IPPB2/415-1250/08-4/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-1250/08-4/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Kolegium przedstawione we wniosku z dnia 25 sierpnia 2008 r. (data wpływu 28 sierpnia 2008 r.) oraz w piśmie z dnia 26 września 2008 r. (data nadania 29 września 2008 r., data wpływu: 29 września 2008 r.) uzupełniające wezwanie z dnia 17 września 2008 r. Nr IPPB2/415-1250/08-2/JK (data nadania 17 września 2008 r., data dostarczenia 23 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzeń pracowników realizujących projekt nr......... realizowany w ramach programu L:

* w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania wynagrodzeń osób realizujących bezpośrednio cel programu - jest prawidłowe,

* w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania wynagrodzeń osób wykonujących czynności o charakterze pomocniczym - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 sierpnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzeń pracowników realizujących projekt nr....... realizowany w ramach programu L.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Kolegium L R w Polsce jest partnerem międzynarodowego projektu edukacyjnego L finansowanego ze środków Unii Europejskiej (nr projektu:.......). Podmiotem, który podpisał umowę na realizację projektu z przedstawicielami Unii Europejskiej jest Instytucja E z Ankary. Instytucja ta zgodnie z procedurą projektów L podpisała umowy z czterema pozostałymi instytucjami partnerskimi (w tym z Kolegium L R w Polsce) i przekazała środki finansowe jako podmiot upoważniony do rozdzielania bezzwrotnej pomocy związanej z realizacją ww. projektu.

Kolegium L R w Polsce, podobnie jak czterech pozostałych partnerów projektu bezpośrednio realizuje cele i zadania projektu L finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.

Osobami bezpośrednio realizującymi zadania projektu są osoby zatrudnione na podstawie umowy o dzieło/zlecenie.

Pismem z dnia 17 września 2008 r. Nr IPPB2/415-1250/08-2/JK tut. Organ wezwał Wnioskodawcę o uzupełnienie tego wniosku poprzez:

1.

przesłanie pełnomocnictwa lub innego dokumentu, z którego wynika prawo do występowania w imieniu Wnioskodawcy z wnioskiem o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego,

2.

podanie Numeru Identyfikacji Podatkowej Wnioskodawcy

3.

sprecyzowanie stanu faktycznego poprzez wskazanie:

* kto jest Partnerem Wiodącym Projektu,

* kto jest beneficjentem końcowym (tzn. na czyją rzecz realizowany jest Projekt),

* jaki charakter ma partnerstwo instytucji polskiej Kolegium L R (tzn. wskazanie koordynatora Projektu oraz Partnera Pomocniczego),

* dokładne wskazanie, na rzecz których pracowników dokonywana jest wypłata wynagrodzeń, tj. pracowników pełniących czynności merytoryczne (prowadzących szkolenia) czy może pracowników wykonujących czynności pomocnicze (obsługa księgowości, sekretariatu).

Pismem z dnia 26 września 2008 r. (data wpływu: 29 września 2008 r.) Wnioskodawca uzupełnił braki formalne wniosku oraz doprecyzował stan faktyczny o następujące informacje:

* Partnerem wiodącym Projektu nr...... jest Instytucja z T: E D, E V O H T.L.S. A C S N: 22/7 (06690); C - A.

* Beneficjentem końcowym są lekarze rodzinni z krajów biorących udział w Projekcie tj. z T, N i P.

* Kolegium L R w Polsce jest partnerem projektu, brak Partnera Pomocniczego. Głównym Koordynatorem Projektu jest Instytucja E z T.

* Wynagrodzenia wypłacane będą pracownikom pełniącym czynności merytoryczne projektu, jak również pracownikom wykonującym czynności pomocnicze (tj. obsługa księgowości, sekretariatu).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy osoby fizyczne zatrudnione przez Kolegium L R w Polsce na podstawie umowy o dzieło/zlecenie do realizacji celów i zadań ww. projektu są zwolnione z podatku dochodowego od osób fonicznych w myśl przytoczonych powyżej przepisów (art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Zdaniem Wnioskodawcy

Wnioskodawca rozumie, że skoro Kolegium L R w Polsce jest Partnerem finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy, a osoby zatrudnione do bezpośredniej realizacji celów i zadań ww. projektu wykonują prace na podstawie umowy o dzieło/zlecenie to umowy te zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych są zwolnione z podatku.

Wnioskodawca prosi o potwierdzenie Jego interpretacji.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W świetle art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywana za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Powyższy przepis określa podmiotowo - przedmiotowe przesłanki zastosowania zwolnienia podatkowego. Na podstawie powołanego przepisu wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatników ze środków pomocowych, o ile dochody te spełniają łącznie dwie przesłanki, tj.:

* bezzwrotna pomoc musi pochodzić od podmiotów wskazanych w ww. przepisie i zostać przekazana na podstawie, o której mowa w tym przepisie,

* podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a) cyt. wyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznej zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych, co oznacza, że ze zwolnienia z podatku dochodowego korzystają dochody podatnika, które zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy pochodzących m.in. od rządów państw obcych lub organizacji międzynarodowych przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami lub organizacjami. Ponadto, ze zwolnienia, o którym mowa w ww. przepisie korzystają dochody pochodzące z bezzwrotnej pomocy uzyskane przez osoby, które zawarły umowę z bezpośrednim beneficjentem pomocy tj. podmiotem, który pierwszy otrzymał środki bezzwrotnej pomocy, również w przypadku, gdy otrzymał je za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania tych środków, a przedmiot tej umowy służy bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego, na który pomoc finansowa została przyznana. W tym przypadku może to być zarówno umowa o pracę jak i umowa cywilnoprawna (umowa zlecenia, o dzieło), pod warunkiem, że osoby te realizują cel programu.

Zgodnie z przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym Wnioskodawca jest partnerem międzynarodowego projektu edukacyjnego L finansowanego ze środków Unii Europejskiej. Podmiotem, który podpisał umowę na realizację projektu z przedstawicielami Unii Europejskiej jest instytucja E z Ankary. Instytucja ta zgodnie z procedurą projektów L podpisała umowy z czterema pozostałymi instytucjami partnerskimi w tym z Wnioskodawcą i przekazała środki finansowe jako podmiot upoważniony do rozdzielenia bezzwrotnej pomocy związanej z realizacją ww. projektu. Osobami bezpośrednio realizującymi zadania projektu są osoby zatrudnione na podstawie umowy o dzieło/zlecenie.

W tym stanie rzeczy, co do zasady zwolnione z opodatkowania będą wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w ten projekt, finansowane z tych samych środków, jeżeli spełniony zostanie wymóg bezpośredniej realizacji celu programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Słownik języka polskiego Wyd. Naukowe P (Wydanie VII z 1992 r., str. 148) definiuje słowo bezpośrednio jako "bez jakiegokolwiek pośrednictwa; osobiście, wprost", natomiast słowo bezpośredni jako "nie mający ogniw pośrednich, dotyczący kogoś czy czegoś wprost". Zatem istotną okolicznością wpływającą na zastosowanie zwolnienia jest charakter czynności wykonywanych przez pracownika. Należy jednak odróżnić czynności i prace o charakterze merytorycznym od czynności i prac o charakterze technicznym, organizacyjnym i pomocniczym.

Zwolnienie będzie miało zastosowanie jedynie w odniesieniu do osób wykonujących czynności o charakterze merytorycznym, a nie będzie miało zastosowania do osób wykonujących czynności o charakterze pomocniczym. Rozróżnienie czynności merytorycznych i pomocniczych powinno być dokonywane w oparciu o ich związek z określonym programem, który niewątpliwie występuje w odniesieniu do obydwu rodzajów czynności, jednak w pierwszym przypadku będzie to związek bezpośredni, w drugim zaś pośredni. Za czynności o charakterze merytorycznym uznać należy wykonywane w ramach danego programu czynności dotyczące jego treści, przedmiotu, nie zaś strony formalnej, zewnętrznej. Te ostatnie potraktować należy jako czynności o charakterze pomocniczym, które ze swej istoty mają jedynie wspomagać realizację programu (są to czynności dodatkowe, posiłkowe, służące jako pomoc czy też ułatwienie).

Tak więc czynnościami merytorycznymi będzie np. prowadzenie szkoleń, koordynowanie programu, zaś czynnościami pomocniczymi będzie min. obsługa księgowości, sekretariatu. Istotnym jest, że zakres prac służących realizacji programu, wykonywanych przez osoby fizyczne winien być szczegółowo i jednoznacznie określony w zawartych z tymi osobami przez bezpośredniego beneficjenta umowach o pracę bądź umowach cywilnoprawnych (zlecenie, o dzieło).

Biorąc zatem powyższe pod uwagę należy uznać, iż wynagrodzenia pracowników Wnioskodawcy, którym Wnioskodawca zleca wykonanie zadań związanych z realizacją Projektu (t.j. pracownikom, którzy wykonują czynności merytoryczne) jako osób bezpośrednio realizujących cele Programu "Uczenie się przez całe życie", finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy, będą korzystały ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast wynagrodzenia osób wykonujących czynności o charakterze pomocniczym związane z obsługą techniczną oraz finansową ww. Programu nie będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie powołanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy. Czynności te niewątpliwie są niezbędne w procesie realizacji tego Programu, jednakże same w sobie nie stanowią jego celu, nie spełniony bowiem jest wymóg bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego.

Przedmiotowa interpretacja indywidualna wydana została w oparciu o zdarzenie przyszłe przedstawione przez Wnioskodawcę. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów, wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej - nie przeprowadza postępowania dowodowego, nie jest wobec tego obowiązany, ani uprawniony do zebrania i zbadania materiału dowodowego w sprawie - związany jest wyłącznie opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Wnioskodawcę.

Jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różniło się od zdarzenia przyszłego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl