IPPB2/415-1036/10-4/MG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-1036/10-4/MG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 14 grudnia 2010 r. (data wpływu 22 grudnia 2010 r.) oraz piśmie z dnia 8 lutego 2011 r. (data nadania 8 lutego 2011 r., data wpływu 14 lutego 2011 r.) uzupełniającym braki formalne wniosku na wezwanie organu Nr IPPB2/415-1036/10-2/MG z dnia 1 lutego 2011 r. (data nadania 1 lutego 2011 r., data doręczenia 4 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia, czy na bankach, czy na emitencie będą ciążyły obowiązki informacyjne wynikające z przepisu art. 42c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. obowiązek sporządzenia i przekazania informacji IFT-3/IFT-3R - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia, czy na bankach, czy na emitencie będą ciążyły obowiązki informacyjne wynikające z przepisu art. 42c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. obowiązek sporządzenia i przekazania informacji IFT-3/IFT-3R.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

P. S.A. (dalej "P.", "Spółka" lub "Emitent") jest centralnym podmiotem grupy kapitałowej P. (dalej: Grupa P.). Głównymi obszarami działalności gospodarczej Grupy P. są wytwarzanie energii elektrycznej, obrót tą energią, jej dystrybucja oraz działalność w zakresie energii odnawialnej.

Spółka planuje przeprowadzić emisję obligacji na okaziciela, oferowanych z dyskontem, czyli obligacji zerokuponowych (dalej: "Emisja Obligacji" lub "Emisja"). Emisja Obligacji zostanie objęta pełną gwarancją ze strony następujących banków:

* Bank1 (rezydent włoski dla celów

* Bank 2 (rezydent szwedzki dla celów podatkowych),

* Bank 3 (rezydent holenderski dla celów podatkowych),

* Bank 4 (rezydent polski dla celów podatkowych),

* Bank 5 (rezydent polski dla celów podatkowych),

* Bank 6 (rezydent polski dla celów podatkowych),

(dalej łącznie nazywane: "Bankami" lub w odniesieniu do banków niebędących polskimi rezydentami dla celów podatkowych: "Bankami Zagranicznymi"). Objęcie Emisji Obligacji gwarancją Banków zostało dokonane na podstawie Umowy Zobowiązującej do Nabycia Obligacji, natomiast w Umowie Programu Emisji Obligacji (dalej: "Umowa"), w § 10 zawarto postanowienia dotyczące zasad rozliczenia podatku dochodowego. Strony ustaliły, że: "W stosunku do osób prawnych obliczenia i pobrania Podatku Dochodowego lub innych podobnych płatności podatków lub opłat pobieranych w związku z dokonywaniem płatności z tytułu Obligacji od Obligatariuszy Nierezydentów będących Osobami Prawnymi dokonuje Emitent, (czyli Spółka), a w odniesieniu do Obligatariuszy będących Osobami Fizycznymi dokonuje Agent Płatnik lub Agent Sub - Płatnik (czyli Banki) w zależności od tego, u którego z nich jako Depozytariusza lub Sub - Depozytariusza Osoba Fizyczna jako Obligatariusz jest wpisana do Ewidencji". (Obligatariusz - oznacza osobę wpisaną do Ewidencji, jako posiadacz Obligacji).

Zgodnie z § 10.6. Umowy "W związku z wykonywaniem przez Emitenta obowiązków, o których mowa w niniejszym Punkcie 10 w odniesieniu do Obligatariuszy Nierezydentów będących Osobami Prawnymi, Agenci są zobowiązani przekazywać Emitentowi informacje dotyczące Obligacji i Obligatariuszy niezbędne do obliczenia, pobrania i odprowadzenia Podatku Dochodowego lub innych podobnych płatności, podatków lub opłat pobieranych w związku z dokonywaniem płatności z tytułu Obligacji, zgodnie z zakresem informacji zawartym we wzorze listy Obligatariuszy zamieszczonej w Załączniku 11".

W myśl § 10.8. Umowy: "Przy wykonywaniu obowiązków, o których mowa powyżej, Agent Płatnik oraz Sub - Agent Płatnik będą działać wyłącznie w oparciu o informacje i dokumenty uzyskane od Obligatariuszy i od Emitenta oraz nie będą ponosić odpowiedzialności za ich prawdziwość". Ponadto strony w § 10.13 Umowy ustaliły, że "w przypadku, w którym Emitent - na podstawie wniosku Emitenta, o którym mowa w rozdziale 1a działu II ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) - otrzyma w odniesieniu do praw i obowiązków Emitenta opisanych w Punkcie 10 pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego, sprzeczną z powołanym Punktem 10 w zakresie sporządzenia informacji IFT-R3, Agenci przekażą, z zastrzeżeniem bezwzględnie obowiązujących przepisów prawa, informacje niezbędne do wypełnienia przez Emitenta obowiązków wynikających z otrzymanej interpretacji. W przypadku gdyby przekazanie takich informacji nie było możliwe w świetle obowiązujących przepisów prawa, Strony dołożą należytej staranności w celu jak najszybszego dostosowania treści Punktu 10 do postanowień zawartych w powołanej interpretacji oraz obowiązujących przepisów prawa".

W świetle powyższego zaistniała wątpliwość, co do obowiązku informacyjnego z art. 42c ustawy o PIT w zakresie podmiotu, który jest zobowiązany do złożenia formularza informacyjnego IFT-3/IFT-3R, czy podmiotami właściwymi są Banki jako płatnicy, czy Emitent. Obowiązek taki po stronie Spółki wiązałby się z koniecznością przekazywania przez Banki do Spółki danych osobowych Obligatariuszy.

Z uwagi na stwierdzone braki formalne wniosku tut. organ podatkowy pismem z dnia 1 lutego 2011 r. (data nadania 1 lutego 2011 r., data doręczenia 4 lutego 2011 r.) wezwał Spółkę do ich uzupełnienia poprzez:

* wskazanie indywidualnej sprawy Spółki występującej o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego jako zainteresowanego w rozumieniu art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, w świetle sformułowanego w poz. 55 formularza ORD-IN pytania "Czy w świetle powyżej przedstawionego stanu faktycznego, w związku z funkcjami Banków w ramach ww. umów na Bankach będą również ciążyć obowiązki informacyjne, wynikające z przepisu art. 42c ustawy o PIT do złożenia formularza informacyjnego IFT-3/IFT-3R...", z uwagi na fakt, iż sformułowane pytanie dotyczy obowiązków banków, a nie Spółki,

* z uwagi na powyższe organ podatkowy prosi się o ponowne sformułowanie pytania podatkowego mogącego być przedmiotem interpretacji indywidualnej wydanej dla Spółki jako płatnika,

* wyjaśnienie, na czym polega objęcie emisji obligacji pełną gwarancją banków,

* ze względu na to, że w opisie zdarzenia przyszłego stwierdzono "Emisja obligacji zostanie objęta pełną gwarancją ze strony następujących banków:.." oraz, że w stosunku do obligatariuszy będących osobami fizycznymi obliczenia i pobrania podatku dochodowego lub innych podobnych płatności dokonują banki, jako Agent Płatnik lub Agent Sub - Płatnik, organ podatkowy prosi o udzielenie informacji, czy banki będące "pośrednimi odbiorcami" dokonywać będą wypłat odsetek od obligacji na rzecz faktycznego odbiorcy będącego osobą fizyczną mającą miejsce zamieszkania w innym państwie niż Rzeczpospolita Polska oraz czy banki jako Agent Płatnik lub Agent Sub - Płatnik są bankami mającymi rezydencję podatkową na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

* wyjaśnienie, czy interpretacja indywidualna ma być udzielona także w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tak jak zaznaczono w części D.3. formularza ORD-IN poz. 39 - podatek dochodowy od osób prawnych, jeżeli tak to organ podatkowy prosi o sformułowanie pytania podatkowego w odniesieniu do tej ustawy w powiązaniu z przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym oraz stanowiska Spółki do tak sformułowanego pytania podatkowego, a także uiszczenie dodatkowej kwoty opłaty w wysokości 40 zł.

Spółka uzupełniła braki formalne wniosku w ustawowym terminie, pismem z dnia 8 lutego 2011 r. (data nadania 8 lutego 2011 r., data wpływu 14 lutego 2011 r.), w którym:

* ponownie sformułowała pytanie podatkowe mające być przedmiotem interpretacji indywidualnej,

* wskazała, że pełna gwarancja zobowiązuje Banki do zakupu obligacji emitowanych przez P. S.A. na warunkach określonych w Umowie Zobowiązującej. Oznacza to, że każda emisja przeprowadzona przez P. S.A. w ramach tego programu emisji obligacji, jeżeli nie wystąpił Przepadek Naruszenia albo Warunek Zawieszający, musi zostać objęta przez Banki,

* wyjaśniła, że banki pełniące funkcję Agentów Płatników lub Agentów Sub-Płatników mogą dokonywać, w ramach umowy z Emitentem, wypłat odsetek od obligacji na rzecz faktycznego odbiorcy będącego osobą fizyczną mającą miejsce zamieszkania w innym państwie niż Rzeczpospolita Polska. Jeżeli w ogóle wystąpi konieczność obliczenia i pobrania Podatku Dochodowego lub innych podobnych płatności w odniesieniu do Obligatariuszy będących Osobami Fizycznymi, to obliczenia i pobrania Podatku Dochodowego lub innych podobnych płatności w odniesieniu do Obligatariuszy będących Osobami Fizycznymi dokonuje Agent Płatnik lub Agent Sub - Płatnik w zależności od tego, u którego z nich jako Depozytariusza lub Sub - Depozytariusza Osoba Fizyczna jako Obligatariusz jest wpisana do Ewidencji. Zgodnie z umową Agent i Sub Agent płatnik to banki mające rezydencję podatkową na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej i są nimi: Bank 6, Bank 5 i Bank 4,

* Spółka poinformowała, że nie wnosi o odpowiedź w zakresie pytania innego niż wskazane w polu 55 wniosku. Zdaniem Spółki, analiza do odpowiedzi na pytanie wymaga również rozważenia odnośnych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, z tej racji zaznaczony został także kwadrat 39 wniosku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle powyżej przedstawionego stanu faktycznego, w związku z funkcjami Banków w ramach ww. umów, to na Bankach, a nie na Emitencie, będą ciążyć obowiązki informacyjne, wynikające z przepisu art. 42c ustawy o PIT do złożenia formularza informacyjnego IFT-3/IFT-3R.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Spółki odpowiedź jest twierdząca, na Bankach - jako płatnikach będą ciążyć ww. obowiązki informacyjne w postaci złożenia formularza informacyjnego IFT-3/IFT-3R.

Zgodnie z art. 42c Ustawy o PIT: "1. W terminie do końca miesiąca następującego po zakończeniu roku podatkowego podmiotu wypłacającego przychody (dochody), o których mowa w ust. 5, podmiot ten jest obowiązany przesłać, sporządzone według ustalonego wzoru, imienne informacje o tych przychodach (dochodach):

1)

faktycznemu albo pośredniemu odbiorcy, któremu wypłaca lub stawia do dyspozycji przychody (dochody) i który ze względu na miejsce zamieszkania lub odpowiednio siedzibę (miejsce prowadzenia działalności) podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów:

a.

w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej, lub

b.

na terytoriach zależnych lub terytoriach stowarzyszonych Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej oraz Królestwa Niderlandów, z którymi Rzeczpospolita Polska zawarła umowy w sprawie opodatkowania przychodów (dochodów) z oszczędności osób fizycznych;

2)

urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

2.

Podmiotem wypłacającym, o którym mowa w ust. 1, jest:

1)

osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, która wypaca lub stawia do dyspozycji przychody (dochody), o których mowa w ust. 5, w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, na rzecz faktycznego lub pośredniego odbiorcy;

2)

pośredni odbiorca, mający miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, który wypłaca lub stawia do dyspozycji przychody (dochody), o których mowa w ust. 5, na rzecz faktycznego odbiorcy.

3.

Faktycznym odbiorcą, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, jest osoba fizyczna, która osiąga przychody (dochody), o których mowa w ust. 5.

4.

Pośrednim odbiorcą, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 2, jest podmiot, któremu są wypłacane lub stawiane do dyspozycji przychody (dochody), o których mowa w ust. 5, osiągane przez faktycznego odbiorcę, chyba że udokumentuje podmiotowi wypłacającemu, że:

1)

jest osobą prawną inną niż spółki jawne i komandytowe utworzone według prawa Królestwa Szwecji (handelsbolag (HB) i kommanditbolag (KB) i Republiki Fińskiej (avoin yhtiö (Ay) i kommandiittiyhtiö (Ky)/öppet bolag i kommanditbolag) lub

2)

jego dochody podlegają opodatkowaniu na zasadach przewidzianych dla opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej, lub

3)

jest funduszem inwestycyjnym, lub

4)

na podstawie wydanego przez właściwy organ zaświadczenia, jest traktowany jako fundusz inwestycyjny.

5.

Imienne informacje, o których mowa w ust. 1, obejmują przychody (dochody):

1)

z odsetek wypłacanych lub stawianych do dyspozycji, związanych z wierzytelnościami wszelkiego rodzaju, a w szczególności ze skarbowych papierów wartościowych, z obligacji lub skryptów dłużnych, włącznie z premiami i nagrodami mającymi związek z takimi papierami, obligacjami i skryptami dłużnymi, z wyjątkiem opłat karnych za opóźnione płatności,

2)

z odsetek naliczonych lub skapitalizowanych w momencie sprzedaży, zwrotu lub umorzenia wierzytelności, o których mowa w pkt 1,

3)

uzyskane z odsetek bezpośrednio lub za pośrednictwem pośredniego odbiorcy, wypłacane przez:

a.

podmioty, o których mowa w ust. 4 pkt 3 i 4,

b.

przedsiębiorstwa wspólnego inwestowania ustanowione poza terytorium Unii Europejskiej,

4)

uzyskane w związku ze sprzedażą, zwrotem lub umorzeniem akcji, udziałów lub jednostek w:

a.

podmiotach, o których mowa w ust. 4 pkt 3 i 4,

b.

przedsiębiorstwach wspólnego inwestowania ustanowionych poza terytorium Unii Europejskiej

- jeżeli zainwestowały one bezpośrednio lub pośrednio przez inne podmioty lub przedsiębiorstwa, ponad 40% swoich aktywów w wierzytelności, o których mowa w pkt 1, w zakresie, w jakim przychód (dochód) ten odpowiada zyskom osiąganym bezpośrednio lub pośrednio z odsetek w rozumieniu pkt 1 i 2.

6.

W przypadku, gdy podmiot wypłacający nie posiada imiennych informacji dotyczących:

1)

przychodu (dochodu) uzyskanego z odsetek, o którym mowa w ust. 5 pkt 3 i 4, za przychód z odsetek uznaje się całość wypłaconej lub postawionej do dyspozycji kwoty;

2)

udziału aktywów zainwestowanych w wierzytelności, akcje, udziały lub jednostki, o których mowa w ust. 5 pkt 4, uznaje się, że udział aktywów wynosi ponad 40%; jeżeli podmiot wypłacający nie jest w stanie określić kwoty przychodu uzyskanego przez faktycznego odbiorcę, uznaje się, że przychód odpowiada zyskom ze sprzedaży, zwrotu lub umorzenia akcji, udziałów lub jednostek.

7.

Udział procentowy, określony w ust. 5 pkt 4 oraz ust. 6 pkt 2, od dnia 1 stycznia 2011 r. wynosi 25%.

8.

Przepisy art. 42 ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio.

9.

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzór imiennych informacji o przychodach (dochodach), o których mowa w ust. 1, wraz z objaśnieniami co do sposobu ich wypełniania, terminu i miejsca składania, w szczególności w celu umożliwienia podmiotowi wypłacającemu wskazania faktycznego lub pośredniego odbiorcy, oraz wysokości wypłacanych lub stawianych do dyspozycji przychodów (dochodów)".

Z powyższego przepisu wynika, iż nakłada na podmioty wypłacające określone dochody (np. odsetki od obligacji) odbiorcom w innych państwach UE lub na określonych terytoriach zależnych obowiązek przesłania imiennych informacji (IFT-3/IFT-3R) faktycznemu albo pośredniemu odbiorcy oraz właściwemu urzędowi skarbowemu. Obowiązek ten został nałożony na podmiot wypłacający, który został zdefiniowany jako:

* osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, która wypłaca lub stawia do dyspozycji określone przychody (dochody), w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, na rzecz faktycznego lub pośredniego odbiorcy,

* pośredni odbiorca, mający miejsce zamieszkania na terytorium RP, który wypłaca lub stawia do dyspozycji przedmiotowe dochody na rzecz faktycznego odbiorcy.

Stanowisko Spółki znalazło pośrednio potwierdzenie w interpretacji podatkowej z dnia 23 grudnia 2005 r. wydanej przez Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie (znak 1471/DPF/415/105/05/PP), dotyczącej obowiązku sporządzania imiennych informacji przez bank, będący agentem płatności zagranicznego funduszu inwestycyjnego. "Bank pełniąc rolę agenta płatności jest podmiotem wypłacającym lub stawiającym do dyspozycji przychody (dochody), o których mowa w art. 42c ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tzn. jest podmiotem spełniającym definicję podmiotu wypłacającego określoną w art. 42c ust. 2 pkt 1, na którym ciąży obowiązek sporządzania informacji o wysokości przychodów (dochodów) wypłaconych lub postawionych do dyspozycji faktycznemu lub pośredniemu odbiorcy niemającemu w Polsce miejsca zamieszkania IFT-3/IFT-3R".

Reasumując, zdaniem Spółki na Bankach jako płatnikach będą ciążyć obowiązki informacyjne w postaci złożenia formularza informacyjnego IFT-3/IFT-3R.

Ponadto Spółka w odpowiedzi na wezwanie tut. organu do doprecyzowania przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego przedstawiła swoje stanowisko, zgodnie z którym, skoro taki obowiązek ciąży na bankach, to Emitent jest od niego wolny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo - odnosząc się do powołanej przez Spółkę interpretacji organu podatkowego - wskazać należy, iż orzeczenie to nie jest wiążące dla tutejszego organu. Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko w tej sprawie rozstrzygnięcie w każdej z nich zawarte jest wiążące. W związku z tym, organy podatkowe mimo, iż w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami - nie tylko innych organów podatkowych, jednak nie stosują wprost tych rozstrzygnięć także i z tego powodu, iż nie stanowią one materialnego prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl