wraz ze sporządzonym regulaminem konkursu, w którym określana jest nazwa konkursu, organizator, jego uczestnicy, nagrody oraz sposób wyłaniania laureatów,

* internauci biorący udział w konkursie zamieszczają swoją pracę konkursową na specjalnej bezpłatnej aplikacji, gdzie między innymi wyrażają zgodę na użycie swoich danych w celu przekazania im nagrody,

* praca konkursowa podlegają ocenie komisji konkursowej,

* nagrodzone osoby fizyczne powiadamiane są e-mailem o wygranej i dacie przekazania nagrody.

Nagrody:

* bony zakupowe (e-karty) do e m. wartość 100 zł (słownie: sto zł),

* bony zakupowe do m.pl (e-karty) wartość 50 zł (słownie: pięćdziesiąt zł).

Przedmiotowy wniosek obarczony był brakami formalnymi, w związku z tym pismem z dnia 10 maja 2012 r. Nr IPPB2/415-214/12-2/MG (data nadania 10 maja 2012 r., data doręczenia 28 maja 2012 r.) na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy - Ordynacja podatkowa, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:

* uzupełnienie brakującego podpisu Wnioskodawcy w złożonym formularzu ORD-IN w części J "Oświadczenie i podpis wnioskodawcy lub osoby upoważnionej" poz. 73 "Podpis wnioskodawcy lub osoby upoważnionej" - poprzez powtórne prawidłowe wypełnienie wniosku ORD-IN w tym samym zakresie, tj. m.in. poz. 72 i 73, zaznaczając w części A.2. poz. 9 pkt 2 (uzupełnienie wniosku),

* doprecyzowanie własnego stanowiska Wnioskodawcy w sprawie będącej przedmiotem wniosku adekwatnego do sformułowanego pytania,

* wskazanie właściwego dla Wnioskodawcy Naczelnika Urzędu Skarbowego.

W dniu 4 czerwca 2012 r. z zachowaniem ustawowego terminu do tut. organu wpłynęło uzupełnienie wniosku z dnia 31 maja 2012 r. (data nadania 31 maja 2012 r.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy z godnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307ze zm.)"... wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł" uzyskane przez zwycięzców nagrody rzeczowe, w konkursach ogłaszanych w Internecie, przez Wnioskodawcę

* z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu,

* na internetowym portalu F.,

* z określonym regulaminem, który zawiera zagadnienia takie jak: zasady rywalizacji, wyłonienie zwycięzców przez komisję konkursową oraz sposób wydania i przekazania nagród zwycięzcom,

* gdzie nagroda to bon zakupowy, e-karta a wartość jednorazowa nagrody wynosi od 50 zł (słownie: pięćdziesiąt zł) do 100 zł (słownie: sto zł), czyli nie przekracza kwoty 760 zł, o której mowa w ustawie,

* będą objęte zwolnieniem od podatku dochodowego od osób fizycznych wynikającym z cytowanego art. 21 ust. 1 pkt 68 powołanej wyżej ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł.

Użyte w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określenie:

"w środkach masowego przekazu", mieści w sobie również pojęcie Internetu, jako środka przekazu, pomimo, iż nie został on wprost wymieniony w dyspozycji powołanego przepisu. Internet służy przez swoją publiczność i brak ograniczeń w dostępie (bezpłatny dostęp do portali społecznościowych takich jak F., nie wymaga logowania i podania kodów dostępów) do publikacji określonych treści (np. ogłoszenie konkursu), nieograniczonej i anonimowej liczbie odbiorców.

Z danych publikowanych przez serwis S. (luty 2012 r.) wynika, że F w Polsce posiada 7,8 mln użytkowników (Polska zajmuje 24 miejsce wśród 200 państw ujętych w rankingu) i jeżeli przyjmiemy, że część zarejestrowanych użytkowników nie jest aktywnych, to i tak siła oddziaływania tego medium jest nieporównywalna np. z wysokonakładowymi gazetami (np. Gazeta Wyborcza nakład 396 tys., Rzeczpospolita średnio 140 tys. egzemplarzy).

Ustawodawca w przepisach art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o p.d.o.f. wymieniając środki masowego przekazu nie stworzył katalogu zamkniętego, ale jedynie podał przykłady mediów, które mogą być źródłem emitującym lub ogłaszającym informację, która powinna być jak najbardziej publiczna (w tym wypadku informacja o konkursie) czyli powinna dotrzeć do jak największej liczby osób.

Internet a w nim internetowy portal społecznościowy F. jest podobnie, jak prasa i telewizja, środkiem masowego przekazu ponieważ zamieszczane tam informacje i ogłoszenia są publiczne i ogólnodostępne (prawie 7,5 mln osobom zarejestrowanym w Polsce i ponad 700 mln na świecie) oraz stwarzają możliwość redagowania i publikowania własnych artykułów (za wikipedią: artykuł - ogólna nazwa drukowanej wypowiedzi publicystycznej, a Publicystyka (łac.) - wypowiedź w środkach komunikacji społecznej (prasa, radio, telewizja, Internet, książka, wydawnictwa jednorazowe) na publicznie interesujące w danym momencie tematy oraz opinii, ogłoszeń, komunikatów, twórczości artystycznej (głównie pisarzy, poetów, malarzy, plastyków, reżyserów, kompozytorów), reklam, konkursów, plebiscytów.

W dobie cyfryzacji i informatyzacji, łączący funkcje prasy i telewizji, internet, z którego w 2011 r. korzystało 16,7 mln Polaków (wynika z najnowszych badań N.) jest zaliczany do środków masowego przekazu.

Definicja Wikipedia: "Środki masowego przekazu (mass media, publikatory) - środki społecznego komunikowania o szerokim zasięgu, czyli prasa, radio, telewizja, Internet, a w szerszym znaczeniu także książka, film, plakat,...".

Dlatego zdaniem Wnioskodawcy internet należy do środków masowego przekazu, a nagrody w konkursach ogłaszanych przez Wnioskodawcę właśnie poprzez to medium, przy spełnieniu pozostałych warunków wymienionych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 21 ust. 1 pkt 68) nie podlegają opodatkowaniu, a więc przychód dla nagrodzonego jakim jest nagroda e-karta korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe odnośnie zastosowania zwolnienia na mocy art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast w pozostałej części za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do postanowień art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, do źródeł przychodów zalicza się przychody z innych źródeł, przy czym pojęcie innych źródeł nie zostało wprost zdefiniowane w powołanym przepisie.

W myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzący działalność gospodarczą, prowadzi stronę w sieci społecznościowej F. Każdy użytkownik będzie mógł zamieszczać na niej informacje redagowane przez siebie na tematy wskazane przez moderatora lub zaproponować inny temat. Strona ta będzie wykorzystywana do pozyskiwania jak najszerszego grona czytelników. Będą na niej moderowane dyskusje na rożne tematy (informatyka, kultura, telekomunikacja). W ocenie Wnioskodawcy jednym z najlepszych sposobów na pozyskanie zainteresowania nowych czytelników na F. i utrzymania już odwiedzających stronę internautów są konkursy, ogłaszane na stronie, zawierające regulamin konkursu. Schemat konkursu:

* na stronie internetowej F. Wnioskodawca zamieszcza informacje o konkursie z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu wraz ze sporządzonym regulaminem konkursu, w którym określana jest nazwa konkursu, organizator, jego uczestnicy, nagrody oraz sposób wyłaniania laureatów,

* internauci biorący udział w konkursie zamieszczają swoją pracę konkursową na specjalnej bezpłatnej aplikacji, gdzie między innymi wyrażają zgodę na użycie swoich danych w celu przekazania im nagrody,

* praca konkursowa podlegają ocenie komisji konkursowej,

* nagrodzone osoby fizyczne powiadamiane są e-mailem o wygranej i dacie przekazania nagrody.

Przewidywane nagrody to bony zakupowe (e-karty) do empiku max wartość 100 zł, do merlin.pl wartość 50 zł.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęć "konkurs" oraz "nagroda", wobec czego w celu ich określenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN "konkurs" jest to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., natomiast "nagroda" to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp. Z definicji tych wynika, iż jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Równie ważnym jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Z przepisu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Zgodnie natomiast z treścią art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż warunkiem zastosowania przedmiotowego zwolnienia w stosunku do wygranych w konkursach, których jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 760 zł, jest rodzaj konkursu. Mianowicie musi to być konkurs z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu, a w przypadku konkursów z innych dziedzin wyłącznie taki, którego organizatorem i emitentem (ogłaszającym) są środki masowego przekazu.

W świetle powyższego, należy stwierdzić, iż opierając się na oświadczeniu Wnioskodawcy, iż konkursy organizowane przez Wnioskodawcę są to konkursy z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu, w których wysokość przyznawanych nagród nie przekracza kwoty 760 zł, w ocenie tut. organu spełnione zostały przesłanki do zwolnienia z opodatkowania nagród uzyskiwanych przez zwycięzców przedmiotowych konkursów w oparciu o przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Należy zauważyć, że z uwagi na to, iż Wnioskodawca przedmiotowe konkursy organizuje za pośrednictwem internetowego portalu społecznościowego F. i we własnym stanowisku odwołuje się do Internetu, jako środka masowego przekazu, czego organ podatkowy nie kwestionuje, to jednak nie można zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, iż warunkiem skorzystania w niniejszej sprawie ze zwolnienia z opodatkowania nagród jest m.in. ogłaszanie konkursów przez Internet, bowiem dla rozstrzygnięcia w przedstawionym stanie faktycznym opisanym we wniosku decydujące znaczenie ma rodzaj konkursów, tj. że są to konkursy z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu, a nie sposób ich ogłaszania.

W przypadku wygranych w konkursach ogłaszanych w mass mediach, dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia, nie jest wystarczającym fakt, że informacja o konkursie została przekazana w środkach masowego przekazu. Literalne brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy wymaga bowiem, aby konkursy takie były zarówno ogłaszane (emitowane) przez mass media, jak i środki masowego przekazu były ich organizatorem. Oba te elementy, tj. organizacja konkursu przez środki masowego przekazu i ich emisja (ogłaszanie) przez środki masowego przekazu muszą wystąpić łącznie, aby zwolnienie miało zastosowanie. Świadczy o tym użyty w treści omawianej normy spójnik "i" w wyrażeniu "organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio, telewizja)".

Wobec powyższego, w części dotyczącej uzasadnienia zwolnienia przedmiotowego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Reasumując, uznać należy, że uzyskane przez zwycięzców nagrody rzeczowe, w konkursach ogłaszanych przez Wnioskodawcę za pośrednictwem Internetu:

* z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu,

* na internetowym portalu F.,

* z określonym regulaminem, który zawiera: zasady rywalizacji, wyłonienie zwycięzców przez komisję konkursową oraz sposób wydania i przekazania nagród zwycięzcom,

* gdzie nagroda to bon zakupowy, e-karta o jednorazowej wartości nagrody od 50 zł do 100 zł, czyli nie przekracza kwoty 760 zł

- korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Organ podatkowy nadmienia, że jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl