IPPB2/415-181/07-3/RL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-181/07-3/RL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 10 września 2007 r. (data wpływu 24 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zasiłku przyznanego przez władze brytyjskie z tytułu opieki nad dzieckiem po zmarłym ojcu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zasiłku przyznanego przez władze brytyjskie z tytułu opieki nad dzieckiem po zmarłym ojcu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni po 16-tu miesiącach od śmierci męża (zmarł 18 kwietnia 2006 r. w Anglii) otrzymała pieniądze z Anglii. Władze brytyjskie wydały decyzję, na podstawie której został przyznany zasiłek do opieki nad dzieckiem po zmarłym ojcu. Wypłata tego zasiłku następuje co cztery tygodnie. Bank przy wypłacie potrąca podatek w wysokości 19%.

Przedstawiony stan faktyczny został uzupełniony pismem z dnia 6 grudnia 2007 r. (data wpływu 10 grudnia 2007 r.), w którym doprecyzowano, iż informacja ze strony angielskiej odnośnie przyznania zasiłku została przesłana z Anglii w dniu 11 sierpnia 2007 r., natomiast do realizacji czeku doszło w połowie września w związku z faktem, iż bank nie potrafił określić kwestii opodatkowania. Przyznany zasiłek stanowi jedyne źródło dochodu ze strony angielskiej.

Odnośnie przyznania prawa do renty Wnioskodawczyni nie otrzymała jeszcze odpowiedzi.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy zasiłek ten podlega opodatkowaniu ?

Zdaniem wnioskodawcy:

Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, że pobieranie podatku jest niesprawiedliwe, gdyż po odliczeniu podatku i operacji bankowych zostaje do dyspozycji 250 zł, a są to jedyne pieniądze jakie otrzymuje na córkę ze strony angielskiej.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.) źródłami przychodów są inne źródła.

W myśl art. 3 ust. 1 wymienionej powyżej ustawy osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Zgodnie z art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Konwencja między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych, podpisana w Londynie dnia 20 lipca 2006 r. (Dz. U. z 2006 r. Nr 250, poz. 1840) nie zawiera przepisu odnoszącego się wprost do zasiłków. W związku z tym, zasiłek należy zakwalifikować jako tzw. " inne dochody". Zgodnie z art. 21 ust. 1 ww. umowy części dochodu osiągane przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, które nie zostały objęte postanowieniami poprzednich artykułów niniejszej Konwencji, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Na podstawie powołanej wyżej regulacji, świadczenia otrzymane przez Panią podlegają opodatkowaniu w Polsce. Oznacza to, że do ich opodatkowania w Polsce stosuje się przepisy polskiego prawa podatkowego.

Artykuł 9 ust. 1 ww. ustawy stanowiący o przedmiocie opodatkowania podatkiem dochodowym wskazuje, że opodatkowaniu tym podatkiem podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Co do zasady, wszelkie dochody osiągane przez osoby fizyczne podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Jednak z uwagi na szczególny charakter pomocy społecznej i realizowane cele, ustawodawca wprowadził w art. 21 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnienia przedmiotowe. Zakres tych zwolnień obejmuje świadczenia mające charakter pomocy socjalnej, którą osoby fizyczne uzyskują z budżetu państwa lub budżetów samorządów albo od innych podmiotów. W grupie świadczeń objętych zwolnieniem zawartym w art. 21 ww. ustawy wymienione są:

* odprawy pośmiertne i zasiłki pogrzebowe (pkt 7),

* świadczenia rodzinne wypłacone na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, dodatki rodzinne i pielęgnacyjne, zaliczki alimentacyjne oraz zasiłki porodowe (pkt 8),

* jednorazowe zasiłki z tytułu urodzenia dziecka, wypłacone z funduszów związków zawodowych (pkt 9),

* pomoc pieniężną dla rodzin zastępczych oraz jednorazową pomoc pieniężną na zagospodarowanie usamodzielniających się wychowanków rodzin zastępczych i placówek opiekuńczo-wychowawczych (pkt 24),

* zapomogi otrzymane w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci (pkt 26),

* świadczenia na rehabilitację zawodową, społeczną i leczniczą osób niepełnosprawnych, finansowane ze środków PFRON oraz ZFRON (pkt 27 lit. a),

* dodatki do rent rodzinnych dla sierot zupełnych (pkt 64),

* dodatki mieszkaniowe i ryczałty na zakup opału (pkt 97),

* zwrot kosztów przejazdu bezrobotnego do miejsca pracy lub miejsca stażu, szkolenia, zajęć z zakresu poradnictwa zawodowego lub przygotowania zawodowego w miejscu pracy oraz kosztów zakwaterowania bezrobotnego w miejscu pracy, odbywania stażu, szkolenia lub przygotowania zawodowego w miejscu pracy (pkt 102),

* pomoc pieniężną i wartość innych świadczeń finansowanych ze środków budżetowych przyznawanych repatriantom oraz osobom, które ubiegają się o status uchodźcy (pkt 108).

W przedmiotowej sprawie stwierdzić należy, iż kwota zasiłku wypłacana na opiekę nad dzieckiem po zgonie współmałżonka stanowi świadczenie, które jako takie nie zostało wymienione w katalogu zwolnień przewidzianych ustawą.

Wypłaty tej dokonuje bank, który jako płatnik zobowiązany jest zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do poboru miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Wobec powyższego otrzymywany przez Panią zasiłek będzie podlegał opodatkowaniu w Polsce i stanowił przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, który należy zaliczyć do przychodów z tzw. "innych źródeł" (art. 20 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl