IPPB2/415-187/11-5/MK - Skutki podatkowe otrzymania przez pracowników w ramach programu motywacyjnego bezpłatnych akcji oraz ich późniejszego zbycia.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-187/11-5/MK Skutki podatkowe otrzymania przez pracowników w ramach programu motywacyjnego bezpłatnych akcji oraz ich późniejszego zbycia.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 15.02.2011. r. (data wpływu do tutejszego Biura 25 lutego 2011 r.) oraz piśmie uzupełniającym braki formalne (data nadania 21 kwietnia 2011 r., data wpływu 26 kwietnia 2011 r., na wezwanie Nr IPPB2/415-187/11-2/MK z dnia 11 kwietnia 2011 r. (data nadania 12 kwietnia 2011 r., data doręczenia 15 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie braku obowiązków płatnika w sytuacji otrzymania przez pracowników w ramach programu motywacyjnego bezpłatnych akcji oraz ich późniejszego zbycia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie braku obowiązków płatnika w sytuacji otrzymania przez pracowników w ramach programu motywacyjnego bezpłatnych akcji oraz ich późniejszego zbycia.

Pismem z dnia 11 kwietnia 2011 r. Nr IPPB2/415-187/11-2/MK Wnioskodawca został wezwany do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez przesłanie dokumentu, z którego wynika sposób reprezentacji Spółki w zakresie oświadczeń woli i podpisywania dokumentów, tj. dokumentu, z którego wynika, że osoba, która podpisała wniosek o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego posiada stosowne do tego umocowanie. Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 15 kwietnia 2011 r., natomiast w dniu 26 kwietnia 2011 r. (w terminie) przesłano brakujące dokumenty.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe

Sp. z o.o. (dalej "Spółka"), jak również niektóre inne spółki z Grupy S. w Polsce bierze udział w globalnym programie praw do akcji (dalej "Program"). W ramach tego Programu na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia A. S.A. spółki z siedzibą we Francji, (dalej "A."), A. oferuje pracownikom Spółki (dalej "Beneficjenci") przyznanie uprawnień do nieodpłatnego otrzymania 20 akcji A. Okres początku nabywania uprawnień został wyznaczony na dzień 27 października 2010 r., a zakończy się po upływie 4 lat od tej daty, tj. 27 października 2014 r. Akcje A. zostaną przekazane na koniec upływu czteroletniego okresu pod warunkiem spełnienia określonych warunków, m.in. ciągłości zatrudnienia w tym okresie. W okresie nabywania uprawnień, Beneficjenci nie są właścicielami akcji i nie posiadają żadnych praw związanych z tymi akcjami, tzn. prawa głosu ani prawa do dywidendy. Po upływie czteroletniego okresu beneficjenci stają się pełnoprawnymi właścicielami akcji.

Przyznanie beneficjentowi akcji przed 27 października 2014 r. może nastąpić jedynie w razie ściśle określonych przypadków - zwolnienia z powodu innego niż poważne lub rażące zaniedbanie obowiązków służbowych, w razie przejścia na emeryturę w określonych przypadkach, w przypadku orzeczenia o niepełnosprawności beneficjenta w określonych przypadkach, w przypadku śmierci beneficjenta w określonych przypadkach oraz w razie zbycia Spółki przez A. przed 27 października 2014 r.

Z uwagi na braki formalne w złożonym wniosku, tutejszy organ podatkowy wezwał telefonicznie w dniu 19 maja 2011 r. (na tę okoliczność została sporządzona notatka służbowa) Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:

- wskazanie, który podmiot ponosił koszty związane z wprowadzeniem programu praw do akcji.

Braki uzupełniono prawidłowo w kwestii doprecyzowania wyjaśniono, że:

- Koszty programu S. (akcji pracowniczych) poniósł w całości podmiot francuski.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Spółka wnosi o potwierdzenie, iż Beneficjenci Programu mają prawo rozliczyć dochód z akcji dopiero w momencie ich zbycia i nie są obowiązani do rozpoznania przychodu w momencie otrzymania akcji.

2.

Spółka wnosi o potwierdzenie, iż przedstawione zdarzenie przyszłe nie generuje obowiązków płatnika po stronie Spółki.

Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź na pytanie Nr 2 wniosku. Odpowiedź w zakresie pytania Nr 1 została zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Stanowisko Wnioskodawcy

Przekazanie akcji A. odbywa się według zasad określonych przez A. Spółka nie ma wpływu na warunki Programu. Biorąc powyższe pod uwagę, Spółka stoi na stanowisku, iż przychód pracowników ze sprzedaży akcji nie stanowi przychodu ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ustawy o p.d.o.f., a w konsekwencji nie ciąży z tego tytułu na Spółce obowiązek płatnika wynikający z art. 31 ustawy o p.d.o.f.

Przychód ze sprzedaży akcji powinien zostać zakwalifikowany zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o p.d.o.f. jako przychód z kapitałów pieniężnych. Ustawa uważa bowiem za takie, należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych. Stosownie do art. 30b ust. 1 ww. ustawy, od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

W konsekwencji Spółka nie ma obowiązku pobierania i odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych na żadnym etapie Programu. Dochody ze sprzedaży akcji Beneficjent będzie musiał wykazać w odrębnym zeznaniu podatkowym (PIT-38) po zakończeniu roku podatkowego, w którym nastąpiło zbycie tych akcji.

Stanowisko Spółki w kwestii przedstawionych pytań znajduje potwierdzenie we wcześniejszych interpretacjach organów skarbowych oraz w orzecznictwie sądów administracyjnych:

* Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 12 maja 2006 r. sygn. akt. 1471/DPF/415/26/06IPP;

* Naczelnika Urzędu Skarbowego w Wołominie z dnia 14 lipca 2006 r. sygn. akt 1442/DP- II/415-111/MG/06;

* Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie z 2 marca 2010 r. Nr IPPB2/415-756/09-2/AS.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja zawiera ocenę stanowiska Wnioskodawcy wyłącznie w zakresie obowiązków płatnika lub innych obowiązków informacyjnych w sytuacji przekazania akcji pracownikom Wnioskodawcy oraz ewentualnej sprzedaży akcji przez pracowników. Ocena stanowiska w zakresie określenia rodzaju źródła przychodu i momentu jego powstania po stronie uczestników globalnego programu praw do akcji została zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z uwagi na powyższe na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki podatkowe, tj.:

1.

obliczenie,

2.

pobranie,wpłacenie

- podatku, zaliczki lub raty.

Z kolei płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8 Ordynacji podatkowej, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony, o czym stanowi art. 30 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa.

Przechodząc na grunt przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w myśl przepisów art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Stosownie do art. 38 ust. 1 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

Zgodnie z art. 39 ust. 1 ww. ustawy w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje o dochodach sporządzone według ustalonego wzoru.

Na podstawie treści powyższych przepisów należy stwierdzić, iż warunkiem istnienia obowiązków płatnika dla określonego podmiotu jest fakt dokonywania świadczeń przez ten podmiot na rzecz osób będących pracownikami tego podmiotu.

W myśl art. 42a ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Z przedstawionego przez Spółkę zdarzenia przyszłego wynika, iż pracownicy Spółki z o.o. z siedzibą w Polsce biorą udział w globalnym programie praw do akcji. Spółka nie ma wpływu na warunki programu. W ramach tego Programu na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia A. S.A. spółka z siedzibą we Francji, oferuje pracownikom Wnioskodawcy przyznanie uprawnień do nieodpłatnego otrzymania 20 akcji spółki akcyjnej z siedzibą we Francji. Okres początku nabywania uprawnień został wyznaczony na dzień 27 października 2010 r., a zakończy się po upływie 4 lat od tej daty, tj. 27 października 2014 r. Akcje A. zostaną przekazane na koniec upływu czteroletniego okresu pod warunkiem spełnienia określonych warunków, m.in. ciągłości zatrudnienia w tym okresie. W okresie nabywania uprawnień, pracownicy spółki z o.o. biorący udział w programie nie są właścicielami akcji i nie posiadają żadnych praw związanych z tymi akcjami, tzn. prawa głosu ani prawa do dywidendy. Po upływie czteroletniego okresu beneficjenci stają się pełnoprawnymi właścicielami akcji.

Program zakłada również w ściśle określonych przypadkach, przyznanie beneficjentowi akcji przed dniem 27 października 2014 r.

Jak wynika z uzupełnienia wniosku koszty Programu poniósł podmiot zagraniczny, spółka akcyjna z siedzibą we Francji.

Mając na uwadze powyższe okoliczności faktyczne i prawne należy zauważyć, że pracownicy Spółki w momencie nieodpłatnego otrzymania akcji Spółki zagranicznej mającej siedzibę we Francji będą dysponować prawami i przywilejami należnymi akcjonariuszom (z tym momentem uzyskają prawo do czerpania korzyści wynikających z akcji). Tym samym po stronie pracowników Wnioskodawcy w momencie realizacji uprawnienia do nieodpłatnego otrzymania akcji niewątpliwie będzie miało miejsce przysporzenie majątkowe z uwagi na fakt, że aby uczestnik programu mógł czerpać korzyści z akcji musiałby nabyć akcje za określoną cenę, a w związku z nieodpłatnym nabyciem nie poniosą takich wydatków. Operacja ta wywołuje skutek podatkowy w postaci uzyskania przez uczestnika Programu przychodu w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód ten będzie odpowiadać wartości rynkowej otrzymanych nieodpłatnie akcji zagranicznej spółki kapitałowej.

Kluczowe znaczenie w przedstawionym zdarzeniu przyszłym ma brak, ponoszenia przez Wnioskodawcę kosztów związanych z wprowadzonym globalnym programem praw do akcji spółki A. S.A. z siedzibą we Francji.

W konsekwencji zgodzić się należy ze stanowiskiem Wnioskodawcy, zgodnie z którym nieodpłatne nabycie akcji nie rodzi powstania po stronie pracowników przychodu ze stosunku pracy, co skutkowałoby zobowiązaniem Wnioskodawcy do pobrania zaliczki na podatek dochodowy.

Ponadto organ podatkowy zauważa, że należy zgodzić się z argumentacją Wnioskodawcy, iż odpłatne zbycie akcji przez pracowników również nie rodzi żadnych obowiązków płatnika po stronie Wnioskodawcy.

Ewentualne zbycie akcji, które mają być nabyte w ramach opisanego we wniosku Programu należy zakwalifikować, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako przychody z kapitałów pieniężnych.

Stosownie do art. 30b ust. 6 ustawy rozliczenie ww. dochodów następuje na zasadzie samoopodatkowania, tj. po zakończeniu roku podatkowego, w terminie do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym podatnik jest zobowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1 (PIT-38) wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia papierów wartościowych i obliczyć należny podatek dochodowy.

Reasumując ponieważ nieodpłatne przekazanie akcji, na rzecz pracowników Wnioskodawcy w ramach globalnego programu praw do akcji spółki A. S.A. z siedzibą we Francji nastąpi z pominięciem obciążenia Wnioskodawcy kosztami wprowadzonego programu, na Wnioskodawcy nie będą ciążyć obowiązki płatnika, ani żadne inne obowiązki informacyjne. Rozliczenie dochodu z odpłatnego zbycia akcji otrzymanych w ramach programu następuje na zasadzie samoopodatkowania, wobec tego na Wnioskodawcy również nie będą ciążyć żadne obowiązki płatnika.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl