IPPB2/415-206/08-2/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-206/08-2/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2008 r. (data wpływu 31 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia właściwej metody przy rozliczeniu rocznym dochodów osiągniętych w 2007 r. w Polsce i we Francji - jest:

* prawidłowe odnośnie opodatkowania w Polsce dochodu uzyskanego z wynajmu nieruchomości,

* nieprawidłowe odnośnie opodatkowania w Polsce dochodu uzyskanego we Francji z tytułu pełnienia funkcji zarządczych i wypłacanej dywidendy.

UZASADNIENIE

W dniu 31 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia właściwej metody przy rozliczeniu rocznym dochodów osiągniętych w 2007 r. w Polsce i we Francji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca od 2007 r. jest rezydentem podatkowym Polski (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W Polsce uzyskuje dochody z:

* wypłacanej ze spółki z o.o. dywidendy w której jest udziałowcem, opodatkowanej ryczałtowo 19% podatkiem,

* wynajmu nieruchomości - nie prowadzi działalności gospodarczej.

We Francji uzyskuje dochody z:

* wypłacanej ze spółki z o.o. dywidendy, w której jest udziałowcem,

* wynagrodzenia otrzymywanego za prace zarządcze w spółce,

* wynajmu nieruchomości.

Przepisy o unikaniu podwójnego opodatkowania wskazują jako metodę rozliczenia dochodów - "wyłączenie z progresją". Obowiązek zastosowania tej metody potwierdziły konsultacje ustne Wnioskodawcy z pracownikami Urzędu Skarbowego. Metoda ta polega na zsumowaniu dochodów francuskich i polskich, dla ustalenia stawki podatkowej. Wg tej stawki podatku opodatkowane będą dochody osiągnięte w Polsce.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy opisany powyżej sposób opodatkowania dochodów osiągniętych w 2007 r. jest właściwy.

Zdaniem wnioskodawcy:

Wnioskodawca uważa, że jest to właściwa i jedyna metoda rozliczenia dochodów uzyskanych w 2007 r.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z regulacją zawartą w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r., obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy) podlegają w Polsce osoby fizyczne jeśli mają miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Natomiast art. 3 ust. 2a cytowanej ustawy stanowi, że osoby fizyczne nie posiadające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Zgodnie z art. 3 ust. 1a ww. ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Stosownie do art. 4a wyżej powołanej, ustawy przepisy art. 3 ust. 1 i 2a stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Do dochodów uzyskanych we Francji mają zastosowanie postanowienia umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Francuskiej w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1977 r. Nr 1, poz. 5). Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania pomiędzy Polską a Francją przewiduje metodę wyłączenia z progresją (art. 23 ust. 1 lit. a), w związku z art. 6 (dochody z nieruchomości) umowy. Metoda ta, na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym, została sprecyzowana w art. 27 ust. 8 ww. ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przepis art. 27 ust. 8 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że jeżeli podatnik podlegający nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, oprócz dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym, zgodnie z obowiązującą skalą podatkową, osiągnął również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych, to podatek dochodowy określa się w następujący sposób:- do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według obowiązującej w danym roku skali podatkowej,- ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów,- ustaloną stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Natomiast zgodnie z ww. umową, która przewiduje również metodę proporcjonalnego zaliczenia (art. 23 ust. 1 lit. b), w związku z art. 10 (dywidendy) umowy i art. 16 umowy (wynagrodzenie członków rad nadzorczych albo zarządzających).

Zasady obliczania podatku w przypadku, gdy umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania przewiduje metodę zaliczenia, zwaną inaczej metodą proporcjonalnego odliczenia, są uregulowane w art. 27 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do treści tego przepisu, jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, osiąga również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania nie stanowi o zastosowaniu metody określonej w ust. 8, lub z państwem, w którym dochody są osiągane, Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, dochody te łączy się z dochodami ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W tym przypadku od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu w obcym państwie. Odliczenie to nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w państwie obcym. Przepisy art. 11 ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z powyższym przepisem metoda ta ma zastosowanie w sytuacji, gdy podatnik będący polskim rezydentem uzyskał dochody zarówno w Polsce, jak i za granicą, a umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania przewiduje metodę proporcjonalnego odliczenia.

Metoda ta polega na tym, że podatek zapłacony za granicą odlicza się od podatku obliczonego od łącznych dochodów uzyskanych w roku podatkowym. Odliczenie to nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany za granicą.

Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w treści art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem, jeżeli uzyskał Pan przychody (dochody) ze źródeł położonych na terytorium Francji, które są tam opodatkowane, podwójnemu opodatkowaniu tego dochodu zapobiega się poprzez zastosowanie umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Francuskiej w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku. Dlatego też, wskazana przez Pana metoda wyłączenia z progresją, określona w art. 27 ust. 8 ww. ustawy, przy obliczeniu przez Pana podatku dochodowego za 2007 rok będzie miała zastosowanie wyłącznie do dochodów uzyskanych z wynajmu nieruchomości. Natomiast do dochodów uzyskanych z wypłaty dywidendy i wynagrodzenia otrzymanego za pełnienie funkcji zarządczych będzie miała zastosowanie metoda proporcjonalnego odliczenia.

Biorąc pod uwagę opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz przedstawiony powyżej stan prawny, należy stwierdzić, iż w zeznaniu podatkowym za 2007 r. Wnioskodawca zobowiązany jest do rozliczenia dochodów osiągniętych we Francji i w Polsce stosując metodę wyłączenia z progresją i proporcjonalnego odliczenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl