IPPB2/415-1027/12-2/MG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-1027/12-2/MG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa, przedstawione we wniosku z dnia 23 listopada 2012 r. (data wpływu 26 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z opodatkowaniem Wygranych uzyskanych przez zawodników Reprezentacji (sportowców) z tytułu udziału w międzynarodowych rozgrywkach sportowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z opodatkowaniem Wygranych uzyskanych przez zawodników Reprezentacji (sportowców) z tytułu udziału w międzynarodowych rozgrywkach sportowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (dalej powoływany jako: Wnioskodawca) jest ogólnokrajowym związkiem sportowym. Podstawę działania Wnioskodawcy stanowi statut oraz ustawa z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 226, poz. 1675 z późn. zm.), ustawa z 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2010 r. Nr 127, poz. 857 z późn. zm.) oraz ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.).

Zgodnie z § 11 Statutu celem działalności Wnioskodawcy jest:

* organizacja współzawodnictwa sportowego, popularyzacja i rozwój piłki siatkowej w Polsce;

* przygotowanie kadry narodowej do uczestnictwa w międzynarodowym współzawodnictwie sportowym;

* reprezentowanie interesów piłki siatkowej w organizacjach krajowych i międzynarodowych;

* podejmowanie działań na rzecz promocji i rozwoju piłki siatkowej w formie amatorskiej i profesjonalnej;

* prowadzenie działalności edukacyjnej i wychowawczej w zakresie sportu, zdrowia i ochrony środowiska;

* ochrona praw i interesów oraz koordynacja działań członków związku, zawodników, trenerów, instruktorów, statystyków, członków sztabów medycznych, menedżerów, sędziów i działaczy.

Wnioskodawca, w ramach realizowanych zadań statutowych dokonuje wypłat z tytułu wygranych przyznawanych zawodnikom reprezentacji narodowej (dalej jako: Reprezentacja) za zajęcie określonego miejsca w zawodach międzynarodowych.

Kwestie wynagrodzeń wypłacanych sportowcom są regulowane umowami o współpracy zawieranych między danym sportowcem a Wnioskodawcą (dalej powoływana jako: Umowa).

Generalnie Umowy przewidują następujące rodzaje świadczeń wypłacanych na rzecz zawodników Reprezentacji (sportowców) przez Wnioskodawcę:

* zawodnik, z tytułu obowiązków wynikających z Umowy otrzymuje od Wnioskodawcy wynagrodzenie oraz premie;

* z tytułu udziału zawodnika w kampaniach reklamowych i promocyjnych realizowanych poza terminami zgrupowań reprezentacji, zawodnik otrzymuje wynagrodzenie ryczałtowe.

Z dalszych postanowień Umowy wynika, że w miarę odnoszenia przez Reprezentację sukcesów sportowych, wzrasta również wartość usług świadczonych przez zawodników Reprezentacji. W związku z powyższym, zawodnik Reprezentacji z momentem wystąpienia zdarzenia uznawanego przez strony Umowy oraz Regulamin za "sukces sportowy" uzyskuje dodatkowe świadczenie, tj. Wygraną. Szczegółowe zasady wypłaty oraz wysokości Wygranych są określone w załącznikach do Umowy oraz w Regulaminach.

Postanowienia Regulaminów wskazują jaka część nagrody przyznawanej przez organizatora danych zawodów jest przekazywana bezpośrednio na rzecz zawodników, natomiast postanowienia załączników do Umowy wskazują zazwyczaj, jaka część nagrody przyznawanej przez organizatora danych zawodów przypada do podziału na zawodników Reprezentacji (tekst jedn.: poszczególnych sportowców).

Podział kwoty przekazanej na rzecz zawodników jest dokonywany na podstawie wewnętrznych ustaleń dokonywanych przez zawodników Reprezentacji. Na podstawie przekazanych przez drużynę informacji Wnioskodawca dokonuje wypłaty określonych kwot z Wygranej na rzecz poszczególnych zawodników Reprezentacji (sportowców).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowym jest opodatkowywanie Wygranych uzyskanych z tytułu udziału w międzynarodowych rozgrywkach sportowych przez zawodników Reprezentacji (sportowców) według zasad określonych w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przy zastosowaniu 10% zryczałtowanego podatku dochodowego, gdy faktycznie przekazanie środków z Wygranej jest dokonywane przez Wnioskodawcę.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.; dalej powoływana jako: ustawa o PIT), źródłem przychodów jest m.in. działalność wykonywana osobiście.

W myśl art. 13 pkt 2 ustawy o PIT, za przychody z działalności wykonywanej osobiście uznaje się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.

Natomiast zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o PIT osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18 ustawy o PIT, osobom określonym w art. 3 ust. 1 tej ustawy, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskana przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o PIT.

W myśl art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród zawiązanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub inny państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Z powołanych przepisów wynika, że co do zasady przychody z osobiście wykonywanej działalności sportowej (uprawiania sportu) jako wymienione w treści art. 13 pkt 2 ustawy o PIT powinny podlegać opodatkowaniu według skali podatkowej wskazanej w art. 27 ust. 1 ustawy o PIT. Jednakże, w myśl art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, przychody osiągnięte z wygranych w konkursach podlegają opodatkowaniu z zastosowaniem 10% zryczałtowanej stawki podatku. Oznacza to, że generalnie przychody z działalności sportowej są opodatkowane według skali podatkowej, jednakże za wyjątkiem przychodów z nagród i wygranych.

W przepisach podatkowych brak jest definicji legalnej pojęcia "konkurs". Z tego powodu, celem określenia zakresu znaczeniowego tego pojęcia należy odwołać się do definicji wynikającej ze słownika języka polskiego, zgodnie z którą, pod pojęciem "konkursu należy rozumieć przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców (uczestników), autorów danych prac itp. zwykle wyróżnianych nagrodami. Odnosząc powyższe do zawodów sportowych należy wskazać, że celem zawodów sportowych, jest co do zasady wyłonienie najlepszych sportowców (reprezentacji narodowych, drużyn), co jest przeprowadzane na podstawie regulaminu danych zwodów.

Biorąc pod uwagę powyższe należy uznać, że otrzymanie wygranej z tytułu zajęcia określonego miejsca na zawodach sportowych przez Reprezentację (drużynę, poszczególnych sportowców) oraz wypłata z tego tytułu Wygranej na rzecz reprezentacji (drużyny, sportowców) na podstawie przyjętego przez organizatora danych zawodów regulaminu powinno być uznane za otrzymanie Wygranej (nagrody) w związku z udziałem w konkursie w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, a przychód osiągnięty z tego tytułu powinien zostać opodatkowany 10% zryczałtowanym podatkiem.

W ocenie Wnioskodawcy, charakteru dokonywanych na rzecz członków Reprezentacji (drużyny, sportowców) wypłat środków finansowych z Wygranej nie zmienia fakt, że środki te są faktycznie wypłacane za pośrednictwem Wnioskodawcy, który wskazane środki otrzymał od organizatora danych zawodów na podstawie Regulaminu. Należy również wskazać, że art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT nie zawiera w swej treści żadnych ograniczeń, co do podmiotu, który dokonuje faktycznej wypłaty Wygranej, ani też przyjętego sposobu podziału kwoty Wygranej między poszczególnych zawodników (członków drużyny). W związku z powyższym, Wygrane przekazywane przez Wnioskodawcę na rzecz zawodników Reprezentacji (zawodników) powinny podlegać opodatkowaniu na zasadach wskazanych w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.

Przedstawiony pogląd potwierdzają interpretacje indywidualne przepisów prawa podatkowego wydawane w zbliżonych do rozpatrywanego stanach faktycznych. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z dnia 28 marca 2012 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach (Nr IBPBII/1/415-1065/11/BD) wskazał, że:

"Jeżeli zatem przyznawane nagrody dla zawodników klubowych i ich trenerów wiążą się bezpośrednio z wygranymi lub remisami w poszczególnych meczach czyli, związane są bezpośrednio z zajęciem odpowiedniego miejsca w trakcie całych rozgrywek - to nagrody te należy zaliczyć do przychodów uzyskanych w związku z uczestnictwem w rywalizacji sportowej. Dodatkowo, jeżeli ww. zasady rywalizacji zostały określone w regulaminie konkursu, to należy je oddzielić od przychodu zawodników i trenerów uzyskanego z działalności wykonywanej osobiście i opodatkować je na zasadach określonych w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych".

Powyższy pogląd znalazł także potwierdzenie w interpretacji indywidualnej z 22 grudnia 2009 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (Nr IBPBII/2/415-948/09/NG), w której wskazano, że:

"Z opisanego stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawca zamierza przyznawać swoim zawodnikom i trenerom nagrody związane z uczestnictwem w meczach i rozgrywkach. Zauważyć należy, iż powyższe nagrody przyznane zostaną na podstawie regulaminu zatwierdzonego przez Zarząd. Same rozgrywki ligowe są swoistego rodzaju konkursem - współzawodnictwem oraz rywalizacją mającym na celu wyłonienie i uhonorowanie zwycięzcy (zdobycie lokaty w klasyfikacji). Jeżeli zatem przyznawane nagrody dla zawodników klubowych i ich trenerów wiążą się bezpośrednio z wygranymi w poszczególnych meczach, czy też związane są bezpośrednio z zajęciem odpowiedniego miejsca w trakcie całych rozgrywek, są przychodem uzyskanym przez nich w związku z uczestnictwem w rywalizacji sportowej. Jeżeli te zasady rywalizacji zostały określone w regulaminie konkursu, to należy je oddzielić od przychodu zawodników i trenerów uzyskanego z działalności wykonywanej osobiście - opodatkowanych zgodnie z art. 41 ust. 1 powołanej ustawy. Zatem, o ile wartość tych nagród nie przekroczy kwoty 760,00 zł to nagrody te będą objęte zwolnieniem z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 68 wymienionej ustawy. Natomiast w przypadku nagród o wyższej wartości, płatnik zobowiązany jest do poboru podatku od całości wartości nagrody. Zatem opodatkowaniu zryczałtowanym 10% podatkiem dochodowym stosownie do treści art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy będą podlegały w całości wygrane, których wartość przekroczy 760 zł".

Analogiczny pogląd został wyrażony także w interpretacji indywidualnej z dnia 31 grudnia 2009 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (Nr IBPBII/1/415-785/09/BJ).

Uwzględniając powołane przepisy ustawy o PIT, a także interpretacje indywidualne przepisów prawa podatkowego wydane w zbliżonych do rozpatrywanego stanach faktycznych należy uznać, że przychód z tytułu Wygranej powinien podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT niezależnie od tego jaki podmiot dokonuje faktycznej wypłaty Wygranej na rzecz zawodników Reprezentacji (drużyny), a także przyjętego sposobu podziału kwoty Wygranej między poszczególnych zawodników Reprezentacji (członków drużyny).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), jest zasada powszechności opodatkowania.

W myśl tej zasady, wyrażonej w treści art. 9 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powołanego przepisu wynika zatem, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy, bądź od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku w drodze rozporządzenia.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 powołanej ustawy, źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście.

W myśl art. 13 pkt 2 cytowanej ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Z treści powołanych wyżej przepisów wynika, iż co do zasady przychody z osobiście wykonywanej działalności, w tym przychody z uprawiania sportu, jako wymienione w treści art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych winny być, zgodnie z dyspozycją art. 41 ust. 1 cytowanej ustawy opodatkowane według skali podatkowej, natomiast płatnik zobowiązany jest do poboru zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Stosownie natomiast do art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Jak stanowi art. 41 ust. 4 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby (art. 42 ust. 1 ww. ustawy).

Stosownie do art. 42 ust. 1a ustawy, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru (PIT-8AR).

Z brzmienia art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy wynika zatem, iż w przypadku przychodów z tytułu wygranych w konkursach (zawodach) podmiot wypłacający zobowiązany jest do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10% wygranej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest ogólnokrajowym związkiem sportowym. Podstawę działania Wnioskodawcy stanowi statut oraz ustawa o kulturze fizycznej, ustawa o sporcie oraz ustawa - Prawo o stowarzyszeniach. Zgodnie ze Statutem celem działalności Wnioskodawcy jest:

* organizacja współzawodnictwa sportowego, popularyzacja i rozwój piłki siatkowej w Polsce;

* przygotowanie kadry narodowej do uczestnictwa w międzynarodowym współzawodnictwie sportowym;

* reprezentowanie interesów piłki siatkowej w organizacjach krajowych i międzynarodowych;

* podejmowanie działań na rzecz promocji i rozwoju piłki siatkowej w formie amatorskiej i profesjonalnej;

* prowadzenie działalności edukacyjnej i wychowawczej w zakresie sportu, zdrowia i ochrony środowiska;

* ochrona praw i interesów oraz koordynacja działań członków związku, zawodników, trenerów, instruktorów, statystyków, członków sztabów medycznych, menedżerów, sędziów i działaczy.

Wnioskodawca, w ramach realizowanych zadań statutowych dokonuje wypłat z tytułu wygranych przyznawanych zawodnikom reprezentacji narodowej (Reprezentacja) za zajęcie określonego miejsca w zawodach międzynarodowych. Wygrane są wypłacane przez wskazane organizacje międzynarodowe na podstawie regulaminów organizacji (Regulaminy) oraz przeprowadzania określonych zawodów sportowych.

Kwestie wynagrodzeń wypłacanych sportowcom są regulowane umowami o współpracy zawieranych między danym sportowcem a Wnioskodawcą (Umowa). Generalnie Umowy przewidują następujące rodzaje świadczeń wypłacanych na rzecz zawodników Reprezentacji (sportowców) przez Wnioskodawcę:

* zawodnik, z tytułu obowiązków wynikających z Umowy otrzymuje od Wnioskodawcy wynagrodzenie oraz premie;

* z tytułu udziału zawodnika w kampaniach reklamowych i promocyjnych realizowanych poza terminami zgrupowań reprezentacji, zawodnik otrzymuje wynagrodzenie ryczałtowe.

Z dalszych postanowień Umowy wynika, że w miarę odnoszenia przez Reprezentację sukcesów sportowych, wzrasta również wartość usług świadczonych przez zawodników Reprezentacji. W związku z powyższym, zawodnik Reprezentacji z momentem wystąpienia zdarzenia uznawanego przez strony Umowy oraz Regulamin za "sukces sportowy" uzyskuje dodatkowe świadczenie, tj. Wygraną. Szczegółowe zasady wypłaty oraz wysokości Wygranych są określone w załącznikach do Umowy oraz w Regulaminach. Postanowienia Regulaminów wskazują jaka część nagrody przyznawanej przez organizatora danych zawodów np. Ligi Światowej jest przekazywana bezpośrednio na rzecz zawodników, natomiast postanowienia załączników do Umowy wskazują zazwyczaj, jaka część nagrody przyznawanej przez organizatora danych zawodów przypada do podziału na zawodników Reprezentacji (poszczególnych sportowców). Podział kwoty przekazanej na rzecz zawodników jest dokonywany na podstawie wewnętrznych ustaleń dokonywanych przez zawodników Reprezentacji. Na podstawie przekazanych przez drużynę informacji Wnioskodawca dokonuje wypłaty określonych kwot z Wygranej na rzecz poszczególnych zawodników Reprezentacji (sportowców).

W przepisach podatkowych brak jest definicji pojęcia konkursu. Zgodnie jednak z ogólną definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego, konkurs to przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców (uczestników), autorów danych prac, itp., zwykle wyróżnianych nagrodami.

Zawody (rozgrywki) sportowe, z definicji mają wyłonić najlepszych zawodników danych zawodów sportowych, tym niemniej, aby mogły być uznane za konkurs niezbędne jest sporządzenie ich regulaminów, w których zostanie określona nazwa zawodów, wskazany organizator, uczestnicy zawodów, nagrody oraz sposób wyłaniania zwycięzców.

Jeżeli przyznawane nagrody (wygrane) zawodnikom wiążą się bezpośrednio z wygranymi w poszczególnych zawodach, czyli związane są bezpośrednio z zajęciem odpowiedniego miejsca w trakcie całych zawodów - to nagrody te należy zaliczyć do przychodów uzyskanych w związku z uczestnictwem w rywalizacji sportowej. Dodatkowo, jeżeli ww. zasady rywalizacji zostały określone w regulaminie danych zawodów, to należy je oddzielić od przychodów zawodników uzyskanych z działalności wykonywanej osobiście - opodatkowanych stosownie do art. 41 ust. 1 powołanej ustawy, a tym samym opodatkować zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, na zasadach określonych w art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc zatem pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz przywołane uregulowania prawne, stwierdzić należy, iż Wnioskodawca wypłacając poszczególnym zawodnikom Reprezentacji (sportowcom) wygrane z tytułu udziału w międzynarodowych rozgrywkach sportowych, organizowanych przez międzynarodowe organizacje sportowe za zajęcie określonego miejsca zobowiązany jest do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10% wygranej.

Reasumując, Wnioskodawca dokonując faktycznej wypłaty środków z Wygnanej z tytułu udziału w międzynarodowych rozgrywkach sportowych przez zawodników Reprezentacji (sportowców) zobowiązany jest opodatkować Wygrane według zasad określonych w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przy zastosowaniu 10% zryczałtowanego podatku dochodowego.

Końcowo - odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organu podatkowego - wskazać należy, iż orzeczenia te nie są wiążące dla tutejszego organu. Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko w tej sprawie rozstrzygnięcie w każdej z nich zawarte jest wiążące. W związku z tym, organy podatkowe mimo, iż w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami - nie tylko innych organów podatkowych, jednak nie stosują wprost tych rozstrzygnięć także i z tego zwykłego powodu, iż nie stanowią one materialnego prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl