IPPB2/415-1017/08-2/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 października 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-1017/08-2/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 27 czerwca 2008 r. (data wpływu 4 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie opodatkowania przychodów uzyskiwanych przez zarządcę sądowego z tytułu czerpania pożytków z nieruchomości powierzonej w zarząd - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lipca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie opodatkowania przychodów uzyskiwanych przez zarządcę sądowego z tytułu czerpania pożytków z nieruchomości powierzonej w zarząd.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, który zgodnie z postanowieniem Sądu Rejonowego w M... z dnia 23 kwietnia 2007 r. został ustanowiony zarządcą nieruchomości "XX" sp. z o.o.

Ponieważ przedmiotowy wniosek dotyczył dwóch stanów faktycznych w podatku od towarów i usług oraz w podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast opłata została uiszczona w kwocie 75 zł tj. odpowiadającej jednemu stanowi faktycznemu, organ podatkowy pismem z dnia 9 lipca 2008 r. Nr IPPP1/443-1276/08-2/AW wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez dokonanie stosownej opłaty. Dodatkową opłatę uiszczono w wyznaczonym terminie.

Ponadto z uwagi na braki formalne w złożonym wniosku, tutejszy organ podatkowy pismem z dnia 26 sierpnia 2008 r. Nr IPPP1/443-1276/08-4/AW wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:

doprecyzowanie czy przedmiotem wniosku są czynności wykonywane z tytułu zarządu nieruchomością, czy też wynagrodzenie jakie Wnioskodawca otrzymuje z tytułu powierzonych przez Sąd obowiązków zarządcy.

Wniosek uzupełniono prawidłowo w wyznaczonym terminie w sposób następujący:

Wnioskodawca jest ustanowionym przez Sąd w toku postępowania egzekucyjnego zarządcą nieruchomości należących do dłużnika, któremu na podstawie art. 931 § 2 k.p.c. odjęto zarząd na należącymi do niego nieruchomościami. Dłużnik osoba prawna będąca podatnikiem podatku od towarów i usług, z tytułu wynajmu nieruchomości, wystawiał najemcom faktury VAT. Wnioskodawca nie jest przedsiębiorcą, nie jest również podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wysokość wynagrodzenia z tytułu ustanowienia zarządcą Wnioskodawca otrzymuje na zasadach określonych postanowieniem Sądu.

Przedmiotem interpretacji ma być ustalenie, czy z tytułu pobieranego czynszu najmu z nieruchomości należących do dłużnika, powierzonych w zarząd Wnioskodawca jest obowiązany do opodatkowania uzyskanych przychodów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy z tytułu czerpnia pożytków z nieruchomości powierzonych w zarząd u Wnioskodawcy wystąpi przychód do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Wnioskodawca uważa, że w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych jest wyłącznie podatnikiem osiągającym przychody w zakresie dochodu osobistego, w wysokości ustalonego przez sąd ryczałtowego wynagrodzenia (działalność wykonywana osobiście o której mowa w art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

W zakresie podatku od towarów i usług, jako zarządca sądowy nieruchomości nie jest podatnikiem tego podatku. Nie posiada prawa do wystawiania faktur VAT we własnym imieniu i na własny rachunek, co wynika z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Odpowiedź w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stanowi przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej. Wniosek w zakresie podatku od towarów i usług zostanie rozpatrzony w odrębnej interpretacji indywidualnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Szczegółowy zakres uprawnień i obowiązków zarządcy nieruchomością wynika z przepisów ustawy z dn. 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 46, poz. 543 z późn. zm.) oraz przepisów odrębnych ustaw - w tym ustawy - Kodeks Cywilny i Kodeks Postępowania Cywilnego, a także postanowień umowy o zarządzanie nieruchomością.

Niezależnie od sposobu powołania zarządcy nieruchomości tj. z woli współwłaścicieli nieruchomości, czy z nakazu sądu - czynność zarządzania nieruchomością polega na podejmowaniu decyzji i dokonywaniu czynności mających na celu zapewnienie właściwej gospodarki ekonomiczno-finansowej nieruchomości, oraz zapewnienie bezpieczeństwa użytkownika i właściwej eksploatacji nieruchomości w tym bieżącego administrowania nieruchomością, jak również czynności zmierzających do utrzymania nieruchomości w stanie niepogorszonym zgodnie z jej przeznaczeniem, oraz uzasadnionego inwestowania w tę nieruchomość. Zarząd ustanowiony przez sąd, może być uchylony, gdy odpadnie podstawa dalszego jego trwania, zarząd ustalony w drodze umowy ustaje zgodnie z jej postanowieniami.

Ustalenie zarządcy nie ogranicza w żadnym razie praw własności. Zarządca nieruchomości wykonuje te czynności we własnym imieniu, ale na rzecz właściciela nieruchomości, czyli nie na własny rachunek.

Nabyte prawa i obowiązki zarządca obowiązany jest przenieść na właścicieli. Oznacza to, że aczkolwiek zarządca wykonuje czynności związane z wynajmowaniem lokali w zarządzanej nieruchomości, to jednak wykonuje je na rzecz właścicieli, którzy ograniczeni są w swoich prawach do dysponowania majątkiem. Na skutek ustanowienia zarządu właściciel nie traci prawa własności swego majątku, lecz jedynie jest zastępowany przez zarządcę nieruchomości w dotychczasowych czynnościach.

Okoliczność ta nie pozbawia właściciela statusu podatnika podatku dochodowego. Tym samym zarządca nie jest uprawniony do prowadzenia dla właścicieli nieruchomości rozliczeń z tytułu należności podatkowych. Podatnikami podatku powstałego z tytułu dochodów osiąganych z tytułu najmu jest bowiem właściciel nieruchomości a nie osoba zarządzająca majątkiem.

W świetle powyższego pomimo, że właściciel nieruchomości traci zarząd i prawo do rozporządzania majątkiem, nie traci prawa własności i w dalszym ciągu jest podatnikiem podatku dochodowego z tytułu świadczenia najmu nieruchomości.

Przechodząc na grunt przepisów prawa podatkowego należy zaznaczyć, iż w myśl art. 13 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się: przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.

Zarządca sądowy będący osobą fizyczną jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, ale wyłącznie z tytułu przychodów osiąganych z działalności wykonywanej osobiście, gdyż do tej grupy przychodów należy zaliczyć zgodnie z przepisami art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynagrodzenie jakie wypłacane jest zarządcy za wykonywane na polecenie sądu czynności.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca na podstawie postanowienia sądu został ustanowiony zarządcą nieruchomości "XX" Spółka z o.o. Z tytułu powierzonych w zarząd nieruchomości należących do dłużnika uzyskuje przychody z najmu zarządzanej nieruchomości.

Odnosząc postanowienia wcześniej wyżej wymienionych przepisów do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić, że uzyskiwany czynsz z tytułu najmu z nieruchomości stanowi podlegający opodatkowaniu przychód u właściciela nieruchomości.

Na skutek ustanowienia zarządu sądowego właściciel nieruchomości nie traci bowiem własności, lecz jest zastępowany przez zarządcę w dotychczasowych czynnościach. Jednakże ustanowienie zarządcy nie zwalnia właściciela z obowiązków podatkowych. Oznacza to, że zarządca sądowy nieruchomości nie jest podatnikiem podatku dochodowego z tytułu wynajmu w zarządzanej nieruchomości. Podatnikiem podatku dochodowego z tytułu najmu nieruchomości, którą zarządza Wnioskodawca jest właściciel, a nie Wnioskodawca, jako osoba zarządzająca jego majątkiem.

Zatem wynagrodzenie, jakie wypłacane jest zarządcy nieruchomości za wykonywane na polecenie sądu czynności należy zakwalifikować do przychodów o których mowa w art. 13 pkt 6 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), rozpoznawanie spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych dotyczących wydawania w indywidualnych sprawach pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacje indywidualne), o których mowa w art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), przekazuje się wojewódzkim sądom administracyjnym, na których obszarze właściwości strona skarżąca zamieszkuje lub ma siedzibę. Powyższe rozporządzenie, zgodnie z brzmieniem § 3, wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, tj. z dniem 11 października 2008 r.

W związku z powyższym tut. organ informuje, że jeżeli skarga na niniejszą interpretację będzie składana po dniu 10 października 2008 r., właściwym do jej rozpoznania będzie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl