IPPB1/4511-34/16-2/KS1

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 marca 2016 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/4511-34/16-2/KS1

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2016 r. (data wpływu 13 stycznia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych ze świadczenia wskazanych we wniosku usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 stycznia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych ze świadczenia wskazanych we wniosku usług.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Na podstawie art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 54, poz. 1477, z późn. zm.), dnia 1 października 2013 r., Wnioskodawczyni założyła we własnym imieniu działalność gospodarczą pod firmą: X Pracownia Agnieszka L. Przedmiotem prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej są usługi związane z organizowaniem warsztatów ceramicznych, artystycznych polegających na tym, że w zorganizowany przez Wnioskodawczynię sposób Wnioskodawczyni przekazuje grupie kilkuosobowej lub kilkunastoosobowej umiejętności samodzielnego tworzenia rękodzieł z gliny, ceramiki, itp. Uczestnicy warsztatów (osoby fizyczne w różnym wieku) z pomocą Wnioskodawczyni uczą się lepić garnki, kubki i inne przedmioty z gliny oraz wytwarzać ręcznie różne przedmioty ceramiczne, a także dokonują wzorów zdobniczych. Ustalony przeze Wnioskodawczynię Kod PKD (przeważającej działalności) dla prowadzonej działalności scharakteryzowany został symbolem 85.52.Z. (Pozaszkolne formy edukacji artystycznej). Dodatkowo w następstwie złożonego wniosku, Wnioskodawczyni otrzymała dnia 21 grudnia 2015 r., wydaną przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatury Urzędu Statystycznego w Łodzi interpretację klasyfikacji PKWiU świadczonych przez Wnioskodawczynię usług określającą numer tejże klasyfikacji jako 85.52.19, tj. "Usługi w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji artystycznej"

Ponadto Wnioskodawczyni informuję, że:

* przed rozpoczęciem działalności w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym rok podatkowy, Wnioskodawczyni nie wykonywała w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzących w zakres działalności Wnioskodawczyni.

* Wnioskodawczyni nie wykonywała działalności na rzecz byłego pracodawcy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w latach 2013 - 2015 Wnioskodawczyni mogła korzystać z opodatkowania działalności gospodarczej Wnioskodawczyni w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone przez Wnioskodawczynię w latach 2013 - 2015 usługi sklasyfikowane wg. Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług o symbolu 85.52.Z wykluczały możliwość opodatkowania uzyskanych przez Wnioskodawczynię przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy

Zasady opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych uregulowane są w przepisach ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy, przez działalność usługową należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczane do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.).

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ustawa przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Między innymi, zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu nie stosuje się do podatników osiągających przychody ze świadczenia usług wymienionych w załączniku Nr 2 do ustawy "Wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług".

Z przedstawionego powyżej stanu faktycznego wynika, iż prowadzona przez Wnioskodawczynię w przedmiotowym okresie działalność gospodarcza opierała się głównie na usługach w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji artystycznej sklasyfikowane numerem PKWiU 85.52.Z.

Działalność ta zawiera się w wykazie usług załącznika nr 2 pod poz. 48 do ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych z uwagi okoliczność przynależności do ogólnego grupowania ex dział 85 i braku takowego wyłączenia z tytułu np. wykonywania usług wychowania przedszkolnego (PKWiU 85.10.10.0) oraz usług szkół pozwalających uzyskać zawodowe certyfikaty i uprawnienia w zakresie prowadzenia statków oraz w zakresie pilotażu (PKWiU ex 85.53.12.0), a także nie wykonywania przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej w ramach wolnych zawodów określonych w art. 4 ust. 1 pkt 11) cytowanej ustawy.

Zatem przychody z opisanej w złożonym wniosku działalności gospodarczej, którą Wnioskodawczyni prowadziła w latach 2013 - 2015, nie mogły być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych z uwagi na wymienienie ich w negatywnym katalogu opisanym w załączniku nr 2 do Ustawy o Zrycz. Podat. pod poz. 48 oraz z uwagi na nie prowadzenie przez Wnioskodawczynię działalności w ramach wolnych zawodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego - jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl