IPPB1/415-995/13-4/IF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-995/13-4/IF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 września 2013 r. (data wpływu 23 września 2013 r.).) uzupełniony pismem z dnia 12 grudnia 2013 r. (data nadania 13 grudnia 2013 r., data wpływu 16 grudnia 2013 r.) złożonym na wezwanie Nr IPPB1/415-995/13-2/IF z dnia 9 grudnia 2013 r. (data nadania 10 grudnia 2013 r., data doręczenia 11 grudnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego:

* w części dotyczącego możliwości uznania za wydatki na własne cele mieszkaniowe kosztów poniesionych na budowę wspólnego domu na działce należącej do drugiego małżonka przed rozszerzeniem wspólności ustawowej - jest nieprawidłowe,

* w części dotyczącej możliwości uznania za wydatki na własne cele mieszkaniowe spłaty kredytu zaciągniętego na refinansowanie środków własnych na zakup lokalu mieszkalnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 28 lutego 2007 r. Wnioskodawca otrzymał (wspólnie z żoną) pozwolenie na budowę, wydane decyzją (kopia w załączeniu). W lipcu 2007 r. Wnioskodawca rozpoczął budowę domu, którą planuję zakończyć 2013 r.

Z powodu braku środków finansowych na dokończenie budowy Wnioskodawca sprzedał w dniu 11 sierpnia 2009 r. spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego, za 165.000,00 zł. Kwotę otrzymaną ze sprzedaży mieszkania Wnioskodawca przeznaczył na budowę wspólnego domu oraz na spłatę kredytu hipotecznego ciążącego na tym mieszkaniu (w zał. kopia zaświadczenia z banku), który przeznaczony był na remont tego mieszkania i znacznie podniósł jego wartość rynkową. Kredyt zaciągnięty był wspólnie z żoną w dniu 31 stycznia 2007 r.

W dniu 24 sierpnia 2009 r. Wnioskodawca złożył w urzędzie skarbowym odpowiednie oświadczenie, że chcę skorzystać ze zwolnienia od podatku od osób fizycznych (art. 21, pkt 32). W związku z tym cała kwota ze sprzedaży mieszkania została skrupulatnie zainwestowana w budowę domu w okresie 2 lat - na co Wnioskodawca posiada dowody w postaci rachunków, wystawionych na Wnioskodawcy nazwisko i Jego adres zamieszkania, na kwotę 146.785,98 zł.

Sprzedaż spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego nastąpiła w dniu 11 sierpnia 2009 r. (3 lata po ślubie).

Sprzedane mieszkanie natomiast było zakupione przez Wnioskodawcę przed ślubem, dnia 31 stycznia 2006 r., za kwotę 60.000,00 zł.

Działka, na której Wnioskodawca z małżonką buduje wspólny dom została zakupiona przez żonę 2 miesiące przed zawarciem związku małżeńskiego, 28 czerwca 2006 r. (w zał. Akt notarialny). Zapłata za zakup działki była pokryta z oszczędności, które Wnioskodawca wraz z małżonką mieli na wspólnym koncie bankowym. Konto posiadają wspólnie od 2005 r. (w zał. polecenie przelewu).

Związek małżeński Wnioskodawca wraz z małżonką zawarł w dniu 5 sierpnia 2006 r.

Budowa domu trwa kilka lat. Dom, który budują przeznaczony jest na cele mieszkaniowe Wnioskodawcy i jego rodziny. Nie został oddany jeszcze do użytku z powodu braku możliwości wcześniejszego podłączenia do kanalizacji. Po oddaniu do użytku jeszcze w 2013 r. Wnioskodawca wraz z rodziną zamieszkają w nim wspólnie.

Według Wnioskodawcy jest to Jego dom własny i jego rodziny, ponieważ jest w stanie wykazać nakłady jakie włożył w jego budowę i posiada pozwolenie na budowę tego domu.

W dniu 17 września 2013 r. Wnioskodawca zawarł z małżonką umowę majątkową małżeńską rozszerzającą wspólność majątkową na majątek nabyty przez któregokolwiek z nich, z jakiegokolwiek tytułu przed zawarciem i po zawarciu związku małżeńskiego.

W dniu 31 stycznia 2007 r. Wnioskodawca zaciągnął wspólnie z żoną kredyt hipoteczny, którego celem był zwrot kosztów zakupu Wnioskodawcy własnościowego prawa do lokalu spółdzielczego, kwota kredytu 60.000,00 zł, hipoteka ciążyła na tym mieszkaniu. Przy sprzedaży mieszkania w dniu 11 sierpnia 2009 r. spłacono pozostałą kwotę kredytu tj. 56.900,00 zł.

Kredyt został przeznaczony na remont mieszkania, co znacznie podniosło jego wartość rynkową.

Pismem z dnia 12 grudnia 2013 r. (data wpływu 16 grudnia 2013 r.) Wnioskodawca doprecyzował przedstawiony we wniosku stan faktyczny poprzez wskazanie, że

W dniu 31 stycznia 2007 r., wspólnie z żoną otrzymał kredyt hipoteczny, który przeznaczony był na refinansowanie środków własnych na zakup lokalu mieszkalnego, zgodnie z umową z dnia 12 stycznia 2007 r.

Refinansowanie tych środków umożliwiło Wnioskodawcy i Jego małżonce przeprowadzenie remontu mieszkania.

Spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego zostało przeniesione na Wnioskodawcę w dniu 31 stycznia 2006 r.

Lokal mieszkalny został zakupiony przez Wnioskodawcę przed zawarciem związku małżeńskiego za własne środki finansowe.

Jednocześnie Wnioskodawca informuje, że od dnia 6 listopada 2013 r. dom, na który przeznaczył środki finansowe ze sprzedaży mieszkania został oddany do użytku. Wnioskodawca zamieszkuje w nim wspólnie z rodziną.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1. Czy wydatkowanie przychodu ze sprzedaży własnościowego prawa do lokalu spółdzielczego należącego do jednego z małżonków na budowę wspólnego domu zgodnie z otrzymanym pozwoleniem na budowę na działce należącej do drugiego małżonka, i przed rozszerzeniem własności małżeńskiej można uznać za wydatek na własny cel mieszkaniowy zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych art. 21 pkt 32.

2. Czy odliczeniu na mój cel mieszkaniowy można uznać całą kwotę spłaconą tj. 56.900,00 zł, czy połowę.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. 1

Wydatkowanie przychodu ze sprzedaży własnościowego prawa do lokalu spółdzielczego należącego do jednego z małżonków na budowę wspólnego domu zgodnie z otrzymanym pozwoleniem na budowę na działce należącej do drugiego małżonka, przed rozszerzeniem własności małżeńskiej można uznać za wydatek na własny cel mieszkaniowy zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych art. 21 pkt 32.

Ponieważ oboje małżonkowie posiadają pozwolenie na budowę i na dowód, że majątek należący zarówno dla jednego, jak i drugiego małżonka traktują jako wspólny - zawarto umowę rozszerzenia własności.

Ad.2

Odliczeniu na własny cel mieszkaniowy można uznać całą kwotę spłaconą tj. 56.900,00 zł, ponieważ kredyt był wzięty na mieszkanie ze sprzedaży, którego pochodzi przychód i wydany był na remont tego mieszkania, co znacznie podniosło jego wartość. Jeden z małżonków nie mógłby otrzymać kredytu, ponieważ po ślubie obowiązuje wspólność małżeńska. Ponadto kwota, która była spłacona nie trafiła do sprzedającego, kupujący od razu przy zakupie spłacili kredyt.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się w zakresie zwolnienia przedmiotowego:

* w części dotyczącego możliwości uznania za wydatki na własne cele mieszkaniowe kosztów poniesionych na budowę wspólnego domu na działce należącej do drugiego małżonka przed rozszerzeniem wspólności ustawowej - za nieprawidłowe,

* w części dotyczącej możliwości uznania za wydatki na własne cele mieszkaniowe spłaty kredytu zaciągniętego na refinansowanie środków własnych na zakup lokalu mieszkalnego - za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2 m.in.:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej mają zastosowanie do dochodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości i praw nabytych po 1 stycznia 2007 r.

Z analizy wniosku wynika, iż w przedmiotowej sprawie należy odnieść się do przepisów określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r.

Stosownie do art. 28 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r., przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) nie łączy się z przychodami (dochodami) z innych źródeł. Podatek od przychodu, o którym mowa powyżej, zgodnie z art. 28 ust. 2 ww. ustawy ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu. Podatek ten jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ww. ustawy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

Jednakże w myśl art. 28 ust. 2a zasada, o której mowa w wyżej cytowanym ust. 2 tegoż artykułu, nie ma zastosowania do podatników dokonujących sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c), którzy w terminie 14 dni od dnia dokonania tej transakcji złożą oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczą na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e).

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c), z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a: w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży:

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego,

* na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

* na rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację - na cele mieszkalne - własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e ww. ustawy podlegają również przychody uzyskane z tytułu sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c), z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a:

* w części wydatkowanej, nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży, na spłatę kredytu lub pożyczki, a także odsetek od kredytu lub pożyczki zaciągniętych na cele, o których mowa w lit. a, w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo - kredytowej, mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym również na spłatę kredytu lub pożyczki oraz odsetek od kredytu lub pożyczki zaciągniętych przed dniem uzyskania tych przychodów. Zwolnienie nie ma zastosowania do podatników, którzy odsetki od kredytu lub pożyczki odliczali lub odliczają na podstawie art. 26b ustawy.

Przepisy ust. 1 pkt 32 i 32a ustawy o podatku od osób fizycznych nie mają zastosowania, jeżeli:

1.

budowa i sprzedaż budynków i lokali oraz sprzedaż gruntów i prawa wieczystego użytkowania gruntów jest przedmiotem działalności gospodarczej podatnika,

2.

przychód ze sprzedaży lub zamiany jest wydatkowany na:

a.

nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku, lub

b.

budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, modernizację, adaptacje lub remont budynku albo jego części

- przeznaczonych na cele rekreacyjne,

3.

przychód ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej lub z działów specjalnych produkcji rolnej w rozumieniu art. 14 ust. 2 pkt 1.

Zgodnie z art. 21 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przepis ust. 1 pkt 32 lit. e nie ma zastosowania do podatników, którzy odsetki od kredytu lub pożyczki odliczali lub odliczają na podstawie art. 26b.

Podstawową okolicznością decydującą o zastosowaniu zwolnień wynikających z powołanego wyżej art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a i lit. e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest przeznaczenie przychodów uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości lub praw (nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży) wyłącznie na wskazane w ustawie cele mieszkaniowe m.in. na budowę własnego budynku mieszkalnego. Przy czym w myśl art. 21 ust. 16 ww. ustawy przez własny budynek, lokal lub pomieszczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 32 lit. a rozumie się budynek, lokal lub pomieszczenie stanowiące własność lub współwłasność podatnika lub do którego podatnikowi przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takim prawie.

Z analizy stanu faktycznego wynika, że środki pieniężne uzyskane ze sprzedaży własnej nieruchomości, którą Wnioskodawca nabył 31 czerwca 2006 r., przeznaczył na budowę domu na gruncie, który stanowił własność Jego żony oraz na spłatę kredytu zaciągniętego na "refinansowanie środków własnych na zakup lokalu mieszkalnego".

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji nieruchomości, co oznacza, że należy skorzystać z definicji nieruchomości zawartej w Kodeksie cywilnym.

Zgodnie z art. 46 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności. Grunty stanowiące odrębny przedmiot własności są więc z natury swej nieruchomościami, budynki natomiast trwale z gruntem związane są częścią składową nieruchomości zgodnie z zasadą superficies solo cedit, w myśl której własność nieruchomości gruntowej rozciąga się na budynki, które stały się częścią składową nieruchomości. Budynek trwale związany z gruntem, jako część składowa gruntu, nie może być przedmiotem odrębnej własności. Odrębnym przedmiotem własności budynek będzie wówczas, gdy wzniesiono go na gruncie będącym w użytkowaniu wieczystym.

Tak więc biorąc pod uwagę konstrukcję ww. przepisu stwierdzić należy, iż budynek trwale związany z nieruchomością gruntową stanowi jej część składową, co oznacza, że właścicielem zarówno gruntu jak i budynku wzniesionego na tym gruncie jest zawsze właściciel nieruchomości, na której budynek ten został wybudowany.

W tym miejscu wskazać należy, że zgodnie z art. 31 § 1 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. Nr 9, poz. 59 z późn. zm.) z chwilą zawarcia małżeństwa powstaje między małżonkami z mocy ustawy wspólność majątkowa (wspólność ustawowa) obejmująca przedmioty majątkowe nabyte w czasie jej trwania przez oboje małżonków lub przez jednego z nich (majątek wspólny). Przedmioty majątkowe nieobjęte wspólnością ustawową należą do majątku osobistego każdego z małżonków. Do majątku osobistego każdego z małżonków należą m.in. przedmioty majątkowe nabyte przed powstaniem wspólności ustawowej, przedmioty majątkowe nabyte przez dziedziczenie, zapis lub darowiznę, chyba że spadkodawca lub darczyńca inaczej postanowił (art. 33 ww. ustawy).

Małżonkowie mogą przez umowę zawartą w formie aktu notarialnego wspólność ustawową rozszerzyć lub ograniczyć albo ustanowić rozdzielność majątkową lub rozdzielność majątkową z wyrównaniem dorobków (umowa majątkowa). Umowa taka może poprzedzać zawarcie małżeństwa (art. 47 § 1 ww. ustawy).

Celem umowy rozszerzającej wspólność majątkową małżeńską jest ustanowienie ustroju majątkowego między małżonkami w sposób odmienny od przewidzianego w przepisach o wspólności ustawowej. Umowa ta jest czynnością prawną organizacyjną, która reguluje stosunki majątkowe małżonków przez czas trwania ich związku małżeńskiego. Umowa rozszerzająca wspólność majątkową małżeńską ma charakter czynności prawnej rozporządzającej o charakterze nieodpłatnym.

Przenosząc powyższe uregulowania prawne na grunt rozpatrywanej sprawy, stwierdzić należy, że Wnioskodawca przed rozszerzeniem wspólności ustawowej małżeńskiej tj. przed 17 września 2013 r. poniósł wydatki na budowę wspólnego domu na działce należącej do Jego żony. Zatem nakłady poczynione przez Wnioskodawcę zostały poniesione na budowę budynku, który nie był własnością/współwłasnością Wnioskodawcy, a tylko takie wydatki podlegają zwolnieniu z opodatkowania zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Powołany przepis wyraźnie stanowi, że zwolnienie dotyczy kwot wydatkowanych na budowę własnego budynku mieszkalnego, nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży.

Zatem, w myśl powyższego, musi być bezwzględnie spełniony warunek określony tym przepisem, czyli budynek mieszkalny musi stanowić własność lub współwłasność podatnika.

Mając na uwadze powyższe, wydatkowanie środków pochodzących ze sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego na budowę domu przed rozszerzeniem wspólności ustawowej nie spełnia warunków określonych ww. zwolnieniem. Przychód ten - w wysokości nakładów jakie Wnioskodawca poczynił na budowę budynku należącego do majątku odrębnego żony, tj. przed zawarciem umowy rozszerzającej wspólność ustawową małżeńską nie daje podstaw prawnych do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a w zw. z art. 21 ust. 16 ww. ustawy.

Odnosząc się do możliwości uznania za wydatki na własne cele mieszkaniowe spłaty kredytu zaciągniętego na "refinansowanie środków własnych na zakup lokalu mieszkalnego" wskazać należy, że z przytoczonych powyżej przepisów wynika, że okolicznością decydującą o prawie do zwolnienia z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ww. ustawy, jest wydatkowanie go m.in. na spłatę kredytu lub pożyczki zaciągniętych na określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) cele. Jednocześnie wskazać również należy, iż zawarte w tym przepisie wyliczenie tzw. wydatków mieszkaniowych, których realizacja powoduje zwolnienie z opodatkowania ma charakter wyczerpujący (enumeratywny).

Ponieważ katalog zawierający cele, na które musi być zaciągnięty kredyt lub pożyczka, aby przysługiwało podatnikowi, z mocy ustawy, zwolnienie przedmiotowe, ma charakter zamknięty, to należy uznać, że zwolnienie to nie dotyczy przychodów uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, a wydatkowanych na spłatę kredytu czy pożyczki zaciągniętych na inne cele, niż wyżej wymienione, w tym również na spłatę kredytu refinansującego środki własne na zakup lokalu mieszkalnego.

Z powołanego przepisu wprost wynika, iż kredyt (pożyczka) musi być zaciągnięty na - wskazane przez ustawodawcę - "cele mieszkaniowe", a nie, że ma on być w jakikolwiek sposób "związany" z celami mieszkaniowymi. Nie można z przepisu art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e wywodzić, iż ma on zastosowanie do wszelkich sytuacji, w których dochodzi do finansowania potrzeb mieszkaniowych podatników. W orzecznictwie sądów administracyjnych przyjmuje się jednolicie, że wszelkie przepisy regulujące ulgi podatkowe, stanowiące wyjątki od zasady powszechności opodatkowania, należy interpretować ściśle, przede wszystkim w oparciu o wykładnię językową.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że kwotę uzyskaną ze sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu Wnioskodawca przeznaczy również na spłatę kredytu hipotecznego ciążącego na tym mieszkaniu przeznaczonego na "refinansowanie środków własnych na zakup lokalu mieszkalnego".

Stwierdzić zatem należy, iż spłata kwoty kredytu refinansującego środki własne na zakup lokalu mieszkalnego, jaka została dokonana ze środków uzyskanych ze sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu nie spełnia wymogów art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Kredyt, jaki został spłacony z tych środków, czyli kredyt refinansujący środki własne na zakup lokalu mieszkalnego, nie został zaciągnięty na cele mieszkaniowe lecz na "refinansowanie środków własnych na zakup lokalu mieszkalnego".

Należy zauważyć, że katalog zwolnień określony w art. 21 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do końca 2006 r. ma charakter zamknięty. Przepis art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e ww. ustawy nie dopuszcza możliwości zwolnienia przychodu ze sprzedaży nieruchomości wydatkowanej na spłatę kredytu innego niż kredyt zaciągnięty na cele określone w lit. a. Tym samym kredyt spłacany przez podatnika winien być zaciągnięty na jeden z celów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a ustawy. Tymczasem kredyt, który z uzyskanych ze sprzedaży środków spłacił Wnioskodawca nie był kredytem zaciągniętym na jeden z wymienionych w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a ustawy celów, lecz kredytem zaciągniętym m.in. na "refinansowanie środków własnych na zakup lokalu mieszkalnego".

Reasumując, mając na uwadze powyższe uregulowania prawne oraz przedstawiony stan faktyczny, stwierdzić należy, że uzyskany ze sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego dochód na budowę domu przed rozszerzeniem wspólności ustawowej nie spełnia warunków określonych ww. zwolnieniem. Dochód ten - w wysokości nakładów jakie Wnioskodawca poczynił na budowę budynku należącego do majątku odrębnego żony, tj. przed zawarciem umowy rozszerzającej wspólność ustawową małżeńską nie daje podstaw prawnych do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a w zw. z art. 21 ust. 16 ww. ustawy. Ponadto wydatkowanie środków pochodzących ze sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego na spłatę kredytu "refinansującego środki własne na zakup lokalu mieszkalnego", nie może być uznany za cel mieszkaniowy i tym samym przychód ten nie jest zwolniony z podatku dochodowego, ponieważ Wnioskodawca nie dokonał spłaty kredytów zaciągniętych na cele mieszkaniowe, lecz spłatę kredytu zaciągniętego na inne cele. Takiego przeznaczenia środków nie przewiduje art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e ustawy.

Pokreślić należy również, iż - zgodnie ze stanowiskiem utrwalonym zarówno w orzecznictwie, jak i w doktrynie prawa - zwolnienia podatkowe stanowią wyłom od zasady powszechności opodatkowania oraz mają charakter przywileju, z którego podatnik ma prawo, a nie obowiązek korzystania; muszą one być zatem interpretowane bez dokonywania wykładni rozszerzającej, a także zawężającej danego przepisu prawa podatkowego. Nadto przy wszelkiej interpretacji przepisów prawa podatkowego i próbach odkodowania zawartych w nich norm prawnych należy posługiwać się przede wszystkim wykładnią językową.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl