IPPB1/415-988/09-2/KS - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych kwoty dotacji z budżetu miasta i z budżetu Ministerstwa Kultury i Sztuki, przeznaczonej na remont zabytkowej kamienicy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-988/09-2/KS Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych kwoty dotacji z budżetu miasta i z budżetu Ministerstwa Kultury i Sztuki, przeznaczonej na remont zabytkowej kamienicy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 23 grudnia 2009 r. (data wpływu 31 grudnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

*

zwolnienia z opodatkowania kwoty dotacji z budżetu miasta i z budżetu Ministerstwa Kultury i Sztuki - jest prawidłowe,

*

zwrotu nadpłaconego podatku dochodowego w rozliczeniu za lata 2003-2005 r.- jest prawidłowe,

*

sposobu wykazania kwot uzyskanych dotacji w rozliczeniu rocznym PIT-36 (14) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania kwoty dotacji z budżetu miasta i z budżetu Ministerstwa Kultury i Sztuki, zwrot nadpłaconego podatku dochodowego za lata 2003-2005 oraz sposobu wykazania kwot uzyskanych dotacji w rozliczeniu rocznym PIT-36 (14).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca wraz z bratem jest właścicielem wpisanej do rejestru zabytków kamienicy przy ul. R. w L. (udziały po 50%), którą wynajmuje od lat Urzędowi Miejskiemu na przedszkole miejskie, osiągając z tego tytułu dochody, z których rozlicza się regularnie (PIT-5, PIT-36) w Urzędzie Skarbowym W. i płaci podatek dochodowy zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r.

W roku 2003 i 2004 uzyskali dotację do jej remontu w wysokości odpowiednio 60.000 zł i 90.000 zł z Urzędu Miejskiego w L., zgodnie z Uchwałą Nr... Zarządu Miasta L. Ponadto w 2005 r. uzyskali częściową refundację kosztów tego remontu z budżetu Ministerstwa Kultury i Sztuki w wysokości 33.800 zł przyznanej przez Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w L. na podstawie ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162, poz. 1568, art. 71-83) oraz Rozporządzenia Ministra Kultury i Sztuki z dnia 10 maja 2004 r. w sprawie udzielania dotacji celowej na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków (Dz. U. Nr 124, poz. 1303).

Na podstawie informacji uzyskanych od pracowników Urzędu Skarbowego przy rozliczeniach podatkowym miesięcznych i rocznych za lata 2003 i 2004 sumy dotacji z UM w L. zostały odjęte od rzeczywistych kosztów remontu (zgodnie z zapisami pracowników UM w L. na fakturach przedstawionych do rozliczenia tej bezzwrotnej pomocy) a dotacja z Urzędu Ochrony Zabytków została potraktowana w rozliczeniu za 2005 r. jako przychód.

W listopadzie bieżącego roku przy rozliczaniu analogicznej dotacji z UM w L. na kolejny remont tej kamienicy Wnioskodawca uzyskał informację, że dotacja ta jest zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych. Po dość żmudnych i długotrwałych poszukiwaniach (głównie w archiwach i komentarzach portalu internetowego podatki. pl.) udało się Wnioskodawcy odtworzyć stan prawny w latach 2003-2005, z którego wynika, że tożsame przepisy o zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych dotacji z budżetów samorządów i z budżetu państwa obowiązywały także w okresie 2003-2005.

Jednakże zarówno odliczenie wysokości dotacji uzyskanej w latach 2003-2004 z Urzędu Miejskiego w L. od poniesionych kosztów uzyskania dochodu (jak to zrobiono w rozliczeniach rocznych za te lata) jak i wykazanie dotacji przyznanej przez Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w 2005 r. po stronie przychodów (w rozliczeniu rocznym za 2005 r.) spowodowało automatyczne zwiększenie rzeczywiście wyliczonego dochodu za te lata o kwotę wymienionych dotacji i de facto wzrost zapłaconych podatków dochodowych tak jakby te dotacje zostały opodatkowane pomimo, że przytoczone zapisy ustawowe w zakresie zwolnień podatkowych, wykluczają możliwość obciążenia osób uczestniczących w programach ratowania i konserwacji zabytków podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w przedstawionym przypadku remontu wpisanej do rejestru zabytków kamienicy przy ul. R. w L. udzielona kwota dotacji z budżetu miasta L. i z budżetu Ministerstwa Kultury i Sztuki jest wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych i czy w związku z tym przysługuje Wnioskodawcy zwrot nadpłaconego podatku dochodowego (korekty PIT-36 za lata 2003-2005 zostały wysłane w grudniu b.r. do Urzędu Skarbowego W.)...

2.

Czy w rozliczeniu rocznym PIT-36 kwoty tych dotacji nie powinny być w ogóle wykazane (nieodliczane od kosztów ani niedodawane do przychodów), czy też mogą być wykazane w odpowiedniej pozycji (np. pkt 135 w PIT-36 (14) "Dochód zwolniony od podatku z podaniem podstawy prawnej...

3.

Czy ewentualne zwolnienie od podatku dochodowego od osób fizycznych dotacji z budżetu samorządu (miasta L.) i budżetu państwa (Ministra Kultury i Sztuki) na remont obiektu wpisanego do rejestru zabytków przyznanych na podstawie analogicznych przepisów, przysługuje także w latach późniejszych (np. w 2009 r.) oraz w przyszłości dopóki obowiązują uprawnienia osób fizycznych w zakresie zwolnień podatkowych określone w art. 21 pkt 129 ustawy z dnia z dnia 27 lutego 2007 r. lub z nimi tożsamych...

Zdaniem Wnioskodawcy wydaje się, że w świetle przytoczonych przepisów dotyczących zwolnień podatkowych osób fizycznych w latach 2001-2009, dotacje przyznane przez samorządy (Urząd Miasta L.) i z budżetu państwa (dotacja Min. Kultury Sztuki) na remont obiektu wpisanego do rejestru zabytków powinny być zwolnione od podatku od osób fizycznych co uzasadnia zwrot nadpłaconego z tego tytułu podatku dochodowego w latach 2003-2005.

Ponieważ w PIT-36, nie ma możliwości uwidocznienia sum ww. dotacji, bardziej zasadne wydaje się wykazanie ich w miejscu przewidzianym na kwotę dochodu zwolnionego od podatku (np. w pkt 135 w PIT-36 (14) z powołaniem się na podstawę prawną (np. art. 21 ust. 1 pkt 47b) niż nie wykazywanie ich po stronie przychodów czy kosztów uzyskania dochodu zwłaszcza w korekcie PIT-36 przez co powód dokonanej korekty jest bardziej czytelny.

Zdaniem Wnioskodawcy przytoczone w części D3 (wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej) zapisy ustawowe są tożsame zgodne z intencją ustawodawcy oraz kontynuują od roku 2001 uprawnienia osób fizycznych w zakresie zwolnień podatkowych co powinno wykluczać możliwość obciążenia podatkiem dochodowym od tych dotacji osób fizycznych uczestniczących w finansowanych z budżetów samorządów i budżetu państwa programach ratowania i konserwacji zabytków dopóki obowiązują dotychczasowe lub analogiczne z nimi przepisy w tym zakresie.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania. W myśl tej zasady wyrażonej w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z powołanego przepisu wynika generalna zasada konieczności opodatkowania m.in. uzyskanych dotacji podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Ustawodawca przewidział jednak kilka wyjątków. Jednym z nich jest zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dotacji otrzymanych z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 47b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2003 r., wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Powyższy przepis dodany przez art. 1 pkt 14 lit. a) tiret piętnaście ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. (Nr 141, poz. 1182) zmieniającej ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, ost. zm. Dz. U. z 2002 r. Nr 135, poz. 1146) wszedł w życie z dniem 1 stycznia 2003 r.

Uchylony natomiast został przepisem art. 1 pkt 10 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956), przy czym ustawodawca na podstawie art. 14 tejże ustawy przedłużył termin obowiązywania przedmiotowego zwolnienia do dnia 31 grudnia 2004 r. Zgodnie z tym przepisem zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 47b i 48 w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2004 r., stosuje się w zakresie i na zasadach dotychczasowych do dnia 31 grudnia 2004 r.

Przepis art. 3 pkt 2 ustawy nowelizującej z dnia 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 263, poz. 2619) zmienił treść art. 14 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. przedłużając zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 47b i 48 (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2003 r.) do 31 grudnia 2006 r. Wynika z tego, że powyższe zwolnienia przedmiotowe stosuje się w zakresie i na zasadach dotychczasowych do dnia 31 grudnia 2006 r.

Z dniem 1 stycznia 2007 r. przedmiotowe zwolnienie ponownie wprowadzono do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zamieszczając je w art. 21 ust. 1 pkt 129. Powołany przepis zwalnia od podatku dochodowego dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Wobec braku wskazania w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych definicji pojęcia dotacji, termin ten należy rozumieć w znaczeniu nadanym mu ustawą z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.). Przepis art. 106 ust. 2 pkt 1 tej ustawy wskazuje, iż dotacjami m.in. są, podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie:

a.

zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,

b.

ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,

c.

bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,

d.

zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym oraz podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 oraz z 2004 r. Nr 64, poz. 593, Nr 116, poz. 1203 i Nr 210, poz. 2135), zwanym dalej "organizacjami pozarządowymi",

e.

kosztów realizacji inwestycji

* zwane dalej "dotacjami celowymi".

Nadmienić należy, że powołana powyżej ustawa poprzedzona była ustawą z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 z późn. zm.).

Natomiast ustawa z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162., poz. 1568 z późn. zm.) określa m.in. zasady finansowania prac konserwatorskich, restauratorskich i robót budowlanych przy zabytkach, a także organizację organów ochrony zabytków.

Zgodnie z art. 73 ww. ustawy, osoba fizyczna (...), będąca właścicielem bądź posiadaczem zabytku wpisanego do rejestru albo posiadająca taki zabytek w trwałym zarządzie, może ubiegać się o udzielenie dotacji celowej z budżetu państwa na dofinansowanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy tym zabytku. Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego lub wojewódzki konserwator zabytków może udzielić dotacji osobom (...), o których mowa w art. 73, na podstawie umowy zawartej z tymi osobami lub jednostkami (art. 75 ustawy). W myśl art. 81 ust. 1 cyt. ustawy, w trybie określonym odrębnymi przepisami dotacja na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru może być udzielona przez organ stanowiący gminy, powiatu lub samorządu województwa, na zasadach określonych w podjętej przez ten organ uchwale.

Z przytoczonych przepisów wynika, iż skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia podatkowego uzależnione jest od źródła finansowania oraz od tego czy przyznawane świadczenie jest w istocie dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych. Aby wypłacone świadczenie korzystało ze zwolnienia przedmiotowego oba warunki wskazane zarówno w przepisach art. 21 ust. 1 pkt 47b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r.) jak i w art. art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r.) muszą zostać spełnione łącznie.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca będąc współwłaścicielem wpisanej do rejestru zabytków kamienicy, otrzymał w roku 2003 i 2004 dotację na jej remont z Urzędu Miejskiego w L. zgodnie z uchwałą Zarządu Miasta L. Ponadto w 2005 r. uzyskał częściową refundację kosztów tego remontu z budżetu Ministerstwa Kultury i Sztuki przyznaną przez Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w L.

W świetle wyżej wskazanych przepisów, stwierdzić należy, iż otrzymywane dotacje w latach 2003-2005 stanowiły dotacje z budżetu jednostki samorządu terytorialnego oraz z budżetu państwa w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. Dotacje te, korzystały ze zwolnienia od opodatkowania na mocy powołanego powyżej art. 21 ust. 1 pkt 47b (w latach 2003-2006) oraz art. 21 ust. 1 pkt 129 (w brzemieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r.) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie odnosząc się do pytania w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przedmiotowych dotacja w latach przyszłych tut. Organ podatkowy wskazuje, iż ocena stanowiska Wnioskodawcy została dokonana w oparciu o stan prawny obowiązujący w dniu wydania interpretacji. Interpretacja dotyczy bowiem stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy ponadto podkreślić, że wydatki sfinansowane ww. dotacjami zwolnionymi z opodatkowania nie mogą być uznane za koszt uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2003 r. nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a-47c i 48.

Od 1 stycznia 2004 r. przepisy art. 21 ust. 1 pkt 47b i art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed 2004 r. zostały uchylone. Jednakże zgodnie z art. 14 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956), zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 47b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2004 r. stosuje się w zakresie i na zasadach dotychczasowych do dnia 31 grudnia 2004 r. Przepis art. 23 ust 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2004 r. stosuje się odpowiednio.

Przepis art. 3 pkt 2 ustawy nowelizującej z dnia 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 263, poz. 2619) zmienił treść art. 14 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. przedłużając zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 47b i 48 oraz zapis art. 23 ust. 1 pkt 56 (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2003 r.) do 31 grudnia 2006 r.

Natomiast zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r. nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122 i 129.

Zatem wydatki sfinansowane przychodami zwolnionymi od podatku nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Odnosząc się natomiast do zagadnienia dotyczącego korekty zeznań podatkowych PIT-36 oraz zwrotu nadpłaconego podatku dochodowego tut. Organ podatkowy wskazuje, iż problematykę tę regulują przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

Zgodnie z treścią art. 81 ww. ustawy, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu i może dotyczyć każdej jej pozycji - o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Skorygowanie deklaracji polega więc na ponownym, poprawnym już - wypełnieniu jej formularza z zaznaczeniem, iż w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej deklaracji oraz z wynikającym z przepisu prawa obowiązkiem dołączenia pisemnego uzasadnienia przyczyn korekty.

W tym miejscu wskazać należy, iż w konstrukcji zeznań podatkowych składanych na formularzach PIT-36 za lata 2003-2005 jak również w zeznaniu podatkowym na druku PIT-36 za 2009 rok, nie przewidziano miejsca, w którym należałoby takie dotacje wykazać. Zaprezentowane przez Wnioskodawcę stanowisko w zakresie sposób ujęcia w rozliczeniach rocznych otrzymanych dotacji w miejscu przewidzianym na kwotę dochodu zwolnionego od podatku np. w pkt 135 w PIT-36 (14) - jest nieprawidłowe.

Korektę zeznań podatkowych za lata 2003-2005 należy składać wyłącznie na odpowiednich formularzach tj. obwiązujących przy rozliczaniu podatku za lata, w których otrzymano przedmiotowe dotacje. Korekty zeznań podatkowych za lata ubiegłe nie można więc dokonać na formularzu PIT-36 (14), ponieważ zgodnie z objaśnieniami zawartymi w broszurze informacyjnej jest on przeznaczony do rozliczenia podatku za 2009 r.

Ponadto z brzmienia cytowanego wcześniej przepisu art. 81 ustawy Ordynacja podatkowa jednoznacznie wynika, iż skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty. Oznacza to, że powody dokonania korekty należy podać w piśmie uzasadniającym przyczyny korekty a nie w zeznaniu podatkowym.

Zgodnie z art. 72 § 1 ustawy Ordynacja Podatkowa, za nadpłatę uważa się kwotę nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku.

W przypadku gdy w złożonym pierwotnie zeznaniu podatkowym, podatnik wykazał zobowiązanie podatkowe nienależne lub w wysokości większej od należnej i wpłacił zadeklarowany podatek albo wykazał nadpłatę w wysokości mniejszej od należnej, stosownie do treści art. 75 § 2 pkt 1 i § 3 korektę składa się wraz z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty (w którym to wniosku winna być określona kwota nadpłaty).

Prawo do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty w myśl art. 79 § 2 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa wygasa po upływie terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.

Zgodnie z art. 70 § 1 ww. ustawy, zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

Z opisu przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż przy rozliczeniach podatkowych miesięcznych i rocznych za lata 2003-2004 sumy dotacji z Urzędu Miasta w L. zostały odjęte od rzeczywistych kosztów remontu a dotacja z Urzędu Ochrony Zabytków został wykazana w rozliczeniu rocznym za 2005 r. jako przychód.

Jeżeli zatem kwota uzyskanej dotacji w latach 2003-2004 oraz w roku 2005 została wykazana w złożonych zeznaniach podatkowych jako przychód do opodatkowania a wydatki sfinansowane kwotą otrzymanej dotacji nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i w związku z tym Wnioskodawca wykazał kwotę nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku, wówczas będzie przysługiwał zwrot nadpłaconego podatku.

Reasumując, mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, iż przedmiotowe dotacje jako przychody zwolnione z opodatkowania na mocy powołanego art. 21 ust. 1 pkt 47b oraz art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie są wykazywane w składanych zeznaniach podatkowych. Jednocześnie wydatki sfinansowane kwotą otrzymanych dotacji nie mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów i ujmowane w zeznaniach podatkowych. Oznacza to, że jeżeli Wnioskodawca wykazał niewłaściwie w złożonych zeznaniach podatkowych kwoty otrzymanych dotacji, wówczas będzie uprawniony do złożenia korekty zeznań podatkowych z uwzględnieniem okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Korekty tej należy dokonać wyłącznie na odpowiednich formularzach tj. obowiązujących przy rozliczaniu podatku za lata, w których otrzymano przedmiotowe dotacje.

Jeżeli w złożonych za lata 2003-2005 zeznaniach podatkowych Wnioskodawca wykazał kwotę nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku, wówczas przysługiwało mu będzie prawo do zwrotu nadpłaconego podatku za wymieniony okres.

Końcowo zauważyć należy, iż w przedmiotowej sprawie, mając na uwadze treść przepisu art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa, tut. Organ podatkowy wydając interpretację prawa podatkowego nie jest uprawniony do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które wskazałoby, czy w związku ze złożoną korekta zeznań podatkowych za lata 2003-2005 Wnioskodawca otrzyma zwrot nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku dochodowego od osób fizycznych. Do postępowania w sprawie wydania pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego nie mają zastosowania przepisy o postępowaniu podatkowym, a postępowanie dowodowe jest częścią postępowania podatkowego.

Z uwagi na fakt, iż Strona opłaciła wniosek w zakresie przedstawionych stanów faktycznych w wysokości 150 zł, nadpłata w wysokości 30 zł dokonana w dniu 28 grudnia 2009 r. będzie zwrócona, na wskazany rachunek bankowy zgodnie z art. 14f § 2a Ordynacji podatkowej.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl