IPPB2/415-171/13-3/MG - Podatek dochodowy w zakresie wystąpienia po stronie spółki obowiązków płatnika z tytułu uczestnictwa pracowników spółki w planie, w związku z nieodpłatnym przyznaniem akcji spółki z siedzibą w Niemczech.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-171/13-3/MG Podatek dochodowy w zakresie wystąpienia po stronie spółki obowiązków płatnika z tytułu uczestnictwa pracowników spółki w planie, w związku z nieodpłatnym przyznaniem akcji spółki z siedzibą w Niemczech.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 19 lutego 2013 r. (data wpływu 25 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wystąpienia po stronie Spółki obowiązków płatnika z tytułu uczestnictwa pracowników Spółki w Planie, w związku z nieodpłatnym przyznaniem akcji spółki z siedzibą w Niemczech - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lutego 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wystąpienia po stronie Spółki obowiązków płatnika z tytułu uczestnictwa pracowników Spółki w Planie, w związku z nieodpłatnym przyznaniem akcji spółki z siedzibą w Niemczech.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

1.

Spółka D. z siedzibą w Niemczech (D.) przyznała pracownikom i personelowi kierowniczemu zatrudnionemu w D. oraz w spółkach powiązanych z grupy D.możliwość uczestnictwa w Planie Akcyjnym E. Plan (Plan). Począwszy od 2004 r. w Planie uczestniczą również uprawnieni pracownicy (Pracownicy) Spółki D. (Spółka), w której 100% akcji posiada D.

2.

Zasady funkcjonowania Planu zostały przyjęte decyzją Globalnego Komitetu ds. Przeglądu Wynagrodzeń (Komitet), działającego na podstawie upoważnienia zarządu D. Uprawnienia zarządu i Komitetu do przyjęcie zasad Planu znajdują oparcie w statucie D., jak również w przepisach prawa obowiązujących w Republice Federalnej Niemiec.

3.

Plan administrowany jest przez wyspecjalizowany podmiot z Grupy Kapitałowej D, z siedzibą w Wielkiej Brytanii (Administrator), natomiast wszelkie decyzje dotyczące uczestnictwa Pracowników w Planie podejmowane są przez Komitet.

4.

W ramach Planu Pracownik może otrzymać nagrodę (Nagroda) w postaci warunkowego prawa do nieodpłatnego nabycia akcji D. (Akcje). Akcje zostały dopuszczone do obrotu na Giełdzie Papierów Wartościowych we Frankfurcie.

5.

Pracownik nie może sprzedawać, zastawiać, przenosić, cedować Nagrody ani żadnych praw z niej wynikających na żadną inną osobę. Z tytułu przyznanej Nagrody Pracownikowi nie przysługuje dywidenda, bądź inne uprawnienia akcjonariusza D.

6.

Realizacja praw wynikających z Nagrody i nieodpłatne nabycie Akcji następuje w transzach po upływie określonego przedziału czasu (Data Wykonania). W stosunku do niektórych Nagród następuje odroczenie ich realizacji na okres do 3 lat od daty otrzymania Nagrody.

7.

W Dacie Wykonania podmiot z Grupy D. przekazuje określoną liczbę Akcji na rachunek Pracownika albo na rachunek prowadzony przez podmiot z Grupy D. na rzecz Pracownika. Po otrzymaniu Akcji Pracownik może podjąć decyzję o przeniesieniu ich na osobisty rachunek papierów wartościowych, bądź sprzedaży.

8.

W określonych przypadkach, np. jeżeli Pracownik uprawniony jest do nabycia części ułamkowej Akcji, Administrator może podjąć decyzję o wypłacie na rzecz Pracownika środków pieniężnych stanowiących ekwiwalent części ułamkowej Akcji. Wypłata dokonywana jest w gotówce z rachunku bankowego należącego do Spółki.

9.

W przypadku, gdy przed upływem Daty Wykonania stosunek pracy z Pracownikiem zostanie rozwiązany z winy Pracownika, Pracownik traci prawo do otrzymania Akcji, które nie zostały mu do tego czasu wydane.

10.

Wybór uczestników Planu dokonywany jest przez Komitet. Komitet ustala również indywidualne warunki, po spełnieniu których Pracownik może otrzymać Nagrodę. Spółka nie ma wpływu na podjęte decyzje co do uczestnictwa Pracowników w Planie.

11.

Na podstawie otrzymywanych faktur Spółka obciążana jest przez D. kosztami uczestnictwa Pracowników w Planie Akcyjnym. Kwota obciążenia kalkulowana jest w oparciu o wartość rynkową Akcji przekazanych Pracownikom w danym okresie rozliczeniowym oraz kosztów administrowania Planem.

12.

W związku z przyznawaniem Pracownikom Akcji oraz dokonywaniem na ich rzecz wypłat gotówkowych, o których mowa w pkt 8 powyżej, Spółka dotychczas rozpoznawała dodatkowy przychód Pracowników ze stosunku pracy. W konsekwencji, Spółka potrąciła zaliczkę na PIT i naliczała składki na ubezpieczenie społeczne oraz zdrowotne.

13.

W ramach Planu Pracownicy mogą otrzymywać Akcje również w kolejnych latach.W związku z powyższym wniosek Spółki o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej dotyczy zarówno zaistniałego stanu faktycznego, jak również zdarzenia przyszłego.

W związku z powyższym wniosek Spółki o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej dotyczy zarówno zaistniałego stanu faktycznego, jak również zdarzenia przyszłego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wartość rynkowa Akcji przyznanych Pracownikom w ramach Planu stanowi przychód ze stosunku pracy, a Spółka jest zobowiązana do poboru i wpłaty na rachunek urzędu skarbowego zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych z tego tytułu.

Zdaniem Wnioskodawcy, wartość rynkowa Akcji przyznanych Pracownikom w ramach Planu nie stanowi przychodu ze stosunku pracy, a Spółka nie jest zobowiązana do poboru i wpłaty na rachunek urzędu skarbowego zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych z tego tytułu.

Artykuł 10 u.p.d.o.f. zawiera katalog źródeł przychodów, wśród których wymienione są m.in. przychody ze stosunku pracy. Zgodnie z art. 12 ust. 1 u.p.d.o.f. "za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych". Użyty w powyższej definicji zwrot "w szczególności" wskazuje zatem, iż kategoria przychodów ze stosunku pracy obejmuje każdą formę przysporzenia pieniężnego bądź niepieniężnego, która ma swoje źródło w stosunku pracy.

W przypadku, gdy dane przysporzenie spełnia warunki uznania go za przychód ze stosunku pracy, stosownie do art. 31 u.p.d.o.f. zakład pracy obowiązany jest, jako płatnik do obliczenia i poboru w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tego zakładu przychody ze stosunku pracy. Na podstawie art. 38 ust. 1 u.p.d.o.f. płatnicy, o których mowa m.in. w art. 31 przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Z powyższych przepisów wynika, iż przesłanką nałożenia na podmiot gospodarczy obowiązków płatnika na zasadach przewidzianych dla zakładu pracy jest okoliczność dokonywania przez ten podmiot świadczeń na rzecz osób fizycznych będących pracownikami tego podmiotu. Wskazaną przesłankę należy przy tym interpretować ściśle, gdyż nie każdy przychód pozostający w jakimś związku faktycznym z wykonywaniem pracy będzie stanowił przychód ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 u.p.d.o.f. To, czy dane przysporzenie mieści się w zakresie przychodu ze stosunku pracy zależy od okoliczności towarzyszących powstaniu tego przysporzenia.

Stanowisko to znajduje potwierdzenie m.in. w wyroku NSA z 27 kwietnia 2011 r., sygn. akt II FSK 1410/10. W orzeczeniu tym NSA stwierdził, iż w art. 12 ust. 1 u.p.d.o.f. "prawodawca nie użył sformułowań w rodzaju: "przychody związane ze stosunkiem pracy, towarzyszące stosunkowi pracy, osiągnięte przy okazji stosunku pracy". Jeżeli więc uczestnicząc w określonym stosunku pracy osoba fizyczna osiągnie przychód pozostający w jakimś związku faktycznym z wykonywaniem pracy, ale nie stanowiący przychodu ze stosunku prawnego w postaci stosunku pracy, nie będzie to przychód, o którym mowa w art. 12 ust. 1 u.p.d.o.f.".

Na podstawie powyższego wyroku NSA, odnosząc się do tego, czy polski pracodawca jest zobowiązany do poboru zaliczki na podatek dochodowy w związku z finansowaniem przez niego kosztów uczestnictwa pracowników w zagranicznym planie akcyjnym, należy przyjąć, iż skoro objęcie lub nabycie na preferencyjnych warunkach akcji spółki zagranicznej przez pracowników spółki polskiej nie stanowi elementu warunków pracy i płacy tych pracowników i nie było objęte zapisami umów o pracę, zgodnych z prawem pracy, regulaminów pracy, płacy lub wynagradzania pracowników, to brak jest podstaw do uznania, iż wartości uzyskiwane od spółki zagranicznej są świadczeniami ze stosunku pracy zawartego i realizowanego ze spółką krajową.

Mając na względzie powyższe stanowisko, które zdaniem Spółki ma odpowiednie zastosowanie w stanie faktycznym (i zdarzeniu przyszłym) będącym przedmiotem wniosku Spółki, w związku z nabyciem przez Pracowników Akcji, Spółka nie działa jako zakład pracy w rozumieniu art. 31 u.p.d.o.f., niezależnie od faktu ponoszenia przez nią kosztów nabycia tych akcji. Świadczą o tym następujące okoliczności:

* zasady funkcjonowania Planu zostały przyjęte przez Komitet działający na podstawie legitymacji zarządu D.,

* wybór uczestników Planu dokonywany jest przez Komitet,

* Spółka nie ma wpływu na podjęte decyzje co do uczestnictwa jej Pracowników w Planie,

* podmiotem przekazującym Akcje na rzecz Pracowników jest Administrator, działający w porozumieniu z D., emitentem tych akcji,

* Spółka nie może być adresatem ewentualnych zastrzeżeń, czy roszczeń Pracowników związanych z uzyskaniem i realizacją uprawnień do Nagrody.

Spółka podkreśla również, iż ponoszenie przez nią kosztów nabycia Akcji nie stanowi elementu warunków pracy i płacy, wynikających ze stosunku pracy łączącego Pracowników ze Spółką, z regulaminów pracy obowiązujących w Spółce, czy też z norm prawa pracy obowiązujących w Polsce. Tym samym okoliczność ponoszenia powyższych kosztów przez Spółkę nie może zostać uznana za przesłankę wystarczającą do rozpoznania po stronie Pracowników przysporzenia stanowiącego przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 u.p.d.o.f.

Powyższe stanowisko, dotyczące braku powstania przychodu ze stosunku pracy w związku z ponoszeniem przez polskiego pracodawcę kosztów związanych z uczestnictwem jego pracowników w zagranicznych planach akcyjnych, znajduje potwierdzenie w aktualnych stanowiskach organów podatkowych, w tym:

* w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 12 czerwca 2012 r., nr IPPB2/415 -232/12-5/MK,

* w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 30 maja 2012 r., nr IPPB2/415 -234/12-2/MK,

* w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 11 kwietnia 2012 r., nr IPTPB1/415 -6/12/4/MD,

* w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 20 stycznia 2012 r., nr ILPB2/415 -1042/11-3/WS,

* w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 14 września 2011 r., nr IPPB2/415-516/11-4/MK.

Zdaniem Spółki, nie bez znaczenia dla oceny obowiązków Spółki jako płatnika w przedstawionym stanie faktycznym (i zdarzeniu przyszłym) jest treść art. 24 ust. 11 u.p.d.o.f.

Zgodnie z art. 24 ust. 11 u.p.d.o.f."Dochód stanowiący nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji objętych (nabytych) przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia a wydatkami poniesionymi na ich objęcie (nabycie) nie podlega opodatkowaniu w momencie objęcia (nabycia) tych akcji. Zasadę określoną w zdaniu pierwszym stosuje się odpowiednio do dochodu stanowiącego nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji a wydatkami poniesionymi na ich nabycie od spółki posiadającej osobowość prawną, która objęła (nabyła) te akcje wyłącznie w celu przeniesienia tytułu ich własności na osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem akcji". Jednocześnie, na podstawie ust. 12 powyższa zasada nie ma zastosowania do dochodu osiągniętego ze zbycia akcji, przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem akcji. Tym samym, powołane przepisy wyraźnie wskazują, iż osoba obejmująca (nabywająca) akcje na zasadach preferencyjnych, w tym nieodpłatnie, uzyskuje dochód podlegający opodatkowaniu dopiero w momencie odpłatnego zbycia tych akcji. W takim przypadku źródłem dochodu są kapitały pieniężne w rozumieniu art. 17 u.p.d.o.f., a nie stosunek pracy, w związku z czym dochód podatnika, ustalony na podstawie art. 30b u.p.d.o.f., podlega samodzielnemu zadeklarowaniu w zeznaniu rocznym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1 u.p.d.o.f. W konsekwencji art. 24 ust. 11 u.p.d.o.f. nie stanowi definitywnego zwolnienia podatkowego lecz wyłącznie przesuwa w czasie datę powstania obowiązku podatkowego w związku z objęciem (nabyciem), a następnie sprzedażą akcji krajowych i zagranicznych.

W aktualnym stanie prawnym art. 24 ust. 12a u.p.d.o.f. wyraźnie wskazuje, iż wyżej opisana zasada odroczenia momentu opodatkowania została ograniczona wyłącznie do dochodów uzyskanych przez osoby fizyczne obejmujące (nabywające) akcje spółek położonych na obszarze Polski oraz innych państw członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Powyższy przepis został wprowadzony do u.p.d.o.f. na mocy ustawy z dnia 25 listopada 2010 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2010 r. Nr 226, poz. 1478) i ma zastosowanie do uzyskanych dochodów (poniesionych strat) od dnia 1 stycznia 2011 r.

W tym kontekście Spółka zwraca uwagę, iż art. 24 ust. 11 u.p.d.o.f. został wprowadzony na mocy ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2000 r. Nr 104, poz. 1104) i ma zastosowanie do opodatkowania dochodów (strat) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2001 r. W brzmieniu obowiązujący do końca 2010 r. art. 24 ust. 11 u.p.d.o.f. wskazywał, iż: "Dochód stanowiący nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji objętych przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia akcjonariuszy spółki, a wydatkami poniesionymi na ich objęcie, nie podlega opodatkowaniu w momencie objęcia tych akcji; zasadę określoną w zdaniu pierwszym stosuje się odpowiednio do dochodu stanowiącego nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji a wydatkami poniesionymi na ich nabycie od spółki posiadającej osobowość prawną, która objęła te akcje wyłącznie w celu przeniesienia tytułu ich własności na osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem akcji."

Ugruntowane stanowisko sądów administracyjnych wskazuje, iż zarówno w brzmieniu obowiązującym do końca 2010 r., jak również od 1 stycznia 2011 r., art. 24 ust. 11 u.p.d.o.f. ma zastosowanie do dochodów uzyskiwanych w związku z objęciem bądź nabyciem na preferencyjnych zasadach akcji w spółkach z siedzibą w Polsce, jak również w innych krajach z tym zastrzeżeniem, iż począwszy od 1 stycznia 2011 r. przepis ten dotyczy wyłącznie spółek z siedzibą w państwach członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Przykładowo, w wyroku NSA z 26 maja 2011 r., sygn. akt II FSK 150/10 stwierdził, iż "w uzasadnieniu nowelizacji dokonanej powoływaną powyżej, obowiązującą od dnia 1 stycznia 2011 r., ustawą z dnia 25 listopada 2010 r. (Sejm RP VI kadencji, druk sejmowy nr 3500; http:// www oraz http:// www), polegającej (między innymi) na wprowadzeniu przepisu art. 24 ust. 12a u.p.d.o.f. - stanowiącego o stosowaniu art. 24 ust. 11 u.p.d.o.f. do objęcia akcji określonych niekrajowych spółek kapitałowych, to jest spółek, których siedziba znajduje się na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego - prawodawca nie stwierdził, że rzeczony przepis ukonstytuować ma nowy, zasadniczo odmienny od uprzednio obowiązującego, stan prawny - uwzględniający normatywnie, dopiero od daty jego wejścia w życie, uzyskanie akcji spółek zagranicznych. Z przedstawionych konstatacji wynika więc, że obowiązujący od dnia 1 stycznia 2011 r. przepis art. 24 ust. 12a u.p.d.o.f. nie wprowadza ustawowego novum poprzez objęcie działaniem art. 24 ust. 11 u.p.d.o.f. akcji spółek niekrajowych. Stanowi tylko ograniczenie możliwości stosowania art. 24 ust. 11 u.p.d.o.f. wyłącznie do akcji tych spółek zagranicznych, których siedziba znajduje się na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego".

Powyższe stanowisko potwierdzają również wyroki innych sądów administracyjnych (np. wyrok NSA z 27 kwietnia 2011 r., sygn. akt II FSK 1410/10, wyrok WSA w Gdańsku z 29 lutego 2012 r., sygn. akt I SA/Gd 1139/11, wyrok WSA w Warszawie z 10 grudnia 2012 r., sygn. akt III SA/Wa 945/12).

W konsekwencji należy uznać, iż zasada odroczenia opodatkowania do momentu odpłatnego zbycia akcji ma zastosowanie do akcji nabywanych w spółkach z siedzibą w jednym z państw członkowskich Unii Europejskiej, niezależnie od tego, czy do ustalenia skutków podatkowych nabycia tych akcji zastosowanie znajdują przepisy w stanie prawnym obowiązującym do końca 2010 r., czy też po tej dacie.

Zdaniem Spółki, wyżej przedstawione regulacje prawne, pozwalające na odroczenie momentu opodatkowania nadwyżki pomiędzy wartością rynkową akcji objętych (nabytych) przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia a wydatkami poniesionymi na ich objęcie (nabycie), znajdą pełne zastosowanie do Pracowników Spółki nabywających Akcje w ramach opisanego wyżej Planu. Tym samym, przysporzenie Pracowników powstałe w związku z faktem, iż koszt nabywanych przez nich Akcji ponoszony jest przez inny podmiot, tj. przez Spółkę, nie będzie podlegało opodatkowaniu na moment nabycia Akcji i nie będzie stanowiło przychodu ze stosunku pracy, bądź z innego źródła podlegającego opodatkowaniu w Polsce. Okoliczność, iż koszt nabycia Akcji został poniesiony przez Spółkę, znajdzie natomiast odzwierciedlenie na moment ustalania dochodu Pracownika z tytułu odpłatnego zbycia tych akcji. Uzasadnienie dla zastosowanie w przedstawionym stanie faktycznym (i zdarzeniu przyszłym) zasad opodatkowania wynikających z art. 24 ust. 11 u.p.d.o.f. stanowią następujące okoliczności:

* Pracownicy nabywają akcje podmiotu z siedzibą w Niemczech, a więc jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej,

* uprawnienie Pracowników do nabycia Akcji wynika z decyzji Komitetu działającego na podstawie legitymacji zarządu D.

Spółka podkreśla przy tym, iż zgodnie z jej wiedzą uprawnienia zarządu i Komitetu do przyjęcie zasad Planu znajdują opacie w statucie D., jak również w przepisach prawa obowiązujących w Republice Federalnej Niemiec. Tym samym prawo do nabycia Akcji przez Pracowników wynika z dokumentów i decyzji korporacyjnych podmiotu przyznającego powyższe akcje, podjętych zgodnie z regulacjami prawnymi Republiki Federalnej Niemiec. Należy zatem uznać, iż uprawnienie to zostało przyznane Pracownikom w sposób równoważny w skutkach prawnych do podjęcia uchwały przez walne zgromadzenia akcjonariuszy D. Z uwagi na fakt, iż regulacje prawa handlowego w poszczególnych państwach członkowskich Unii Europejskiej nie są identyczne, przyjęcie odmiennej interpretacji mogłoby doprowadzić do nierównego traktowania polskich podatników, którzy uczestniczą w programie preferencyjnego nabycia akcji spółek polskich oraz spółek z siedzibą w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej.

Reasumując, mając na względzie, iż:

* Spółka nie ma wpływu na wybór uczestników Planu, a wszelkie decyzje w tym zakresie podejmowane są przez Komitet,

* Spółka nie jest stroną umowy regulującej zasady uczestnictwa Pracowników w Planie,

* Akcje nie są przekazywane Pracownikom przez Spółkę, lecz Administratora działającego w porozumieniu z D.,

* uczestnictwo Pracowników w Planie, w tym nieodpłatne nabycie Akcji D., nie stanowi elementów warunków pracy i płacy tych Pracowników, wynikających z łączącego ich ze Spółką stosunku pracy,

* Pracownicy nie są uprawnieni do kierowania pod adresem Spółki roszczeń bądź zastrzeżeń związanych z realizacją Planu,

* na podstawie art. 24 ust. 11 i 12 u.p.d.o.f. nadwyżka pomiędzy wartością rynkową akcji objętych (nabytych) przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia a wydatkami poniesionymi na ich objęcie nie podlega opodatkowaniu w momencie objęcia (nabycia) tych akcji, lecz dopiero w momencie ich odpłatnego zbycia na zasadach właściwych dla dochodów z papierów wartościowych,

* warunki, na jakich Pracownicy nabywają Akcje, uzasadniają zastosowanie zasad opodatkowania wynikających z treści art. 24 ust. 11 u.p.d.o.f.,

* wartość rynkowa Akcji przekazanych Pracownikom, których koszt został poniesiony przez Spółkę, nie stanowi dodatkowego przychodu ze stosunku pracy. Tym samym brak jest podstaw do nałożenia na Spółkę obowiązku poboru zaliczek na podatek dochodowy z tego tytułu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy wyjaśnić, iż niniejsza interpretacja indywidualna stanowi ocenę stanowiska Wnioskodawcy w zakresie obowiązków płatnika lub innych obowiązków informacyjnych ciążących na Spółce, w odniesieniu do zadanego pytania.

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z uwagi na powyższe na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki podatkowe, tj.:

1.

obliczenie,

2.

pobranie,

3.

wpłacenie

- podatku, zaliczki lub raty.

Z kolei płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8 Ordynacji podatkowej, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony, o czym stanowi art. 30 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa.

Przechodząc na grunt przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w myśl przepisów art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Stosownie do art. 38 ust. 1 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

Zgodnie z art. 39 ust. 1 ww. ustawy, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje o dochodach sporządzone według ustalonego wzoru.

Na podstawie treści powyższych przepisów należy stwierdzić, iż warunkiem istnienia obowiązków płatnika dla określonego podmiotu jest fakt dokonywania świadczeń przez ten podmiot na rzecz osób będących pracownikami tego podmiotu.

W myśl art. 42a ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka z siedzibą w Niemczech (D.) przyznała pracownikom i personelowi kierowniczemu zatrudnionemu w D. oraz w spółkach powiązanych z grupy możliwość uczestnictwa w Planie Akcyjnym E. Plan (Plan). Począwszy od 2004 r. w Planie uczestniczą również uprawnieni pracownicy (Pracownicy) Spółki, w której 100% akcji posiada D. Zasady funkcjonowania Planu zostały przyjęte decyzją Globalnego Komitetu ds. Przeglądu Wynagrodzeń (Komitet), działającego na podstawie upoważnienia zarządu D. Uprawnienia zarządu i Komitetu do przyjęcie zasad Planu znajdują oparcie w statucie D., jak również w przepisach prawa obowiązujących w Republice Federalnej Niemiec. Plan administrowany jest przez wyspecjalizowany podmiot z Grupy Kapitałowej, z siedzibą w Wielkiej Brytanii (Administrator), natomiast wszelkie decyzje dotyczące uczestnictwa Pracowników w Planie podejmowane są przez Komitet. W ramach Planu Pracownik może otrzymać nagrodę (Nagroda) w postaci warunkowego prawa do nieodpłatnego nabycia akcji D. (Akcje). Akcje zostały dopuszczone do obrotu na Giełdzie Papierów Wartościowych we Frankfurcie. Pracownik nie może sprzedawać, zastawiać, przenosić, cedować Nagrody ani żadnych praw z niej wynikających na żadną inną osobę. Z tytułu przyznanej Nagrody Pracownikowi nie przysługuje dywidenda, bądź inne uprawnienia akcjonariusza D. Realizacja praw wynikających z Nagrody i nieodpłatne nabycie Akcji następuje w transzach po upływie określonego przedziału czasu (Data Wykonania). W stosunku do niektórych Nagród następuje odroczenie ich realizacji na okres do 3 lat od daty otrzymania Nagrody. W Dacie Wykonania podmiot z Grupy D. przekazuje określoną liczbę Akcji na rachunek Pracownika albo na rachunek prowadzony przez podmiot z Grupy D. na rzecz Pracownika. Po otrzymaniu Akcji Pracownik może podjąć decyzję o przeniesieniu ich na osobisty rachunek papierów wartościowych, bądź sprzedaży. W określonych przypadkach, np. jeżeli Pracownik uprawniony jest do nabycia części ułamkowej Akcji, Administrator może podjąć decyzję o wypłacie na rzecz Pracownika środków pieniężnych stanowiących ekwiwalent części ułamkowej Akcji. Wypłata dokonywana jest w gotówce z rachunku bankowego należącego do Spółki. W przypadku, gdy przed upływem Daty Wykonania stosunek pracy z Pracownikiem zostanie rozwiązany z winy Pracownika, Pracownik traci prawo do otrzymania Akcji, które nie zostały mu do tego czasu wydane. Wybór uczestników Planu dokonywany jest przez Komitet. Komitet ustala również indywidualne warunki, po spełnieniu których Pracownik może otrzymać Nagrodę. Spółka nie ma wpływu na podjęte decyzje co do uczestnictwa Pracowników w Planie. Na podstawie otrzymywanych faktur Spółka obciążana jest przez D. kosztami uczestnictwa Pracowników w Planie Akcyjnym. Kwota obciążenia kalkulowana jest w oparciu o wartość rynkową Akcji przekazanych Pracownikom w danym okresie rozliczeniowym oraz kosztów administrowania Planem. W związku z przyznawaniem Pracownikom Akcji oraz dokonywaniem na ich rzecz wypłat gotówkowych. Spółka dotychczas rozpoznawała dodatkowy przychód Pracowników ze stosunku pracy. W konsekwencji, Spółka potrąciła zaliczkę na PIT i naliczała składki na ubezpieczenie społeczne oraz zdrowotne.

W przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym, pracownikom Spółki będą przyznawane w ramach Planu Akcyjnego, organizowanego przez spółkę z siedzibą w Niemczech bezpłatnie akcje spółki z siedzibą w Niemczech. Wybór uczestników Planu dokonywany jest przez Komitet, działający na podstawie upoważnienia zarządu spółki niemieckiej. Komitet ustala również indywidualne warunki, po spełnieniu których Pracownik może otrzymać Nagrodę. Spółka nie ma wpływu na podjęte decyzje co do uczestnictwa Pracowników w Planie, a więc przez podmiot, z którym nie będzie wiązać pracowników stosunek pracy.

W związku z powyższym, w oparciu o przywołane uregulowania prawne uznać należy, iż na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika, czy też obowiązki informacyjne związane z nieodpłatnym przyznaniem pracownikom akcji.

Jak już powyżej wskazano, warunkiem istnienia obowiązków płatnika dla określonego podmiotu jest fakt dokonywania świadczeń przez ten podmiot na rzecz osób będących pracownikami tego podmiotu lub w przypadku obowiązków informacyjnych dokonywanie wypłat należności lub świadczeń przez ten podmiot.

W tym miejscu należy zauważyć, iż w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca nie będzie wykonywał wobec swoich pracowników obowiązków płatnika, zatem nieuprawnionym jest przez tutejszy organ podatkowy rozpatrywanie w niniejszej interpretacji skutków podatkowych powstałych po stronie pracowników Wnioskodawcy z tytułu przyznania w ramach Planu bezpłatnie Akcji m.in. w zakresie zastosowania art. 24. ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W tym zakresie organ nie dokonał oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy.

Reasumując, wartość rynkowa Akcji przyznanych pracownikom Spółki w ramach przedmiotowego Planu nie będzie stanowić przychodu ze stosunku pracy, w związku z czym Spółka nie będzie zobowiązana do poboru i wpłaty na rachunek właściwego urzędu skarbowego zaliczki na podatek dochodowy z tego tytułu oraz nie będą ciążyć na niej obowiązki informacyjne wynikające z przepisu art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Końcowo - odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych oraz przywołanych wyroków Wojewódzkich Sądów Administracyjnych oraz Naczelnego Sądu Administracyjnego - wskazać należy, iż orzeczenia te dotyczą tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, jak również powołane wyroki dotyczą konkretnych spraw podatników osądzonych w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Natomiast organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, iż nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl