IPPB2/415-160/13-4/MG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-160/13-4/MG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 17 stycznia 2013 r. (data wpływu 18 stycznia 2013 r.) oraz w uzupełnieniu wniosku z dnia 11 marca 2013 r. (data nadania 11 marca 2013 r., data wpływu 13 marca 2013 r.) na wezwanie tut. organu z dnia 6 marca 2013 r. Nr IPPB2/415-160/13-2/MG (data nadania 6 marca 2013 r., data doręczenia 8 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W listopadzie 2012 r. Wnioskodawca zbył odpłatnie spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego i z tego tytułu zaistniało zobowiązanie podatkowe, zgodnie z art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (19% od kwoty 203.000 PLN).

W grudniu 2012 r. aktem notarialnym Wnioskodawca nabył nieruchomość w rodzinnym mieście w D. (za cenę 95.000 PLN). Nieruchomość posiada w Sądzie Rejonowym Księgę Wieczystą nr, według Księgi:

* Nieruchomość stanowi działka o powierzchni 569 m2, dom - letniskowy, drewniany, parterowy, kryty papą o powierzchni użytkowej 32 m2 wyposażony w instalację elektryczną, wodno - kanalizacyjną (szambo), gazową i centralnego ogrzewania, komórka murowana o pow. użytkowej 11 m2 i komórka drewniana o pow. użytkowej 8 m2.

Zaświadczenie Prezydenta Miasta z dnia 31 sierpnia 2012 r. Nr WUA. 6724.1079.2012.ZW stwierdza, że na terenie na którym leży nieruchomość brak jest planu zagospodarowania przestrzennego.

Z wypisu, z rejestru gruntów wydanego przez Urząd Miejski Wydział Geodezji i Kartografii (z dnia 3 grudnia 2012 r.) wynika, że stan geodezyjny nieruchomości ujawniony w Dziale I Księgi Wieczystej jest zgodny z obowiązującą ewidencją gruntów, a działka ta stanowi tereny mieszkaniowe oznaczone symbolem "B" i położona jest przy ul. J.

W chwili obecnej Wnioskodawca nie może podjąć zobowiązania, że na terenie nieruchomości Wnioskodawca będzie prowadził rozbudowę lub inne modernizacje domu. Aktualnie ul. Jaworowa tylko częściowo jest podłączona do kanalizacji miejskiej. Plany rozbudowy kanalizacji na 2012 r. przesunięte zostały na okres nieokreślony z powodu braku środków w kasie miasta.

Przedmiotowy wniosek obarczony był brakami formalnymi, w związku z tym pismem z dnia 6 marca 2013 r. Nr IPPB2/415-160/13-2/MG (data nadania 6 marca 2013 r., data doręczenia 8 marca 2013 r.), na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy - Ordynacja podatkowa, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez doprecyzowanie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego poprzez wyjaśnienie:

* w którym roku Wnioskodawca nabył spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego, które zbył w 2012 r.,

* czy nabyty przez Wnioskodawcę dom letniskowy można zaliczyć do budynków mieszkalnych, tj. Wnioskodawca użytkuje go i użytkować będzie na stałe (całorocznie) w celu zaspokojenia podstawowych potrzeb mieszkaniowych, czy też Wnioskodawca korzysta i będzie korzystać z domu jedynie w celach wypoczynkowych, sezonowo.

Wnioskodawca uzupełnił braki formalne wniosku w ustawowym terminie, pismem z dnia 11 marca 2013 r. (data nadania 11 marca 2013 r., data wpływu 13 marca 2013 r.), w którym poinformował, iż:

* spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego Wnioskodawca nabył w 2012 r. i w tym samym roku lokal zbył,

* nabyty dom letniskowy (tak zarejestrowany w księgach wieczystych) do chwili nabycia przez Wnioskodawcę był użytkowany całorocznie, gdyż spełnia wszystkie warunki do tego. Aktualnie Wnioskodawca zamieszkuje w Warszawie i w ciągu najbliższych lat będzie przeprowadzał drobne przeróbki i modernizacje, co spowoduje, że w najbliższych latach nieruchomość będzie użytkowana sezonowo.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca może wartość nabytej nieruchomości (95.000 PLN) odliczyć od kwoty zbycia odpłatnego prawa do lokalu (203.000 PLN) i od pozostałej kwoty zapłacić należny podatek.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na to, że nieruchomość znajduje się na terenach mieszkalnych oznaczonych symbolem "B" i otoczona jest zabudową domów jedno i wielorodzinnych (jedno i dwupiętrowych), niektóre są przedwojennymi kamienicami, Wnioskodawca powinien mieć możliwość zapłacenia podatku od różnicy zbycia lokalu i nabycia nieruchomości, bez względu na to, że dom jest ujęty w dokumentach jako letniskowy, chociaż może pełnić funkcję całorocznego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), źródłem przychodów jest, z zastrzeżeniem ust. 2, odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W myśl powyższego, rozstrzygającym faktem odnośnie ewentualnego sposobu opodatkowania dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw jest moment i forma prawna nabycia.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i jego uzupełnienia wynika, iż Wnioskodawca w 2012 r. odpłatnie zbył spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego, które nabył w roku 2012. W grudniu 2012 r. aktem notarialnym Wnioskodawca nabył nieruchomość, która według Księgi Wieczystej stanowi działkę o powierzchni 569 m2, dom - letniskowy, drewniany, parterowy, kryty papą o powierzchni użytkowej 32 m2 wyposażony w instalację elektryczną, wodno - kanalizacyjną (szambo), gazową i centralnego ogrzewania, komórkę murowaną o pow. użytkowej 11 m2 i komórkę drewnianą o pow. użytkowej 8 m2. Zaświadczenie Prezydenta Miasta z dnia 31 sierpnia 2012 r. stwierdza, że na terenie na którym leży nieruchomość brak jest planu zagospodarowania przestrzennego. Z wypisu, z rejestru gruntów wydanego przez Urząd Miejski Wydział Geodezji i Kartografii z dnia 3 grudnia 2012 r. wynika, że stan geodezyjny nieruchomości ujawniony w Dziale I Księgi Wieczystej jest zgodny z obowiązującą ewidencją gruntów, a działka ta stanowi tereny mieszkaniowe oznaczone symbolem "B". Aktualnie ulica, na której znajduje się nieruchomość tylko częściowo podłączona jest do kanalizacji miejskiej. Nabyty przez Wnioskodawcę dom letniskowy do chwili nabycia przez Wnioskodawcę był użytkowany całorocznie. Aktualnie Wnioskodawca zamieszkuje w Warszawie i w ciągu najbliższych lat będzie przeprowadzał drobne przeróbki i modernizacje, co spowoduje, że w najbliższych latach nieruchomość będzie użytkowana sezonowo.

Ponieważ Wnioskodawca nabył spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego w 2012 r., to dla oceny skutków prawnopodatkowych dokonanej sprzedaży zastosowanie znajdują przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2009 r.

Ustawą z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316 z późn. zm.) zmieniono m.in. zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 14 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do uzyskanych dochodów (poniesionej straty) od dnia 1 stycznia 2009 r.

I tak, w myśl art. 30e ust. 1 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c), podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy, podstawą obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw. Przy czym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej (art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania (art. 22 ust. 6c ww. ustawy).

Wysokość tych nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ww. ustawy).

W myśl art. 30e ust. 4 ww. ustawy, po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:

1.

dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub

2.

dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Stosownie do treści art. 21 ust. 25 pkt 1 ww. ustawy, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się:

1.

wydatki poniesione na:

a.

nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

b.

nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

c.

nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,

d.

budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,

e.

rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego

- położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej,

Zgodnie natomiast z art. 21 ust. 28 ww. ustawy, za wydatki, o których mowa w ust. 25, nie uważa się wydatków poniesionych na:

1.

nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku, lub

2.

budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, adaptację lub remont budynku albo jego części

- przeznaczonych na cele rekreacyjne.

Ustawodawca w art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zamieścił definicji legalnej pojęcia własnego budynku mieszkalnego.

Z wykładni systemowej można wywieść, że w pojęciu tym mieści się także pojęcie budynku mieszkalnego letniskowego. Ani ustawa dotycząca prawa budowlanego ani ustawa podatkowa nie zawiera definicji "domu letniskowego". Co do zasady, o tym czy dom można uznać za letniskowy czy za budynek mieszkalny, decyduje jego przeznaczenie. Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316), dom letniskowy należy do klasy budynków mieszkalnych, jednakże dla oceny możliwości skorzystania z ulgi podatkowej istotne jest ustalenie, czy w danym budynku podatnik będzie realizował swoje cele mieszkaniowe, czy jedynie potrzeby związane z rekreacją i wypoczynkiem. W orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz Sądu Najwyższego utrwaliło się stanowisko, że dom letniskowy może być zaliczony do kategorii budynków mieszkalnych tylko wtedy, gdy będzie użytkowany faktycznie przez właściciela i jego bliskich, służąc tym samym zaspokojeniu podstawowych potrzeb mieszkaniowych. Jeżeli podatnik korzysta z domu jedynie sezonowo, wówczas dom taki uznać należy za letniskowy.

W uzupełnieniu stanu faktycznego na wezwanie tut. organu Wnioskodawca wskazał, iż nabyty dom letniskowy do chwili nabycia przez Wnioskodawcę był użytkowany całorocznie, gdyż spełnia wszystkie warunki do tego, natomiast aktualnie Wnioskodawca zamieszkuje w Warszawie i w ciągu najbliższych lat będzie przeprowadzał drobne przeróbki i modernizacje, co spowoduje, że w najbliższych latach nieruchomość będzie użytkowana sezonowo. Tym samym nie można potwierdzić, iż nabyty przez Wnioskodawcę dom letniskowy użytkowany jest na stałe (całorocznie) w celu zaspokojenia podstawowych potrzeb mieszkaniowych, bowiem Wnioskodawca zamieszkuje w Warszawie, a zatem gdzie indziej znajduje się centrum życiowe Wnioskodawcy i miejsce zaspakajania podstawowych potrzeb mieszkaniowych, natomiast fakt, iż do chwili nabycia przez Wnioskodawcę dom był użytkowany całorocznie, gdyż spełnia wszystkie warunki do tego pozostaje bez wpływu na rozstrzygnięcie w niniejszej sprawie.

Dlatego też stwierdzić należy, mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny, iż uzyskany przez Wnioskodawcę przychód ze sprzedaży w 2012 r. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego wydatkowany na zakup nieruchomości stanowiącej działkę wraz z posadowionym na niej domem letniskowym nie może zostać objęty zwolnieniem przedmiotowym, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie sposób bowiem uznać, iż w przedmiotowej sprawie spełnione zostały przesłanki, o których mowa w art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, o wartość nabytej w 2012 r. nieruchomości Wnioskodawca nie może pomniejszyć przychodu uzyskanego ze zbycia 2012 r. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego.

Jednocześnie podkreślenia wymaga, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest, bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl