IPPB2/415-183/12-2/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 maja 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-183/12-2/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 21 lutego 2012 r. (data wpływu 27 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym w zakresie prawa do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup lamp w związku z remontem/wyposażeniem lokalu mieszkalnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym w zakresie prawa do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup lamp w związku z remontem/wyposażeniem lokalu mieszkalnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca został wezwany do Urzędu Skarbowego celem złożenia wyjaśnień dotyczących wniosku o zwrot VAT za materiały budowlane (wszystkie wydatki związane z remontem i wyposażeniem mieszkania zakupionego w stanie deweloperskim). Urzędnik zakwestionował zwrot VAT za oświetlenie. Symbol PKWiU zakupionych produktów to 27.40.25.0 czyli zgodny z wymienionym w punkcie 72 opublikowanego przez Ministerstwo Finansów "wykazu materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT" opisanym jako "żyrandole oraz pozostałe oprawy oświetleniowe instalowane na suficie lub ścianach". Wszystkie zakupione przez Wnioskodawcę lampy są przeznaczone do instalacji na suficie, podłączane na stałe do instalacji elektrycznej w mieszkaniu, jako źródło światła wykorzystują żarówki i różnią się jedynie liczbą źródeł światła - od 1 do 3.

W dniu wizyty w Urzędzie Skarbowym (20 lutego 2012 r.) Wnioskodawca skontaktował się telefonicznie z Krajową Informacją Podatkową i w rozmowie z Panią P.C. (o ile dobrze usłyszał nazwisko) upewnił się, że zwrot VAT w tym przypadku się należy. Urzędnik obsługujący Wnioskodawcę w US nie był jednak zainteresowany kontaktem z KIP w tej sprawie i stwierdził, że żyrandole nie kwalifikują się do zwrotu VAT bo nie są "oprawą oświetleniową mieszkaniową do żarówek" wyszczególnioną w punkcie 72 wspomnianego wcześniej "Wykazu materiałów budowlanych...", jednocześnie nie był w stanie wyjaśnić co jest oprawą oświetleniową mieszkaniową do żarówek".

W związku z zaistniałą sytuacją w dniu 21 lutego 2012 r. Wnioskodawca po raz kolejny skontaktował się z KIP i w trwającej 35 minut rozmowie telefonicznej z Panią J. H. (czas rozmowy w dużej mierze związany był z jak to określiła Pani H. "konsultacjami z ekspertami Krajowej Informacji Podatkowej") po raz kolejny został poinformowany, że zwrot VAT za zakupione przeze mnie oświetlenie mi się należy.

Stanowisko Urzędu Skarbowego jest dla Wnioskodawcy tym bardziej dziwne, że w 2007 r. Wnioskodawca uzyskał zwrot za tego samego typu oświetlenie zakupione do remontowanego przez Wnioskodawcę wówczas mieszkania w Z. Wnioskodawca konsultował się również z pracownikami komórki zajmującej się orzecznictwem podatkowym w jego miejscu pracy (Urząd Skarbowy) i oni również stoją na stanowisku, że zwrot VAT za zakupione oświetlenie się należy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1.

Czy przysługuje Wnioskodawcy zwrot VAT za oświetlenie, które zakupił.

2.

Jeśli nie, to dlaczego oświetlenia tego nie można uznać za spełniające wymogi podane w "wykazie materiałów budowlanych...".

Zdaniem Wnioskodawcy, zwrot VAT za zakupione oświetlenie się należy. Spełnia ono bowiem wszystkie wyszczególnione przez Ministerstwo Finansów w "wykazie materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT wymagania.

W szczególności:

* symbol PKWiU zakupionego oświetlenia jest zgodny z punktem 72 "wykazu materiałów budowlanych..."

* określenie "żyrandole" występuje wprost w "wykazie materiałów budowlanych..." co więcej występuje tam sformułowanie "żyrandole oraz pozostałe oprawy oświetleniowe", które jednoznacznie sugeruje, że żyrandol to oprawa oświetleniowa

* oświetlenie spełnia warunek przeznaczenia jako oświetlenie mieszkaniowe,

* oświetlenie spełnia warunek instalacji na suficie,

* oświetlenie spełnia warunek wykorzystania żarówek jako źródeł światła,

* NIE jest to oświetlenie przeznaczone do montażu reflektorów,

* NIE jest to oświetlenie zabezpieczone przed wnikaniem wody,

* oświetlenie jest zgodne z dostępną w literaturze fachowej (Jerzy Bąk, Technika oświetlania, wyd. WNT, Warszawa 1981, oraz w źródłach internetowych (Wikipedia) definicją oprawy oświetleniowej, która mówi, że: oprawa oświetleniowa to urządzenie elektryczne, którego celem jest zamocowanie źródła światła (jednego lub wielu) i połączenie go z instalacją elektryczną (np. za pomocą oprawki) w sposób ułatwiający jego ewentualną wymianę, nadanie odpowiedniego kierunku strumieniowi świetlnemu, rozproszenie go lub skupienie w odpowiednim miejscu poprzez zastosowanie np. odbłyśnika, soczewki lub rozpraszającego klosza.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zasady zwrotu osobom fizycznym części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych przez te osoby w związku z budową i remontem budynku mieszkalnego lub jego części reguluje ustawa z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. Nr 177, poz. 1468 z późn. zm.), która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2006 r.

W myśl art. 3 ust. 1 ww. ustawy, osoba fizyczna ma prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z:

1.

budową budynku mieszkalnego;

2.

nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny spełniający wymagania określone w odrębnych przepisach;

3.

remontem budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego.

W art. 2 pkt 5 ww. ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym została zawarta definicja remontu. W myśl tego przepisu, ilekroć w ustawie jest mowa o remoncie - rozumie się przez to wykonanie robót określonych w załączniku do ustawy.

Jest to jedno z ważniejszych pojęć używanych w ustawie. Definicja ta ma charakter definicji poprzez wyliczenie ściśle określonych robót uznanych za remont w myśl cytowanej ustawy. Z uwagi na powyższe, tylko wymienione prace mogą stanowić remont w rozumieniu ustawy. Z kolei zgodnie z opracowanym przez Ministerstwo Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa uszczegółowieniem wykazu robót zaliczanych do wydatków mieszkaniowych, wymienione w ustawie roboty polegają na wymianie, naprawie, uzupełnieniu, zmianie-przebudowie elementów lokalu w celu przywrócenia lub poprawy ich stanu pod względem użytkowym i technicznym. Prace te dotyczą wszystkich stałych (na trwałe związanych) elementów konstrukcyjnych, wykończeniowych i instalacyjnych, które obejmują w przypadku lokalu instalację elektryczną, w tym także elementy nierozerwalnie z nią związane, stanowiące stałą i nierozerwalną jej część.

Zwrot, o którym mowa powyżej, dotyczy wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT, tj. stawką 22% natomiast od dnia 1 stycznia 2011 r. stawką 23% (art. 3 ust. 3 w zw. z art. 11a ust. 1 ww. ustawy). Ponadto zwrot dotyczy jedynie wydatków udokumentowanych fakturami VAT w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), wystawionymi od dnia 1 maja 2004 r.

Stosownie do art. 4 ust. 1 ww. ustawy prawo do zwrotu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, przysługuje, pod warunkiem że osoba fizyczna lub jej małżonek nie dokonywali czynności, o których mowa w art. 3 ust. 1, jako podatnicy podatku od towarów i usług, w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

W myśl natomiast art. 4 ust. 2 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków, związanych z budownictwem mieszkaniowym, prawo do zwrotu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, przysługuje pod warunkiem, że osoba fizyczna posiada:

1.

prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016 z późn. zm.) albo tytuł prawny do budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w przypadku remontu budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego;

2.

pozwolenie na budowę w przypadku inwestycji, dla której zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane wymagane jest takie pozwolenie.

Zgodnie z art. 3 ust. 8 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym minister właściwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych ogłosi, w drodze obwieszczenia, wykaz materiałów budowlanych uwzględniający materiały budowlane, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. obowiązuje załącznik do obwieszczenia Ministra Infrastruktury z dnia 8 września 2010 r. w sprawie ogłoszenia obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. wykazu materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT (Dz. Urz. Min. Infrastruktury Nr 11, poz. 35).

Biorąc pod uwagę mające zastosowanie w przedmiotowej sprawie przepisy PKWiU zauważyć należy, iż w poz. 72 ww. załącznika ex 27.40.25.0 obejmuje:

Żyrandole oraz pozostałe oprawy oświetleniowe instalowane na suficie lub ścianach - wyłącznie:

* oprawy oświetleniowe mieszkaniowe do żarówek i żarówek halogenowych (z wyjątkiem reflektorów), inne niż zabezpieczone przed wnikaniem wody;

* oprawy oświetleniowe przemysłowe (>= IP 20), do żarówek i świetlówek, stałe,

* oprawy oświetleniowe przemysłowe (>=IP 20), do rtęciówek.

Analizując powyższe zwrot z tytułu wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym przysługuje tylko od zakupionych opraw oświetleniowych a nie żyrandoli, ponieważ:

* "Żyrandole oraz pozostałe oprawy oświetleniowe instalowane na suficie lub ścianach" stanowi nazwę całej grupy w klasyfikacji PKWIU od której zwrot przysługuje wyłącznie od zakupu wymienionych w poz. 72 załącznika do ustawy VZM opraw oświetleniowych,

* w zał. nr 3 do ustawy o VAT z 1993 r. opodatkowaniu stawką obniżoną 7% - podlegały tylko oprawy - a nie żyrandole czy lampy, które podlegały opodatkowaniu podstawową stawką podatku VAT, dlatego nie można mówić o zwrocie podatku VAT od różnicy pomiędzy stawką obniżoną a stawką podstawową, a takie było podstawowe założenie wprowadzonej ustawy o VZM.

Ponadto, zgodnie z wyjaśnieniem zawartym w normie PN-90/E-01005 "Technika Świetlna - terminologia" pod pojęciem "oprawa oświetleniowa" rozumie się: "urządzenie służące do rozsyłania, filtrowania lub przekształcania strumienia świetlnego jednego lub więcej źródeł światła, zawierające, oprócz źródła światła wszystkie elementy niezbędne do mocowania, ochrony źródła światła i przyłączenia go do sieci zasilającej". Elementy takie jak żyrandol czy lampa wisząca są jedynie "przedłużeniem" oprawy oświetleniowej oraz elementem dekoracyjnym, który nie jest trwale umiejscowiony.

W konsekwencji, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do zwrotu części wydatków związanych z zakupem lamp przeznaczonych do instalacji na suficie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl