IPPB2/415-1180/08-2/AK - Opodatkowanie podatkiem dochodowym dofinansowania do wypoczynku letniego wypłaconego nauczycielom emerytom i rencistom ze środków ZFŚS.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-1180/08-2/AK Opodatkowanie podatkiem dochodowym dofinansowania do wypoczynku letniego wypłaconego nauczycielom emerytom i rencistom ze środków ZFŚS.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 sierpnia 2008 r. (data wpływu 11 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych dofinansowania do wypoczynku letniego ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych wypłacanego nauczycielom emerytom i rencistom, którzy byli związani z pracodawcą stosunkiem pracy oraz nauczycielom emerytom i rencistom, którzy zatrudnieni byli w innych placówkach oświatowych (szkołach) znajdujących się na terenie i poza terenem miejscowości, na którym działa Wnioskodawca:

*

w części dotyczącej nauczycieli emerytów i rencistów ze szkoły Podstawowej Nr,.. i Gimnazjum Nr,.. - jest prawidłowe,

*

w części dotyczącej nauczycieli emerytów i rencistów uprzednio zatrudnionych w innych szkołach - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 sierpnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych dofinansowania do wypoczynku letniego ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych wypłacanego nauczycielom emerytom i rencistom, którzy byli związani z pracodawcą stosunkiem pracy oraz nauczycielom emerytom i rencistom, którzy zatrudnieni byli w innych placówkach oświatowych (szkołach) znajdujących się na terenie i poza terenem miejscowości, na którym działa Wnioskodawca.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gimnazjum Nr,.. powstało w dniu 1 września 1999 r. i zaczęło funkcjonować w budynku Szkoły Podstawowej Nr..., która z dniem 31 sierpnia 2002 r. została rozwiązana. Część nauczycieli Szkoły Nr,.. rozpoczęła pracę w Gimnazjum Nr,.., a część przeniesiono służbowo do innej szkoły podstawowej. Gimnazjum Nr,.. dokonuje odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych dla nauczycieli emerytów i rencistów. Na podstawie złożonych przez nich podań i wyrażonej zgodny przez dyrektora Gimnazjum Nr,.., z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych korzystają nauczyciele - byli pracownicy Szkoły Podstawowej Nr,.. i innych szkół z terenu miasta oraz z innych miejscowości poza jego obrębem. Przy wypłacie dofinansowania do wypoczynku letniego potrącono podatek dochodowy w wysokości:

*

nauczycielom emerytom i rencistom ze Szkoły Podstawowej Nr,.. i Gimnazjum Nr,.. podatek zryczałtowany - 10%,

*

pozostałym z innych szkół - 19%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zgodne jest potraktowanie nauczycieli z innych szkół jako "nie będących pracownikami" danej placówki i opodatkowanie otrzymanego przez nich świadczenia według skali podatkowej jako nie korzystającego z zryczałtowanego opodatkowania na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Wnioskodawca uważa, iż nauczyciele emeryci i renciści z innych szkół nie podlegają opodatkowaniu na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie byli związani z Gimnazjum Nr,.. stosunkiem pracy. Zatem, wypłata z tytułu dofinansowania do wypoczynku letniego podlega opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w części dotyczącej nauczycieli emerytów i rencistów ze szkoły Podstawowej Nr 7 i Gimnazjum Nr 1 uznaje się za prawidłowe, natomiast w części dotyczącej nauczycieli emerytów i rencistów uprzednio zatrudnionych w innych szkołach uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów lub rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38 - w wysokości 10 % należności.

Z analizy treści cytowanego wyżej przepisu art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż świadczenia otrzymywane przez emerytów i rencistów mają szeroki zakres i nie odnoszą się wyłącznie do świadczeń, jakie emeryci i renciści otrzymują od swoich byłych pracodawców. Dotyczą one bowiem wszystkich świadczeń otrzymywanych w związku z uprzednio łączącym emeryta i rencistę stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracą nakładczą i spółdzielczym stosunkiem pracy. Zastosowanie ww. przepisu nie jest zatem uzależnione od tego, czy udzielającym świadczenie jest podmiot będący byłym zakładem pracy świadczeniobiorcy, czy też inny podmiot. Ważne jest jedynie, aby beneficjentem świadczenia była osoba, która posiada status emeryta lub rencisty oraz, aby udzielone tym osobom świadczenie wynikało z uprzednio łączącego ich stosunku służbowego, czy stosunku pracy (stosunków pokrewnych).

Obowiązek pobrania podatku ciąży na płatnikach na mocy art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym płatnicy są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4, 4a, 5 i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Z dniem 1 stycznia 2007 r. ustawodawca wprowadził nowe brzmienie art. 42 ust. 1 w związku z art. 41 ust. 4 cytowanej ustawy, które mają zastosowanie do opodatkowania dochodów, o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy, osiągniętych od tego dnia. W myśl znowelizowanych przepisów art. 42 ust. 1 i 1a ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują pobrane kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, a w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy są obowiązani przesłać do właściwego urzędu skarbowego, roczne deklaracje według ustalonego wzoru (PIT-8AR).

Biorąc powyższe pod uwagę, wypłata z tytułu dofinansowania do wypoczynku letniego dokonana na rzecz nauczycieli emerytów i rencistów zarówno ze Szkoły Podstawowej Nr,.., Gimnazjum Nr,.. jak i z pozostałych placówek oświatowych winna być opodatkowana zryczałtowanym podatkiem dochodowym - w wysokości 10% należności.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż zajęte przez Wnioskodawcę stanowisko w kwestii opodatkowania dofinansowania do wypoczynku letniego ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych wypłacanego nauczycielom emerytom i rencistom, którzy byli zatrudnieni w Szkole Podstawowej Nr,.. i Gimnazjum Nr,.. jest prawidłowe. Natomiast w części dotyczącej nauczycieli emerytów i rencistów, którzy zatrudnieni byli w innych placówkach oświatowych (szkołach) znajdujących się na terenie i poza terenem miejscowości, na którym działa Wnioskodawca jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl