IPPB1/415-923/08-2/AG - Czy przychody uzyskane z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą podlegać opodatkowaniu podatkiem liniowym?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 października 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-923/08-2/AG Czy przychody uzyskane z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą podlegać opodatkowaniu podatkiem liniowym?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 6 sierpnia 2008 r. (data wpływu 11 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej podatkiem liniowym według stawki 19% - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 sierpnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów uzyskiwanych z pozarolniczej działalności gospodarczej podatkiem liniowym według stawki 19%.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca na podstawie umowy o pracę z dnia 21 grudnia 2006 r. świadczył na rzecz spółki pracę w okresie od 2 stycznia 2007 r. do 31 marca 2008 r. na stanowisku dyrektora sprzedaży. Zgodnie z art. 1 ust. 3 umowy o pracy do obowiązków podatnika, jako dyrektora sprzedaży należało w szczególności:

a.

rozwijanie sprzedaży, nadzór, kierowanie podległą strukturą,

b.

rekrutacja, szkolenie i ocena konsultantów, doradców i doradców na stanowiskach kierowniczych;

c.

prowadzenie kontrolingu sprzedaży i wykorzystywanie danych w bieżącej pracy;

d.

rozliczanie wykonania zadań postanowionych przez Spółkę agentom oraz agentom na stanowiska kierowniczych (Team Manager, Manager);

e.

nadzór nad sprawnym działaniem biur regionalnych i ich rozliczanie;

f.

współpraca z partnerami zewnętrznymi;

g.

inne prace zlecone przez Zarząd Spółki.

Z dniem 1 kwietnia 2008 r. (po rozwiązaniu stosunku pracy) wnioskodawca został powołany do zarządu spółki, z którą dotychczas łączył go stosunek pracy. Wnioskodawca jako członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością pełni swą funkcję w oparciu o zawarty z tą spółką kontrakt menedżerski w formie umowy cywilnoprawnej, przy czym umowa ta zawarta jest przez wnioskodawcę jako osobę fizyczną nie prowadzącą działalności gospodarczej.

Zakres obowiązków podatnika we wspomnianym kontrakcie menedżerskim został określony następująco:

§ 1 ust 2 Kontraktu Menedżerskiego: "Strony uzgadniają, iż Wykonawca, jako członek zarządu Spółki zobowiązany jest do prowadzenia spraw Spółki zgodnie z umową, Spółki regulaminem Zarządu oraz uchwałami Zgromadzenia Wspólników Spółki".

§ 1 ust 3 Kontraktu Menedżerskiego: "Zakres obowiązków Wykonawcy jako członka Zarządu Spółki obejmuje w szczególności:

a.

Kierowanie i nadzorowanie, a także bieżącą analizę działalności Spółki z uwzględnieniem zleceń Zgromadzenia Wspólników,

b.

Sporządzanie raportów finansowych planów działalności Spółki, budżetów oraz wszelkich innych dokumentów korporacyjnych wymaganych przez prawo polskie,

c.

Realizację uchwał Zgromadzenia Wspólników Spółki,

d.

Ogólną koordynację działalności Spółki,

e.

Dążenie do realizacji gospodarczych celów Spółki,

f.

Kierowanie i nadzorowanie polityki kadrowej Spółki w szczególności poprzez zatrudnianie pracowników oraz rozwiązywanie stosunków pracy z personelem Spółki,

g.

Kształtowanie i rozwijanie kontaktów z klientami Spółki,

h.

Nadzór nad terminowością wykonywania zobowiązań Spółki,

i.

Nadzór nad przepływami środków pieniężnych, współpracę z klientami oraz usługodawcami w zakresie rozliczeń oraz terminowości spłat należności i zobowiązań".

Wnioskodawca - członek zarządu - zamierza rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej, jako przedsiębiorca działający w oparciu o wpis do ewidencji działalności gospodarczej. Po rozpoczęciu prowadzenia działalności gospodarczej podatnik w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawrze ze spółką, drugą - obok istniejącego kontraktu menedżerskiego - umowę, której przedmiot został szczegółowo opisany poniżej. Współpraca podatnika ze spółką opierać się będzie zatem na dwóch umowach:

1.

Kontrakcie menedżerskim zawartym przez podatnika, jako osobę fizyczną nie objętym prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą, który obejmować będzie swoim zakresem czynności i obowiązki zwiane z pełnieniem funkcji członka zarządu spółki,

2.

umowie o współpracy zawartej ze spółką przez podatnika w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, której przedmiotem będzie świadczenie przez podatnika:

a)

usług związanych z zachowaniem, zabezpieczeniem i konserwacją sieci komputerowej i oprogramowania, tj.:

*

dbanie o sprawność techniczną sieci komputerowej Spółki poprzez dokonywanie cyklicznych przeglądów sprzętu komputerowego oraz oprogramowania sieciowego,

*

sprawowanie monitoringu stanu technicznego komputerów,

*

zgłaszanie spółce wszelkich przewidywanych okresów niesprawności sprzętu lub sieci,

*

serwis i naprawa sieci komputerowych komputerów,

*

prowadzenie monitoringu legalności oprogramowania oraz wykorzystywania dostępu do Internetu przez pracowników;

*

organizowanie wszelkich niezbędnych remontów oraz modernizacji i wymiany sprzętu; usuwanie nagłych awarii;

*

niezwłoczne zgłaszanie wszelkich stwierdzonych uszkodzeń sprzętu komputerowego przedstawianie Spółce preliminarza kosztów związanych z planowanymi lub nagłymi naprawami lub remontami.

a)

usług związanych z zachowaniem, zabezpieczeniem i konserwacją nieruchomości Spółki. tj.:

*

prowadzenie monitoringu stanu technicznego i estetycznego nieruchomości Spółki oraz lokali wykorzystywanych przez Spółkę na podstawie innych niż własność tytułów prawnych;

*

planowanie oraz organizowanie wszelkich niezbędnych remontów i modernizacji budynków i lokali;

*

podejmowanie niezwłocznego działania mającego na celu usunięcie nagłych awarii; - dokonywanie wyboru wykonawców usług związanych z utrzymaniem nieruchomości (usługi budowlane, konserwatorskie, kominiarskie itp.)

*

niezwłoczne zgłaszanie wszelkich stwierdzonych uszkodzeń pojazdów lub budynków;

*

przedstawianie Spółce preliminarza kosztów związanych planowanymi lub nagłymi naprawami lub remontami.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1.

Czy przychody z tytułu umowy o współpracy, o której mowa w opisanym zdarzeniu przyszłym (umowa o współpracy zawarta przez podatnika w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej) są przychodami, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym, zgodnie z art. 9a ust. 2 ustawy mogą być opodatkowane na zasadach określonych w art. 30c ustawy, przy zachowaniu warunków, o których mowa w art. 9a ust. 2 i 3 ustawy?

2.

Czy podatnik może opodatkować przychody, o których mowa w pytaniu Nr 1 na zasadach określonych w art. 30c ustawy bez okresu "karencji", o którym mowa w art. 9a ust. 3 ustawy?

Zdaniem wnioskodawcy przychody z tytułu umowy o współpracy, o której mowa w opisanym zdarzeniu przyszłym (umowa o współpracy zawarta przez podatnika w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej) nie są przychodami z działalności wykonywanej osobiście, objętymi dyspozycją art. 13 pkt 9 ustawy tj. nie są przychodami uzyskanymi na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, ani przychodami, o których mowa w art. 13 pkt 7, tj. przychodami otrzymywanymi przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Jako przychody z działalności gospodarczej, tj. przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy, zgodnie z dyspozycją art. 9a ust. 2 ustawy mogą być opodatkowane na zasadach określonych w art. 30c ustawy, przy zachowaniu warunków, o których mowa w art. 9a ust. 2 i 3 ustawy. Przychody, które wnioskodawca ma uzyskać z działalności gospodarczej ze świadczenia usług na rzecz byłego pracodawcy nie odpowiadają czynnościom, które podatnik wykonywał w ramach stosunku pracy łączącego strony w okresie 21 grudnia 2006 r. - 31 marca 2008 r. Artykuł 9a ust. 3 ustawy nie znajdzie zastosowania, a zatem podatnik ma prawo do opodatkowania przychodów uzyskiwanych w ramach działalności gospodarczej z tytułu usług świadczonych na rzecz byłego pracodawcy w sposób określony w art. 30c przy zachowaniu warunków, o których mowa w art. 9a ust. 2 ustawy, tj. po złożeniu we wskazanym w tym przepisie terminie pisemnego oświadczenia o wyborze opodatkowania na podstawie art. 30c ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z przepisami art. 10 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są m.in. działalność wykonywana osobiście oraz pozarolnicza działalność gospodarcza.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca na podstawie umowy o pracę w okresie od 2 stycznia 2007 r. do 31 marca 2008 r. świadczył na rzecz spółki pracę na stanowisku dyrektora sprzedaży. Z dniem 1 kwietnia 2008 r. (po rozwiązaniu stosunku pracy) Wnioskodawca został powołany do zarządu spółki, z którą dotychczas łączył go stosunek pracy i pełni swą funkcję w oparciu o zawarty z tą spółką kontrakt menedżerski. Kontrakt zawarty jest z wnioskodawcą, jako osobą fizyczną nie prowadzącą działalności gospodarczej. Jednocześnie wnioskodawca zamierza rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej i w ramach działalności świadczyć będzie usługi związane z zachowaniem, zabezpieczeniem i konserwacją sieci komputerowej i oprogramowania oraz usługi związane z zachowaniem, zabezpieczeniem i konserwacją nieruchomości spółki.

Zgodnie z art. 13 pkt 7 powołanej ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Natomiast w świetle art. 13 pkt 9 powołanej ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Z powyższych uregulowań wynika, iż zarządzanie przedsiębiorstwem może być źródłem przychodu określonym w art. 13 pkt 7 bądź pkt 9 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a przychody te, bez względu na podstawę prawną ich uzyskania, uważane są za przychody z działalności wykonywanej osobiście i jako źródło przychodów wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 2 tej ustawy.

Do przychodów z art., 13 pkt 7 zalicza się otrzymane wynagrodzenia w związku z pełnieniem funkcji na podstawie samego tylko aktu ustanowienia. W praktyce wynagrodzenie to dość często jest określane jako wynagrodzenie za udział w posiedzeniach spółki. Natomiast, do przychodów z art. 13 pkt 9 należy zaliczyć otrzymane wynagrodzenia z tytułu m.in. umów o zarządzanie, gdyż osoby zarządzające spółką na podstawie takiej umowy nie pobierają wynagrodzenia wyłącznie z tytułu pełnionej funkcji lecz z tytułu tej umowy.

Istotą kontraktu menedżerskiego, czy umów o zarządzanie przedsiębiorstwem lub umów o podobnym charakterze, zawieranych pomiędzy przedsiębiorcą, zlecającym zarząd, a samodzielnym podmiotem - zarządcą jest zarządzanie przez ten" ostatni" podmiot tym, że (cudzym) przedsiębiorstwem, na rzecz i w interesie przedsiębiorcy, na jego rachunek i ryzyko.

Należy wyjaśnić, iż o kwalifikacji wykonywanej działalności na gruncie prawa podatkowego do poszczególnego źródła przychodu decyduje rzeczywisty charakter wykonywanej działalności (faktyczny zakres świadczonych usług).

W świetle powyższego należy wyjaśnić, iż wynagrodzenie wnioskodawcy z tytułu zawartego kontraktu menedżerskiego stanowi przychód z działalności wykonywanej osobiście, natomiast przychody, które wnioskodawca będzie uzyskiwał w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ze świadczenia usług związanych z zachowaniem, zabezpieczeniem i konserwacją sieci komputerowej i oprogramowania oraz usług związanych z zachowaniem, zabezpieczeniem i konserwacją nieruchomości spółki będą stanowić przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.

W tym miejscu należy rozważyć, czy wnioskodawca może opodatkować dochód z pozarolniczej działalności gospodarczej podatkiem liniowym według stawki 19%, na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 9a ust. 2 ustawy podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Stosownie do art. 9a ust. 3 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1.

wykonywał w r. poprzedzającym rok podatkowy, lub

2.

wykonywał lub wykonuje w r. podatkowym

*

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

W myśl art. 30c ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub ust. 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30, 30d i art. 44 ust. 4, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Z powyższego wynika, zatem, że możliwości wyboru sposobu opodatkowania określonego w art. 30c - według liniowej stawki 19%, zostali pozbawieni ci podatnicy, którzy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej uzyskują przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, a usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik wykonywał bądź wykonuje na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy w r. podatkowym lub r. poprzedzającym rok podatkowy w ramach stosunku pracy.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca był zatrudniony w spółce na podstawie umowy o pracę na stanowisku dyrektora sprzedaży, natomiast na podstawie umowy o współpracy zawartej w ramach prowadzonej działalności gospodarczej z byłym pracodawcą, świadczyć będzie usługi związane z zachowaniem, zabezpieczeniem i konserwacją sieci komputerowej i oprogramowania oraz usługi związane z zachowaniem, zabezpieczeniem i konserwacją nieruchomości spółki.

Zatem charakter oraz specyfika pracy na stanowisku dyrektora sprzedaży wskazuje na to, że co do zasady czynności wykonywane przez wnioskodawcę w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej są odmienne. Co bardziej istotne, wnioskodawca przedstawiając stan faktyczny wskazał, że zakres usług świadczonych na rzecz byłego pracodawcy nie odpowiada czynnościom, które wnioskodawca wykonywał w ramach stosunku pracy łączącego strony.

Wobec powyższego, w sytuacji, gdy zakres czynności wykonywanych w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej nie pokrywa się z obowiązkami wynikającymi z umowy o pracę wykonywanymi w r. podatkowym lub r. poprzedzającym rok podatkowy, wnioskodawca może opodatkować dochody uzyskane z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej podatkiem wg 19% stawki liniowej, na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem wybrania tej formy opodatkowania w stosownym, a określonym w cytowanych powyżej przepisach prawa terminie. W przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania negatywne przesłanki określone w art. 9a ust. 3 cyt. wyżej ustawy.

Jednocześnie wskazać należy, iż jeżeli wnioskodawca w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej świadczyć będzie usługi na rzecz pracodawcy, chociaż częściowo odpowiadające czynnościom, które wykonuje w ramach stosunku pracy w roku poprzedzającym rok podatkowy lub w r. podatkowym, straci prawo do rozliczenia dochodów zgodnie z zasadami, określonymi w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jeżeli zatem w istocie świadczone przez wnioskodawcę usługi na rzecz pracodawcy nie będą odpowiadały czynnością wykonywanym przez niego w ramach stosunku pracy, to może opodatkować uzyskany z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bez okresu "karencji", o którym mowa w art. 9a ust. 3 ustawy.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż przychody uzyskane przez wnioskodawcę z pozarolniczej działalności gospodarczej przy zachowaniu uwarunkowań przewidzianych w art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mogą podlegać opodatkowaniu "podatkiem liniowym" wg stawki 19%.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. W sytuacji, gdyby przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe różniło się od stanu faktycznego, który nastąpi w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Końcowo zauważyć należy, iż w przedmiotowej sprawie, mając na uwadze treść przepisu art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, tut. Organ wydając interpretację prawa podatkowego nie jest uprawniony do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które wskazałoby, że świadczenie w ramach działalności usługi na rzecz obecnego pracodawcy odpowiadają czynnością wykonywanym w ramach stosunku pracy. Do postępowania w sprawie wydania pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego nie mają bowiem zastosowania przepisy o postępowaniu podatkowym, a postępowanie dowodowe jest czynnością postępowania podatkowego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl