IPPB1/4511-38/16-2/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 lutego 2016 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/4511-38/16-2/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 30 grudnia 2015 r. (data wpływu 4 stycznia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku podatkowego w Polsce - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 stycznia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie w zakresie obowiązku podatkowego w Polsce.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe

Wnioskodawca obecnie posiada w Polsce miejsce zamieszkania i podlega tutaj nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.Wnioskodawca powziął zamiar, by w niedługim czasie przeprowadzić się na Maltę. Przeprowadzka wynika z osobistej decyzji Wnioskodawcy, by zamieszkać wspólnie z partnerką życiową zamieszkującą na Malcie. Wnioskodawca założy i będzie prowadził działalność gospodarczą na Malcie. Ponadto będzie prowadził działania w celu rozszerzenia swojej działalności inwestycyjnej.

Wnioskodawca nie wyklucza, iż po przeprowadzce na terytorium Malty może kiedyś podjąć decyzję o powrocie do kraju na stałe albo o przeprowadzce do innego państwa. Wniosek niniejszy dotyczy okresu, w którym Wnioskodawca będzie zamieszkiwał na Malcie.

Wnioskodawca po wyprowadzce na Maltę będzie przyjeżdżać do Polski co najmniej raz w roku w celach osobistych, w tym urlopowych oraz związanych z posiadanym w Polsce majątkiem, ewentualnie pełnioną funkcją członka rady nadzorczej w spółce (lub spółkach) z siedzibą,na terytorium Polski. W każdym przypadku pobyt Wnioskodawcy na terytorium Polski - od dnia jego przeprowadzki na Maltę - będzie trwał krócej niż 183 dni w danym roku podatkowym.

Wnioskodawca nie posiada w Polsce najbliższej rodziny, tzn. małżonki i dzieci. Natomiast na Malcie posiada partnerkę życiową oraz znajomych i przyjaciół, którzy będą stanowili jego najbliższe otoczenie po przeprowadzce do nowego miejsca zamieszkania. Wobec tego, więzi osobiste Wnioskodawcy w Polsce nie są na tyle rozległe, żeby stanowiły przeszkodę dla przeniesienia jego miejsca zamieszania przez Wnioskodawcę lub stanowiły przesłankę jego ewentualnego powrotu do Polski.

Wnioskodawca jest obecnie udziałowcem w spółkach z o.o. oraz komandytariuszem w spółkach komandytowych z siedzibą na terytorium Polski. Wnioskodawca posiada również tytuł własności do działek gruntu, które zakupił w celach inwestycyjnych oraz tytuł do lokalu mieszkalnego w Polsce, w którym jest zameldowany.

W związku z przeprowadzką na Maltę Wnioskodawca wystąpi z polskich spółek komandytowych - po opuszczeniu terytorium Polski nie będzie bowiem miał możliwości skutecznego udziału w prowadzeniu ich spraw. Wnioskodawca nie planuje natomiast zbywać pozostałych wskazanych aktywów, które stanowią aktywa inwestycyjne i nie wymagają jego bieżącego zaangażowania (udziały, nieruchomości) ani wymeldowywać się z lokalu mieszkalnego. Podczas pobytów w Polsce Wnioskodawca zatrzymywać się będzie w tym lokalu.

Wnioskodawca pełni obecnie funkcję członka zarządu, członka rady nadzorczej oraz prokurenta z spółkach kapitałowych i osobowych z siedzibą na terytorium Polski. Wnioskodawca planuje stopniowo wycofywać się z działalności osobistej prowadzonej na terytorium Polski poprzez pełnienie funkcji w spółkach z siedzibą na terytorium Polski. W pierwszej kolejności przed przeprowadzką na Maltę Wnioskodawca zrezygnuje z funkcji, które wymagają jego osobistego zaangażowania na terytorium Polski. Wnioskodawca po przeprowadzce na Maltę nie będzie natomiast uzyskiwał w Polsce przychodów z działalności gospodarczej, z umowy o pracę, czy z umów cywilnoprawnych.

Wnioskodawca przed przeprowadzką na Maltę ureguluje swoje sprawy w Polsce, m.in. zlikwiduje większość rachunków bankowych. W związku jednak z prowadzoną na terytorium Polski działalnością inwestycyjną, Wnioskodawca zatrzyma w Polsce co najmniej jeden rachunek bankowy niezbędny do dokonywania rozliczeń w złotówkach.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy Wnioskodawca od dnia przeprowadzki na Maltę stanie się w Polsce nierezydentem w rozumieniu Ustawy PIT, tj. będzie podlegał w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Zdaniem Wnioskodawcy, od dnia przeprowadzki na Maltę Wnioskodawca stanie się w Polsce nierezydentem w rozumieniu Ustawy PIT, tj. będzie podlegał w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Zgodnie bowiem z art. 3 ust. 1 Ustawy PIT osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Natomiast jak stanowi art. 3 ust. 2a Ustawy PIT, osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy). Wobec tego, zgodnie z przepisami Ustawy PIT, osoba fizyczna podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu (posiada status rezydenta podatkowego w Polsce), jeżeli ma w Polsce miejsce zamieszkania zgodnie z przepisami tej ustawy.

Jak stanowi art. 3 ust. 1a Ustawy PIT, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Mając na uwadze, że Wnioskodawca nie będzie posiadał w Polsce ośrodka interesów życiowych i nie będzie przebywał w Polsce dłużej niż 183 dni w roku podatkowym, jego zdaniem w świetle Ustawy PIT nie będzie uznawany za osobę mającą miejsce zamieszkania w Polsce, tj. polskiego rezydenta podatkowego.

Zgodnie natomiast z art. 4a Ustawy PIT przedstawione powyżej przepisy stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Wobec tego, ustalenie, czy Wnioskodawca posiada w Polsce status rezydenta podatkowego wymaga uwzględnienia także postanowień Umowy z Maltą.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 Umowy z Maltą określenie "osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie" oznacza każdą osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na miejsce zamieszkania, miejsce stałego pobytu, miejsce zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze. Określenie to nie obejmuje żadnej osoby, która podlega opodatkowaniu w tym Państwie w zakresie dochodu osiąganego ze źródeł położonych tylko w tym Państwie. Umowa z Maltą przewiduje zatem, że osobę fizyczną traktuje się jako rezydenta podatkowego danego kraju w sytuacji, gdy według przepisów obowiązujących w tym kraju osoba fizyczna podlega w tym kraju nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Mając na uwadze, że Wnioskodawca w świetle przywołanego art. 3 Ustawy PIT, nie będzie uznawany za osobę podlegającą w Polsce opodatkowaniu z uwagi na miejsce zamieszania oraz długość pobytu w Polsce, również w świetle Umowy z Maltą nie będzie uznawany za polskiego rezydenta podatkowego.

Wnioskodawca bowiem po wyjeździe na Maltę będzie przebywał tam przez większość roku, do Polski przyjeżdżając jedynie sporadycznie. Wobec tego, nie zostanie w jego przypadku spełniony warunek określony w art. 3 ust. 1a pkt 2 Ustawy PIT, tzn. Wnioskodawca nie będzie przebywał w Polsce dłużej niż 183 dni w roku podatkowym. Wynikać to będzie z faktu, że Wnioskodawca łączyć będzie swoje życie osobiste i zawodowe z innym niż Polska krajem. To oznacza, że wskazana przesłanka do uznania Wnioskodawcy za rezydenta podatkowego w Polsce nie zostanie spełniona.

W ocenie Wnioskodawcy nie zostanie spełniona także przesłanka z art. 3 ust. 1a pkt 1 Ustawy PIT, gdyż Wnioskodawca nie będzie po przeprowadzce na Maltę posiadał ośrodka interesów życiowych w Polsce.

Celem określenia ośrodka interesów życiowych osoby fizycznej należy zbadać, z którym państwem jej osobiste i ekonomiczne powiązania są najściślejsze. Należy wziąć pod uwagę stosunki rodzinne i towarzyskie, zatrudnienie, działalność publiczną, kulturalną i wszelką inną, miejsce działalności gospodarczej i miejsce z którego zarządza własnym mieniem. Analiza przesłanek o charakterze osobistym i gospodarczym prowadzi do wniosku, że ośrodek interesów życiowych Wnioskodawcy zostanie przeniesiony na Maltę.

Analizując przesłanki osobiste, wskazać należy, że w doktrynie i orzecznictwie za stałe miejsce zamieszkania uważa się miejsce, w którym osoba fizyczna posiada trwałe ognisko domowe. Jak stwierdził m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 8 maja 2014 r. o sygn. IPPB4/415-83/14-6/JK "miejsce zamieszkania osoby fizycznej znajduje się tam, gdzie osoba ta posiada stałe ognisko domowe, ognisko to musi być trwałe, co oznacza, że osoba ta urządziła je i zastrzegła dla swojego trwałego użytkowania11. Podobne stanowisko przedstawił Dyrektor izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 19 stycznia 2015 r. o sygn. ITPB2/415-953/14/IB. Wnioskodawca nie będzie miał w Polsce stałego miejsca zamieszkania w tym rozumieniu, a jego stałe ognisko domowe znajdować się będzie na Malcie.

Jak bowiem Wnioskodawca wskazał w opisie zdarzenia przyszłego, po wyjeździe z Polski zamierza stale przebywać na terytorium Malty, z wyjątkiem krótkich przyjazdów do Polski. Na Malcie będzie się znajdowało stałe miejsce zamieszkania Wnioskodawcy, bowiem będzie wynajmował mieszkanie na Malcie (albo posiadał tytuł własności do lokalu mieszkalnego). W mieszkaniu tym Wnioskodawca będzie faktycznie mieszkał. Wnioskodawca zamierza utworzyć stałe ognisko domowe na Malce wraz ze swoją partnerką. Jednocześnie posiada na Malcie przyjaciół i znajomych, którzy będą stanowić jego najbliższe otoczenie po przeprowadzce na terytorium Malty. Stałe przebywanie na terytorium Malty spowoduje również zacieśnianie tych więzi oraz rozszerzanie kręgów towarzyskich Wnioskodawcy na terytorium Malty.

Wnioskodawca nie prowadzi w Polsce działalności publicznej, politycznej ani kulturalnej, która wiązałaby go z terytorium Polski.

Jeśli natomiast chodzi o przesłanki gospodarcze, wskazać należy, że Wnioskodawca będzie co prawda posiadał działki inwestycyjne, tytuł do lokalu mieszkalnego oraz udziały w spółkach z siedzibą w Polsce. Dodatkowo, może pełnić funkcję członka rady nadzorczej w spółkach z siedzibą w Polsce. Wnioskodawca może osiągać przychody ze wszystkich lub niektórych wyżej wymienionych źródeł, przynajmniej tymczasowo. To jednak na Malcie Wnioskodawca prowadzić będzie aktywną działalność gospodarczą.

Zdaniem Wnioskodawcy fakt posiadania aktywów inwestycyjnych w Polsce nie będzie stanowił przeciwwskazania do twierdzenia, iż jego centrum interesów życiowych ieży poza Polską. Wskazać bowiem należy, iż celem nabycia i utrzymania tych aktywów jest osiągnięcie zysków z ich posiadania i ewentualnej sprzedaży. W szczególności fakt posiadania tytułu do lokalu mieszkalnego w danym kraju nie przesądza jeszcze o posiadaniu w kraju miejsca zamieszkania - w sytuacji, gdy Wnioskodawca w lokalu tym nie będzie stale zamieszkiwał. Zarząd wskazanym majątkiem Wnioskodawca będzie realizował z terytorium Malty, gdyż nie będzie on wymagać jego stałego zaangażowania i pobytu w Polsce.

Podobnie posiadanie konta bankowego w Polsce dla obsługi źródeł przychodów znajdujących się w Polsce nie będzie świadczyć o istnieniu w Polsce centrum interesów życiowych Wnioskodawcy. Utrzymywanie kont bankowych w różnych krajach, w których osiągane są przychody, jest obecnie sytuacją typową.

Podobnie fakt pełnienia funkcji członka rady nadzorczej w polskiej spółce (lub spółkach) nie przesądza o istnieniu centrum interesów życiowych Wnioskodawcy w Polsce. Pełnienie tej funkcji nie wymaga bowiem bieżącego osobistego zaangażowania Wnioskodawcy. Rada nadzorcza realizuje w spółce kapitałowej funkcje ad hoc określone w Kodeksie spółek handlowych, nie bierze natomiast aktywnego udziału w prowadzeniu bieżącej działalności gospodarczej spółki. Funkcje w radzie nadzorczej Wnioskodawca realizował będzie zdalnie (zgodnie z Kodeksem spółek handlowych dopuszczalne jest podejmowanie uchwał przez radę nadzorczą w trybie pisemnym lub przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość) lub podczas okresowych pobytów w Polsce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl