IPPB2/415-1060/12-4/AK - Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych cesji praw do książeczki mieszkaniowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-1060/12-4/AK Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych cesji praw do książeczki mieszkaniowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 20 września 2012 r. (data wpływu 12 grudnia 2012 r.) oraz piśmie z dnia 2 stycznia 2013 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie z dnia 20 grudnia 2012 r. Nr IPPB2/415-1060/12-2/AK o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych cesji praw do książeczki mieszkaniowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych cesji praw do książeczki mieszkaniowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca otrzyma w formie cesji książeczkę mieszkaniową założoną w 1976 r. z wkładem w wysokości 3 020 zł. Zgodnie z wyliczeniem dokonanym przez Bank na dzień 3 sierpnia 2011 r.

* wysokość odsetek wynosi 1 193,35 zł

* premia gwarancyjna 14 306,92 zł.

Łącznie stan na książeczce mieszkaniowej w przypadku nabycia praw do premii gwarancyjnej wynosi 18 520,27 zł.

Będąc osobą, na którą zostanie scedowana książeczka mieszkaniowa (od najbliższej rodziny) po nabyciu praw do książeczki mieszkaniowej wraz z premią gwarancyjną wystąpi o jej likwidację.

Zdarzenie przyszłe będzie polegało na przekazaniu w formie cesji (w załączeniu wzór cesji otrzymany z Banku) oszczędnościowej książeczki mieszkaniowej oraz likwidacji książeczki mieszkaniowej wraz z premią gwarancyjną.

Pismem z dnia 20 grudnia 2012 r. Nr IPPB2/436-492/12-3/AF, Nr IPPB2/415-849/12-3/JG, Nr IPPB2/436-622/12-2/MZ oraz Nr IPPB2/415-1060/12-2/AK wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:

Wskazanie czy nadesłany do organu wniosek ORD-IN, organ winien potraktować jako nowy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, czy też jako odpowiedź na wezwanie z dnia 29 listopada 2012 r. Nr IPPB2/415-849/12-2/JG, Nr IPPB2/436-492/12-2/AF, które Wnioskodawca odebrał w dniu 3 grudnia 2012 r.

Jeżeli nadesłane pismo organ ma potraktować jako nowy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej wzywano Wnioskodawcę do:

* uzupełnienia przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego poprzez wskazanie:

o czy umowa cesji praw do książeczki mieszkaniowej będzie miała charakter darowizny,

o wskazanie stopnia pokrewieństwa pomiędzy Wnioskodawcą, a osobą od której Wnioskodawca nabędzie prawa do książeczki mieszkaniowej.

* uiszczenia opłaty w wysokości odpowiadającej liczbie stanów faktycznych oraz przesłanie kserokopii dowodu wpłaty lub przysłania pisma z prośbą o zaliczenie wpłaty z dnia 24 września 2012 r. uiszczonej z tytułu złożonego w dniu 20 września 2012 r. wniosku (data wpływu 25 września 2012 r.) na poczet wniosku, który wpłynął do organu w dniu 12 grudnia 2012 r.

Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie informując, iż:

* Wnioskodawca zwraca się z prośbą o potraktowanie wniosku ORD-IN, który wpłynął do organu w dniu 12 grudnia 2012 r. jako nowego wniosku o wydanie interpretacji podatkowej.

* W uzupełnieniu do złożonego wniosku Wnioskodawca informuje, że cesja nie będzie dokonana w formie darowizny, żadna umowa darowizny nie będzie podpisana.

* Książeczkę mieszkaniową sceduje na Wnioskodawcę jego brat rodzony (pierwszy stopień pokrewieństwa).

* Jednocześnie Wnioskodawca prosi o zaliczenie wpłaty z dnia 24 września 2012 r. uiszczonej z tytułu złożonego wniosku w dniu 20 września 2012 r. (data wpływu 25 września 2012 r.), na poczet wniosku, który wpłynął w dniu 12 grudnia 2012 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy zdarzenie przyszłe dotyczące cesji praw do książeczki mieszkaniowej będzie podlegało zwolnieniu od podatku od osób fizycznych na podstawie art. 52a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku od osób fizycznych, czy trzeba je ujawniać w zeznaniu rocznym PIT.

2.

Czy zdarzenie przyszłe dotyczące cesji praw do książeczki mieszkaniowej będzie podlegało ustawie od spadków i darowizn, czy istnieje obowiązek złożenia druku SD-Z2.

Niniejsza interpretacja dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. W zakresie podatku od spadków i darowizn zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, cesja praw do książeczki mieszkaniowej podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 52a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na podstawie cytowanego powyżej przepisu zwalnia się od podatku dochodowego odsetki i premie gwarancyjne od wkładów zgromadzonych na książeczkach mieszkaniowych. Kwoty te w związku z tym, że nie podlegają podatkowi dochodowemu, nie podlegają ujawnieniu w zeznaniu rocznym PIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie skutków podatkowych cesji praw do książeczki mieszkaniowej uznaje się za nieprawidłowe.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z kolei art. 11 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1, 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Natomiast w myśl art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy, źródłami przychodu są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c).

Jak wskazuje art. 18 ww. ustawy, za przychód z praw majątkowych uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw.

Przepisy ustawy podatkowej mimo, iż posługują się terminem "prawa majątkowe", nie definiują tego pojęcia, a zawarty w art. 18 katalog tych praw jest jedynie przykładowy, na co wskazuje użyte przez ustawodawcę sformułowanie "w szczególności". Oznacza to, że przychód powstały w związku z wszelkiego rodzaju prawami majątkowymi, które nie zostały wprost przyporządkowane do innych źródeł przychodów określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, mieści się w kategorii przychodów wymienionych w art. 18 tej ustawy. Zatem tą kategorią został objęty każdy przychód osiągnięty przez podatnika w związku z posiadaniem lub nabyciem przez niego praw o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym cesja książeczki mieszkaniowej z rodzonego brata na Wnioskodawcę, skoro - jak wynika z treści wniosku - nie została dokonana w formie darowizny stanowi przychód z praw majątkowych i podlega ona generalnie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 9 ust. 1 ww. ustawy. Jednak zaznaczyć należy, iż ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje zwolnienia od podatku, tzn. sytuacje, w których nie dochodzi do opodatkowania, mimo iż spełnione są generalne przesłanki kwalifikacji danego przysporzenia majątkowego do przychodu podatkowego.

Jak wynika z treści art. 21 ust. 1 pkt 125 ww. ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczona zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, otrzymanych od osób zaliczonych do I i II grupy podatkowej w rozumieniu przepisów o podatku od spadków i darowizn, z zastrzeżeniem ust. 20.

Zgodnie z art. 11 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania. Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się - stosownie do brzmienia ust. 2a powołanego art. 11 - w następujący sposób:

1.

jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;

2.

jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;

3.

jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;

4.

w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika - art. 11 ust. 2b powołanej ustawy.

W myśl art. 14 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 93, poz. 768 z późn. zm.) do poszczególnych grup podatkowych zalicza się:

1.

do grupy I - małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, zięcia, synową, rodzeństwo, ojczyma, macochę i teściów;

2.

do grupy II - zstępnych rodzeństwa, rodzeństwo rodziców, zstępnych i małżonków pasierbów, małżonków rodzeństwa;

3.

do grupy III - innych nabywców.

Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego, cesja książeczki mieszkaniowej została dokonana pomiędzy braćmi rodzonymi czyli od osoby zaliczonej do I grupy podatkowej w rozumieniu ustawy o spadkach i darowiznach.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, iż dokonanie przez brata Wnioskodawcy cesji książeczki mieszkaniowej na Wnioskodawcę, stanowi przysporzenie majątkowe Wnioskodawcy, którego źródłem są prawa majątkowe podlegające uregulowaniom ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednak uzyskany z tego tytułu przychód (przysporzenie majątkowe), na mocy art. 21 ust. 1 pkt 125 ww. ustawy jest zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym.

Mając na uwadze powyższe wskazać należy, iż stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie zostało uznane za nieprawidłowe, ponieważ Wnioskodawca we własnym stanowisku powołał się na zwolnienie, które nie ma zastosowania do nabycia praw do książeczki mieszkaniowej poprzez jej cesję. Co nie zmienia jednak faktu, iż uzyskany przychód korzysta ze zwolnienia wynikającego z treści wyżej wskazanego art. 21 ust. 1 pkt 125 ww. ustawy.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika również, że Wnioskodawca po nabyciu praw do książeczki wystąpi o jej zlikwidowanie.

Zgodnie z art. 52a ust. 1 pkt 5 ww. ustawy, zwalnia się od podatku dochodowego odsetki i premie gwarancyjne od wkładów zgromadzonych na książeczkach mieszkaniowych.

Zatem pozyskane w związku z likwidacją książeczki mieszkaniowej środki finansowe, jeżeli stanowią one premię gwarancyjną i odsetki od wkładów zgromadzonych na książeczce mieszkaniowej będą korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 52a ust. 1 pkt 5 ww. ustawy.

Mając powyższe na uwadze likwidacja książeczki mieszkaniowej nie spowoduje dla Wnioskodawcy skutków w postaci uiszczenia podatku dochodowego od osób fizycznych a tym samym brak jest konieczności wykazywania otrzymanych środków w zeznaniu rocznym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl