IPPB2/415-142/12-2/LS - Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów z tytułu dywidendy wypłaconej przez spółkę z siedzibą na terytorium Cypru.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-142/12-2/LS Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów z tytułu dywidendy wypłaconej przez spółkę z siedzibą na terytorium Cypru.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 10 lutego 2012 r. (data wpływu 15 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów uzyskanych z tytułu dywidend wypłacanych przez spółkę mającą siedzibę na terytorium Cypru - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów uzyskanych z tytułu dywidend wypłacanych przez spółkę mającą siedzibę na terytorium Cypru.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną mającą miejsce zamieszkania na terytorium Polski oraz podlega w Polsce tzw. nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Oznacza to, iż jest zobowiązany do rozliczania w Polsce wszystkich uzyskiwanych dochodów, również tych osiąganych poza granicami Polski.

Wnioskodawca jest udziałowcem w spółce kapitałowej z siedzibą na Cyprze. Spółka Cypryjska jest rezydentem podatkowym Cypru, tzn. podlega na Cyprze nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Spółka Cypryjska na podstawie określonych dokumentów, w tym uchwał podejmowanych przez odpowiednie organy Spółki Cypryjskiej będzie w przyszłości dokonywać wypłat na rzecz Wnioskodawcy dywidend z tytułu posiadanych w Spółce Cypryjskiej udziałów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do opisanego powyżej stanu faktycznego, w przypadku otrzymania przez Wnioskodawcę dywidendy wypłaconej przez Spółkę Cypryjską Wnioskodawca będzie uprawniony do obniżenia 19% zryczałtowanego podatku dochodowego należnego do zapłaty w Polsce o kwotę podatku u źródła wynoszącą 10% wartości dywidendy, bez względu na to, czy podatek ten został, czy też nie został faktycznie zapłacony na Cyprze.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku otrzymania dywidendy wypłaconej przez Spółkę Cypryjską, której Wnioskodawca jest udziałowcem, będzie miał prawo do obniżenia podatku dochodowego od osób fizycznych o 10% podatek u źródła, który byłby zapłacony na podstawie Umowy, gdyby na Cyprze nie obowiązywało zwolnienie z podatku dywidend wypłaconych nie rezydentom. Na poparcie powyższego stanowiska Wnioskodawca pragnie przedstawić następujące argumenty wynikające z obowiązujących przepisów prawa.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 u.p.d.o.f. "osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy)". Zasady opodatkowania dywidend reguluje art. 30a u.p.d.o.f., w myśl którego dochody z dywidend podlegają 19% zryczałtowanemu podatkowi dochodowemu. Zgodnie z powyższym co do zasady otrzymane dywidendy od Spółki Cypryjskiej powinny zostać opodatkowane w Polsce według 19% stawki podatku. Natomiast na podstawie art. 4a u.p.d.o.f., art. 3 ust. 1 stosuje się jednak z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Stosownie do art. 10 ust. 1 Umowy, "dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w Umawiającym się Państwie osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie". Zgodnie z art. 10 ust. 2 Umowy "jednakże dywidendy te mogą być również opodatkowane w tym Umawiającym się Państwie i według prawa tego Państwa, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma swoją siedzibę, ale jeżeli odbiorca dywidend jest ich właścicielem, to podatek wymierzony nie może przekroczyć 10% kwoty dywidend brutto". Wobec powyższego należy uznać, że dywidendy wypłacane przez Spółkę Cypryjską na rzecz Wnioskodawcy mogą podlegać opodatkowaniu zarówno w Polsce jak i na Cyprze, jednakże stawka podatku na terytorium Cypru nie może przekroczyć 10% dywidendy.

Na podstawie art. 24 ust. 1 lit. b) Umowy, "jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami artykułu 10, 11 i 12 Umowy może być opodatkowany na Cyprze, to Polska zezwoli na potrącenie od podatku dochodowego tej osoby kwoty równej podatkowi dochodowemu zapłaconemu na Cyprze. Takie potrącenie nie może jednak przekroczyć tej części podatku wyliczonego przed dokonaniem potrącenia, która odnosi się do dochodu uzyskanego na Cyprze". W świetle powyższego, z art. 24 ust. 1 lit. b) Umowy w języku polskim wynika, że odliczeniu od podatku polskiego podlega jedynie podatek faktycznie zapłacony na Cyprze. Analiza angielskiego brzmienia art. 24 ust. 1 lit. b) Umowy prowadzi jednak do wniosku, iż Wnioskodawca uprawniony jest do odliczenia podatku "podlegającego zapłaceniu na Cyprze" a nie jak wskazuje polskie tłumaczenie podatku faktycznie zapłaconego. Wynika to z faktu, iż w angielskiej wersji art. 24 ust. 1 lit. b) Umowy znajduje się określenie "tax payable in Cyprus", które należy tłumaczyć jako "podatek podlegający zapłaceniu na Cyprze". W tym miejscu należy zauważyć, iż zgodnie z art. 30 Umowy w przypadku rozbieżności przy interpretacji tekst angielski będzie uważany za rozstrzygający. Tym samym należy uznać, iż przepisy Umowy nie wymagają, aby odliczenie od polskiego podatku uzależnione było od faktycznej zapłaty podatku na terytorium Cypru.

Stosownie do art. 24 ust. 3 Umowy "uważa się, że podatek, o którym mowa w niniejszym artykule pod literą b) ustępu 1 i w ustępie 2, podlegający zapłaceniu w Umawiającym się Państwie, obejmuje jakąkolwiek kwotę, która byłaby płatna z tytułu podatku, z wyjątkiem jakiejkolwiek ulgi, zwolnienia lub innych obniżek przyznanych przez ustawodawstwo Umawiającego się Państwa". Różnica pomiędzy angielską i polską wersją językową Umowy w tym przypadku wynika z niewłaściwego przetłumaczenia wyrażenia "but for". W kontekście art. 24 ust. 3 Umowy zwrot powinien zostać przetłumaczony jako "gdyby nie", a niejako "z wyjątkiem". W efekcie art. 24 ust. 3 Umowy należy tłumaczyć w następujący sposób: "Uważa się, że podatek, o którym mowa w niniejszym artykule pod literą b) ustępu 1 i w ustępie 2, podlegający zapłaceniu w Umawiającym się Państwie, obejmuje jakąkolwiek kwotę, która byłaby płatna z tytułu podatku, gdyby nie jakiekolwiek ulgi, zwolnienia lub inne obniżki przyznane przez ustawodawstwo Umawiającego się Państwa". Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż na podstawie art. 24 ust. 3 Umowy, w zw. z art. 24 ust. 1 lit. b) Umowy odliczeniu od podatku w Polsce podlega podatek należny na Cyprze, niezależnie od tego, czy ten podatek został faktycznie zapłacony. Bez znaczenia przy tym powinno być zastosowanie ewentualnego zwolnienia wprowadzonego przez wewnętrzne przepisy Cypru.

Reasumując, zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym i prawnym, Wnioskodawca uprawniony jest do odliczenia od podatku należnego w Polsce kwotę podatku w wysokości 10% wartości dywidendy, który byłby pobrany na Cyprze, gdyby nie obowiązywało zwolnienie dywidend wypłacanych nie rezydentom zgodnie z wewnętrznym prawem cypryjskim. Oznacza to, iż Wnioskodawca może od 19% zryczałtowanego podatku dochodowego należnego w Polsce odliczyć kwotę podatku cypryjskiego odpowiadającą 10% dywidendy nawet gdy ten podatek nie został faktycznie pobrany.

Powyższy pogląd Wnioskodawcy znajduje poparcie w następujących interpretacjach organów podatkowych: interpretacji indywidualnej z dnia 13 lipca 2011 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, nr IPPB2/415-435/11-2/LS, interpretacji indywidualnej z dnia 7 kwietnia 2011 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, nr ILPB2/415-47/11-2/TR, oraz interpretacji indywidualnej z dnia 7 lipca 2010 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, nr IPPB2/415-344/10-2/MG.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do art. 3 ust. 1a ww. ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Powołane przepisy - w myśl art. 4a ww. ustawy - stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Stosownie do art. 10 ust. 1 Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku sporządzonej w Warszawie dnia 4 czerwca 1992 r. (Dz. U. z 1993 r. Nr 117, poz. 523) zwanej dalej umową, dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w Umawiającym się Państwie osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

W myśl art. 10 ust. 2 ww. umowy, dywidendy te mogą być również opodatkowane w tym Umawiającym się Państwie i według prawa tego Państwa, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma swoją siedzibę, ale jeżeli odbiorca dywidend jest ich właścicielem, to podatek wymierzony nie może przekroczyć 10 procent kwoty dywidend brutto. Postanowienia niniejszego ustępu nie naruszają opodatkowania spółki od zysku, z którego są wypłacane dywidendy.

Należy zauważyć, że określenie "dywidendy", o którym mowa w umowie oznacza dochody z akcji lub innych praw związanych z udziałem w zyskach i nie odnoszących się do roszczeń z tytułu wierzytelności, jak również dochody z innych udziałów w spółce, które są traktowane w ten sam sposób, jak dochód z akcji, zgodnie z ustawodawstwem podatkowym Państwa, w którym spółka dokonująca jego podziału ma siedzibę.

W myśl art. 24 ust. 1 lit. b) umowy, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami artykułu 10, 11 i 12 niniejszej umowy może być opodatkowany na Cyprze, to Polska zezwoli na potrącenie od podatku dochodowego tej osoby kwoty równej podatkowi dochodowemu zapłaconemu na Cyprze. Takie potrącenie nie może jednak przekroczyć tej części podatku wyliczonego przed dokonaniem potrącenia, która odnosi się do dochodu uzyskanego na Cyprze.

Zgodnie natomiast z art. 24 ust. 3 umowy, uważa się, że podatek, o którym mowa w niniejszym artykule pod literą b) ustępu 1 i w ustępie 2, podlegający zapłaceniu w Umawiającym się Państwie, obejmuje jakąkolwiek kwotę, która byłaby płatna z tytułu podatku, z wyjątkiem jakiejkolwiek ulgi, zwolnienia lub innych obniżek przyznanych przez ustawodawstwo Umawiającego się Państwa. W myśl artykułu 10 ust. 2 oraz artykułu 11 ust. 2 rozumie się, że stawka podatku wynosi 10% kwoty brutto dywidend i odsetek, a w rozumieniu artykułu 12 ust. 2 stawka podatku wynosi 5% kwoty brutto należności licencyjnych.

Umowa stanowi, iż w przypadku trudności interpretacyjnych jej postanowień, rozstrzygające jest brzmienie przepisów zawarte w tekście angielskim.

Artykuł 24 ust. 1 lit. b) umowy, w wersji angielskiej, dotyczy potrącenia w Polsce od podatku dochodowego osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce kwoty równej podatkowi dochodowemu płatnemu na Cyprze, a nie jak wskazuje na to polska wersja umowy zapłaconemu na Cyprze. Angielskie wyrażenie "tax payable" użyte w tym kontekście oznacza bowiem podatek podlegający zapłaceniu (należny do zapłaty). Natomiast angielskie wyrażenie "but for" użyte w kontekście art. 24 ust. 3 umowy należy tłumaczyć jako "gdyby nie", a nie jako "z wyjątkiem".

Zgodnie z powyższym, zdanie pierwsze w art. 24 ust. 3 umowy należy tłumaczyć w następujący sposób: "Uważa się, że podatek, o którym mowa w niniejszym artykule pod literą b) ustępu 1 i w ustępie 2, podlegający zapłaceniu w Umawiającym się Państwie, obejmuje jakąkolwiek kwotę, która byłaby płatna z tytułu podatku, gdyby nie jakiekolwiek ulgi, zwolnienia lub inne obniżki przyznane przez ustawodawstwo Umawiającego się Państwa".

Reasumując, stwierdzić należy, że Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia od podatku należnego w Polsce kwoty podatku w wysokości 10% kwoty dywidend, który stanowiłyby podatek do zapłacenia na Cyprze, gdyby nie zwolnienie tego rodzaju dochodów od podatku zgodnie z wewnętrznym prawem cypryjskim.

Końcowo - odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych wskazać należy, iż rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw, podatników w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Nie stanowią one materialnego prawa podatkowego i nie mają mocy powszechnie obowiązującej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl