IPPB2/415-1015/10-2/AK - Powstanie obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych przy wniesieniu akcji do funduszu inwestycyjnego zamkniętego w zamian za certyfikaty inwestycyjne.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-1015/10-2/AK Powstanie obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych przy wniesieniu akcji do funduszu inwestycyjnego zamkniętego w zamian za certyfikaty inwestycyjne.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 2 grudnia 2010 r. (data wpływu 13 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstania obowiązku podatkowego przy wniesieniu akcji do funduszu inwestycyjnego zamkniętego w zamian za certyfikaty inwestycyjne - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstania obowiązku podatkowego przy wniesieniu akcji do funduszu inwestycyjnego zamkniętego w zamian za certyfikaty inwestycyjne.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca - osoba fizyczna podlegająca nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu - posiada akcje spółki akcyjnej z siedzibą na terytorium RP, nie będącą spółką publiczną w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzenia instrumentów finansowych do zorganizowanego obrotu oraz o spółkach publicznych. Wnioskodawca objął akcje po ich wartości nominalnej. Wnioskodawca zamierza wnieść (wpłacić) przedmiotowe akcje do funduszu inwestycyjnego zamkniętego (w rozumieniu ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych) w zamian za certyfikaty inwestycyjne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z opisanym stanem faktycznym dokonanie wniesienia (wpłacenie) papierów wartościowych (akcji) do zamkniętego funduszu inwestycyjnego (w rozumieniu ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych) w zamian za wydanie certyfikatów inwestycyjnych funduszu jest zdarzeniem podatkowym, które skutkuje powstaniem przychodu po stronie Wnioskodawcy i kosztów uzyskania tego przychodu.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy w przedstawionym powyżej stanie faktycznym wniesienie do funduszu inwestycyjnego zamkniętego papierów wartościowych (akcji) w zamian za wydanie certyfikatów inwestycyjnych nie spowoduje powstania przychodu po stronie Wnioskodawcy, a co za tym idzie, nie powstanie również obowiązek podatkowy.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 źródłem przychodu są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, do których niewątpliwie należą akcje. Zgodnie zaś z art. 17 ust. 1 pkt 6a) przychodem są "należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych". Istotnym jest rozstrzygnięcie dwóch kwestii, a mianowicie, czy w momencie przejścia własności akcji z Wnioskodawcy na fundusz inwestycyjny powstaje po stronie Wnioskodawcy przychód, oraz czy opłacenie certyfikatów inwestycyjnych (dokonanie wpłat) akcjami jest ich odpłatnym zbyciem.

Po pierwsze istnieje kwestia wystąpienia należnego przychodu. Sama ustawa p.d.o.f. nie definiuje czym jest należny przychód. Nie czynią tego również inne, podobne ustawy (np. ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych. W tej sytuacji należy posiłkować się wypracowanymi przez orzecznictwo i doktrynę pojęciami "należnego przychodu oraz kodeksem cywilnym". W słowniku języka polskiego (PWN) "należny" to inaczej "przysługujący komuś" (tak też rozumiany jest ten wyraz w języku potocznym, a zgodnie z zasadami wykładni, interpretowanemu zwrotowi, w razie braku jego legalnej definicji, w pierwszej kolejności należy przypisać takie znaczenie, jakie wyrazowi temu przypisuje znaczenie językowe). Przekładając znaczenie wyrazu "należny" na język prawny, należałoby wskazać, iż należny, to inaczej prawnie wymagalny. Taki też pogląd prezentuje orzecznictwo i praktyka np. wyrok NSA z dnia 28 stycznia 2003 r. (SA/Bd 106/2003): "Zgodnie z wykładnią językową, przychody "należne" to przychody "przysługujące komuś" i skoro podatnik w umowie sprzedaży udziałów jedynie zakreśla cenę ustalając jej maksymalną granicę, to zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych na organach podatkowych ciążył obowiązek ustalenia, jakiej kwoty w roku podatkowym podatnik mógł prawnie dochodzić, gdyż taka kwota podlegała opodatkowaniu", wyrok NSA z dnia 26 marca 1999 r. (I SA/Gd 883/97): za przychód (...) uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane. Jednakże wbrew stanowisku organów podatkowych z definicji tej nie sposób wywodzić, że przychód powstaje już w momencie rozpoczęcia działalności czy w momencie realizacji pierwszego kontraktu, choćby kwota należności zań była wcześniej umówiona. (...) przychód nie powstaje przed datą w której wymagalne stało się roszczenie o zapłatę należności (...)". Podobnie przedstawia się kwestia "przychodu należnego" w doktrynie np. w Komentarzu do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (A. Huchla, Wydawnictwo Prawnicze, Warszawa 2001), który wskazuje, iż "przychodami należnymi są przychody wymagalne w rozumieniu prawa cywilnego, to jest możliwe do prawnie skutecznego ich dochodzenia". W świetle powyższych rozważań w momencie przejścia własności akcji z Wnioskodawcy na towarzystwo funduszy inwestycyjnych, a następnie na sam fundusz nie wystąpi przychód należny, gdyż zgodnie z ustawą o funduszach inwestycyjnych należność uczestnika funduszu powstaje dopiero z chwilą zbycia (umorzenia) certyfikatów, przeprowadzonego na warunkach i przy spełnieniu przesłanek wskazanych w statucie funduszu. Dopiero w tym momencie można mówić o wystąpieniu po stronie uczestnika funduszu - w tym przypadku Wnioskodawcy - przychodu należnego. W momencie przejścia na Wnioskodawcę własności certyfikatów nie powstaje jeszcze po stronie Wnioskodawcy wymagalność, uczestnik nie może dochodzić od funduszu spełniania świadczenia należnego - spłaty ceny wykupu certyfikatu. Szczególnie, że w przeciwieństwie do funduszy otwartych, fundusze inwestycyjne zamknięte nie są obowiązane dokonywać na bieżąco odkupu od uczestników certyfikatów inwestycyjnych, a jedynie w wypadkach przewidzianych w ustawie lub w statucie.

Ponadto, w tej sytuacji, nie ma możliwości określenia realnego przychodu, gdyż ewentualne przysporzenie po stronie Wnioskodawcy miałoby jedynie charakter potencjalny, nieskonkretyzowany. Zgodnie bowiem ze stanowiskiem NSA wyrok z dnia 19 października 2010 r. II FS 1047/09: "Rzecz bowiem w tym, że ostateczna wartość certyfikatów inwestycyjnych powstaje (doznaje konkretyzacji) jak trafnie przyjął sąd administracyjny I instancji - na drugim etapie procesu inwestycyjnego (...) w momencie wniesienia udziałów/papierów wartościowych do funduszu inwestycyjnego zamkniętego, inwestor nie uzyskuje automatycznie realnego przysporzenia trwale powiększającego jego aktywa". W cytowanym powyżej orzeczeniu sądy obu instancji wskazały, iż przychodem jest "trwałe realne powiększenie majątku podatnika, czy to poprzez włączenie do tego majątku określonych wartości, czy też poprzez wyłączenie z tego majątku zobowiązań". Chociaż orzeczenie to zapadło na kanwie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, to nie może pominąć faktu, iż na gruncie obu ustaw "przychód należny nie posiada legalnej definicji, I nie jest dopuszczalna sytuacja, gdy takie same pojęcia są na gruncie dwóch ustaw podatkowych rozumiane w sposób zgoła odmienny. Co więcej w u.p.d.o.f. regułą jest "kasowe" rozumienie przychodu, czyli rozumienie przychodu jako wartości środków faktycznie otrzymanych przez podatnika, lub pozostawionych do jego dyspozycji. Rozszerzenie przychodu na "przychód należnych, choćby nie otrzymany" jest na gruncie u.p.d.o.f. wyjątkiem od ogólnej kasowej definicji przychodu. Nie zmienia to jednak faktu, że podobnie jak na gruncie u.p.d.o.p., na gruncie u.p.d.o.f. przychodem należnym musi być realne i trwałe powiększenie majątku podatnika, choćby on jego fizycznie nie otrzymał. Sytuacja taka będzie miała miejsce np. w przypadku, gdy dojdzie do sprzedaży papierów wartościowych, zostanie zawarta umowa, określona w niej cena, wydane zostaną papiery wartościowe i przeniesiona zostanie ich własność, zaś kupujący dokona np. potrącenia należności z tytułu zapłaty za nabyte papiery z wierzytelnością, jaką posiada do sprzedającego. Wówczas na gruncie art. 17 ust. 1 pkt 6a przychód należny, choć faktycznie nie otrzymany, wystąpi. Mamy tu bowiem wszelkie przesłanki kwalifikujące tą sytuację, jako sytuację generującą przychód. Zapłata ceny była należnością sprzedającego, roszczeniem prawnie wymagalnym (warunkiem potrącenia jest wymagalność obu roszczeń), przychód ten dał się określić (cena sprzedaży) oraz nie został fizycznie otrzymany, pomimo tego trwale powiększył majątek sprzedającego poprzez wyłączenie z niego części pasywów. Dokonanie wykładni rozszerzającej wyjątku od "kasowej" definicji przychodu uregulowanego w art. 17 ust. 1 pkt 6a w sytuacji gdy, po pierwsze nie wystąpi realny, a jedynie potencjalny niedookreślony przychód, oraz w sytuacji, gdy nie można go określić jako przychodu "należnego" jest niedopuszczalne.

Co więcej istnieje jeszcze problem, czy wniesienie akcji w zamian za certyfikaty inwestycyjne w funduszu jest odpłatnym zbyciem. W myśl cytowanego już wcześniej orzeczenia NSA II FSK 1047/09, które podziela stanowisko WSA w Warszawie (wyrok z dnia 31 marca 2010 r. III SA/Wa 3471/08) "nie można uznać takiej wymiany wartości inkorporowanych przez udziały/papiery wartościowe z jednej strony, na certyfikaty inwestycyjne z drugiej, za odpłatne zbycie rzeczy lub praw wartościowych".

Nadto, trudnym do określenia jest moment, w którym taki obowiązek podatkowy miałby powstać, bowiem gdyby nawet przyjąć, że dokonanie wpłaty do funduszu inwestycyjnego w postaci akcji skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego, to czy obowiązek ten powstaje w chwili przeniesienia własności akcji na towarzystwo funduszy inwestycyjnych, czy też w momencie przeniesienia własności tychże akcji na sam fundusz, co następuje później, bądź może w ogóle nie nastąpić.

Zgodnie z art. 28 ust. 2 ustawy o funduszach inwestycyjnych osoba zapisująca się na certyfikaty inwestycyjne zawiera najpierw umowę z towarzystwem funduszy inwestycyjnych, w której przenosi własność papierów wartościowych na towarzystwo, dopiero zaś towarzystwo, jeżeli spełnione zostaną wszystkie przesłanki pozwalające na utworzenie i zarejestrowanie funduszu, przenosi własność papierów wartościowych na sam fundusz i wtedy też wydawane są certyfikaty inwestycyjne. Może jednak wystąpić sytuacja, iż w przewidzianym w ustawie terminie towarzystwo nie zdoła zgromadzić środków (wpłat) o wartości przewidzianej w statucie, wówczas wygasa zezwolenie na utworzenie funduszu, a towarzystwo obowiązane jest w terminie 14 dniowym przenieść własność wpłat, w tym również własność wniesionych papierów wartościowych, z powrotem na osobę, która zapisała się na certyfikaty, w tym wypadku na Wnioskodawcę.

Zgodnie z brzmieniem art. 17 ust. 1 pkt 6a u.p.d.o.f., przychód powstaje w momencie zbycia, jeżeli moment zbycia jest tożsamy z momentem przeniesienia własności. W tym wypadku moment przeniesienia własności na towarzystwo funduszy inwestycyjnych byłby kluczowy dla ustalania odpowiedzialności podatkowej. Byłoby to jednak zupełnie nieuzasadnione w przypadku, gdyby nie doszło do zarejestrowania funduszu i nastąpiłoby ponowne przejście prawa własności akcji na fundusz.

Kolejnym argumentem świadczącym o braku możliwości powstania przychodu i obowiązku podatkowego w powyższym stanie faktycznym jest okoliczność, iż ustawodawca wprowadził do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przepisy dotyczące opodatkowania aportu (co nie może być utożsamiane z wyżej opisanym stanem faktycznym, gdyż doktryna i orzecznictwo są zgodne co do tego, iż aport jest instytucją prawa handlowego, podlega szczególnej procedurze, zaś wniesienie akcji/udziałów w zamian za certyfikaty inwestycyjne podporządkowane jest jedynie ustawie o funduszach inwestycyjnych, ponadto w zamian za aport, podmiot wnoszący otrzymuje szereg uprawnień natury korporacyjnej), zaś nie uregulował sytuacji odpowiadającej opisanemu stanowi faktycznemu.

Powyższa analiza szczególnego zakładania i funkcjonowania funduszy inwestycyjnych skłania do wniosku, iż zarówno ich funkcjonowanie, jak i proces zakładania i przenoszenia własności akcji (wpłat) w zamian za certyfikaty inwestycyjne są diametralnie różne od praktyki odpłatnego zbywania papierów wartościowych na wolnym rynku, czyli ich sprzedaży, a w konsekwencji, iż taka czynność nie stanowi przychodu z odpłatnego zbycia papierów wartościowych.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje:

Stosownie do art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546 z późn. zm.) fundusz inwestycyjny jest osobą prawną, której wyłącznym przedmiotem działalności jest lokowanie środków pieniężnych zebranych w drodze publicznego, a w przypadkach określonych w ustawie również niepublicznego, proponowania nabycia jednostek uczestnictwa albo certyfikatów inwestycyjnych, w określone w ustawie papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 7 ust. 1 ustawy o funduszach inwestycyjnych, wpłaty do funduszu inwestycyjnego dokonywane są w formie pieniężnej, a zgodnie z art. 7 ust. 2 ww. ustawy do funduszu inwestycyjnego mogą być wniesione:

1.

zdematerializowane papiery wartościowe - jeżeli statut funduszu tak stanowi lub

2.

inne niż zdematerializowane papiery wartościowe, lub udziały w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością - jeżeli ustawa oraz statut funduszu tak stanowią.

Definicja papierów wartościowych została zawarta w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538 z późn. zm.). Stosownie do tego przepisu przez papiery wartościowe rozumie się:

1.

akcje, prawa poboru w rozumieniu przepisów Kodeksu spółek handlowych, prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego,

2.

inne zbywalne prawa majątkowe, które powstają w wyniku emisji, inkorporujące uprawnienie do nabycia lub objęcia papierów wartościowych określonych w lit. a), lub wykonywane poprzez dokonanie rozliczenia pieniężnego (prawa pochodne).

Zgodnie z zapisem art. 7 ust. 3 ustawy o funduszach inwestycyjnych, ilekroć w ustawie jest mowa o wpłatach, rozumie się przez to również wniesienie do funduszu papierów wartościowych lub udziałów w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością, o których mowa w cytowanym powyżej ust. 2.

Stosownie do art. 28 ust. 2 ustawy o funduszach inwestycyjnych, w przypadku wpłat do funduszu inwestycyjnego, dokonywanych w innych niż zdematerializowane papierach wartościowych lub w udziałach w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością, osoba zapisująca się na certyfikaty inwestycyjne przenosi, w drodze umowy, zgodnie z odrębnymi przepisami, prawa z tych papierów lub udziałów na towarzystwo oraz składa u depozytariusza kopię tej umowy, a w przypadku papierów wartościowych, także te papiery lub, jeżeli papiery wartościowe nie mają formy dokumentu, dokument potwierdzający ich posiadanie wydany na podstawie właściwych przepisów.

Zatem wniesienie akcji spółki akcyjnej do funduszu inwestycyjnego jest równoznaczne z wpłatą do funduszu.

Analiza powyższych regulacji uprawnia do wnioskowania, iż w zaprezentowanym zdarzeniu przyszłym w momencie dokonania wpłaty w postaci akcji spółki akcyjnej udziałów za certyfikaty inwestycyjne, nastąpi odpłatne przeniesienie tytułu własności tychże akcji na rzecz funduszu.

Jak stanowi art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Żaden z powoływanych wyżej przepisów ustawy nie zwalnia z opodatkowania przychodów uzyskanych z tytułu wniesienia akcji spółek akcyjnych do funduszu inwestycyjnego.

Zgodnie z przepisem art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do źródeł przychodów zalicza się kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

Natomiast w myśl art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ww. ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych.

Wniesienie przedmiotowych akcji do funduszu inwestycyjnego powoduje zmianę ich właściciela - właścicielem staje się bowiem fundusz inwestycyjny - stąd mamy do czynienia z odpłatnym zbyciem wniesionych akcji, papierów wartościowych. Wniesienie przez Wnioskodawcę udziałów bądź papierów wartościowych do funduszu inwestycyjnego zamkniętego będzie równoznaczne z ich odpłatnym zbyciem. Nastąpi bowiem przeniesienie własności wnoszonych akcji lub papierów wartościowych, a Wnioskodawca otrzyma w zamian certyfikaty inwestycyjne określonej wartości.

Wartość otrzymanych certyfikatów inwestycyjnych odpowiadająca wartości wnoszonych przez Wnioskodawcę akcji w spółkach kapitałowych stanowić będzie podlegający opodatkowaniu przychód, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zauważyć należy, iż ustawodawca definiując przychód w art. 11 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyłączył z tej ogólnej definicji niektóre rodzaje przychodów i zdefiniował je odrębnie, w tym przychód, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6. W świetle cytowanego powyżej przepisu art. 17 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy przychód ten powstaje w momencie odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych niezależnie od daty faktycznej zapłaty.

Do przychodów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy zastosowanie mają ogólne zasady ustalania dochodu określone w art. 9 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowiące, iż dochodem ze źródła przychodów jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym.

Zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Stosownie do art. 30b ust. 2 pkt 1 cytowanej ustawy dochodem, o którym mowa w ust. 1 jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych, a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14.

Dochodów uzyskanych ze sprzedaży akcji (papierów wartościowych) nie łączy się ani z dochodami opodatkowanymi na zasadach ogólnych według skali podatkowej (np. z emerytury lub renty, ze stosunku pracy, z działalności wykonywanej osobiście, itp.), ani z dochodami z pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowanymi 19% podatkiem liniowym (art. 30b ust. 5 ww. ustawy).

Po zakończeniu roku dochody te należy wykazać w zeznaniu PIT-38 (zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu, poniesionej straty w roku podatkowym), które należy złożyć we właściwym urzędzie skarbowym do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym (art. 45 ust. 1a ww. ustawy). W tym terminie wnioskodawca zobowiązany będzie również do zapłaty należnego podatku (art. 45 ust. 4 ww. ustawy).

Reasumując, mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż skoro konsekwencją otrzymania certyfikatów inwestycyjnych będzie przeniesienie własności akcji w spółkach kapitałowych poprzez wniesienie powołanych walorów (wpłatę) do funduszu inwestycyjnego u Wnioskodawcy zostanie rozpoznany przychód z kapitałów pieniężnych, opodatkowany stosownie do treści art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) w zw. z art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Końcowo tutejszy organ pragnie podkreślić, że jeżeli nastąpi przeniesienie własności akcji w spółkach kapitałowych poprzez wniesienie powołanych walorów do funduszu inwestycyjnego mającego siedzibę poza terytorium Polski, to wnioskodawca musi mieć na uwadze przepisy odpowiedniej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Cytowane przez Wnioskodawcę orzeczenia sądowe zapadły w indywidualnych sprawach i w świetle art. 87 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej nie są one źródłem powszechnie obowiązującego prawa i tym samym nie mogą być wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację. Zgodnie z art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.) ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie ten sąd oraz organ, którego działanie lub bezczynność było przedmiotem zaskarżenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl