IPPB2/415-134/14-2/MG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-134/14-2/MG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 21 lutego 2014 r. (data wpływu 26 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków Spółki związanych z przekazywaniem zwycięzcom nagród, w ramach organizowanych przez Spółkę konkursów dotyczących uczestników będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej (pytania oznaczone we wniosku nr 2 i 3) - jest:

* prawidłowe - w części dotyczącej uzyskania przez pracowników Spółki przychodu ze stosunku pracy w odniesieniu do przedsięwzięć mających na celu zwiększenie sprzedaży produktów Spółki oraz konkursów związanych z reklamą i promocją Spółki, skierowanych do szerokiego kręgu osób,

* nieprawidłowe - w części w pozostałym zakresie.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków Spółki związanych z przekazywaniem zwycięzcom nagród, w ramach organizowanych przez Spółkę konkursów dotyczących uczestników będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej (pytania oznaczone we wniosku nr 2 i 3).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Bank S.A. (dalej: Bank lub Wnioskodawca) jest ogólnopolskim bankiem uniwersalnym świadczącym usługi finansowe dla szerokiego grona klientów. W ramach strategii biznesowej Bank podejmuje szereg działań mających na celu zwiększenie sprzedaży produktów bankowych. W tym celu, między innymi, Bank podejmuje także współpracę z partnerami handlowymi (prowadzącymi działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o PIT) zajmującymi się dystrybucją szeroko rozumianych dóbr konsumpcyjnych, za pośrednictwem których dokonuje sprzedaży produktów finansowych. Partnerzy handlowi to zarówno wyspecjalizowane podmioty zajmujące się prowadzeniem działalności bankowej w ramach tzw. franczyzy, jak i podmioty prowadzące podstawową działalność w zupełnie innej dziedzinie, ale w ramach współpracy z Bankiem pośredniczące w sprzedaży wybranych usług oferowanych przez Bank (przykładowo są to komisanci i dealerzy samochodów - dalej: Partnerzy handlowi). Łatwość pozyskania klienta za pośrednictwem Partnerów handlowych spowodowała, że stał się to istotny - z punktu widzenia Banku - kanał dystrybucji usług finansowych (w szczególności usług w zakresie udzielania pożyczek). W celu zapewnienia dalszego rozwoju tej drogi dystrybucji oraz w celu zapewnienia ustawicznego zwiększenia sprzedaży Bank zamierza przeprowadzać konkursy mające przede wszystkim motywacyjny cel. Ponadto Bank zamierza organizować konkursy mające na celu promocję Banku (opisane w pkt 3).

Poniżej Wnioskodawca przedstawił opis konkursów, jakie planuje przeprowadzać.

1. Konkurs zorganizowany wyłącznie dla Partnerów handlowych.

Konkursy te kierowane będą wyłącznie do Partnerów handlowych, którzy prowadzą działalność gospodarczą. W ramach tych konkursów można wskazać dwa zasadnicze modele przyznawania nagród:

1. 1.

Konkursy, w których przyznanie nagrody uzależnione jest od uzyskania określonego wolumenu sprzedaży. Przykładowy zapis regulaminów tworzonych dla tego typu konkursów dotyczący zasad przyznania nagrody może być następujący: "Prawo do otrzymania nagrody, o której mowa w niniejszym Regulaminie, Uczestnik nabędzie tylko w przypadku spełnienia warunku opisanego poniżej:

a. Uczestnik Konkursu, który ma zawartą z Organizatorem umowę, pozyska minimalny wolumen sprzedaży kredytów na poziomie X zł w Okresie trwania Konkursu.

Za skuteczne udzielenie kredytu uznaje się pozyskanie kredytobiorców poprzez podpisanie wniosku o kredyt w Okresie Konkursu wraz z zawarciem umowy kredytowej w Okresie Konkursu, od której kredytobiorca nie odstąpił zgodnie z postanowieniami ustawy o kredycie konsumenckim oraz zostały uruchomione środki z tytułu kredytu na rachunek określony w Umowie.

Do Nagrody jest uprawnionych 25 Uczestników Konkursu, którzy osiągnęli największy wolumen sprzedaży w okresie Konkursu, przy jednoczesnym spełnieniu warunku, o którym mowa w literze a powyżej."

Przy czym ten ostatni warunek może być zastąpiony innym zapisem, przykładowo: "Do nagrody jest uprawnionych 25 Uczestników Konkursu, którzy jako pierwsi zrealizowali warunek, o którym mowa w literze a powyżej."

1. 2.

Konkursy, w których przyznanie nagrody uzależnione jest od uzyskania najlepszego wyniku sprzedaży. Przykładowy zapis regulaminów tworzonych dla tego typu konkursów, dotyczący zasad przyznania nagrody, może być następujący:

"Nagroda, o której mowa w niniejszym Regulaminie będzie przyznana tylko w przypadku spełnienia łącznie następujących warunków:

a. Uczestnik Konkursu pozyska kredytobiorców poprzez podpisanie wniosku o kredyt w Okresie Konkursu, a następnie skutecznie udzieli kredytu. Za skuteczne udzielenie kredytu uznaje się zawarcie umowy kredytowej, od której kredytobiorca nie odstąpił zgodnie z postanowieniami ustawy o kredycie konsumenckim, oraz zostały uruchomione środki na rachunek określony w Umowie.

b. Do Nagrody jest uprawnionych pierwszych 17 Uczestników Konkursu, którzy osiągnęli największy wolumen sprzedaży w Okresie Konkursu."

2. Konkurs skierowany nie tylko do Partnerów handlowych, ale także do innych osób (przykładowo pracowników Banku).

Są to konkursy, które będą skierowane zarówno do Partnerów handlowych, prowadzących działalność gospodarczą, jak i do innych osób - nie prowadzących działalności gospodarczej (pracowników Banku, pracowników kontrahentów - w tym także pracowników Partnerów handlowych).

Podstawową różnicą tych konkursów w stosunku co do konkursów opisanych w pkt 1 powyżej jest to, iż nie są one kierowane wyłącznie do Partnerów handlowych. Przyznanie nagrody może być uzależnione bądź od osiągnięcia najwyższego wolumenu sprzedaży, bądź też od uzyskania najwyższej sprzedaży, a same zapisy regulaminów w zakresie dotyczącym zasad przyznania nagrody będą podobne jak te przytoczone w pkt 1.

3. Konkursy mające na celu promocję, reklamę Banku skierowane do szerokiego kręgu osób.

Konkursy te mają na celu promocję i reklamę Banku. Ich zasadniczą różnicą w stosunku co do konkursów opisanych w poprzednich punktach jest to, iż są skierowane do szerokiego kręgu osób a otrzymanie na ich podstawie nagrody nie jest uzależnione od sprzedaży produktów bankowych.

Tematyka tych konkursów może być różna, mogą też przybierać różne formy np. może być to zadanie do wykonania, mogą to być konkursy o charakterze sportowym, artystycznym lub naukowym. Konkursy te będą skierowane do szerokiego kręgu osób, mogą być to wszystkie osoby, które wezmą udział w konkursie lub przykładowo osoby, które "polubią" Bank na facebooku.

W takich konkursach przyznanie nagrody jest uzależnione wyłącznie od zajęcia nagradzanego miejsca, zgodnie z postanowieniami regulaminu, np. w drodze przesłania najlepszej odpowiedzi. W takich konkursach o wygranej decyduje ocena komisji konkursowej.

W konsekwencji tego, iż konkursy te są kierowane do szerokiego kręgu osób może się zdarzyć, że nagroda zostanie przyznana także Partnerowi handlowemu lub pracownikowi Banku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy w konkursach, organizowanych przez Bank wyłącznie dla Partnerów handlowych, opisanych w pkt 1 stanu faktycznego, Bank będzie zobowiązany do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.

2. Czy w konkursach, zorganizowanych przez Bank, w których uczestnikami są Partnerzy handlowi, prowadzący działalność gospodarczą, pracownicy Banku oraz pracownicy kontrahentów, opisanych w stanie faktycznym w pkt 2, wystąpi obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.

3. Czy w konkursach zorganizowanych przez Bank w związku z jego reklamą i promocją, skierowanych do szerokiego kręgu osób, opisanych w pkt 3 stanu faktycznego, Bank będzie zobowiązany do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.

Jednocześnie Bank podkreślił, że przedmiot zapytania Banku nie obejmuje kwestii ewentualnego zwolnienia z podatku.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 2 i 3 wniosku w odniesieniu do konkursów, których uczestnikami są osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. W zakresie pytania nr 1, 2 i 3 w odniesieniu do konkursów, których uczestnikami są podmioty prowadzące działalność gospodarczą wydana zostanie odrębna interpretacja indywidualna.

Zdaniem Wnioskodawcy,

W pierwszej kolejności Bank podkreślił, iż zdaniem Banku wszystkie opisane w stanie faktycznym zdarzenia będą stanowiły konkurs.

Pojęcie konkursu było wielokrotnie przedmiotem rozważań sądów administracyjnych. Bardzo znamienną i jednocześnie zgodną z ugruntowaną definicją konkursu jest definicja tego pojęcia wyrażona w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 12 stycznia 2012 r., sygn. akt: I SA/Sz 852/11, w którym Sąd stwierdził, iż: "Przepisy prawa podatkowego nie definiują pojęcia: "konkursu" w związku z czym uzasadnione jest odwołanie się w tej mierze do definicji słownikowej tego pojęcia zawartej, np. w Uniwersalnym słowniku języka polskiego pod redakcją S. Dubisza (PWN, Warszawa 2003 r., tom 2 str. 210), zgodnie z którą: "konkurs", to przedsięwzięcie najczęściej o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp. zwykle wyróżnionych nagrodami.

Według natomiast Domowego popularnego słownika języka polskiego pod redakcją B. Dunaja (wyd. Cykada, str. 202), "konkurs", to zorganizowana impreza o określonym regulaminie, której celem jest wyłonienie w drodze eliminacji kogoś lub czegoś najlepszego w danej dziedzinie, zwykle połączona z przyznaniem nagród.

Z kolei, w Słowniku wyrazów obcych (wyd. Europa, str. 396-397) wskazano, że "konkurs", to impreza, która ma na celu wyłonienie przez specjalistyczne jury osoby lub grupy najlepszej w danej dziedzinie, np. artystycznej, naukowej, przebiegająca często wieloetapowo; najczęściej wygrana lub zajęcie jednego z wyższych miejsc w konkursie jest związane z określoną w warunkach wstępnych nagrodą pieniężną, rzeczową lub przyznaniem prawa do realizacji czegoś." Z powyższego Sąd skonkludował: "Z powyższych definicji wynika, że głównym celem konkursu jest wyłonienie najlepszych osób w danej dziedzinie i, że aby konkurs odpowiadał istocie tego przedsięwzięcia, to powinien w nim wystąpić element rywalizacji."

Ad. 2.

Zdaniem Banku, nagrody przekazywane uczestnikom: Partnerom handlowym, prowadzącym działalność gospodarczą i pracownikom Banku nie będą podlegały zryczałtowanemu podatkowi dochodowemu od osób fizycznych, natomiast nagrody przekazywane osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej (pracownikom kontrahentów) - będą podlegały zryczałtowanemu podatkowi dochodowemu od osób fizycznych.

Zdaniem Banku, w przypadku konkursów skierowanych zarówno do Partnerów handlowych, prowadzących działalność gospodarczą, jak i do innych osób - nie prowadzących działalności gospodarczej (pracowników Banku, pracowników kontrahentów - w tym także pracowników Partnerów handlowych) w których przyznanie nagrody może być uzależnione bądź od osiągnięcia najwyższego wolumenu sprzedaży, bądź też od uzyskania najwyższej sprzedaży należy rozróżnić następujące sytuacje:

* jeżeli nagrody będą przekazane Partnerom handlowym, prowadzącym działalność gospodarczą, to na Banku nie będą ciążyły obowiązki płatnika, wynikające z ustawy o PIT, z uwagi na to, że uzyskana gratyfikacja pozostaje w bezpośrednim związku z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą i stanowi przychód z tej działalności, zgodnie z art. 14 ustawy o PIT. Fakt, że konkurs jest skierowany zarówno do Partnerów handlowych, jak i pracowników Banku oraz pracowników kontrahentów w żaden sposób nie zmienia jego charakteru i ścisłego związku z prowadzoną działalnością gospodarczą;

* w przypadku przekazywania nagród pracownikom Banku należy zwrócić uwagę, iż zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o PIT za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uznaje się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Zatem o tym, że świadczenie jest przychodem z pracy, decyduje to, że jego otrzymanie jest ściśle związane ze świadczeniem pracy przez pracownika na rzecz pracodawcy na podstawie umowy o pracę.

Biorąc powyższe pod uwagę oraz to, iż nagroda przekazana z tytułu wygranej w konkursie w związku z np. osiągnięciem najwyższej sprzedaży jest ściśle związana z wykonywaną pracą, należy w konsekwencji stwierdzić, iż nagroda w takim konkursie powinna zostać zakwalifikowana (jej wysokość bądź wartość) jako przychód ze stosunku pracy:

* w sytuacji zaś przekazywania nagród pracownikom kontrahenta należy dojść do wniosku, iż powinny one być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10%. Bank jest organizatorem tego konkursu i jako, iż nie łączy go stosunek pracy z pracownikami kontrahenta, to w konsekwencji otrzymane przez nich nagrody nie są objęte zakresem z art. 12 ust. 1 ustawy o PIT.

W konsekwencji, gdy wygrana nie może zostać zaklasyfikowana jako przychód ze stosunku pracy, to powinna zostać opodatkowana na zasadach przewidzianych w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.

Ad. 3.

Zdaniem Banku, nagrody przekazywane wszystkim uczestnikom, w ramach konkursów zorganizowanych przez Bank, opisanych w stanie faktycznym w pkt 3, będą podlegały zryczałtowanemu podatkowi dochodowemu od osób fizycznych, a na Banku będą ciążyły obowiązki płatnika wynikające z ustawy o PIT.

W przypadku konkursów związanych z promocją Banku, w których uczestnictwo nie wynika z umowy o pracę z Bankiem ani z umów o współpracy, ale wyłącznie z odrębnego regulaminu (wskazującego kryteria, na podstawie których wyłaniani będą zwycięzcy oraz osoby odpowiedzialne za przebieg konkursu), przekazane nagrody powinny być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Dotyczy to wszystkich uczestników takich konkursów - także uczestników, którzy są pracownikami Banku - bowiem treścią konkursu nie są czynności związane z obowiązkiem pracownika wobec pracodawcy, wynikające z umowy o pracę.

Zarówno zakres podmiotowy, jak i przedmiotowy takich konkursów doprowadza do wniosku, iż nie ma związku pomiędzy wykonywanym stosunkiem pracy a uczestnictwem w takim konkursie, w konsekwencji nagroda otrzymana w ramach takiego konkursu nie będzie objęta przepisem art. 12 ust. 1 ustawy o PIT.

Podobne stanowisko można odnaleźć w interpretacji wydanej przez Urząd Skarbowy Poznań Śródmieście, sygn. ZD/415-12/07.

Takie podejście będzie dotyczyło również Partnerów handlowych. W przypadku takich konkursów, bowiem, otrzymanie nagrody nie będzie związane z wykonywaną przez nich działalnością gospodarczą - zatem nie znajdzie zastosowania art. 14 ustawy o PIT.

W konsekwencji przekazana nagroda powinna zostać opodatkowana zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT. Wobec tego podatek od takiej nagrody powinien być pobierany przez Bank (bez względu na to, czy przekazuje nagrodę swojemu pracownikowi, Partnerowi handlowemu, czy osobie fizycznej z Bankiem niezwiązanej) jako płatnika podatku dochodowego, na mocy art. 41 ust. 4 ustawy o PIT, w myśl którego płatnicy, o których mowa w ust. 1 są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłaty (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4, 4a, 5 i 13 oraz art. 30a ust. 1 z zastrzeżeniem ust. 5.

Dodatkowo, zgodnie z dyspozycją art. 41 ust. 7 pkt 1 ww. ustawy, jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 nie są pieniądze podatnik jest obowiązany wpłacić podatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe w części dotyczącej uzyskania przez pracowników Spółki przychodu ze stosunku pracy w odniesieniu do przedsięwzięć mających na celu zwiększenie sprzedaży produktów Spółki oraz konkursów związanych z reklamą i promocją Spółki, skierowanych do szerokiego kręgu osób, natomiast nieprawidłowe w pozostałym zakresie.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przychodami w myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Spośród źródeł przychodów w art. 10 ust. 1 pkt 9 cytowanej ustawy, ustawodawca wymienił tzw. "inne źródła".

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w cytowanym przepisie sformułowania "w szczególności" oznacza, że wyliczenie zawarte w przepisie jest jedynie wyliczeniem przykładowym. Tym samym przychodami z innych źródeł mogą być inne jeszcze przychody niż wymienione w art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

Jak stanowi art. 42a ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych (PIT-8C).

Na wstępie należy stwierdzić, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęć "konkurs" oraz "nagroda", wobec czego w celu ich określenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN, konkurs jest to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., natomiast nagroda to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp. Z definicji tych wynika, że przedsięwzięcie można określić mianem konkursu jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy, bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Również ważnym jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Bank podejmuje szereg działań mających na celu zwiększenie sprzedaży produktów bankowych. W tym celu podejmuje współpracę z partnerami handlowymi (prowadzącymi działalność gospodarczą) zajmującymi się dystrybucją szeroko rozumianych dóbr konsumpcyjnych, za pośrednictwem których dokonuje sprzedaży produktów finansowych. W celu zapewnienia dalszego rozwoju tej drogi dystrybucji oraz w celu zapewnienia ustawicznego zwiększenia sprzedaży Bank zamierza przeprowadzać konkursy mające przede wszystkim motywacyjny cel oraz organizować konkursy mające na celu promocję Banku. Będą to m.in. konkursy skierowane zarówno do Partnerów handlowych, prowadzących działalność gospodarczą, jak i do innych osób nieprowadzących działalności gospodarczej (pracowników Banku, pracowników kontrahentów - w tym także pracowników Partnerów handlowych). Przyznanie nagrody może być uzależnione od osiągnięcia najwyższego wolumenu sprzedaży, bądź od uzyskania najwyższej sprzedaży. Będą też konkursy mające na celu promocję i reklamę Banku, skierowane do szerokiego kręgu osób, a otrzymanie na ich podstawie nagrody nie będzie uzależnione od sprzedaży produktów bankowych. Tematyka tych konkursów może być różna i mogą przybierać różne formy np. może być to zadanie do wykonania, konkursy o charakterze sportowym, artystycznym lub naukowym. Uczestnikami tych konkursów mogą być wszystkie osoby, które wezmą udział w konkursie lub przykładowo osoby, które "polubią" Bank na facebooku. W takich konkursach przyznanie nagrody jest uzależnione wyłącznie od zajęcia nagradzanego miejsca, zgodnie z postanowieniami regulaminu, np. w drodze przesłania najlepszej odpowiedzi. W takich konkursach o wygranej decyduje ocena komisji konkursowej. Ponieważ konkursy te są kierowane do szerokiego kręgu osób może się zdarzyć, że nagroda zostanie przyznana także Partnerowi handlowemu lub pracownikowi Banku.

Ustosunkowując się w pierwszej kolejności do stanowiska Spółki dotyczącego pytania nr 2 organ podatkowy stwierdza, że analiza zdarzenia przyszłego w kontekście tego pytania wskazuje, że konkursy organizowane przez Spółkę, których głównym celem będzie zwiększanie sprzedaży produktów Spółki noszą cechy programu motywacyjnego, a nie konkursu, pomimo że Spółka określiła to przedsięwzięcie mianem konkursu i pomimo, że ich uczestnikami będą zarówno Partnerzy handlowi prowadzący działalność gospodarczą, jak i inne osoby nieprowadzące działalności gospodarczej (pracownicy Banku, pracownicy kontrahentów - w tym także pracownicy Partnerów handlowych).

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają legalnej definicji konkursu, co zostało już wskazane powyżej, jednak nie zmienia to faktu, że celem konkursu, w odróżnieniu od działań motywacyjnych, nie jest motywowanie jego uczestnika do efektywniejszej pracy, poprawy jej wyników oraz osiągnięcia określonych zysków przez organizatora konkursu.

Tego rodzaju cele realizowane są w ramach odrębnego przedsięwzięcia jakim są w szczególności działania motywacyjne. To przedsięwzięcie ukierunkowane jest w głównej mierze na zmobilizowaniu jednostki do poniesienia wysiłku, który wraz z połączeniem jej indywidualnych umiejętności oraz warunkami otoczenia doprowadzi do oczekiwanych efektów, w tym korzyści finansowych zarówno dla uczestnika programu, jak i jego organizatora.

Przedsięwzięcia motywacyjne tworzone przez konkretny podmiot, uwzględniają jego specyfikę, tj. kulturę organizacji, personel i środowisko pracy, obowiązujący układ motywatorów wykorzystywanych w celu pobudzania sprzedawców zarówno do pracy, jak i do osiągnięć, szczególnie zaś stosowany układ nagród. Stosowanie odpowiedniego systemu motywacyjnego wymaga znajomości potrzeb i oczekiwań sprzedawców oraz praw rządzących wartością nagród.

Motywowanie, jako element zarządzania polega na takim wykorzystywaniu mechanizmów motywacji, by zapewniały m.in. zaangażowanie podmiotów zajmujących się dystrybucją towarów (usług) na rzecz sukcesu organizacji. Polega na wpływaniu na postawy i zachowania za pośrednictwem określonych bodźców.

Działania motywacyjne to zaplanowane motywowanie odbiorców programu (np. kontrahentów, dystrybutorów, sprzedawców) do zrealizowania założonego celu (np. wzrost sprzedaży danego produktu, usługi), poprzez oferowanie w zamian pożądanych korzyści.

Dlatego też uzyskiwane przez uczestników organizowanego przez Spółkę przedsięwzięcia nagrody nie stanowią nagrody w konkursie, lecz nagrody związane z osiągnięciem najlepszych rezultatów sprzedaży produktów Spółki w zorganizowanej przez Spółkę akcji promocyjnej, gdzie Spółki w opisie zdarzenia przyszłego sama wskazała, że " (...) zamierza przeprowadzać konkursy mające przede wszystkim motywacyjny cel".

Zatem przekazywana nagroda w ramach przedsięwzięcia, określanego przez Spółkę mianem konkursu, którego głównym celem będzie zwiększenie sprzedaży produktów Spółki oraz warunkiem uzyskania nagrody będzie pozyskanie minimalnego wolumenu sprzedaży lub osiągnięcie największego wolumenu sprzedaży w okresie trwania konkursu, stanowi dla jej uczestników dodatkową gratyfikację (premię) za dobre wyniki sprzedaży, i zachętę do dalszego jej zwiększania.

Z tych też względów nagrody w tych przedsięwzięciach, których uczestnikami będą m.in. pracownicy kontrahentów - w tym także pracownicy Partnerów handlowych nie będą podlegały opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wbrew stanowisku Spółki, nagrody uzyskiwane przez pracowników kontrahentów w ramach organizowanego przez Spółkę przedsięwzięcia nie będą podlegały opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Wartość nagród uzyskiwanych przez pracowników kontrahentów, w tym pracowników Partnerów handlowych stanowić będzie dla tych osób przychód z innych źródeł, o którym mowa w zacytowanym powyżej art. 20 ust. 1 ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód ten podlegać będzie opodatkowaniu na ogólnych zasadach, przy zastosowaniu skali podatkowej. Oznacza to, że na Spółce ciążył będzie wyłącznie obowiązek sporządzenia i przekazania wymienionym osobom imiennej informacji (PIT-8C), stosownie do postanowień art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast w przypadku pracowników Spółki, z tytułu otrzymanych nagród uzyskiwać oni będą przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem jak słusznie stwierdziła Spółka we własnym stanowisku do pytania nr 2, nagroda za osiągnięcie najwyższej sprzedaży jest ściśle związana z wykonywaną pracą, oraz że o tym, że świadczenie jest przychodem z pracy, decyduje to, że jego otrzymanie jest ściśle związane ze świadczeniem pracy przez pracownika na rzecz pracodawcy na podstawie umowy o pracę.

Stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Tak szerokie zdefiniowanie pojęcia przychodu pracownika wskazuje, że w każdym przypadku, w którym uzyska on realną korzyść, będzie to rodzić obowiązek zwiększenia jego przychodu, z wyjątkiem świadczeń określonych w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 12 ust. 2 ww. ustawy, wartość pieniężną świadczeń w naturze przysługujących pracownikom na podstawie odrębnych przepisów ustala się według przeciętnych cen stosowanych wobec innych odbiorców - jeśli przedmiotem świadczenia są rzeczy lub usługi wchodzące w zakres działalności pracodawcy. Zgodnie natomiast z art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych ustala się według zasad określonych w art. 11 ust. 2-2b.

Przychód ten podlega opodatkowaniu na ogólnych zasadach przy zastosowaniu skali podatkowej. Oznacza, że na Spółce będzie ciążył obowiązek płatnika wynikający z treści art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten stanowi, że osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Wartość nagrody dla pracowników stanowić będzie przychód ze stosunku pracy podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, Spółka jako płatnik będzie miała obowiązek wartość ww. świadczenia doliczyć do wynagrodzenia danego pracownika i od łącznej wartości obliczyć, pobrać i odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy według zasad przewidzianych dla opodatkowania przychodów ze stosunku pracy, zgodnie z treścią art. 31, 32 i 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Potwierdzić należy także prawidłowość stanowiska Spółki w odniesieniu do pytania nr 3 wniosku, dotyczącego konkursów związanych z reklamą i promocją Spółki, skierowanych do szerokiego kręgu osób. Jak słusznie bowiem stwierdziła Spółka, nagrody przekazywane wszystkim uczestnikom, opisanych w stanie faktycznym w pkt 3, będą podlegały zryczałtowanemu podatkowi dochodowemu od osób fizycznych, a na Spółce będą ciążyły obowiązki płatnika wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W przypadku konkursów związanych z promocją Banku, gdzie uczestnictwo nie wynika z umowy o pracę ani z umów o współpracy, ale wyłącznie z odrębnego regulaminu (wskazującego kryteria, na podstawie których wyłaniani będą zwycięzcy oraz osoby odpowiedzialne za przebieg konkursu), przekazane nagrody podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Dotyczy to wszystkich uczestników takich konkursów - także tych, którzy są pracownikami Banku - w sytuacji, gdy treścią konkursu nie są czynności związane z obowiązkiem pracownika wobec pracodawcy, wynikające z umowy o pracę.

Stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Jak stanowi art. 30 ust. 3 ww. ustawy, zryczałtowany podatek, o którym mowa m.in. w ust. 1 pkt 2, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Zgodnie z treścią art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Natomiast w myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 cytowanej ustawy, jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 - nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie roczną deklarację według ustalonego wzoru (PIT-8AR).

W konsekwencji, od wygranych w konkursach zorganizowanych przez Spółkę, związanych z reklamą i promocją, skierowanych do szerokiego kręgu osób, tj. pracowników Spółki, pracowników kontrahentów oraz innych osób fizycznych nie związanych ze Spółką, Spółka będzie zobowiązana do poboru 10% zryczałtowanego podatku dochodowego, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując:

* nagrody uzyskiwane przez pracowników kontrahentów w ramach organizowanego przez Spółkę przedsięwzięcia nie będą podlegały opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Wartość nagród uzyskiwanych przez pracowników kontrahentów, w tym pracowników Partnerów handlowych stanowić będzie dla tych osób przychód z innych źródeł, o którym mowa w zacytowanym powyżej art. 20 ust. 1 ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód ten podlegać będzie opodatkowaniu na ogólnych zasadach, przy zastosowaniu skali podatkowej. Oznacza to,że na Spółce ciążył będzie wyłącznie obowiązek sporządzenia i przekazania wymienionym osobom imiennej informacji (PIT-8C), stosownie do postanowień art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;

* w przypadku pracowników Spółki, z tytułu otrzymanych nagród uzyskiwać oni będą przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód ten podlegać będzie opodatkowaniu na ogólnych zasadach przy zastosowaniu skali podatkowej. W konsekwencji, Spółka jako płatnik będzie miała obowiązek wartość ww. świadczenia doliczyć do wynagrodzenia danego pracownika i od łącznej wartości obliczyć, pobrać i odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy według zasad przewidzianych dla opodatkowania przychodów ze stosunku pracy, zgodnie z treścią art. 31, 32 i 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;

* od wygranych w konkursach zorganizowanych przez Spółkę, związanych z reklamą i promocją, skierowanych do szerokiego kręgu osób, tj. pracowników Spółki, pracowników kontrahentów oraz innych osób fizycznych nie związanych ze Spółką, Spółka będzie zobowiązana do poboru 10% zryczałtowanego podatku dochodowego, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnośnie do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji organu podatkowego oraz wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego - wskazać należy, że orzeczenie to dotyczy tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, jak również powołany wyrok dotyczy konkretnej sprawy podatnika osądzonej w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Natomiast organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl