IPPB2/415-181/08-4/IŚ - Dochody z tytułu udziału w zagranicznym funduszu inwestycyjnym - obowiązki banku pośredniczącego w nabyciu jednostek uczestnictwa.
Pismo z dnia 23 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-181/08-4/IŚ Dochody z tytułu udziału w zagranicznym funduszu inwestycyjnym - obowiązki banku pośredniczącego w nabyciu jednostek uczestnictwa.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 24 stycznia 2008 r. (data wpływu 28 stycznia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 kwietnia 2008 r. (data wpływu: faxem 16 kwietnia 2008 r., pocztą 21 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika i obowiązku sporządzania imiennych informacji o wysokości przychodów (dochodów) wypłaconych lub postawionych do dyspozycji faktycznemu lub pośredniemu odbiorcy niemającemu w Polsce miejsca zamieszkania (IFT-3/IFT-3R) z tytułu pełnienia funkcji Agenta P wobec zagranicznych funduszy inwestycyjnych - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 28 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób w zakresie obowiązków płatnika i obowiązku sporządzania imiennych informacji o wysokości przychodów (dochodów) wypłaconych lub postawionych do dyspozycji faktycznemu lub pośredniemu odbiorcy niemającemu w Polsce miejsca zamieszkania (IFT-3/IFT-3R) z tytułu pełnienia funkcji Agenta P wobec zagranicznych funduszy inwestycyjnych.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca - X Bank Polska S.A. (zwany dalej "Bankiem" lub Agentem P), planuje rozszerzyć działalność o pośrednictwo w zakresie nabywania jednostek uczestnictwa w zagranicznych funduszach inwestycyjnych z siedzibą w L i I przez klientów - osoby fizyczne będące rezydentami Rzeczypospolitej Polskiej oraz niebędące rezydentami.
Bank zamierza pełnić rolę Agenta P dla funduszy zagranicznych z siedzibą w L i I.
Funkcje Banku jako Agenta P będą się sprowadzać do przelewania, na prowadzone przez Bank konto Agenta Transferowego, wpłat klientów na nabycie jednostek uczestnictwa w funduszu zagranicznym.
Podstawą działania banku jako Agenta P jest umowa pomiędzy Bankiem a funduszem zagranicznym.
Proces nabycia jednostek uczestnictwa przebiegać będzie w następujący sposób:
klient Banku, będący osobą fizyczną, zamierzający nabyć tytuły uczestnictwa w zagranicznym funduszu, składa odpowiednie zlecenie dokonania przelewu odpowiednich środków z posiadanego rachunku bankowego w Banku na wskazany rachunek Agenta Transferowego prowadzony przez Bank (Agenta P)
następnie S Transferowy weryfikuje zlecenia nabycia tytułów uczestnictwa w wybranym zagranicznym funduszu inwestycyjnym z dokonanymi wpłatami na odpowiedni rachunek bankowy Agenta Transferowego, prowadzony przez Agenta P;
zlecenie nabycia tytułów uczestnictwa będzie następnie przekazywane przez Subagenta Transferowego do Agenta Transferowego, który na zlecenie funduszu zagranicznego, między innymi prowadzi rejestry uczestników oraz dokonuje rozliczeń związanych z nabywaniem i umarzaniem tytułów uczestnictwa;
Agent Transferowy, realizując zlecenie, przydzielać będzie klientowi określoną liczbę tytułów uczestnictwa;
każdorazowo Agent Transferowy będzie przekazywać potwierdzenia realizacji zleceń za pośrednictwem Subagenta Transferowego uczestnikom funduszu zagranicznego.
Proces odkupienia (umorzenia) tytułów uczestnictwa przebiegać będzie w następujący sposób:
klient - uczestnik funduszu zagranicznego składa zlecenie w Banku;
Bank przekazuje zlecenie do Subagenta Transferowego;
Subagent przekazuje zlecenie Agentowi Transferowemu;
Agent Transferowy realizuje zlecenie poprzez umorzenie wskazanej w zleceniu liczby tytułów uczestnictwa;
Agent Transferowy przekazuje na rachunek bankowy klienta kwoty z tytułu umorzenia tytułów uczestnictwa należnych klientowi;
Bank otrzymane kwoty zarachowuje na rachunku bankowym klienta;
każdorazowo Agent Transferowy przekazuje potwierdzenia realizacji zleceń za pośrednictwem Subagenta Transferowego uczestnikom funduszu zagranicznego.
Fundusze zagraniczne, w dystrybucji których pośredniczy Wnioskodawca są to zarówno fundusze akcyjne, obligacyjne, zrównoważone i inne. W związku z powyższym w analizowanym przypadku w odniesieniu do niektórych funduszy zagranicznych mogą być spełnione przesłanki, o których mowa w art. 42c ust. 5 pkt 3 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Regulacjom ww. przepisu podlegają przychody (dochody) uzyskane w związku ze sprzedażą, zwrotem lub umorzeniem akcji udziałów lub jednostek w:
funduszach inwestycyjnych,
podmiotach, które na podstawie wydanego przez właściwy organ zaświadczenia są traktowane jako fundusz inwestycyjny,
przedsiębiorstwach wspólnego inwestowania, ustanowionych poza terytorium Unii Europejskiej,
jeżeli zainwestowały one bezpośrednio lub pośrednio przez inne podmioty lub przedsiębiorstwa ponad 40% swoich aktywów w wierzytelności wszelkiego rodzaju, a w szczególności w skarbowe papiery wartościowe z obligacji lub skryptów dłużnych, włącznie z premiami i nagrodami mającymi związek z takimi papierami obligacjami i skryptami dłużnymi, z wyjątkiem opłat karnych za opóźnione płatności, w zakresie, w jakim przychód (dochód) ten odpowiada zyskom, osiąganym bezpośrednio lub pośrednio z odsetek.
Wśród funduszy zagranicznych uczestniczących w transakcji będą zatem fundusze spełniające warunki, o których mowa w art. 42c ust. 5 pkt 3 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Czy Bank jako Agent P będzie płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 5 ww. ustawy w stosunku do osób fizycznych będących rezydentami, jak nierezydentami w Polsce i czy w związku z tym będzie obowiązany do poboru podatku oraz do sporządzania informacji o uzyskanych przychodach uczestników funduszu zagranicznego?
Czy w odniesieniu do funduszy inwestycyjnych, o których mowa w art. 42c ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Bank jest w analizowanej transakcji zobowiązany do sporządzania imiennych informacji, o których mowa w art. 42c ust. 1
Zdaniem Wnioskodawcy:
Ad. 1) W analizowanej transakcji Bank nie będzie pełnił roli płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 5 ww. ustawy w stosunku do osób fizycznych będących rezydentami, jak i nierezydentami w Polsce i nie będzie obowiązany do sporządzania informacji o uzyskanych przychodach uczestników funduszu zagranicznego.
Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) płatnikiem jest każdy podmiot obowiązany na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczania i pobierania od podatnika podatku i wpłacania go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
W myśl art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od uzyskanych dochodów (przychodów) z tytułu udziału w funduszach kapitałowych pobiera się zryczałtowany 19% podatek dochodowy.
Przepis ten stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, jednakże zastosowanie stawki wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.
Pojęcie funduszu kapitałowego zostało zdefiniowane w art. 5a ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym funduszem kapitałowym jest fundusz inwestycyjny oraz fundusz zagraniczny, o którym mowa w przepisach o funduszach inwestycyjnych, oraz ubezpieczeniowy fundusz kapitałowy działający na podstawie przepisów ustawy o działalności ubezpieczeniowej, z wyjątkiem funduszy emerytalnych, o których mowa w przepisach o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych.
Zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546) pod pojęciem fundusz zagraniczny rozumie się "fundusz inwestycyjny otwarty lub spółkę inwestycyjną z siedzibą w państwie członkowskim prowadzące działalność zgodnie z prawem wspólnotowym regulującym zasady zbiorowego inwestowania w papiery wartościowe".
W związku z powyższym, fundusz zagraniczny z siedzibą w L lub I, w sprzedaży jednostek którego będzie pośredniczył Bank, jest "funduszem kapitałowym", o którym mowa w art. 30a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
A zatem, dochody (przychody) uzyskane przez osoby fizyczne z tytułu udziału w funduszach zagranicznych z siedzibą w L lub I podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym - zgodnie z regulacją art. 30a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W przypadku klientów będących nierezydentami stawkę podatku należy ustalić z uwzględnieniem zapisów właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, po uprzednim udokumentowaniu dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.
Zgodnie z art. 41 ust. 1 oraz ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 30a (tj. z tytułu udziału w funduszach kapitałowych).
Ponadto płatnik, o którym mowa w art. 41 ustawy, w myśl art. 42 ust. 1a obowiązany jest w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru.
Natomiast na podstawie art. 42 ust. 2 ustawy płatnik, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, obowiązany jest przesłać podatnikom, o których mowa:
w art. 3 ust. 1 ustawy, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru,
w art. 3 ust. 2a, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, również gdy płatnik w roku podatkowym sporządzał i przekazywał informacje w trybie przewidzianym w ust. 4.
W opinii Banku, w analizowanym przypadku nie są spełnione przesłanki uznania Banku za płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od dochodów z tytułu udziału w funduszach kapitałowych przez klientów Banku.
Należy podkreślić, iż w myśl art. 41 ust. 1 płatnikiem jest podmiot dokonujący świadczenia, tj. podmiot prawnie zobowiązany do realizacji świadczenia (wypłaty środków) na rzecz klienta. W analizowanym przypadku, Bank jest zobowiązany jedynie do transferu środków z rachunku bankowego klienta na rachunek bankowy Agenta Transferowego (zgodnie z dyspozycją klienta w momencie nabycia jednostek uczestnictwa w funduszu), nie jest natomiast podmiotem zobowiązanym do realizacji świadczenia, tj. wypłaty dochodu (przychodu) uzyskanego przez klienta z tytułu udziału w zagranicznych funduszach inwestycyjnych.
Funkcje Banku ograniczają się wyłącznie do dokonania przelewu środków z rachunku bieżącego klienta na rachunek Agenta Transferowego prowadzony przez Bank w momencie zakupu jednostek uczestnictwa w funduszu kapitałowym, Bank nie uczestniczy natomiast w zarządzaniu jednostkami uczestnictwa posiadanymi przez klienta w funduszach zagranicznych, tj. w szczególności w prowadzeniu rejestrów oraz w wypłacie środków (dochodu) z tytułu umorzenia jednostek uczestnictwa w funduszach. Nie można zatem uznać Banku za podmiot zobowiązany do realizacji świadczenia, o którym mowa w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Reasumując, Bank uważa, iż nie jest płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w stosunku do osób fizycznych będących rezydentami, jak i nierezydentami w Polsce i nie jest obowiązany do sporządzania informacji o uzyskanych przychodach uczestników funduszu zagranicznego. Bank wskazuje, iż stanowisko to potwierdzają również organy podatkowe, na podparcie czego podaje przykładowo, że Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w piśmie z dnia 17 sierpnia 2007 r. (1471/DPF/415/36/2007/PP) uznał za prawidłowe stanowisko wyrażone przez podatnika, w świetle którego bank pełniący rolę agenta płatności nie jest płatnikiem w rozumieniu art. 41 ust. 1 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ad. 2) Bank uważa, iż nie spoczywa na nim obowiązek sporządzania imiennych informacji dotyczących przychodów (dochodów), o których mowa w art. 42c ust. 5 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 42c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w terminie do końca miesiąca następującego po zakończeniu roku podatkowego podmiotu wypłacającego przychody (dochody), o których mowa w ust. 5, podmiot ten jest obowiązany przesłać, sporządzone według ustalonego wzoru, imienne informacje o tych przychodach (dochodach):
faktycznemu albo pośredniemu odbiorcy, któremu wypłaca lub stawia do dyspozycji przychody (dochody) i który ze względu na miejsce zamieszkania podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów w innym niż Rzeczypospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej, lub na terytoriach zależnych lub terytoriach stowarzyszonych Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej oraz Królestwa Niderlandów, z którymi Rzeczypospolita Polska zawarła umowy w sprawie opodatkowania przychodów (dochodów) z oszczędności osób fizycznych,
urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.
Podmiotem wypłacającym jest, zgodnie z art. 42c ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, która wypłaca lub stawia do dyspozycji przychody (dochody), o których mowa w ust. 5, w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą na rzecz faktycznego lub pośredniego odbiorcy,
pośredni odbiorca, mający miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, który wypłaca lub stawia do dyspozycji przychody (dochody), o których mowa w ust. 5, na rzecz faktycznego odbiorcy.
W opinii Banku, w analizowanym stanie faktycznym na banku nie ciąży obowiązek sporządzania imiennych informacji o przychodach (dochodach) osiągniętych przez nierezydentów, o których mowa w art. 42c ust. 1 z tytułów wymienionych w art. 42c ust. 5 pkt 3 i 4.
Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, nie można uznać Banku "za podmiot wypłacający przychody (...)", gdyż rola banku sprowadzać się będzie wyłącznie do dokonania przelewu zgodnie z dyspozycją klienta z rachunku bieżącego klienta na rachunek Agenta Transferowego na poczet zakupu jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych.
W przypadku umorzenia jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych przelewu z konta Agenta Transferowego na konto klienta dokona Subagent Transferowy. Bank nie jest zatem stroną uczestniczącą w rozliczeniu transakcji umorzenia jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych oraz nie jest podmiotem dokonującym wypłaty przychodu (dochodu) z tytułu umorzenia jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych.
Reasumując, Bank uważa, iż w analizowanej sytuacji nie ciąży na nim obowiązek sporządzania imiennych informacji. o których mowa w art. 42c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.