IPPB1/4511-874/16-2/KS1

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 września 2016 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/4511-874/16-2/KS1

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 2 sierpnia 2016 r. (data wpływu 4 sierpnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie zachowania prawa do opodatkowania w formie karty podatkowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 sierpnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie zachowania prawa do opodatkowania w formie karty podatkowej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług introligatorskich. Obecnie Wnioskodawca zatrudnia 2 osoby na stanowisku introligatorki, co stanowi limit zatrudnienia w introligatorstwie przy podatku dochodowym w formie karty podatkowej. Procesy usługowo-wytwórcze w zakładzie powodują duże zakurzenie/zapylenie (np. szlifowanie elementów tekturowych tub do dyplomów). W związku z powyższym oraz zgodnie z art. 25 pkt 6d ustawy o podatku zryczałtowanym Wnioskodawca chciałby zatrudnić na 1/2 etatu dodatkową osobę, której zadaniem będzie wyłącznie utrzymywanie czystości w zakładzie. Zakres czynności będzie określony w umowie o pracę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy zatrudnienie dodatkowej trzeciej osoby wyłącznie do utrzymania czystości w zakładzie, zgodnie z art. 25 pkt 6d, nie wliczy się do limitu zatrudnienia w introligatorstwie i nie wpłynie na decyzję o podatku w formie karty podatkowej, który pozostanie na obecnym poziomie z tabeli przy 2 osobach?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 25 pkt 6d ustawy o podatku zryczałtowanym - karta podatkowa oraz informacją telefoniczna udzieloną przez krajową informację podatkową:

Zatrudnienie dodatkowej trzeciej osoby wyłącznie do utrzymywania czystości w zakładzie (1/2 etatu):

* nie zmieni warunków uzasadniających opodatkowanie w formie karty podatkowej

* wysokość karty podatkowej pozostanie niezmieniona, tj. zgodnie z tabelą przy zatrudnieniu 2 osób na stanowisku introligatorki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo-usługową, określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy, zwanej dalej "tabelą", w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do ustawy - przy zatrudnieniu nieprzekraczającym stanu określonego w tabeli.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 i Nr 220, poz. 1435 oraz z 2009 r. Nr 33, poz. 256 i Nr 222, poz. 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do treści art. 25 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:

1.

złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie,

2.

we wniosku, o którym mowa w pkt 1, zgłoszą prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli,

3.

przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób niezatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne,

4.

nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej,

5.

małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie,

6.

nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym,

7.

pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Ponadto, zgodnie z objaśnieniami do części I tabeli, przy prowadzeniu działalności wymienionej w części I tabeli dopuszczalne jest - poza usługami, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy wytwarzanie:

a.

przedmiotów (wyrobów) z materiału powierzonego przez zamawiającego,

b.

przedmiotów (wyrobów) na indywidualne zamówienie z materiałów własnych wykonawcy, w tym także połączone z czynnościami ich instalowania, uwzględniające indywidualne cechy przedmiotów (wyrobów) lub życzenia zamawiającego

- jeżeli przedmioty (wyroby) te nie są przeznaczone przez zamawiającego do dalszej odprzedaży lub nie służą zamawiającemu do celów wytwórczych lub usługowych jako surowce, materiały, półfabrykaty, elementy, części.

Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług introligatorskich. Obecnie Wnioskodawca zatrudnia 2 osoby na stanowisku introligatorki. Procesy usługowo-wytwórcze w zakładzie powodują duże zakurzenie/zapylenie (np. szlifowanie elementów tekturowych tub do dyplomów). W związku z powyższym Wnioskodawca chciałby zatrudnić na 1/2 etatu dodatkową osobę, której zadaniem będzie wyłącznie utrzymywanie czystości w zakładzie. Zakres czynności będzie określony w umowie o pracę.

Za usługi w zakresie introligatorstwa uprawniające do skorzystania i opodatkowania w formie karty podatkowej, szczegółowo określone w poz. 59 załącznika nr 4 do ww. ustawy należy rozumieć usługi takie jak: oprawa książek, dokumentów, bloków, notesów itp., tłoczenie, złocenie i barwienie napisów i ozdób introligatorskich. Konserwowanie druków i naprawa zniszczonych kart, ksiąg i opraw. Laminowanie. Naklejanie map, plansz, planów, reprodukcji, fotografii itp. Wyrób albumów, bloków, ksiąg handlowych, klaserów itp. Wyrób ozdobnych pudeł i pudełek, etui do biżuterii, futerałów, kaset do nakryć stołowych itp. Wyrób teczek na akta, obwolut, opakowań z kartonu i papieru oraz zdobionej galanterii papierniczej. Usługowe krojenie papieru, tektury i wszelkich materiałów introligatorskich. Inne prace i czynności towarzyszące, niezbędne do całkowitego wykonania i wykończenie wyrobu lub świadczonej usługi.

W przypadku usług w zakresie introligatorstwa mogą one być opodatkowane w formie karty podatkowej jeżeli podatnik będzie spełniać warunki określone w art. 25 ust. 1 ustawy, oraz zatrudnienie nie będzie przekraczać więcej niż dwóch pracowników - zgodnie z częścią I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy poz. 59.

Zgodnie z art. 25 ust. 6 pkt 2 lit. d ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przy ocenie warunków uzasadniających opodatkowanie w formie karty podatkowej i ustalaniu wysokości podatku dochodowego w odniesieniu do podatników, o których mowa w art. 23 ust. 1 pkt 1, do liczby pracowników nie wlicza się pracowników zatrudnionych wyłącznie przy sprzedaży wyrobów, przyjmowaniu zleceń na usługi, utrzymywaniu czystości w zakładzie, prowadzeniu kasy i księgowości, kierowców i konwojentów - pod warunkiem, że podatnik określił na piśmie zakres czynności tych pracowników.

Biorąc pod uwagę przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe oraz powyższe stwierdzić należy, że zatrudnienie na 1/2 etatu kolejnej osoby, której zadaniem będzie wyłącznie utrzymywanie czystości w zakładzie, a zakres tych czynności podatnik określi na piśmie nie spowoduje braku możliwości opodatkowania przez Wnioskodawcę przychodów z tytułu świadczonych usług w zakresie introligatorstwa w formie karty podatkowej.

Reasumując, Wnioskodawca prowadząc działalność gospodarczą w zakresie usług introligatorskich opodatkowaną w formie karty podatkowej, w wyniku zatrudnienia dodatkowej osoby do utrzymywania czystości w zakładzie nie utraci prawa do opodatkowania w formie karty podatkowej, jednocześnie takie zwiększenie zatrudnienia nie wpłynie na wysokość podatku, który powinien być ustalony na poziomie jak przy zatrudnieniu 2 osób zgodnie z I częścią tabeli poz. 59 stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie, tut. Organ zauważył, że Wnioskodawca w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, zadanym pytaniu oraz przedstawionym własnym stanowisku, powołał art. 25 pkt 6d ustawy o podatku zryczałtowanym. Mając na uwadze treść powołanego przepisu tut. Organ zrozumiał i przyjął, że Wnioskodawca miał na myśli przepis art. 25 ust. 6 pkt 2 lit. d ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ponieważ w powołanej wyżej ustawie nie ma art. 25 pkt 6d.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl