IPPB2/415-198/12-2/MG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 maja 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-198/12-2/MG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 29 lutego 2012 r. (data wpływu 5 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania nagród pieniężnych o wartości nieprzekraczającej jednorazowo kwoty 760 zł związanych z uczestnictwem w programie lojalnościowym oraz drobnych upominków o charakterze reklamowym o wartości nieprzekraczającej 100 zł otrzymanych przez uczestników programu w ramach pakietów powitalnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania nagród pieniężnych o wartości nieprzekraczającej jednorazowo kwoty 760 zł, związanych z uczestnictwem w programie lojalnościowym oraz drobnych upominków o charakterze reklamowym o wartości nieprzekraczającej 100 zł, otrzymanych przez uczestników programu w ramach pakietów powitalnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca Spółka I. Sp. z o.o. (zwana dalej również "Agencją") zajmuje się świadczeniem usług polegających na odpłatnym organizowaniu i obsłudze programów motywacyjnych i lojalnościowych, których celem jest w szczególności zwiększanie sprzedaży i promocja produktów zleceniodawców.

W ramach działalności gospodarczej, o której mowa w zdaniu poprzedzającym, Agencja zawarła z producentem materiałów budowlanych, zwanym dalej "Klientem" umowę o współpracy, której przedmiotem jest świadczenie przez Agencję na rzecz Klienta usługi kompleksowej polegającej na organizacji i prowadzeniu programu lojalnościowego (zwanego dalej również "Programem").

W ramach umowy o współpracy zawartej z Klientem (zwanej dalej "umową o współpracy"), Agencja zobowiązała się do przygotowania nowej mechaniki Programu i wdrożenia zmian do istniejącego od 2010 r. programu lojalnościowego Klienta, oraz do jego poprowadzenia i bieżącej obsługi już w zmienionej formule, jako Organizator tego Programu. Umowa łącząca Agencję i Klienta ustanawia trzy etapy współpracy. W etapie I nastąpić ma w szczególności przygotowanie i wdrożenie przez Agencję zmian do Programu, tj. dokonanie odpowiedniej zmiany Regulaminu Programu, dokonanie zmian w systemie informatycznym obsługującym Program oraz zmian na stronie internetowej Programu, uruchomienie infolinii, stworzenie systemu raportowania, przejęcie i archiwizacja formularzy zgłoszeniowych od poprzedniego Organizatora Programu oraz delegowanie zespołu do bieżącej obsługi Programu.

Etap II obejmuje prowadzenie i bieżącą obsługę Programu przez delegowany do tego zespół pracowników Agencji, w tym obsługę infolinii, przyjmowanie i archiwizowanie zgłoszeń do Programu, wysyłanie pakietów powitalnych dla uczestników, wydawanie nagród pieniężnych, raportowanie i analitykę, opracowanie nowej strony wizualnej Programu i materiałów kreatywnych.

Etap III strony umowy o współpracy przewidziały, jako dodatkowy, i ma on polegać na opracowaniu i wdrożeniu do Programu przez Organizatora zasad tzw. "e-learningu" dotyczącego stosowania produktów Klienta.

W umowie o współpracy Agencja zobowiązała się również do zakupu kart przedpłaconych....., które będą wydawane przez Agencję uczestnikom Programu oraz do przelewania uczestnikom na te karty nagród pieniężnych uzyskiwanych w Programie przez uczestników. Ponadto Agencja, zgodnie z treścią umowy, wydawać ma tzw. "pakiety powitalne" uczestnikom, którzy zgłosili się do Programu, zawierające materiały informacyjne o Programie oraz drobny upominek reklamowy o wartości nieprzekraczającej 100 zł, mający zachęcić uczestnika do nabywania promowanych produktów Klienta. Upominki wraz z pakietem powitalnym dostarcza Agencja, jako Organizator Programu a koszty związane z dostarczeniem pakietów są zwracane w ramach wynagrodzenia Agencji.

Rozliczenia z tytułu umowy o współpracy zawartej z Klientem dokonywane są w ten sposób, że Agencja otrzymuje wynagrodzenie za wykonywaną kompleksową usługę marketingową, na które składa się:

* ustalona, stała kwota za wykonywanie określonych w umowie o współpracy czynności wchodzących w zakres danego etapu;

* kwota odpowiadająca kwocie nagród pieniężnych wydanych na karty przedpłacone....., udokumentowane koszty emisji, produkcji i dostarczenia kart przedpłaconych........,

* udokumentowane koszty wynagrodzenia podwykonawców wymienionych w umowie o współpracy, których usługi są niezbędne do prowadzenia Programu, powiększone o prowizję Agencji wg stawki procentowej ustalonej w umowie o współpracę.

Faktury VAT wystawiane są w określonych w umowie 60 lub 90 dniowych okresach rozliczeniowych za poszczególne czynności wykonane przez Agencję, z zachowaniem harmonogramu czynności, który stanowi załącznik do umowy o współpracę. Usługa marketingowa opodatkowana jest 23% stawką podatku od towarów i usług VAT.

Zgodnie z Regulaminem, który stanowi załącznik do umowy o współpracę, celem Programu jest zwiększenie sprzedaży określonych produktów Klienta wśród konsumentów i osób prowadzących działalność gospodarczą. W Programie mogą uczestniczyć pełnoletnie osoby fizyczne posiadające pełną zdolność do czynności prawnych, obywatelstwo polskie i miejsce zamieszkania w Polsce, które dokonały zakupu produktów Klienta, posiadają oryginalny dowód zakupu (paragon, fakturę), zgłosiły się do Programu i uzyskały oryginalny kod kreskowy uprawniający do utworzenia indywidualnego konta uczestnika przez Agencję. Uczestnikami Programu mogą być osoby fizyczne, które:

1.

prowadzą pozarolniczą działalność gospodarczą;

2.

są konsumentami w rozumieniu art. 22 (1) Kodeksu cywilnego, czyli dokonują zakupów produktów Klienta na potrzeby własne w celach niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub zawodową.

Uczestnikami Programu nie mogą być m.in. pracownicy Klienta lub Agencji, ani też osoby pozostające z Klientem lub Agencją w jakimkolwiek stosunku cywilnoprawnym.

Do wzięcia udziału w Programie niezbędne jest, zgodnie z Regulaminem, zgłoszenie polegające na wypełnieniu i przesłaniu papierowej wersji formularza zgłoszeniowego albo na wypełnieniu i przesłaniu formularza zgłoszeniowego za pośrednictwem strony internetowej Programu albo połączeniu się z Infolinią i podaniu danych, a następnie podpisaniu i przesłaniu papierowej wersji formularza. Wypełnienie i przesyłanie formularza zgłoszeniowego przez uczestnika oznacza przystąpienie do Programu oraz zgodę na jego realizację zgodnie z zasadami określonymi w Regulaminie. Wypełniając formularz zgłoszeniowy uczestnik deklaruje, czy prawo do nagrody będzie mu przysługiwało w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą i na tej podstawie rejestrowany jest w Programie, jako konsument lub jako przedsiębiorca.

Uczestnikom, którzy dokonali prawidłowego zgłoszenia do Programu Organizator wysyła pakiet powitalny z materiałami informacyjnymi oraz upominkiem reklamowym o małej wartości (do 100 zł) promującym produkty Klienta. Program polega na wycinaniu i zbieraniu przez uczestnika kodów znajdujących się na opakowaniach określonych w Regulaminie produktów Klienta i wysyłaniu tych kodów na adres organizatora Programu (Agencji) podany w Regulaminie. Do każdego kodu znajdującego się na promowanym produkcie przypisana jest określona ilość punktów, które są następnie przeliczane na nagrodę pieniężną wg zasad określonych w Regulaminie (tzn. 1 pkt = x zł). Zgodnie z treścią Regulaminu, Organizator ma prawo do przeprowadzenia - na zasadach określonych w odrębnych regulaminach - jednorazowych akcji promocyjnych, w ramach, których uczestnik może uzyskiwać dodatkowe punkty.

Punkty na nagrody przelicza Agencja, jako Organizator programu, po uprzedniej weryfikacji prawidłowości zgłoszenia do Programu i oryginalności oraz czytelności kodów. Nagroda pieniężna udostępniana jest uczestnikowi na indywidualnej karcie przedpłaconej...... W celu uzyskania karty przedpłaconej......., uczestnik zobowiązany jest przesłać na adres Agencji określoną w Regulaminie Programu minimalną ilość czytelnych i oryginalnych kodów z promowanych produktów. Po ich otrzymaniu od uczestnika, Agencja prześle mu przesyłkę zawierającą kartę przedpłaconą oraz utworzy indywidualne konto, w celu gromadzenia punktów. Rejestracja uczestnika w Programie jest całkowicie zakończona w momencie utworzenia przez Agencję konta i przesłania karty.......... Dostęp uczestnika do konta jest możliwy poprzez stronę internetową Programu, po uprzedniej jego rejestracji i ustaleniu indywidualnego hasła. Program prowadzony jest na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Termin zakończenia Programu nie jest z góry określony w Regulaminie, umowa z Agencją, jako organizatorem Programu obowiązuje do końca 2012 r., z możliwością jej przedłużenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy uczestnicy programu lojalnościowego opisanego w stanie faktycznym, którzy z tytułu uczestnictwa w tym Programie otrzymali nagrody pieniężne o wartości nieprzekraczającej jednorazowo kwoty 760 zł korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 52, poz. 307 z późn. zm.) oraz, czy w związku z powyższym Agencja zobowiązana jest sporządzić i przekazać podatnikom oraz naczelnikom właściwych urzędów skarbowych informację o wysokości przychodów (PIT-8C) zgodnie z art. 42a tej ustawy.

2.

Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego uczestnicy programu lojalnościowego, którzy w ramach pakietów powitalnych w Programie otrzymali nieodpłatnie drobne upominki o charakterze reklamowym o wartości nieprzekraczającej 100 zł korzystają w tym zakresie ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 52, poz. 307 z późn. zm.) oraz, czy w związku z powyższym Agencja zobowiązana jest sporządzić i przekazać podatnikom oraz naczelnikom właściwych urzędów skarbowych informację o wysokości przychodów (PIT-8C) zgodnie z art. 42a tej ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. pytanie Nr 1.

Zdaniem Wnioskodawcy, w stanie faktycznym opisanym we wniosku program lojalnościowy prowadzony na zlecenie Klienta opiera się na przyznawaniu uczestnikom nagród pieniężnych w ramach tzw. "sprzedaży premiowej", co uzasadnia zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 52, poz. 307 z późn. zm.), zwanej dalej "u.p.d.o.f." od osób fizycznych otrzymujących nagrody bez związku z prowadzeniem pozarolniczej działalności gospodarczej, nie stanowiące przychodu z tej działalności. Mając na uwadze, że w przedstawionym stanie faktycznym uczestnikami Programu są osoby fizyczne, zarówno będące jak i nie będące przedsiębiorcami, zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f., przysługiwać będzie uczestnikom, zarejestrowanym w Programie jako konsumenci, czyli nie prowadzącym pozarolniczej działalności gospodarczej związanej z programem, lub pomimo prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej (związanej z Programem lub nie) nabywający produkty Klienta na własne cele konsumpcyjne (prywatne) np. w celu remontu prywatnego mieszkania.

Natomiast w przypadku uczestników - osób fizycznych, którzy otrzymali nagrody w Programie na skutek dokonania zakupu promowanych produktów na cele związane z wykonywaną przez nich pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiące przychód z tej działalności, zwolnienie o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f. nie znajduje zastosowania.

W zakresie swoich obowiązków jako płatnika, Wnioskodawca uważa, że nie jest zobowiązany do sporządzania informacji o wysokości przychodów PIT-8C w stosunku do żadnej z ww. wymienionych kategorii uczestników.

Stanowisko to Wnioskodawca uzasadnia następująco:

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f., wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Z treści przytoczonego przepisu, w drodze wykładni językowej, można zatem wyprowadzić jednoznaczny wniosek, że aby wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową, stosownie do treści tego przepisu zwolniona była z podatku dochodowego, muszą być spełnione następujące warunki:

* nagroda musi być związana ze sprzedażą premiową,

* jednorazowa wartość nagrody nie może przekroczyć kwoty 760 zł,

* nagroda nie została otrzymana w związku z prowadzoną przez osobę fizyczną pozarolniczą działalnością gospodarczą.

Powyższy przepis nie ustanawia definicji legalnej pojęcia "sprzedaż premiowa", jak również nie wskazuje wprost jak należy rozumieć warunek, by wydanie nagrody było związane ze sprzedażą premiową. Brak jest również definicji pojęcia sprzedaży premiowej i bliższego zdefiniowania owego związku w innych przepisach prawa podatkowego i ogólnie w obowiązujących przepisach. Zgodnie z regułami wykładni prawa podatkowego należy w takiej sytuacji posłużyć się wykładnią językową omawianego przepisu, a w szczególności niezdefiniowanych pojęć składających się na jego treść. Przyjęcie wykładni językowej (literalnej) do interpretacji prawa podatkowego jest nakazem wynikającym z ogólnych zasad stosowania wykładni.

W związku z powyższym stwierdzić należy, że pojęcie sprzedaży premiowej składa się z dwóch terminów: "sprzedaż" oraz "premiowa". Pojęcie "sprzedaż" należy rozumieć w sposób określony w art. 535 i nast. Kodeksu cywilnego, zgodnie z nakazem wykładni literalnej stanowiącym, że jeżeli określony termin należy do terminów zdefiniowanych w określonej dziedzinie wiedzy, to należy przyjąć, iż termin ten ma takie znaczenie, jak w tej dziedzinie. Zgodnie z powołanym przepisem 535 Kodeksu cywilnego, przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się zapłacić sprzedawcy cenę. Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, skutkiem zawarcia takiej umowy jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny.

Z samej treści umowy sprzedaży nie wynika więc obowiązek zapłaty premii (nagrody), zatem źródła tego obowiązku, a tym samym definicji pojęcia "sprzedaż premiowa" nie należy poszukiwać wyłącznie na gruncie przepisów Kodeksu cywilnego o umowie sprzedaży.

Przez premię, stanowiącą drugi komponent terminu "sprzedaż premiowa" należy rozumieć nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś (tak w Nowym Słowniku Języka Polskiego, PWN, Warszawa, 2003). Innymi słowy, pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię (nagrodę).

Zdaniem Wnioskodawcy z punktu widzenia konstrukcji cechą sprzedaży premiowej jest fakt, że wydanie nagrody (premii) nabywcy odbywa się na podstawie instytucji prawa cywilnego, jaką jest przyrzeczenie publiczne wydania nagrody każdemu, kto dokona określonej czynności (w przedstawionym stanie faktycznym zakupu określonej ilości promowanych towarów). Zgodnie z przepisem art. 919 Kodeksu cywilnego, "kto przez ogłoszenie publiczne przyrzekł nagrodę za wykonanie oznaczonej czynności, obowiązany jest przyrzeczenia dotrzymać".

Podkreślić należy, że w treści Regulaminu wskazano wyraźnie, że Organizator działa na zlecenie Klienta, a zatem przyrzeczenie publiczne dokonywane jest na rzecz Klienta, co pozostaje również w zgodności z umową o współpracę łączącą strony. Organizator nie jest przyrzekającym nagrody w rozumieniu art. 919 Kodeksu cywilnego, bowiem jest nim Klient. Klient ma zatem obowiązek zwolnić Agencję od zobowiązań, które ta zaciągnęła w celu wykonania umowy, a ponadto zwrócić Agencji wszelkie wydatki w tym celu poniesione, a więc i koszt wydanych nagród. Wynika to z obowiązujących przepisów Kodeksu cywilnego, gdyż do umowy o współpracę zawartej przez strony stosuje się na mocy odesłania z art. 750 Kodeksu cywilnego przepisy dotyczące umowy zlecenia, a art. 742 tego Kodeksu stanowi, że dający zlecenie powinien zwrócić przyjmującemu zlecenie wydatki, które ten poczynił w celu należytego wykonania zlecenia, wraz z odsetkami ustawowymi; powinien również zwolnić przyjmującego zlecenie od zobowiązań, które ten w powyższym celu zaciągnął w imieniu własnym. Reasumując, Agencja wydając nagrody dokonuje tego na rzecz Klienta, działając na jego zlecenie.

W przedstawionym stanie faktycznym, dochodzi zatem, zdaniem Wnioskodawcy do sprzedaży premiowej bowiem po pierwsze mamy do czynienia z umową sprzedaży, a ponadto zakup dokonany w ramach tej umowy jest premiowany nagrodą pieniężną, przyznawaną na podstawie zawartego w Regulaminie programu przyrzeczenia publicznego wydania nagrody.

Odnosząc się do sposobu definiowania pojęcia "sprzedaż premiowa" przez organy administracji podatkowej, wskazać należy, że zgodnie z pismem Ministra Finansów z dnia 6 grudnia 1995 r., PO4/AK-722-1110/95, sprzedaż premiowa polega na tym, że do każdego sprzedawanego w danym okresie wyrobu dołączana jest nagroda. Polega więc ona na uatrakcyjnieniu zakupu danych towarów. Natomiast pismo Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 1998 r. PO2/HD6065/97/0912, wyjaśnia charakter sprzedaży premiowej jako przyznanie nagrody w określonej wysokości każdemu nabywcy towaru, który spełni wymagane warunki, a zatem gdy premia (nagroda) nie jest wynikiem przypadku lub odgadywania zaistnienia określonych zdarzeń losowych. Jak wynika z powyższych stanowisk resortu finansów, sprzedaż premiową cechuje:

1.

powiązanie przekazania nagrody z faktem zakupu przez osobę otrzymującą premię promocyjnego towaru lub usługi, lub też zakupu za określoną kwotę, bądź zebrania określonej ilości punktów,

2.

gwarancja otrzymania premii po spełnieniu ustalonych warunków.

Wszystkie ww. warunki sprzedaży premiowej spełnione są w Programie prowadzonym przez Wnioskodawcę na zlecenie Klienta. Po zebraniu określonej w Regulaminie ilości kodów z zakupionych produktów uczestnik zgodnie z przyrzeczeniem publicznym uzyskuje prawo do otrzymania nagrody.

W ocenie Wnioskodawcy, zakwalifikowaniu nagrody wydanej w Programie, jako związanej ze sprzedażą premiową nie stoi na przeszkodzie fakt, że wydanie nagród następuje za jego pośrednictwem, jako Agencji marketingowej prowadzącej Program. Wydawanie nagrody następuje jak już wskazano na rzecz Klienta, którego produkty są promowane, a przekazanie nagród jest elementem kompleksowej usługi świadczonej przez Agencję, która w zakresie wydawania nagród pieniężnych pełni rolę dostawcy. Całkowita wartość wydanych nagród jest Agencji zwracana przez Klienta, a zatem to on jest rzeczywistym świadczeniodawcą, a nie Agencja. Klient nie jest ograniczony w możliwości wykonania obowiązku wobec konsumentów polegającego na wydaniu nagrody, a wynikającego z przyrzeczenia publicznego, za pośrednictwem agencji marketingowej. Brak jest podstaw, by przyjąć wykładnię art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f. nakazującą stosowanie tego przepisu tylko w przypadkach, gdy sprzedawca wydając kupującemu zakupiony towar dołącza do niego premię (nagrodę), a więc do skonstruowania wymogu tożsamości sprzedawcy i wydającego premię (nagrodę) nie wynikającego z brzmienia przepisu. Oznaczałoby to bowiem ustanowienie dodatkowe go warunku do skorzystania ze zwolnienia, czyli ograniczenie jego zakresu w stosunku do zakresu przewidzianego przez ustawodawcę, a zatem zastosowanie wykładni zawężającej, prowadzącej do ograniczenia zakresu korzystania ze zwolnienia podatkowego, co jest niedopuszczalne.

Powołując się na dotychczasowe orzecznictwo organów podatkowych w zakresie sprzedaży premiowej wskazać należy, że w identycznym jak przedstawiony w niniejszym wniosku stanie faktycznym Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 6 września 2010 r. nr ILPB1/415-666/10-4/AO stwierdził, że "Wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową, których jednorazowa wartość nie przekracza 760 zł, przekazywanych za pośrednictwem Spółki (organizatora akcji) w imieniu "Zleceniodawcy" - sprzedawcy premiowanych produktów, bezpośrednio dla odbiorców nagród (klientów sprzedawcy) korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych".

Dodać należy, że literalne brzmienie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f. w sposób jednoznaczny wskazuje, że ustalenie konsekwencji podatkowych dla osoby fizycznej otrzymującej nagrody w ramach sprzedaży premiowej i powiązanych obowiązków płatnika odbywa się z perspektywy statusu osoby, dla której nagroda (premia) jest przewidziana oraz tego, czy osoba ta jest przedsiębiorcą, który w ramach prowadzonej działalności otrzymuje nagrodę (premię), czy też konsumentem. Wykładnia językowa omawianego przepisu pozwala na stwierdzenie, że wydanie nagród w ramach sprzedaży premiowej nie musi być związane relacją tożsamości sprzedawcy - organizatora akcji promocyjnej i podmiotu wydającego nagrody (premie). Użyty w tym przepisie zwrot " (...) związanych ze sprzedażą premiową (...)" wskazuje na bezpośredni związek, ale samej premii (nagrody) z faktem dokonania określonego zakupu.

Wobec ustalenia, że nagrody wydawane w Programie spełniają warunek związania ze sprzedażą premiową, pozostaje rozważyć, czy w stosunku do uczestników spełnione są pozostałe warunki skorzystania ze zwolnienia podatkowego.

W zadawanym pytaniu zakreślono zakres korzystania ze zwolnienia do kwoty 760 zł. Jak wynika z art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f. od podatku zwolnione są nagrody, po spełnieniu pozostałych warunków z tego przepisu, których jednorazowa wartość nie przekracza 760 zł. Zatem odnosząc to do stanu faktycznego przedmiotowej sprawy, zdaniem Wnioskodawcy, ze zwolnienia, przy spełnieniu pozostałych warunków korzystać będą uczestnicy, którym na kartę VI SA ELEKTRON przelano jednorazowo tytułem nagrody kwotę niższą niż 760 zł W przypadku przelewów wynoszących 761 zł i więcej, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f. od nagród pieniężnych pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% nagrody.

Przechodząc do ostatniego z wymienionych na wstępie warunków skorzystania ze zwolnienia wynikającego w przypadku sprzedaży premiowej z art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f., wskazać należy, że w Programie uczestniczą zarówno osoby fizyczne prowadzące jak i nie prowadzące działalności gospodarczej. Skorzystanie ze zwolnienia przez osoby fizyczne, które nie prowadzą żadnej pozarolniczej działalności gospodarczej, przy spełnieniu pozostałych warunków tego zwolnienia, nie budzi wątpliwości. Wyłączenie możliwości skorzystania ze zwolnienia dotyczy bowiem wyłącznie osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą, jeżeli nagrody otrzymane zostały w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą i stanowią przychód z tej działalności.

Zdaniem Wnioskodawcy z omawianego przepisy wynika w sposób jednoznaczny, że ograniczenie zakresu zwolnienia nie dotyczy osób, które wprawdzie prowadzą działalność gospodarczą (albo w zakresie wykonawstwa robót budowlanych, do których produktów Klienta potencjalnie można by było użyć albo zupełnie niezwiązaną z robotami budowlanymi), ale otrzymywanie nagród nie jest z tą działalnością związane i nie zalicza się do przychodów z tej działalności, bo nabywca produktów Klienta dokonuje zakupu na potrzeby własne, czyli działając, jako konsument. W związku z powyższym zasady określone w Regulaminie, jak i formularz zgłoszeniowy oparty na tym Regulaminie, przewidują dwie kategorie uczestników: konsument i przedsiębiorca - zaliczając do tej ostatniej kategorii tylko osoby, które otrzymują nagrody w związku z nabywaniem produktów Klienta w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, a zatem nagrody stanowią dla nich przychód z tej działalności. Przedsiębiorca jest zobowiązany doliczyć wartość otrzymanej nagrody do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, jako otrzymane nieodpłatnie świadczenie i opodatkować go wraz z innymi uzyskanymi z tego źródła przychodami stosownie do wybranej formy opodatkowania.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy uczestnicy zarejestrowani, jako konsumenci korzystają ze zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f. w związku ze sprzedażą premiową, a zarejestrowani, jako przedsiębiorcy - nie korzystają z tego zwolnienia.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym nie ma on obowiązku sporządzania i przekazywania naczelnikowi urzędu skarbowego oraz podatnikowi informacji o wysokości przychodów PIT-8C.

Zgodnie z art. 42a u.p.d.o.f. osoby prawne, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru (w chwili obecnej tym ustalonym wzorem jest PIT-8C) o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. Powołany w przytoczonym przepisie art. 20 ust. 1 u.p.d.o.f. stanowi, że za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się między innymi nagrody i inne nieodpłatne świadczenia.

Należy jednak zauważyć, że przepis ten wyłącza spod zakresu swojej regulacji przychody określone w art. 21, a więc również i wymienione w ust. 1 pkt 68 tego artykułu, czyli przychody z tytułu nagród otrzymanych w związku ze sprzedażą premiową.

W przypadku zatem uczestników - konsumentów przedmiotowe nieodpłatne świadczenia stanowią nagrody związane ze sprzedażą premiową i do wysokości 760 zł podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f., a zatem z tytułu ich przekazywania w wysokości nie przekraczającej kwoty 760 zł na Agencji nie ciąży obowiązek sporządzenia i przekazania informacji PIT-8C.

Natomiast w przypadku uczestników - przedsiębiorców wskazać należy, że u.p.d.o.f. określa obowiązki płatników pobierających podatek od niektórych tylko ze źródeł przychodów. Wśród nich nie zostały wymienione przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, a w konsekwencji art. 42a u.p.d.o.f. nie znajdzie zastosowania w odniesieniu do przychodów z nagród otrzymanych przez tych uczestników. Tym samym Wnioskodawca nie jest zobowiązany do wystawienia uczestnikom - przedsiębiorcom programu lojalnościowego informacji o wysokości przychodów PIT-8C.

Ad. pytanie Nr 2.

Zdaniem Wnioskodawcy, uczestnicy którzy w ramach pakietu powitalnego w Programie otrzymali za pośrednictwem Agencji upominki reklamowe Klienta o wartości nie przekraczającej 100 zł korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 52, poz. 307 z późn. zm.), zwanej dalej "u.p.d.o.f.".

Zgodnie z powoływanym przepisem, wolna od podatku dochodowego jest wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą - jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł; zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.

Jak wynika z przytoczonego przepisu, nieodpłatne świadczenia w ramach akcji promocyjnej podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jeśli łącznie zostaną spełnione poniższe warunki:

1.

świadczenie jest nieodpłatne;

2.

wydawane są w związku z reklamą lub promocją świadczeniodawcy;

3.

jednorazowa wartość świadczenia nie przekracza 200 zł;

4.

nagroda nie jest wydawana pracownikom, a także osobom pozostającym z organizatorem akcji promocyjnej w stosunku cywilnoprawnym np. zatrudnionym na umowę zlecenia lub umowę o dzieło.

Przechodząc do pierwszego z wymienionych warunków zauważyć należy, że przepisy ustawy o podatku dochodowym osób fizycznych nie zawierają definicji pojęcia "nieodpłatnego świadczenia". Dokonując zatem wykładni językowej tego pojęcia, za "nieodpłatne świadczenie" uznać należy świadczenia "nie wymagające opłaty, takie za które się nie płaci, bezpłatne".

Zatem należy przyjąć, że nieodpłatnym świadczeniem jest takie zdarzenie, którego skutkiem (następstwem) jest nieodpłatne przysporzenie majątku jednej osobie, kosztem majątku innej osoby, innego podmiotu. Powszechnie przyjmuje się, że przedmiotowe zwolnienie w praktyce ma zastosowanie do nieodpłatnych świadczeń otrzymywanych w ramach akcji promocyjno - reklamowych, w czasie których wręcza się drobne gadżety reklamowe i promocyjne, czy też wykonuje usługi wchodzące w zakresie działalności gospodarczej dokonującego świadczenia. W związku z powyższym za nieodpłatne, zdaniem Wnioskodawcy należy uznać wydawanie łącznie z pakietem powitalnym drobnego upominku o charakterze reklamowym. Upominek ten nie stanowi nagrody za dokonanie zakupu produktów Klienta - bowiem zakup promowany jest, na zasadach określonych w Regulaminie Programu i opisanych szczegółowo w stanie faktycznym, otrzymaniem punktów, które są następnie przeliczane na nagrody pieniężne. Zatem upominek nie stanowi świadczenia ekwiwalentnego za zakup dokonany przez uczestnika, ani też ekwiwalentu za żadną inną czynność. Celem upominku jest zachęcenie uczestnika, jako odbiorcy produktów Klienta do dokonywania dalszych zakupów i budowanie pozytywnego wizerunku Klienta, przywiązania odbiorców do jego marki. Jego celem nie jest natomiast nagradzanie uczestników, bo temu celowi służą przyznawane mu punkty, wymieniane następnie na nagrodę pieniężną.

W odniesieniu do warunku zwolnienia, że świadczenie ma być wydawane w związku z promocją i reklamą, wskazać należy, że w przepisach prawa podatkowego brak jest definicji tych pojęć. Przyjmując definicję promocji i reklamy zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN, za reklamę uważa się rozpowszechnianie informacji o towarach i ich zaletach, natomiast promocja obejmuje rozmaite czynności zwłaszcza reklamowe, wystawiennicze, podjęte dla poinformowania o walorach oferowanego produktu. Zgodnie natomiast z definicją zamieszczoną w Słowniku języka polskiego pod redakcją prof. M. Szymczaka (PWN, Warszawa 2002) reklama to rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartościach, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie kogoś przez prasę, radio, telewizję, środki (np. plakaty, napisy, ogłoszenia itp.) służące temu celowi". Reklama może dotyczyć nie tylko oferowanych towarów i usług, ale również samej firmy i jej znaku. Promocja i reklama ma co do zasady na celu zwiększenie popytu na towary lub usługi sprzedawane przez podmiot prowadzący akcje promocyjne i reklamowe. Zasadą jest, iż reklama i promocja są skierowane do faktycznych bądź potencjalnych odbiorców tych towarów lub usług w celu zachęcenia ich do dokonania zakupu. Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w przedstawionym stanie faktycznym mamy do czynienia z promocją skierowaną do faktycznych odbiorców promowanych produktów - konsumentów i przedsiębiorców.

W przedstawionym stanie faktycznym wydawanie upominków, stanowiących część pakietu powitalnego odbywa się za pośrednictwem Agencji. Rzeczywistym świadczeniodawcą pozostaje jednak Klient, którego promocja realizowana jest przy pomocy tych upominków. Agencja jest wyłącznie pośrednikiem, dostawcą wydającym upominek reklamowy Klienta uczestnikom akcji promocyjnej. Nie chodzi tu o promocję i reklamę Agencji, lecz jej Klienta. Świadczeniodawcą - podmiotem, który promuje swoje produkty pozostaje Klient Agencji, która dokonuje wyłącznie ich wysyłki. Koszty, jakie ponosi Wnioskodawca w związku z dostarczeniem pakietu powitalnego zawierającego drobne upominki o charakterze reklamowym, jak również koszty samych upominków są refakturowane na Klienta. Stanowią więc dla Agencji wyłącznie koszt wykonania kompleksowej usługi marketingowej.

Kolejnym warunkiem skorzystania ze zwolnienia jest wartość świadczenia nieprzekraczająca jednorazowo 200 zł W przedstawionym stanie faktycznym upominki (które każdemu uczestnikowi wydawane są tylko raz) nie przekraczają kwoty 100 zł, więc warunek ten jest zachowany.

Ostatni warunek stosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a u.p.d.o.f. wynika z zakazu stosowania zwolnienia, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającą ze świadczeniodawca w stosunku prawnym. W przedstawionym stanie faktycznym wyłączone jest uczestnictwo w Programie między innymi pracowników Klienta i osób pozostających z Klientem w stosunku cywilnoprawnym. Zgłoszenie takiej osoby do Programu nie zostanie zaakceptowane, a więc nie otrzyma ona pakietu powitalnego zawierającego upominek.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że zachodzą wszystkie przesłanki pozytywne i nie zachodzą negatywne, do korzystania przez uczestników w omawianego zwolnienia.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym nie ma on obowiązku sporządzania i przekazywania naczelnikowi urzędu skarbowego oraz podatnikowi informacji o wysokości przychodów PIT-8C. Zgodnie z art. 42a u.p.d.o.f. osoby prawne, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru (w chwili obecnej tym ustalonym wzorem jest PIT-8C) o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. Powołany w przytoczonym przepisie art. 20 ust. 1 u.p.d.o.f. stanowi, że za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się między innymi nagrody i inne nieodpłatne świadczenia. Należy jednak zauważyć, że przepis ten wyłącza spod zakresu swojej regulacji przychody określone w art. 21, a więc również i wymienione w ust. 1 pkt 68a tego artykułu, czyli nieodpłatne świadczenia związane z promocją i reklamą świadczeniodawcy.

Tym samym, wobec korzystania przez uczestników ze zwolnienia ustawowego Wnioskodawca nie jest zobowiązany do wystawienia uczestnikom przedsiębiorcom-programu lojalnościowego informacji o wysokości przychodów PIT-8C.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl