IPPB2/415-181/08-4/IŚ - Dochody z tytułu udziału w zagranicznym funduszu inwestycyjnym - obowiązki banku pośredniczącego w nabyciu jednostek uczestnictwa.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-181/08-4/IŚ Dochody z tytułu udziału w zagranicznym funduszu inwestycyjnym - obowiązki banku pośredniczącego w nabyciu jednostek uczestnictwa.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 24 stycznia 2008 r. (data wpływu 28 stycznia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 kwietnia 2008 r. (data wpływu: faxem 16 kwietnia 2008 r., pocztą 21 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika i obowiązku sporządzania imiennych informacji o wysokości przychodów (dochodów) wypłaconych lub postawionych do dyspozycji faktycznemu lub pośredniemu odbiorcy niemającemu w Polsce miejsca zamieszkania (IFT-3/IFT-3R) z tytułu pełnienia funkcji Agenta P wobec zagranicznych funduszy inwestycyjnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób w zakresie obowiązków płatnika i obowiązku sporządzania imiennych informacji o wysokości przychodów (dochodów) wypłaconych lub postawionych do dyspozycji faktycznemu lub pośredniemu odbiorcy niemającemu w Polsce miejsca zamieszkania (IFT-3/IFT-3R) z tytułu pełnienia funkcji Agenta P wobec zagranicznych funduszy inwestycyjnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca - X Bank Polska S.A. (zwany dalej "Bankiem" lub Agentem P), planuje rozszerzyć działalność o pośrednictwo w zakresie nabywania jednostek uczestnictwa w zagranicznych funduszach inwestycyjnych z siedzibą w L i I przez klientów - osoby fizyczne będące rezydentami Rzeczypospolitej Polskiej oraz niebędące rezydentami.

Bank zamierza pełnić rolę Agenta P dla funduszy zagranicznych z siedzibą w L i I.

Funkcje Banku jako Agenta P będą się sprowadzać do przelewania, na prowadzone przez Bank konto Agenta Transferowego, wpłat klientów na nabycie jednostek uczestnictwa w funduszu zagranicznym.

Podstawą działania banku jako Agenta P jest umowa pomiędzy Bankiem a funduszem zagranicznym.

Proces nabycia jednostek uczestnictwa przebiegać będzie w następujący sposób:

a.

klient Banku, będący osobą fizyczną, zamierzający nabyć tytuły uczestnictwa w zagranicznym funduszu, składa odpowiednie zlecenie dokonania przelewu odpowiednich środków z posiadanego rachunku bankowego w Banku na wskazany rachunek Agenta Transferowego prowadzony przez Bank (Agenta P)

b.

następnie S Transferowy weryfikuje zlecenia nabycia tytułów uczestnictwa w wybranym zagranicznym funduszu inwestycyjnym z dokonanymi wpłatami na odpowiedni rachunek bankowy Agenta Transferowego, prowadzony przez Agenta P;

c.

zlecenie nabycia tytułów uczestnictwa będzie następnie przekazywane przez Subagenta Transferowego do Agenta Transferowego, który na zlecenie funduszu zagranicznego, między innymi prowadzi rejestry uczestników oraz dokonuje rozliczeń związanych z nabywaniem i umarzaniem tytułów uczestnictwa;

d.

Agent Transferowy, realizując zlecenie, przydzielać będzie klientowi określoną liczbę tytułów uczestnictwa;

e.

każdorazowo Agent Transferowy będzie przekazywać potwierdzenia realizacji zleceń za pośrednictwem Subagenta Transferowego uczestnikom funduszu zagranicznego.

Proces odkupienia (umorzenia) tytułów uczestnictwa przebiegać będzie w następujący sposób:

a.

klient - uczestnik funduszu zagranicznego składa zlecenie w Banku;

b.

Bank przekazuje zlecenie do Subagenta Transferowego;

c.

Subagent przekazuje zlecenie Agentowi Transferowemu;

d.

Agent Transferowy realizuje zlecenie poprzez umorzenie wskazanej w zleceniu liczby tytułów uczestnictwa;

e.

Agent Transferowy przekazuje na rachunek bankowy klienta kwoty z tytułu umorzenia tytułów uczestnictwa należnych klientowi;

f.

Bank otrzymane kwoty zarachowuje na rachunku bankowym klienta;

g.

każdorazowo Agent Transferowy przekazuje potwierdzenia realizacji zleceń za pośrednictwem Subagenta Transferowego uczestnikom funduszu zagranicznego.

Fundusze zagraniczne, w dystrybucji których pośredniczy Wnioskodawca są to zarówno fundusze akcyjne, obligacyjne, zrównoważone i inne. W związku z powyższym w analizowanym przypadku w odniesieniu do niektórych funduszy zagranicznych mogą być spełnione przesłanki, o których mowa w art. 42c ust. 5 pkt 3 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Regulacjom ww. przepisu podlegają przychody (dochody) uzyskane w związku ze sprzedażą, zwrotem lub umorzeniem akcji udziałów lub jednostek w:

*

funduszach inwestycyjnych,

*

podmiotach, które na podstawie wydanego przez właściwy organ zaświadczenia są traktowane jako fundusz inwestycyjny,

*

przedsiębiorstwach wspólnego inwestowania, ustanowionych poza terytorium Unii Europejskiej,

jeżeli zainwestowały one bezpośrednio lub pośrednio przez inne podmioty lub przedsiębiorstwa ponad 40% swoich aktywów w wierzytelności wszelkiego rodzaju, a w szczególności w skarbowe papiery wartościowe z obligacji lub skryptów dłużnych, włącznie z premiami i nagrodami mającymi związek z takimi papierami obligacjami i skryptami dłużnymi, z wyjątkiem opłat karnych za opóźnione płatności, w zakresie, w jakim przychód (dochód) ten odpowiada zyskom, osiąganym bezpośrednio lub pośrednio z odsetek.

Wśród funduszy zagranicznych uczestniczących w transakcji będą zatem fundusze spełniające warunki, o których mowa w art. 42c ust. 5 pkt 3 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy Bank jako Agent P będzie płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 5 ww. ustawy w stosunku do osób fizycznych będących rezydentami, jak nierezydentami w Polsce i czy w związku z tym będzie obowiązany do poboru podatku oraz do sporządzania informacji o uzyskanych przychodach uczestników funduszu zagranicznego?

2.

Czy w odniesieniu do funduszy inwestycyjnych, o których mowa w art. 42c ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Bank jest w analizowanej transakcji zobowiązany do sporządzania imiennych informacji, o których mowa w art. 42c ust. 1

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1) W analizowanej transakcji Bank nie będzie pełnił roli płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 5 ww. ustawy w stosunku do osób fizycznych będących rezydentami, jak i nierezydentami w Polsce i nie będzie obowiązany do sporządzania informacji o uzyskanych przychodach uczestników funduszu zagranicznego.

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) płatnikiem jest każdy podmiot obowiązany na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczania i pobierania od podatnika podatku i wpłacania go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

W myśl art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od uzyskanych dochodów (przychodów) z tytułu udziału w funduszach kapitałowych pobiera się zryczałtowany 19% podatek dochodowy.

Przepis ten stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, jednakże zastosowanie stawki wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.

Pojęcie funduszu kapitałowego zostało zdefiniowane w art. 5a ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym funduszem kapitałowym jest fundusz inwestycyjny oraz fundusz zagraniczny, o którym mowa w przepisach o funduszach inwestycyjnych, oraz ubezpieczeniowy fundusz kapitałowy działający na podstawie przepisów ustawy o działalności ubezpieczeniowej, z wyjątkiem funduszy emerytalnych, o których mowa w przepisach o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych.

Zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546) pod pojęciem fundusz zagraniczny rozumie się "fundusz inwestycyjny otwarty lub spółkę inwestycyjną z siedzibą w państwie członkowskim prowadzące działalność zgodnie z prawem wspólnotowym regulującym zasady zbiorowego inwestowania w papiery wartościowe".

W związku z powyższym, fundusz zagraniczny z siedzibą w L lub I, w sprzedaży jednostek którego będzie pośredniczył Bank, jest "funduszem kapitałowym", o którym mowa w art. 30a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

A zatem, dochody (przychody) uzyskane przez osoby fizyczne z tytułu udziału w funduszach zagranicznych z siedzibą w L lub I podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym - zgodnie z regulacją art. 30a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W przypadku klientów będących nierezydentami stawkę podatku należy ustalić z uwzględnieniem zapisów właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, po uprzednim udokumentowaniu dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 oraz ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 30a (tj. z tytułu udziału w funduszach kapitałowych).

Ponadto płatnik, o którym mowa w art. 41 ustawy, w myśl art. 42 ust. 1a obowiązany jest w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru.

Natomiast na podstawie art. 42 ust. 2 ustawy płatnik, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, obowiązany jest przesłać podatnikom, o których mowa:

1.

w art. 3 ust. 1 ustawy, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru,

2.

w art. 3 ust. 2a, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, również gdy płatnik w roku podatkowym sporządzał i przekazywał informacje w trybie przewidzianym w ust. 4.

W opinii Banku, w analizowanym przypadku nie są spełnione przesłanki uznania Banku za płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od dochodów z tytułu udziału w funduszach kapitałowych przez klientów Banku.

Należy podkreślić, iż w myśl art. 41 ust. 1 płatnikiem jest podmiot dokonujący świadczenia, tj. podmiot prawnie zobowiązany do realizacji świadczenia (wypłaty środków) na rzecz klienta. W analizowanym przypadku, Bank jest zobowiązany jedynie do transferu środków z rachunku bankowego klienta na rachunek bankowy Agenta Transferowego (zgodnie z dyspozycją klienta w momencie nabycia jednostek uczestnictwa w funduszu), nie jest natomiast podmiotem zobowiązanym do realizacji świadczenia, tj. wypłaty dochodu (przychodu) uzyskanego przez klienta z tytułu udziału w zagranicznych funduszach inwestycyjnych.

Funkcje Banku ograniczają się wyłącznie do dokonania przelewu środków z rachunku bieżącego klienta na rachunek Agenta Transferowego prowadzony przez Bank w momencie zakupu jednostek uczestnictwa w funduszu kapitałowym, Bank nie uczestniczy natomiast w zarządzaniu jednostkami uczestnictwa posiadanymi przez klienta w funduszach zagranicznych, tj. w szczególności w prowadzeniu rejestrów oraz w wypłacie środków (dochodu) z tytułu umorzenia jednostek uczestnictwa w funduszach. Nie można zatem uznać Banku za podmiot zobowiązany do realizacji świadczenia, o którym mowa w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, Bank uważa, iż nie jest płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w stosunku do osób fizycznych będących rezydentami, jak i nierezydentami w Polsce i nie jest obowiązany do sporządzania informacji o uzyskanych przychodach uczestników funduszu zagranicznego. Bank wskazuje, iż stanowisko to potwierdzają również organy podatkowe, na podparcie czego podaje przykładowo, że Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w piśmie z dnia 17 sierpnia 2007 r. (1471/DPF/415/36/2007/PP) uznał za prawidłowe stanowisko wyrażone przez podatnika, w świetle którego bank pełniący rolę agenta płatności nie jest płatnikiem w rozumieniu art. 41 ust. 1 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ad. 2) Bank uważa, iż nie spoczywa na nim obowiązek sporządzania imiennych informacji dotyczących przychodów (dochodów), o których mowa w art. 42c ust. 5 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 42c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w terminie do końca miesiąca następującego po zakończeniu roku podatkowego podmiotu wypłacającego przychody (dochody), o których mowa w ust. 5, podmiot ten jest obowiązany przesłać, sporządzone według ustalonego wzoru, imienne informacje o tych przychodach (dochodach):

1.

faktycznemu albo pośredniemu odbiorcy, któremu wypłaca lub stawia do dyspozycji przychody (dochody) i który ze względu na miejsce zamieszkania podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów w innym niż Rzeczypospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej, lub na terytoriach zależnych lub terytoriach stowarzyszonych Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej oraz Królestwa Niderlandów, z którymi Rzeczypospolita Polska zawarła umowy w sprawie opodatkowania przychodów (dochodów) z oszczędności osób fizycznych,

2.

urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Podmiotem wypłacającym jest, zgodnie z art. 42c ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

*

osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, która wypłaca lub stawia do dyspozycji przychody (dochody), o których mowa w ust. 5, w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą na rzecz faktycznego lub pośredniego odbiorcy,

*

pośredni odbiorca, mający miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, który wypłaca lub stawia do dyspozycji przychody (dochody), o których mowa w ust. 5, na rzecz faktycznego odbiorcy.

W opinii Banku, w analizowanym stanie faktycznym na banku nie ciąży obowiązek sporządzania imiennych informacji o przychodach (dochodach) osiągniętych przez nierezydentów, o których mowa w art. 42c ust. 1 z tytułów wymienionych w art. 42c ust. 5 pkt 3 i 4.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, nie można uznać Banku "za podmiot wypłacający przychody (...)", gdyż rola banku sprowadzać się będzie wyłącznie do dokonania przelewu zgodnie z dyspozycją klienta z rachunku bieżącego klienta na rachunek Agenta Transferowego na poczet zakupu jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych.

W przypadku umorzenia jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych przelewu z konta Agenta Transferowego na konto klienta dokona Subagent Transferowy. Bank nie jest zatem stroną uczestniczącą w rozliczeniu transakcji umorzenia jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych oraz nie jest podmiotem dokonującym wypłaty przychodu (dochodu) z tytułu umorzenia jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych.

Reasumując, Bank uważa, iż w analizowanej sytuacji nie ciąży na nim obowiązek sporządzania imiennych informacji. o których mowa w art. 42c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl