IPPB2/415-1086/08-4/SP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 października 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-1086/08-4/SP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa przedstawione we wniosku z dnia 16 lipca 2008 r. (data wpływu 21 lipca 2008 r.) oraz w piśmie z dnia 9 października 2008 r. (data wpływu 13 października 2008 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 30 września 2008 r. IPPB2/415-1086/08-2/SP o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania świadczeń emerytalno-rentowych wypłacanych przez instytucje przynależące do obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych w RFN - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lipca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania świadczeń emerytalno-rentowych wypłacanych przez instytucje przynależące do obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych w RFN.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Bank S.A. posiada klientów mających miejsce zamieszkania w Polsce, którzy na swoje rachunki bankowe otrzymują wpływy z tytułu emerytur i rent wypłacanych przez różne instytucje z Republiki Federalnej Niemiec. Informacja o nazwie instytucji przekazującej świadczenie zawarta jest w dokumentach przedłożonych przez klientów, albo w dokumentach potwierdzających przekaz środków drogą elektroniczną (tzw. komunikaty SWIFT), albo na czekach złożonych przez klientów.

Bank dokonuje poboru miesięcznych zaliczek na poczet podatku dochodowego od wypłacanych emerytur i rent.

W przypadku, gdy klient udokumentuje, iż otrzymywane świadczenie wypłacane jest przez instytucję należącą do obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych w RFN, Bank nie pobiera zaliczek na poczet podatku dochodowego od ww. świadczenia.

W wielu przypadkach klienci nie potrafią uzyskać dokumentów potwierdzających, iż otrzymywane przez nich świadczenie emerytalne lub rentowe należy do obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych w RFN.

W tej sytuacji Bank skierował zapytanie do Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej w Warszawie, które instytucje w RFN, przekazujące świadczenia emerytalno-rentowe, przynależą do obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych. Do zapytania Bank dołączył listę instytucji, które dokonują (dokonywały) przekazów emerytalno-rentowych na rachunki klientów. Polsko-Niemiecka Izba Przemysłowo-Handlowa w Warszawie w odpowiedzi przekazała informację, które z wymienionych przez Bank instytucji przynależą do obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych w RFN.

Do niniejszego wniosku załączono listę instytucji z Republiki Federalnej Niemiec, które wypłacają emerytury i renty osobom zamieszkałym w Polsce z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych.

Pismem z dnia 30 września 2008 r. Nr IPPB2/415-1086/08-2/SP wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku przez wskazanie, jakiego okresu podatkowego dotyczy przedstawiony stan faktyczny i zadane pytanie oraz dostarczenie oryginału lub kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem pełnomocnictwa lub innego dokumentu, z którego wynika prawo do występowania w imieniu Wnioskodawcy w wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego przez Panią P. i Pana N.

Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie, przedkładając poświadczone notarialnie za zgodność z oryginałem kopie pełnomocnictw oraz informując, iż przedstawiony we wniosku stan faktyczny i zadane zapytanie dotyczy roku podatkowego 2008 i lat następnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Bank wnosi o potwierdzenie faktu, że świadczenia emerytalno-rentowe wypłacane przez instytucje wymienione przez Polsko-Niemiecką Izbę Przemysłowo-Handlową w Warszawie, jako przynależące do obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych w RFN nie podlegają w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Bank zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako płatnik, dokonuje poboru miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od wypłacanych emerytur i rent, uwzględniając przepisy art. 3 ust. 1 i 1a oraz art. 4a wymienionej ustawy.

Umowa zawarta między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodów i od majątku, podpisana w Berlinie dnia 14 maja 2003 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90) w art. 18 reguluje opodatkowanie emerytur i podobnych świadczeń lub rent, otrzymywanych przez osoby mające miejsce zamieszkania w umawiającym się państwie. W ust. 2 art. 18 powołanej w poprzednim zdaniu Umowy zawarty został zapis, iż płatności otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym umawiającym się państwie z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych drugiego umawiającego się państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim państwie.

Z uwagi na powyższe regulacje Bank stoi na stanowisku, iż nie jest zobowiązany do poboru zaliczek miesięcznych na poczet podatku dochodowego od osób fizycznych od tych emerytur i rent, które wypłacane są przez instytucje przynależne do obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych w RFN.

W przypadku, gdy świadczenia z tytułu emerytury-renty są przekazane przez którąkolwiek z instytucji wymienionych w informacji uzyskanej z Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej w Warszawie, na Banku nie ciąży obowiązek uzyskiwania od klientów dodatkowych dokumentów potwierdzających wypłatę świadczenia z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych z RFN.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, ze. zm.) osoby fizyczne jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Przepis ten, zgodnie z art. 4a ustawy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Stosownie do art. 18 ust. 1 umowy z dnia 14 maja 2003 r. zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90) emerytury i podobne świadczenia lub renty, otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym pierwszym Państwie.

Natomiast zgodnie z art. 18 ust. 2 ww. umowy, bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu płatności otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim Państwie.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż emerytura i podobne świadczenia lub renta otrzymywana z Niemiec, wypłacana osobie mającej miejsce zamieszkania w Polsce, podlega co do zasady opodatkowaniu tylko w Polsce. Wyjątek dotyczy jednak sytuacji, gdy świadczenia są wypłacane z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych. Wtedy, stosownie do art. 18 ust. 2 ww. umowy, płatności takie podlegają opodatkowaniu tylko w państwie źródła, tj. w Niemczech.

Niemieckie ustawowe ubezpieczenie społeczne składa się z pięciu działów:

* ustawowe ubezpieczenie na wypadek bezrobocia,

* ustawowe ubezpieczenie emerytalne

* ustawowe ubezpieczenie zdrowotne,

* ustawowe ubezpieczenie od następstw wypadków oraz

* ustawowe ubezpieczenie pielęgnacyjne.

Świadczenia pochodzące z tych pięciu działów mogą mieć formę zasiłków jednorazowych lub bieżących świadczeń stałych. Niemniej jednak wyłączne prawo do opodatkowania w Niemczech dotyczy zarówno bieżących stałych świadczeń, jak i jednorazowych zasiłków pochodzących z wszystkich działów niemieckiego ustawowego ubezpieczenia społecznego.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż klienci banku na swoje rachunki bankowe otrzymują wpływy z tytułu emerytur i rent wypłacanych przez różne instytucje z Republiki Federalnej Niemiec. Bank dokonuje poboru miesięcznych zaliczek na poczet podatku dochodowego od wypłacanych emerytur i rent. W przypadku, gdy klient udokumentuje, iż otrzymywane świadczenie wypłacane jest przez instytucję należącą do obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych w RFN, Bank nie pobiera zaliczek na poczet podatku dochodowego od ww. świadczenia. W wielu przypadkach klienci nie potrafią uzyskać dokumentów potwierdzających, iż otrzymywane przez nich świadczenie emerytalne lub rentowe należy do obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych w RFN.

Z Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej w Warszawie, Bank otrzymał listę instytucji z RFN, przekazujące świadczenia emerytalno-rentowe, które przynależą do obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych.

Mając na względzie powyższe, jeżeli wypłacane świadczenia emerytalno-rentowe stanowią świadczenia ustawowego ubezpieczenia społecznego, wówczas podlegają opodatkowaniu zgodnie z powołanym art. 18 ust. 2 polsko-niemieckiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania tylko w Niemczech i tym samym nie podlegają opodatkowaniu w Polsce. W takiej sytuacji płatnik (bank) w Polsce nie powinien od tych należności pieniężnych pobierać zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Końcowo należy dodać, iż dokument dołączony przez Państwa do wniosku nie podlegał analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji. Tym samym, jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Państwa w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Minister Finansów nie ma uprawnień do potwierdzania faktu, czy instytucje wymienione przez Polsko-Niemiecką Izbę Przemysłowo-Handlową przynależą do obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych w RFN.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl