IPPB1/4511-68/16-5/EC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 kwietnia 2016 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/4511-68/16-5/EC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2016 r. (data wpływu 25 stycznia 2016 r.) oraz uzupełnieniu wniosku z dnia 7 kwietnia 2016 r. (data wpływu 11 kwietnia 2016 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB1/4511-68/16-2/EC IPPP2/4512-61/16-2/BH z dnia 21 marca 2016 r. (data nadania 23 marca 2016 r., data doręczenia 31 marca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodów ze sprzedaży bitcoinów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 stycznia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodów ze sprzedaży bitcoinów.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca - przedsiębiorca, prowadzący działalność gospodarczą pod firmą C., planuje poszerzyć zakres prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej poprzez uruchomienie internetowego serwisu (na serwerze znajdującym się na terenie Irlandii) - którego będzie właścicielem - o nazwie roboczej Bitcoin... (dalej zwany, jako "Serwis"), Serwis ma na celu umożliwienie jego użytkownikom (zarejestrowanym internautom) składanie, poprzez internet, zleceń kupna lub sprzedaży wirtualnej waluty tzw. Bitcoin-ów. Wnioskodawca jest obecnie podatnikiem VAT.

Bitcoin nie posiada na moment obecny uregulowanego statusu prawno-podatkowego na terenie Polski (w przeciwieństwie m.in. do Niemiec). Bitcoiny były już przedmiotem szeregu interpretacji indywidualnych w Polsce.

Przykładowe procesy składania zleceń kupna lub sprzedaży bitcoinów przez użytkowników serwisu - za pośrednictwem wnioskodawcy (serwisu wnioskodawcy) - po dokonaniu procesu rejestracji w serwisie, co będzie wymagało podanie przez użytkownika imienia i nazwiska, oraz numeru rachunku bankowego użytkownika, oraz potwierdzenia adresu e-mail - przedstawiałby się następująco: Zlecenie kupna bitcoinów:

1.

użytkownik wpłaca na rachunek bankowy wnioskodawcy, powiązany z działalnością wnioskodawcy, kwotę np. 1.000,00 PLN

2.

użytkownik drogą elektroniczną daje wnioskodawcy dyspozycję kupna bitcoinów za daną - wyżej wpłaconą kwotę.

3.

wnioskodawca pobiera prowizję - jako pośrednik transakcji - w kwocie 5% wartości transakcji, w przytoczonym przykładzie to kwota 50,00 PLN, potrącając ją z wpłaconych przez użytkownika środków.

4.

realizując zlecenie użytkownika, wnioskodawca dokonuje przelewu pozostałej kwoty 950,00 PLN ze swojego rachunku na tzw. giełdę bitcoinów, kupując dla użytkownika za ww. kwotę daną ilość bitcoinów. Wnioskodawca nie zna tożsamości, ani siedziby/miejsca zamieszkania drugiej strony transakcji (daleko posunięta prywatność użytkowników bitcoin).

5.

zakupione bitcoiny są trzymane na serwerze wnioskodawcy na koncie użytkownika lub zostają wypłacone przez użytkownika do własnego portfela bitcoinów (poza serwerem wnioskodawcy).

Zlecenie sprzedaży bitcoinów:

1.

aby dać dyspozycję realizacji ww. zlecenia, użytkownik musi już posiadać w serwisie wnioskodawcy daną pulę bitcoinów.

2.

użytkownik wydaje drogą elektroniczną dyspozycję wnioskodawcy sprzedaży danej liczby bitcoinów.

3.

wnioskodawca przelewa bitcoiny na giełdę bitcoinów i tam sprzedaje je za kwotę w danej walucie. Na potrzeby niniejszego wniosku przyjmijmy, iż są to polskie złote (PLN) i że liczba bitcoinów jest równa liczbie bitcoinów zakupionych za kwotę 950,00 PLN + 50,00 PLN prowizji dla wnioskodawcy) w ww. przykładzie dotyczącym zlecenia zakupu bitcoinów.

4. Ponieważ kurs bitcoina jest bardzo niestabilny i różnice - nawet dwukrotne - potrafią się pojawić w ciągu kilku tygodni, wnioskodawca sprzedaję ww. liczbę bitcoinów (nabytą uprzednio za kwotę 950,00 PLN) za kwotę - przykładowo przyjmując - 2.000,00 PLN, od której to transakcji również pobiera od użytkownika prowizję w wysokości 5% wartości transakcji, tj. w omawianym przypadku kwotę 100,00 PLN. Wnioskodawca nie zna tożsamości, ani siedziby/ miejsca zamieszkania drugiej strony transakcji (daleko posunięta prywatność użytkowników bitcoin).

5. wnioskodawca wypłaca pozostałą kwotę, tj. w omawianym przykładzie kwotę 1.900,00 PLN, przelewem na rachunek osobisty użytkownika, wskazany podczas procesu rejestracji w serwisie.

Użytkownikami serwisu mogą być zarówno pełnoletnie osoby fizyczne (w tym przedsiębiorcy), osoby prawne, jak i jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej. Środki pieniężne przekazywane przez użytkownika na rachunek wnioskodawcy będą przeznaczone wyłącznie celu realizacji na zlecenie użytkownika kupna lub sprzedaży bitcoinów i pokrycia prowizji wnioskodawcy. Nie będą stanowiły depozytu nieprawidłowego (wnioskodawca nie będzie mógł nimi rozporządzać w żadnym innym celu, co będzie ujęte w regulaminie świadczenia usług), będą one uruchomione wyłącznie wskutek dyspozycji użytkownika.

Użytkownik będzie miał - za pośrednictwem swojego konta w serwisie - dostęp do własnego aktualnego stanu arkusza zleceń i historii zleceń, jak również do posiadanych na swoim koncie w serwisie wnioskodawcy bitcoinów. Aby transakcja mogła być zawarta, użytkownicy muszą uprzednio zalogować się w serwisie. Wnioskodawca nie będzie stroną żadnych z transakcji wymiany. Prowizja wnioskodawcy jest pobierana jedynie od jednej strony transakcji - użytkownika serwisu Wnioskodawcy. Zapłata prowizji w całości będzie odbywała się w formie bezgotówkowej, w formie potrącenia ze środków pieniężnych użytkownika odpowiedniej kwoty na rzecz Wnioskodawcy tj. przed zakupem bitcoinów lub przed ich sprzedażą, Ewidencja zawartych transakcji oraz wysokości prowizji będzie prowadzona przez system informatyczny obsługujący serwis. Każda transakcja wraz z wielkością należnej prowizji będzie dokumentowana przez system informatyczny, z którego w sposób jednoznaczny będzie wynikało z jakiej transakcji wynika konkretna prowizja. System umożliwiać będzie użytkownikom wydrukowanie do każdej transakcji rachunku (lub ewentualnej faktury VAT), w której będzie uwidoczniona wysokość prowizji. System będzie także ewidencjonował na kontach użytkowników zawarte transakcje oraz zapłacone prowizje. Wszystkie prowizje będą uwidocznione w raportach, będących podstawą wyliczenia dochodu Wnioskodawcy oraz wysokości ewentualnych należności podatkowych.

Jeżeli użytkownik zakupił za pośrednictwem wnioskodawcy bitcoiny, a nie chce ich sprzedawać, mogą one pozostawać na koncie użytkownika w serwisie wnioskodawcy przez długi czas, bez opłat, lub użytkownik może je wypłacić z serwisu wnioskodawcy do swojego portfela w dowolnym momencie, również bez opłat na rzecz wnioskodawcy. Najogólniej rzecz biorąc, przez pojęcie portfela należy rozumieć konto, na którym w sposób zabezpieczony przed dostępem osób nieuprawnionych przechowywane są prywatne klucze dostępu, które oprócz adresów służą do dokonywania transakcji, weryfikowanych następnie za pomocą kluczy publicznych. Istota waluty bitcoin polega bowiem na tym, że same bitcoiny w ogóle nie istnieją. Każdy adres stanowi bilans wpływających i wypływających bitcoinów, a system opiera się na zapisach transakcji pomiędzy różnymi adresami, przechowywanymi w publicznej "księdze głównej".

Dochód, jaki będzie uzyskiwał wnioskodawca z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie ww. serwisu Bitcoin..., będzie pochodził wyłącznie z prowizji z realizacji zleceń kupna lub sprzedaży bitcoinów (w przedstawionym przykładzie 50,00 PLN + 100,00 PLN). Wnioskodawca będzie nabywał (wymieniał) w imieniu i na rzecz osoby trzeciej (użytkownika) środki pieniężne (pieniądz elektroniczny, po potrąceniu należnej prowizji) w walucie PLN przelewem elektronicznym na bitcoiny (kupując je na giełdzie bitcoinów przy realizacji zlecenia kupna) lub odwrotnie, przy realizacji zlecenia sprzedaży będzie sprzedawał (wymieniał) bitcoiny na środki pieniężne (pieniądz elektroniczny otrzymywany przelewem elektronicznym) w walucie PLN, przekazywane następnie przelewem użytkownikowi (po potrąceniu należnej prowizji). Powyższe operacje będą odbywały się w sposób zorganizowany i ciągły, tj. w ramach prowadzonej przez wnioskodawcę działalności gospodarczej. Wnioskodawca zamierza zgłosić ww. działalność, jako sklasyfikowaną w PKWIU pod poz. 66.19.99.0, tj. "pozostałe usługi wspomagające usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych".

Waluta bitcoin będąca przedmiotem opisanej wymiany jest odmianą tzw. walut cyfrowych (w rozumieniu technicznym, nie prawno-podatkowym) zabezpieczonych kryptograficznie przed sfałszowaniem. Waluta bitcoin nie posiada scentralizowanego emitenta ani instytucji kontrolującej jej obrót oraz nie posiada żadnej wartości wewnętrznej. Wartość jednostek waluty bitcoin określona jest wyłącznie poprzez wolnorynkowe mechanizmy popytu i podaży w serwisach wymiany takich, jak opisany w niniejszym wniosku. Należy jednakże podkreślić, że waluta bitcoin w odróżnieniu od innych walut wirtualnych, używanych np. w grach internetowych, nie stanowi autonomicznego świadczenia ani sama w sobie nie zaspokaja żadnych potrzeb. Jej jedyną funkcją jest rola środka płatniczego lub medium wymiany wartości pieniężnej, które posiadacz może: a) wymienić na towar lub usługę w sklepie akceptującym płatności bitcoin, b) przesłać elektronicznie innej osobie, korzystając z zalet szybkich i tanich przelewów bitcoin, c) przechować i wymienić w przyszłości na złotówki osiągając zysk (lub stratę) wynikającą z różnic kursowych.

Wnioskodawca pismem z dnia 7 kwietnia 2016 r. (data wpływu 11 kwietnia 2016 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie, doprecyzował opis zdarzenia przyszłego poprzez wskazanie, że:

* wnioskodawca jest obecnie czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.Niemniej jednak wnioskodawca cofa wniosek w sprawie niniejszej jedynie w zakresie pytania nr 6 wskazanego we wniosku. Pozostałe pytania do zdarzeń przyszłych wnioskodawca podtrzymuje, jako aktualne.

* Wnioskodawca nie prowadzi ewidencji sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej. Forma opodatkowania prowadzonej przez wnioskodawcę działalności jest na zasadach ogólnych (podatek liniowy).

* obecnie wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w poniższym zakresie wg PKWiU (zgodnie z danymi uwidocznionymi w CEIDG):

* 62.01.Z działalność związana z oprogramowaniem

* 62.02.z działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki

* 62.09.z pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych

* 63.11.z przetwarzanie danych; zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność

* 63.12.z działalność portali internetowych

* 63.99.z pozostała działalność usługowa w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowana.

Ponadto w załączeniu wnioskodawca przedstawił potwierdzenie przelewu uzupełniającej opłaty od wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy kwotą (dochodem) wnioskodawcy, podlegającą opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, będzie jedynie kwota uzyskanych prowizji (w przedstawionym przykładzie łączna kwota 150,00 PLN), pomniejszona o ewentualne koszty uzyskania dochodu, czy też organy skarbowe widzą w zaprezentowanym zdarzeniu przyszłym (i wskazanym przykładzie) również inną podstawę do opodatkowania wnioskodawcy podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

2. Czy wnioskodawca, prowadząc działalność gospodarczą w ww. zakresie, będzie mógł wybrać jeden z trzech sposobów opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych tj. wg zasad ogólnych, albo według liniowej stawki 19%, względnie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 3%, czy też istnieją przesłanki ograniczające ww. wybór.

3. Czy przychody oraz koszty podatkowe wnioskodawcy wynikające z handlu bitcoin nie będą podlegać korekcie o różnice kursowe.

4. Czy wyżej opisana działalność wnioskodawcy w zakresie pośrednictwa w obrocie bitcoinami (wirtualną walutą) będzie podlegała opodatkowania z tytułu podatku od towarów i usług. Jeżeli tak, to która stawka VAT.

5. Czy wyżej opisana działalność wnioskodawcy w zakresie pośrednictwa w obrocie bitcoinami (wirtualną walutą) będzie podlegała ewidencji sprzedaży na kasie fiskalnej.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 2. W zakresie pytań nr 1, 3, 4 i 5 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, użycie formy ryczałtowej do opodatkowania przychodów ewidencjonowanych z tytułu pośrednictwa w obrocie bitcoin (wirtualną walutą) niosłoby za sobą konieczność uznania wykonywanej działalności za usługową w zakresie handlu (art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku zryczałtowanym). Działalność taka wystąpi, gdy przedsiębiorca sprzedaje nieprzetworzone nabyte wcześniej produkty i towary. Wobec tego, w rzeczywistości bitcoin musiałby zostać uznany za nieprzetworzony nabyty wcześniej produkt lub towar.

W odniesieniu do pośrednictwa w obrocie bitcoin należałoby rozstrzygnąć, czy taka wirtualna waluta - jako niematerialna - może być ujmowana jako produkt. Ww. ustawa nie zawiera definicji produktu. Definicję taką dostarcza art. 4491 § 2 kodeku cywilnego wobec produktów niebezpiecznych wskazując, że przez produkt rozumie się rzecz ruchomą, choćby została ona połączona z inną rzeczą, a także zwierzęta i energię elektryczną. W świetle powyższego należałoby uznać, iż bitcoin (wirtualna waluta) nie może być uznawana za produkt. Tym samym wnioskodawca, prowadząc działalność polegającą na pośrednictwie w obrocie wirtualną walutą, nie mógłby wybrać ryczałtowej formy rozliczania podatku dochodowego od osób fizycznych, a jedynie mógłby wybrać pomiędzy rozliczaniem go na zasadach ogólnych albo według liniowej stawki 19%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 9a ust. 1 ustawy dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Podatnicy podejmujący działalność gospodarczą wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym mogą złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej.

Podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, oświadczenie może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, a jeżeli podatnik nie złożył oświadczenia na podstawie tych przepisów - pisemne oświadczenie składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu (art. 9a ust. 2 ww. ustawy).

Stosownie do treści art. 9a ust. 3 ww. ustawy, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niebędącej osobą prawną przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadające czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym, w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Według natomiast art. 9a ust. 4 ww. ustawy wybór sposobu opodatkowania dokonany w oświadczeniu, o którym mowa w ust. 2, dotyczy również lat następnych, chyba że podatnik, w terminie do dnia 20 stycznia roku podatkowego, zawiadomi w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania lub złoży w tym terminie pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Z powyższych przepisów wynika, że podstawową formą opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów z działalności gospodarczej jest opodatkowanie według skali podatkowej. Wymieniona forma opodatkowania przysługuje z mocy ustawy i podatnik nie musi składać oświadczenia o jej wyborze. Złożenie stosownego oświadczenia, w określonym w przepisach terminie jest natomiast warunkiem koniecznym dla możliwości skorzystania z opodatkowania w formie tzw. podatku liniowego.

Przy tym, w trakcie roku podatkowego - wybór sposobu opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, jest możliwy tylko w przypadku rozpoczęcia prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej. W innych przypadkach oświadczenie o wyborze formy opodatkowania należy złożyć do 20 stycznia roku podatkowego.

Oznacza to, że jeżeli nie została zgłoszona likwidacja działalności gospodarczej, wyboru formy (lub sposobu) opodatkowania dochodów podatnik dokonuje na dany rok podatkowy.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w poniższym zakresie wg PKWiU (zgodnie z danymi uwidocznionymi w CEIDG):

* 62.01.Z działalność związana z oprogramowaniem

* 62.02.z działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki

* 62.09.z pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych

* 63.11.z przetwarzanie danych; zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność

* 63.12.z działalność portali internetowych

* 63.99.z pozostała działalność usługowa w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowana.

Działalność ta opodatkowania jest na zasadach ogólnych - podatek liniowy.

Wnioskodawca planuje poszerzyć zakres prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej poprzez uruchomienie internetowego serwisu.

W związku z powyższym w przypadku rozszerzenia działalności gospodarczej Wnioskodawca zobowiązany jest do prowadzenia tej działalności zgodnie z wybraną na dany rok podatkowy formą opodatkowania, tj. wg podatku liniowego. Zmiany wyboru formy opodatkowania na zasady ogólne Wnioskodawca może dokonać na kolejny rok podatkowy do 20 stycznia roku podatkowego.

Natomiast odnosząc się do możliwości opodatkowania tej działalności w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wskazać należy, że w myśl art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 powołanej ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką".

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została określona w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i zależy od rodzaju faktycznie prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.

Ustawa przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy. Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników: osiągających w całości lub w części przychody z tytułu: świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy.

Załącznik ten stanowi wykaz usług, których świadczenie wyłącza z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

W punkcie 26 tego załącznika stanowiącego wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wymieniona została Sekcja K - usługi finansowe i ubezpieczeniowe.

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.), Sekcja K obejmuje:

* Dział 64 - usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych,

* Dział 65 - usługi ubezpieczeniowe, reasekuracyjne oraz usługi związane z funduszami emerytalnymi, z wyłączeniem obowiązkowego ubezpieczenia społecznego,

* Dział 66 - usługi wspomagające usługi finansowe oraz ubezpieczenia i fundusze emerytalne.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zamierza rozszerzyć działalność gospodarczą w ramach, której będzie wykonywał czynności sklasyfikowane wg PKWiU pod symbolem 66.19.90.0, tj. "pozostałe usługi wspomagające usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych".

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące uregulowania prawne stwierdzić należy, że skoro działalność wykonywana przez Wnioskodawcę została wyłączona przez ustawodawcę z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (pozycja 26 Załącznika nr 2), to Wnioskodawca nie będzie mógł opodatkować przychodów uzyskiwanych z tej działalności zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące uregulowania prawne stwierdzić należy, że Wnioskodawca będzie zobowiązany do prowadzenia tej działalności zgodnie z wybraną na dany rok podatkowy formą opodatkowania, tj. wg podatku liniowego. Na kolejny rok podatkowy może wybrać formę opodatkowania na zasadach ogólnych. Natomiast Wnioskodawca nie będzie mógł opodatkować przychodów uzyskiwanych z pozarolniczej działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl