IPPB2/415-1054/10-6/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-1054/10-6/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 23 grudnia 2010 r. (data wpływu 29 grudnia 2010 r.) oraz piśmie uzupełniającym braki formalne (data nadania 11 lutego 2011 r., data wpływu 14 lutego 2011 r., na wezwanie Nr IPPB2/415-1054/10-2/MK z dnia 7 lutego 2010 r. (data nadania 7 lutego 2011 r., data doręczenia 9 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie braku obowiązków płatnika w sytuacji otrzymania przez pracowników w ramach programu motywacyjnego bezpłatnych akcji oraz ich późniejszego zbycia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie braku obowiązków płatnika w sytuacji otrzymania przez pracowników w ramach programu motywacyjnego bezpłatnych akcji oraz ich późniejszego zbycia.

Pismem z dnia 7 lutego 2010 r. Nr IPPB2/415-1054/10-2/MK Wnioskodawca został wezwany do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez przesłanie dokumentu, z którego wynika sposób reprezentacji Spółki w zakresie oświadczeń woli i podpisywania dokumentów, tj. stosowne umocowanie dla osoby, która podpisała wniosek o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego. Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 9 lutego 2011 r., natomiast w dniu 21 lutego 2011 r. (w terminie) przesłano brakujące dokumenty.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe

Wyłącznym akcjonariuszem S. S.A. ("Spółka" lub "S. S.A.") jest spółka K. AB z siedzibą w Szwecji należąca do A. AB z siedzibą w Szwecji. Na mocy uchwał Walnego Zgromadzenia A. AB w grupie S. na świecie, w tym Spółce, wprowadzane są programy zakupu akcji spółki A. AB przez osoby uprawnione (Programy").

W ramach Programów pracownicy S. S.A. ("uczestnicy" do uczestnictwa uprawnione są wszystkie osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę w którejkolwiek z lokalnych spółek S.) mają możliwość przeznaczania części swoich dochodów netto na wyodrębniony rachunek w biurze maklerskim poza granicami kraju prowadzony przez wyspecjalizowaną instytucję finansową spoza grupy S. ("M."). Za zgromadzone środki M. nabywa na rzecz pracowników, na giełdzie papierów wartościowych w Sztokholmie albo od konkretnych podmiotów w obrocie pozagiełdowym, akcje A. AB ("Akcje Oszczędnościowe"). M. umieszcza te akcje na indywidualnych rachunkach uczestników Programów.

Pod warunkiem, że Akcje Oszczędnościowe były przechowywane na rachunku przez okres 3 lat od daty zainwestowania przez M. oszczędności uczestnika w zakup Akcji Oszczędnościowych oraz, że uczestnik jest nieprzerwanie zatrudniony przez cały czas trwania tego okresu na podstawie umowy o pracę (bez względu na to czy był przenoszony z jednej spółki S. do innej), uczestnik Programów otrzyma bezpłatnie jedną akcję serii B, A. AB za każde 4 nabyte przez niego Akcje Oszczędnościowe (Akcje Należne").

Jeżeli dodatkowo spełnione zostaną minimalne wymogi finansowe określone przez Radę Dyrektorów A. AB, obejmujące określone warunki finansowe na poziomie grupy S. i Spółki, uczestnik otrzyma bezpłatnie dodatkowe akcje serii B, A. AB (Akcje Premiowe").

Pracownikom Akcje Należne oraz Akcje Premiowe przyznaje A.AB W celu wydania takich dodatkowych akcji M. (lub inna instytucja finansowa) na zlecenie A.AB skupuje akcje i przekazuje je na indywidualne rachunki poszczególnych pracowników. Akcje (Oszczędnościowe, Należne, Premiowe) pracownicy mogą zbyć na giełdzie papierów wartościowych w Sztokholmie, zaś uzyskane w ten sposób dochody M. będzie wypłacało bezpośrednio pracownikom.

W celu przystąpienia do danego Programu uprawniony pracownik musi wypełnić Formularz Zgłoszeniowy i dostarczyć go Spółce. Umowę danego Programu stanowią łącznie: Globalne Warunki Programu Akcji Oszczędnościowych do Programu Akcji Pracowniczych, Lokalne Warunki Programu Akcji Oszczędnościowych do Programu Akcji Pracowniczych (Lokalne Warunki"), Formularz Zgłoszeniowy i umowa z M.

Spółka udostępnia pracownikom wszelkie informacje o Programach i umożliwia im zawarcie umowy danego Programu. Zgodnie z Lokalnymi Warunkami, umowa jest zawierana pomiędzy pracownikiem Spółki a spółką A.AB (lokalne spółki S. nie są związane zobowiązaniem umownym w powyższym zakresie). Spółka pełni funkcję lokalnego administratora Programów i służy pomocą swoim pracownikom, którzy zdecydują się na uczestnictwo w Programach poprzez przekazywanie całej niezbędnej dokumentacji i/lub informacji z oraz do spółki A.AB, pośredniczenie w przekazywaniu oszczędności pracowników przeznaczanych na nabywanie Akcji Oszczędnościowych do A.AB/M., pomoc w celu zarejestrowania pracownika w internetowym systemie zarządzanym przez spółkę M. obsługującą Programy oraz pełniącą funkcję globalnego administratora Programu.

W ramach Programów Spółka nie będzie dokonywała żadnych wypłat pieniężnych na rzecz pracowników. Spółka nie będzie też obciążana kosztami Programów (w szczególności wartością Akcji Należnych i Premiowych) przez A.AB lub inne podmioty. W szczególności, na S. S.A. z tego tytułu nie będą wystawiane żadne faktury lub rachunki, a Spółka nie będzie dokonywała na rzecz A.AB lub innego podmiotu żadnych płatności (w jakiejkolwiek formie). Jedynie dla celów sprawozdawczości skonsolidowanej w ramach grupy S. do danej lokalnej spółki, w tym do S. S.A., zostanie alokowana określona kwota zmniejszająca wynik bilansowy takiej spółki.

Z uwagi na braki formalne w złożonym wniosku, tutejszy organ podatkowy wezwał telefonicznie w dniu 15 marca 2011 r. (na tę okoliczność została sporządzona notatka służbowa) Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:

* Wskazanie, w którym roku będzie miało miejsce przyznanie nieodpłatnie akcji w przedstawionym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym.

Braki uzupełniono prawidłowo w kwestii doprecyzowania wyjaśniono, że:

* Uczestnicy programu zakupu akcji A.AB będą nabywać akcje należne i premiowe w roku 2011 i w latach następnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w opisanym stanie faktycznym Spółka będzie zobowiązana do działania w charakterze płatnika zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych w rozumieniu art. 31 u.p.d.o.f. albo do sporządzenia informacji o przychodzie z innych źródeł zgodnie z art. 39 ust. 3 lub art. 42a u.p.d.o.f. (PIT-8C).

Stanowisko Wnioskodawcy

W opisanym stanie faktycznym, ani w momencie nieodpłatnego nabywania przez uczestników Akcji Należnych i Akcji Premiowych, ani w momencie zbywania przez uczestników jakichkolwiek akcji A.AB, Spółka nie jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych w rozumieniu art. 31 u.p.d.o.f., ani podmiotem zobowiązanym do sporządzenia informacji o przychodzie zgodnie z art. 39 ust. 3 lub art. 42a u.p.d.o.f. Wynika to z następujących powodów:

1.

Wartość nieodpłatnie nabywanych Akcji Należnych i Premiowych, co do zasady, jest nieodpłatnym świadczeniem w naturze w rozumieniu art. 11 u.p.d.o.f., a przez to przychodem osób uczestniczących w Programach. Jednak nie jest to przychód ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 u.p.d.o.f. Dlatego Spółka nie jest zobowiązana do działania w charakterze płatnika w rozumieniu art. 31 u.p.d.o.f.

2.

Wartość nieodpłatnie nabywanych Akcji Należnych i Premiowych, co do zasady, jest dla uczestników Programów przychodem z innych źródeł w rozumieniu art. 20 u.p.d.o.f. Jednak Spółka nie jest zobowiązana do sporządzania informacji PIT-8C na podstawie art. 42a u.p.d.o.f., gdyż nie dokonuje na rzecz tych osób wypłat należności lub świadczeń stanowiących przychody z innych źródeł.

3.

Wartość nieodpłatnie nabywanych Akcji Należnych i Premiowych, co do zasady, jest dla uczestników Programów przychodem. Jednak przychód ten nie podlega opodatkowaniu w momencie nabycia tych akcji na podstawie art. 24 ust. 11 i ust. 12a u.p.d.o.f. (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r.). Również z tego powodu na Spółce nie ciążą obowiązki płatnika, ani obowiązek sporządzenia PIT-8C.

4.

W przypadku odpłatnego zbycia akcji uczestnicy Programów osiągają dochód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 6 u.p.d.o.f. oraz art. 30b ust. 1 i ust. 2 u.p.d.o.f. Zgodnie z art. 30b ust. 6 u.p.d.o.f. uczestnicy Programów są zobowiązani do samodzielnego zadeklarowania podatku z tego tytułu w rocznym zeznaniu podatkowym. Spółka nie jest też zobowiązana do sporządzania informacji PIT-8C na podstawie art. 39 ust. 3 u.p.d.o.f., gdyż nie dokonuje na rzecz uczestników wypłat dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2 u.p.d.o.f.

UZASADNIENIE stanowiska Spółki:

Ad.1) Obowiązki płatnika ze stosunku pracy reguluje art. 31 u.p.d.o.f. Zgodnie z tym przepisem, m.in. osoby prawne, zwane "zakładami pracy są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku pracy".

Należy podkreślić, że przychód uzyskiwany przez uczestników w momencie nabycia Akcji Należnych i Premiowych nie jest przychodem ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 u.p.d.o.f. Przemawia za tym przede wszystkim fakt nieponoszenia przez Spółkę, pracodawcę uczestników, kosztów Programów, a w szczególności kosztów nabytych przez uczestników akcji. Poza tym Akcje Należne i Premiowe są przyznawane uczestnikom przez A.AB, a faktycznie są wydawane przez M., zagraniczną instytucję finansową działającą (nabywającą te akcje) na zlecenie A.AB.

Ponadto, warunkiem istnienia obowiązków płatnika dla określonego podmiotu jest fakt dokonywania świadczeń przez ten podmiot na rzecz osób będących pracownikami tego podmiotu. W związku z tym, w przedmiotowym stanie faktycznym na Spółce obowiązek taki mógłby ciążyć jedynie w sytuacji, gdyby to ona wypłacała pracownikom przychody podlegające opodatkowaniu.

Tymczasem w niniejszej sytuacji podmiotem przekazującym takie świadczenia jest A.AB, działający poprzez zagraniczne podmioty finansowe administrujące planem w tym zakresie (nabywające akcje na rzecz pracowników i przekazujące je na rachunki pracowników). Innymi słowy, w ramach Programów Spółka nie dokonuje na rzecz uczestników żadnych świadczeń stanowiących przychody podatkowe.

2.

Zgodnie z art. 42a u.p.d.o.f., do sporządzenia informacji PIT-8C są zobowiązane m.in. osoby prawne, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 u.p.d.o.f., z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego. Ponieważ, jak opisano to powyżej, Spółka nie dokonuje w ramach Programów żadnych wypłat należności lub świadczeń na rzecz uczestników, a w szczególności nie wydaje im Akcji Należnych i Premiowych, art. 42a u.p.d.o.f. nie znajduje zastosowania w analizowanej sytuacji nabycia przez uczestników Akcji Należnych i Premiowych.

3.

Zgodnie z art. 24 ust. 11 u.p.d.o.f., w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. Jest to właściwy stan prawny, gdyż uczestnicy będą nabywali Akcji Należne i Premiowe dopiero w 2011 r.), "Dochód stanowiący nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji objętych (nabytych) przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia a wydatkami poniesionymi na ich objęcie (nabycie) nie podlega opodatkowaniu w momencie objęcia (nabycia) tych akcji. Zasadę określoną w zdaniu pierwszym stosuje się odpowiednio do dochodu stanowiącego nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji a wydatkami poniesionymi na ich nabycie od spółki posiadającej osobowość prawną która objęła (nabyła) te akcje wyłącznie w celu przeniesienia tytułu ich własności na osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem akcji". Ponadto, zgodnie z art. 24 ust. 12a u.p.d.o.f., przepisy ust. 11 i 12 mają zastosowanie do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia (nabycia) akcji spółek, których siedziba znajduje się na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego".

Artykuł 24 ust. 11 został zmieniony, a art. 24 ust. 12a został dodany do u.p.d.o.f. na mocy ustawy z dnia 25 listopada 2010 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 226, poz. 1478; ustawa zmieniająca"). Zmiana art. 24 ust. 11 u.p.d.o.f. polegała na dodaniu, obok słów "objętych, objęcie, objęcia, objęła" (odnoszących się do akcji) słów nabytych, nabycie, nabycia, nabyła". Celem tej zmiany było umożliwienie stosowania art. 24 ust. 11 u.p.d.o.f. również do akcji innych, niż nowo emitowane. Jak wynika z uzasadnienia do projektu ustawy zmieniającej (druk sejmowy nr 3366), skoro k.s.h. dopuszcza możliwość nabywania przez spółkę własnych akcji, które mają być zaoferowane do nabycia przez pracowników spółki lub inne osoby, to "przepisy podatkowe (art. 24 ust. 11 u.p.d.o.f.) nie powinny uzależniać momentu opodatkowania dochodu z tytułu nabycia akcji od sposobu ich nabycia".

Zatem na podstawie art. 24 ust. 11 u.p.d.o.f. wyłączeniu z opodatkowania w momencie nabycia własności akcji podlega określony w tym przepisie dochód niezależnie od tego, czy dane akcje zostały specjalnie wyemitowane w celu przekazania ich osobom uprawnionym (akcje "objęte"), czy też są to akcje istniejące już wcześniej i nabyte na rynku w celu przekazania ich osobom uprawnionym (akcje "nabyte").

Ponadto art. 24 ust. 12a u.p.d.o.f. jednoznacznie potwierdza, że zakres art. 24 ust. 11 u.p.d.o.f. obejmuje akcje spółek, których siedziba znajduje się w kraju członkowskim Unii Europejskiej. Z tych powodów należy uznać, że wartość Akcji Należnych i Premiowych (tj. akcji spółki z siedzibą w Szwecji, nabywanych na giełdzie papierów wartościowych w celu wydania ich uczestnikom) nabytych przez uczestników Programów nie jest opodatkowana p.d.o.f. w momencie nabycia tych akcji. Skoro wartość tych akcji nie podlega opodatkowaniu w momencie ich nabycia, nie sposób jest doszukiwać się w tym zakresie obowiązków Spółki do działania jako płatnik lub sporządzania informacji PIT-8C.

4.

W przypadku odpłatnego zbycia akcji uczestnicy Programów osiągają dochód określony w art. 30b ust. 1 i i ust. 2 pkt 1 u.p.d.o.f. Zgodnie z art. 30b ust. 6 u.p.d.o.f., po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1 u.p.d.o.f., wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia papierów wartościowych i obliczyć należny podatek dochodowy. Przepisy u.p.d.o.f. nie przewidują w tym zakresie funkcji płatnika podatku / zaliczek na podatek.

Na podstawie art. 39 ust. 3 u.p.d.o.f., m.in. osoby prawne są obowiązane, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, przesłać podatnikowi oraz właściwemu urzędowi skarbowemu, imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2, sporządzone według ustalonego wzoru. Obowiązek ten dotyczy jedynie krajowych podmiotów, za pośrednictwem których podatnik dokonuje odpłatnego zbycia papierów wartościowych. Spółka nie jest takim podmiotem, gdyż uczestnicy Programów samodzielnie dokonują zbycia akcji A.AB na giełdzie papierów wartościowych, korzystając w tym zakresie z usług zagranicznego biura maklerskiego (M.), które to biuro przychody ze zbycia akcji przekazuje bezpośrednio uczestnikom.

Z powyższych powodów na Spółce nie ciążą obowiązki płatnika ani obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C w momencie osiągania przez uczestników dochodów ze zbycia akcji A.AB.

Z uwagi na przedstawioną powyżej argumentację Spółka uprzejmie wnosi o potwierdzenie prawidłowości swojego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszlego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z uwagi na powyższe na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki podatkowe, tj.:

1.

obliczenie,

2.

pobranie,

3.

wpłacenie

- podatku, zaliczki lub raty.

Z kolei płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8 Ordynacji podatkowej, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony, o czym stanowi art. 30 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa.

Przechodząc na grunt przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w myśl przepisów art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Stosownie do art. 38 ust. 1 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

Zgodnie z art. 39 ust. 1 ww. ustawy w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje o dochodach sporządzone według ustalonego wzoru.

Na podstawie treści powyższych przepisów należy stwierdzić, iż warunkiem istnienia obowiązków płatnika dla określonego podmiotu jest fakt dokonywania świadczeń przez ten podmiot na rzecz osób będących pracownikami tego podmiotu.

W myśl art. 42a ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszlego wynika, iż pracownicy Wnioskodawcy uczestniczą w programie zakupu akcji, w ramach którego na podstawie uchwały walnego zgromadzenia akcjonariuszy Spółki A.AB mającej siedzibę w Szwecji otrzymują warunkowe prawo po upływie wyznaczonego okresu czasu do nieodpłatnego nabycia dodatkowych akcji spółki macierzystej w Grupie Kapitałowej z siedzibą w Szwecji.

W ramach Programów pracownicy S. S.A. mają możliwość przeznaczania części swoich dochodów netto na wyodrębniony rachunek w biurze maklerskim poza granicami kraju prowadzony przez wyspecjalizowaną instytucję finansową spoza grupy S. Za zgromadzone środki wyspecjalizowana instytucja finansowa nabywa na rzecz pracowników, na giełdzie papierów wartościowych w Sztokholmie albo od konkretnych podmiotów w obrocie pozagiełdowym, akcje A.AB ("Akcje Oszczędnościowe"), następnie umieszcza te akcje na indywidualnych rachunkach uczestników Programów.

Ilość przekazanych bezpłatnie akcji uzależniona będzie od ilości akcji uprzednio zakupionych ze środków pracownika pod warunkiem, że nabyte za środki pracowników akcje oszczędnościowe A.AB były przechowywane na rachunku przez okres 3 lat od daty zainwestowania przez instytucję finansową oraz uczestnik jest nieprzerwanie zatrudniony przez cały czas trwania tego okresu (bez względu na to czy jest przenoszony z jednej spółki S. do innej).

W ramach Programu Spółka nie będzie dokonywała żadnych wypłat pieniężnych na rzecz pracowników ani nie będzie pośredniczyła w wydawaniu akcji. Rola Spółki ograniczona będzie do przekazania do zagranicznego biura maklerskiego części dochodów pracownika przeznaczonych na nabycie akcji oraz do udostępnienia pracownikom informacji o Programie.

Spółka nie będzie obciążana kosztami Programu w tym kosztami dodatkowych akcji przekazywanych pracownikom nieodpłatnie. Wartości te wpłyną jedynie na wynik księgowy w skonsolidowanych raportach grupy.

Jak wynika z uzupełnienia wniosku, po spełnieniu wszystkich warunków uczestnictwa w programie pracownicy spółki otrzymają w 2011 r. i latach następnych nieodpłatnie akcje Spółki akcyjnej z siedzibą w Szwecji.

Zatem mając na uwadze powyższe okoliczności faktyczne i prawne należy zauważyć, że pracownicy Spółki w momencie nieodpłatnego otrzymania akcji Spółki zagranicznej mającej siedzibę w Szwecji będą dysponować prawami i przywilejami należnymi akcjonariuszom (z tym momentem uzyskają prawo do czerpania korzyści wynikających z akcji). Tym samym po stronie pracowników Wnioskodawcy w momencie realizacji uprawnienia do nieodpłatnego otrzymania akcji niewątpliwie będzie miało miejsce przysporzenie majątkowe z uwagi na fakt, że aby uczestnik programu mógł czerpać korzyści z akcji musiałby nabyć akcje za określoną cenę, a w związku z nieodpłatnym nabyciem nie poniósł takich wydatków. Operacja ta wywołuje skutek podatkowy w postaci uzyskania przez uczestnika Programu przychodu w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód ten będzie odpowiadać wartości rynkowej otrzymanych nieodpłatnie akcji zagranicznej spółki kapitałowej. Jednakże, ponieważ Spółka nie będzie obciążana kosztami Programu w tym kosztami dodatkowych akcji przekazywanych pracownikom nieodpłatnie, stanowisko Spółki zgodnie z którym nie jest ona zobowiązana do pobrania zaliczki na podatek dochodowy, ponieważ nabycie akcji nie rodzi powstania przychodu ze stosunku pracy oraz braku ciążących na Wnioskodawcy obowiązków informacyjnych, ponieważ nieodpłatne przekazanie akcji następuje z pominięciem Wnioskodawcy, należy uznać za prawidłowe.

W tym miejscu należy wyjaśnić, iż na mocy przepisu art. 1 pkt 16 lit. f) ustawy z dnia 25 listopada 2010 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2010 r. Nr 226, poz. 1478), nadano nowe brzmienie art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązujące od dnia 1 stycznia 2011 r., zgodnie, z którym, dochód stanowiący nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji objętych (nabytych) przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia a wydatkami poniesionymi na ich objęcie (nabycie) nie podlega opodatkowaniu w momencie objęcia (nabycia) tych akcji. Zasadę określoną w zdaniu pierwszym stosuje się odpowiednio do dochodu stanowiącego nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji a wydatkami poniesionymi na ich nabycie od spółki posiadającej osobowość prawną, która objęła (nabyła) te akcje wyłącznie w celu przeniesienia tytułu ich własności na osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem akcji.

Zasada, o której mowa w ust. 11, nie ma zastosowania do dochodu osiągniętego ze zbycia akcji, przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem akcji (art. 24 ust. 12 ww. ustawy).

Natomiast ustawodawca na mocy art. 1 pkt 16 lit. g) ustawy z dnia 25 listopada 2010 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2010 r. Nr 226, poz. 1478) dodał do przepisu art. 24 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nowy ustęp 12a, który stanowi, że przepisy ust. 11 i 12 mają zastosowanie do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia (nabycia) akcji spółek, których siedziba znajduje się na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Zgodnie z przepisem art. 13 ustawy z dnia 25 listopada 2010 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2010 r. Nr 226, poz. 1478), przepisy ustaw zmienianych w art. 1-3, w brzmieniu nadanym znowelizowaną ustawą, mają zastosowanie do uzyskanych dochodów (poniesionych strat) od dnia 1 stycznia 2011 r., z wyjątkiem:

1.

art. 6 ust. 2 i 2a ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą,

2.

art. 21b ust. 6 ustawy, o której mowa w art. 3, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą

- które mają zastosowanie do dochodów uzyskanych od dnia 1 stycznia 2010 r.

Jednakże organ podatkowy zauważa, że powyższa nowelizacja nie ma wpływu na rozstrzygnięcie odnośnie braku wystąpienia obowiązków płatnika po stronie Wnioskodawcy. Kluczowe znaczenie w przedstawionym stanie faktycznym ma brak, ponoszenia przez Wnioskodawcę kosztów związanych z wprowadzonym Programem zakupu akcji A.AB.

Zatem w momencie otrzymania nieodpłatnych akcji A.AB przez pracowników Wnioskodawcy na Wnioskodawcy nie będą ciążyć obowiązki płatnika, ani żadne inne obowiązki informacyjne.

Ponadto organ podatkowy zauważa, że należy zgodzić się z argumentacją Wnioskodawcy, iż odpłatne zbycie akcji przez pracowników również nie rodzi żadnych obowiązków płatnika po stronie Wnioskodawcy.

Ewentualne zbycie akcji, które mają być nabyte w ramach opisanego we wniosku Programu należy zakwalifikować, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako przychody z kapitałów pieniężnych.

Stosownie do art. 30b ust. 6 ustawy rozliczenie ww. dochodów następuje na zasadzie samoopodatkowania, tj. po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, składanym do końca kwietnia roku następnego po roku podatkowym (PIT-38), wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym m.in. z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, i obliczyć należny podatek dochodowy.

Reasumując ponieważ nieodpłatne przekazanie akcji, na rzecz pracowników Wnioskodawcy w ramach Programu zakupu Akcji A.AB następuje z pominięciem obciążenia Wnioskodawcy kosztami wprowadzonego programu, powyższe skutkuje tym, że na Wnioskodawcy nie ciążą obowiązki płatnika, ani żadne inne obowiązki informacyjne. Rozliczenie dochodu z odpłatnego zbycia akcji otrzymanych w ramach programu następuje na zasadzie samoopodatkowania, wobec tego na Wnioskodawcy również nie ciążą żadne obowiązki płatnika.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl