IPPB2/415-1280/08-7/SP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-1280/08-7/SP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa, przedstawione we wniosku z dnia 1 września 2008 r. (data wpływu 3 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzeń pracowników oraz należności z tytułu umów cywilnoprawnych, które są finansowane ze środków pochodzących z Unii Europejskiej a pracownicy bezpośrednio realizują cel tych projektów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 września 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzeń pracowników oraz należności z tytułu umów cywilnoprawnych, które są finansowane ze środków pochodzących z Unii Europejskiej a pracownicy bezpośrednio realizują cel tych projektów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

A. jest jednostką sektora finansów publicznych - państwową osobą prawną podlegającą ministrowi właściwemu ds. gospodarki. P. powstała na mocy ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu P. (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 275.). Agencja realizuje zadania z zakresu administracji rządowej, które zostały określone dla niej w programach rozwoju gospodarki, w szczególności w zakresie wspierania: rozwoju, mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców, eksportu, rozwoju regionalnego, działalności innowacyjnej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz. U. Nr 179, poz. 1484 oraz z 2006 r. Nr 107, poz. 723), tworzenia nowych miejsc pracy, przeciwdziałania bezrobociu i rozwoju zasobów ludzkich (art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu. P.).

P.zatrudnia pracowników na podstawie umów o pracę, jak również zleca wykonanie pracy na zewnątrz na podstawie umów zlecenia i o dzieło. W ramach wykonywanych obowiązków część pracowników P. bezpośrednio realizuje cele programów finansowanych ze środków pochodzących z Unii Europejskiej w szczególności z Europejskiego Funduszu Społecznego, Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej, Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka przyznanych jako dotacja rozwojowa (o której mowa w art. 106 ust. 2 pkt 3a ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) - w załączeniu kopie porozumień i umów o dofinansowanie Rocznych Planów Działania Instytucji Pośredniczącej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego podpisanych do dnia 26 sierpnia 2008 r..

Środki wyżej wymienione przekazywane są przez Komisję Europejską na rachunek programowy w NBP zarządzany przez Ministra Finansów, gdzie są przewalutowywane z EURO na PLN, dalej przelewane są na centralny rachunek dochodów budżetu państwa i dzielone między odpowiednich dysponentów.

Podstawą pozyskania przez P. środków na refundację za poniesione wydatki jest umowa o dotację rozwojową zawierana corocznie na podstawie art. 209 ust. 1 ustawy o finansach publicznych oraz rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego w sprawie wydatków związanych z realizacją programów operacyjnych.

Zgodnie z art. 144 ustawy o finansach publicznych P., w terminie do dnia 15 lutego zwraca niewykorzystaną część środków dotacji rozwojowej na wskazany w ramach umowy rachunek bankowy.

P.zwraca się z prośbą o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych od wynagrodzenia wypłacanego w ramach środków pochodzących z funduszy strukturalnych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.).

Jednocześnie P.prosi o odpowiedź, czy jako płatnik powinna potrącać zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych od wyżej wymienionych wynagrodzeń i należności, które są finansowane ze środków pochodzących z Unii Europejskiej w szczególności z Europejskiego Funduszu Społecznego, Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej, Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

Programy finansowane ze środków pochodzących z Unii Europejskiej, o których mowa we wniosku o wydanie interpretacji, będą realizowane w latach 2007-2013.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zgodnie z obowiązującymi przepisami podatkowymi płatnik (P.) powinien potrącać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzeń pracowników oraz należności z tytułu umów cywilnoprawnych, które są finansowane ze środków pochodzących z Unii Europejskiej a pracownicy bezpośrednio realizują cel tych Projektów.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym P. na podstawie posiadanej dokumentacji nie jest w stanie ocenić, czy spełnione są warunki do zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych) wynagrodzeń pracowników i należności z tytułu umów cywilnoprawnych, które są finansowane ze środków pochodzących z Unii Europejskiej. Zdaniem P. powinna być potrącana zaliczka na podatek dochodowy od ww. wynagrodzeń. Zaliczka ta może być zwrócona przez Urząd Skarbowy podatnikom na podstawie ich indywidualnych wniosków, w których zostanie przedstawiona dokumentacja odnośnie okresu, za który podatnik zwraca się o zwrot podatku, potwierdzająca, że poniesione koszty na wynagrodzenia pochodziły zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ze środków Unii Europejskiej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z ogólną zasadą sformułowaną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Natomiast stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z powyższego wynika więc, że zwolnione z opodatkowania są dochody, jeżeli spełnione są łącznie dwa warunki, a mianowicie:

* dochody te są sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy, pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych,

* podatnik uzyskujący te dochody bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zatrudnia pracowników na podstawie umów o pracę, jak również zleca wykonanie pracy na zewnątrz na podstawie umów zlecenia i o dzieło. W ramach wykonywanych obowiązków część pracowników bezpośrednio realizuje cele programów finansowanych ze środków pochodzących z Unii Europejskiej w szczególności z Europejskiego Funduszu Społecznego, Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej, Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka przyznanych jako dotacja rozwojowa (o której mowa w art. 106 ust. 2 pkt 3a ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) - w załączeniu kopie porozumień i umów o dofinansowanie Rocznych Planów Działania Instytucji Pośredniczącej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego podpisanych do dnia 26 sierpnia 2008 r..

Środki wyżej wymienione przekazywane są przez Komisję Europejską na rachunek programowy w NBP zarządzany przez Ministra Finansów, gdzie są przewalutowywane z EURO na PLN, dalej przelewane są na centralny rachunek dochodów budżetu państwa i dzielone między odpowiednich dysponentów.

System przepływów finansowych w ramach Programu Rozwój Polski Wschodniej, Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka uregulowane zostały m.in. w ustawie z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), w ustawie z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 z późn. zm.) oraz rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 7 września 2007 r. w sprawie wydatków związanych z realizacją programów operacyjnych (Dz. U. Nr 175, poz. 1232).

Zgodnie ze wskazanymi aktami prawnymi środki Europejskiego Funduszu Społecznego, przekazywane przez Komisję Europejską jako zaliczki, płatności okresowe oraz płatności salda końcowego, wpływają na wyodrębniony rachunek bankowy prowadzony w euro, a następnie, po ich przewalutowaniu na złotówki, przekazywane są na centralny rachunek dochodów budżetu państwa na podstawie dyspozycji Ministra Finansów i stanowią dochód budżetu państwa. Środki takie są następnie wydatkowane jako tzw. dotacje rozwojowe, którymi, stosownie do art. 106 ust. 2 pkt 3a ustawy o finansach publicznych, są podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa, przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2 ww. ustawy, czyli środków pochodzących z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa.

Na podstawie art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych. Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy - środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej w tym na podstawie art. 5 ust. 3 pkt 2 środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa. W myśl natomiast art. 106 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, wydatkami budżetu państwa są m.in. dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a - podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, lub projektów realizowanych w ramach tych programów, zwane "dotacjami rozwojowymi".

Stosownie do szczegółowych zasad finansowania Programu Rozwój Polski Wschodniej, Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, zatwierdzonym przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego są przyznane jako dotacja rozwojowa.

Taki stan prawny sprawia, że środków na finansowanie wydatków ponoszonych przy realizacji projektów w ramach Programu Rozwój Polski Wschodniej, Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka nie można uznać za pochodzące bezpośrednio ze źródeł podmiotów zagranicznych. Zakwalifikować je bowiem należy jako środki stanowiące wydatki budżetu państwa, jako tzw. dotacje rozwojowe. Dlatego też nie mogą być one uznane za przychody wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tym samym bezprzedmiotowa staje się analiza czy zatrudnione u Wnioskodawcy osoby obsługujące projekt, bezpośrednio realizują cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy, bowiem jak już wyżej wyjaśniono, przesłanki warunkujące zwolnienie muszą być spełnione łącznie.

Zatem wynagrodzenie, jakie otrzymywać będą osoby zatrudnione u Wnioskodawcy, obsługujące przedmiotowy projekt nie skorzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym, w myśl przywołanego wyżej art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe przeznaczone na realizację programów operacyjnych są natomiast wydatkami budżetu państwa jako tzw. dotacje rozwojowe. Jednakże przyznana dotacja może być wolna od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tylko u jej beneficjenta.

Z uwagi na powyższe należy wskazać, iż Wnioskodawca w uzasadnieniu wniosku z dnia 1 września 2008 r. błędnie wskazał, iż pobrana zaliczka od wynagrodzeń może być zwrócona przez Urząd Skarbowy podatnikom na podstawie ich indywidualnych wniosków, w których zostanie przedstawiona dokumentacja odnośnie okresu, za który podatnik zwraca się o zwrot podatku, potwierdzająca, że poniesione koszty na wynagrodzenia pochodziły zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ze środków Unii Europejskiej.

W związku z tym, iż kwestia zwrotu pobranych zaliczek nie była przedmiotem zapytania Wnioskodawcy, stanowisko to nie wpłynęło na ocenę prawną przedstawionego stanu faktycznego.

Reasumując, należy stwierdzić, iż wynagrodzenia osób zatrudnionych u Wnioskodawcy realizujących cele programów finansowanych ze środków pochodzących z Unii Europejskiej nie korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem Wnioskodawca jako płatnik powinien potrącać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzeń pracowników oraz należności z tytułu umów cywilnoprawnych, które są finansowane ze środków pochodzących z Unii Europejskiej.

Końcowo należy dodać, iż dokumenty dołączone przez Wnioskodawcę do wniosku, jak i jego uzupełnienia, nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl